Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: حضور عالمانه تشکلهای دانشجویی در مسیر مطالبه گری یکی از اهداف اساسی جنبش نرم افزاری و علمی مورد تاکید اسناد بالادستی و رهبر انقلاب بوده است و حضور جریان دانشجویی مطالبه گر بر اساس نظام مسئله‌های هر استان می‌تواند به حل مشکلات مناطق مختلف در کشور کمک شایسته ای کند.

رشد جایگاه مطالبه گری عالمانه در پیگیری نظام مسئله‌های مردم توسط جریان دانشجویی انقلاب اسلامی در سالهای گذشته رشد چشم گیری پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرکز تحقیقات رکتا و پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی همدان در مجموعه عملکردهای خود در ماه‌های گذشته در مسیر مطالبه گری برای حل نظام مسئله‌های مردم در استان همدان گام‌های جدی را برداشته است.

مسئول بسیج دانشجویی استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه حرکت به سمت تمدن اسلامی نیاز به محتوای حرکت دارد، ادامه داد: حرکت به سمت تمدن اسلامی نیاز به محتوای حرکت دارد و علم، فناوری و تکنولوژی می‌تواند مسیر حرکت به سمت تمدن اسلامی را هموار کند.

بسیج دانشجویی زمینه ساز تشکیل تمدن نوین اسلامی

حمید پورحسین با اشاره به اینکه به فرمان امام ره بسیج دانشجویی طلبه تشکیل شد و در فرمان ایشان آمده است به فکر تشکیل تمدن نوین اسلامی باشید، اضافه کرد: آنچه در گام دوم انقلاب اسلامی با توجه به رویکرد رهبر انقلاب نیاز است که وارد مرحله دوم خودسازی، جامعه پردازی، تمدن سازی و تحول خواهی و ورود جوانان در این عرصه خواهد شد.

وی اضافه کرد: آنچه لازمه این کار در مرحله دوم گام انقلاب باید نامید، کار محتوایی و تولید علم برای ورود به این مرحله که همان خودسازی جامعه پردازی است، مادامی که ما توان تمدن سازی را تولید کنیم محتوای لازم و علمی در این عرصه نداشته باشیم نمی‌توانیم وارد این عرصه شویم.

وی تصریح کرد: بسیج دانشجویی چندسالی است با راهبرد مسئله محوری و رویکردی که مدنظر دارد و با تاکید دو مرحله‌ای رهبر در این فضای مسئله محوری و مراحل دیده شده می‌توان به قدم اول فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و پژوهشی دستیابی پیدا کند و اگر این مسیر را بخواهیم در راستای اهداف گام دوم انقلاب و ۷ توصیه برداریم باید قدمهای در این زمینه برداشته شود.

مسئول بسیج دانشجویی همدان تاکید کرد: قدم اول کارهای علمی و پژوهشی است که با همین نگاه فعالیت‌های مختلفی ذیل معاونت پژوهشی و فعالیت پژوهش فناوری بسیج دانشجویی تعریف شده است.

رویکرد مسئله محوری در بسیج دانشجویی همدان

وی با بیان اینکه یکی از موارد گسترش بخش تحقیقات و جهاد علمی بسیج است، افزود: این یکی از لوازم کار است که از جهت تهیه محتوا برای تمدن سازی و فرصتی که ذیل این موضوع برای ما ایجاد خواهد شد به آن نگاه می‌کنیم.

پورحسین افزود: ورود دانشجویان تحصیلات تکمیلی به این عرصه می‌تواند گره گشا باشد زیرا اگر این جهاد علمی محوریت داشته باشد دانشجویان تحصیلات تکمیلی را در این عرصه می‌توانند نقش خود را در این جریان بهتر ایفا کنند و در تمام مسائل تحقیقات انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه سه مرکز تحقیقات بسیج دانشجویی در دانشگاه ملایر، مرکز آمین دانشگاه علوم پزشکی و مرکز رکتای بسیج دانشجویی استان بر همین اسا، ایجاد شد ادامه داد: دستاوردهای در این زمینه شکل گرفته است، شامل تدوین یک کتاب به عنوان بهار اندیشه که شرح و تفسیری بر کتاب کلیه اندیشه اسلامی نوشته رهبر انقلاب است، همچنین کارهای پژوهشی دیگر بنام تجربه نگاری موفقیت‌ها در مدیریت کرونا با مطالعه موردی استان همدان نیز از دیگر دست آوردها است.

مسئول بسیج دانشجویی همدان افزود: مرکز آمین بررسی اپیدمیولوژیک دیابت را در شهرستان ملایر مورد بررسی قرار داده است و تفاوت این طرح در آن است که وارد اقدام جهادی و غربالگری کل مردم شهرستان شده است.

وی در ادامه از برنامه راهیان پیشرفت نام برد و خاطرنشان کرد: علی رغم مشکلات و ضعف‌های که در عرصه‌های مختلف وجود دارد، جهشی فوق العاده ای در مسائل علمی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور انجام شده است.

پور حسین گفت: هدف راهیان پیشرفت این است که حرکت مسائل جهادی که در راستای تولید علم بعد از انقلاب اتفاق افتاده است و تفاوت شگرفی در این زمینه داشته است، مانند نانو، علوم و فن دریایی، مسائل هسته‌ای، سلول‌های بنیادین و مسائل پزشکی که بعد از انقلاب بخاطر مسائل اقتصادی و روزمرگی از بیان شتاب پیشرفت‌ها به مردم دور مانده این به صورت شفاف بازگو شود.

وی افزود: طرح راه مهندسی نیز یکی دیگر از این معطوف به مسائل و رشته‌هایی است که دانشجویان رشته‌های تخصصی و مهندسی به بیان مسئله‌ها و راه‌های حل مسئله‌ها می‌پردازند که آشنایی با این رشته‌ها باید مدنظر قرار گیرد و بعد از چند مرحله مسائل اساسی کشور که در رشته‌های تخصصی و مهندسی با آن مواجه است مطرح می‌شود.

مسئول بسیج دانشجویی همدان تصریح کرد: مأموریت نهاد علم به بسیج طلبه و دانشجو سپرده شده است که این نشان از اهمیت نرم افزار و محتوای حرکت به سوی تمدن اسلامی و فعالیت‌های تولید علم متناسب با این حرکت دارد و تولید علمی که تفاوت‌های در عرصه مختلف و مخصوصاً در عرصه علوم انسانی باید باشد و خود محرک سایر رشته‌ها خواهد بود که در نگاه و فعالیت علمی بسیج دانشجویی باید به آن توجه ویژه داشت.

شناسایی مسائل عمومی مشکلات استان همدان در طرح شمسا

مسئول پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی همدان در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه گفت: بررسی مسائل اولویت دار استان همدان در طرح شمسا از برنامه‌های پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی است.

بهنام محمدی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین این مأموریت‌ها ترویج جهاد علمی و بازتاب فعالیت و دستاوردهای هسته‌های پژوهشی و مراکز تحقیقاتی بسیج دانشجویی است که از طریق ابزار رسانه حاصل می‌شود.

وی با بیان اینکه ما در معاونت پژوهش و فناوری سعی کرده‌ایم با ارتباط با خبرگزاری‌های مطرح استانی و صدا و سیما و همچنین تولید محتوای متنوع رسانه‌ای در قالب‌های مختلف همچون عکس نوشت، ویدئو کامنت، موشن گرافی در پیوست رسانه‌ای عمل کنیم، ادامه داد: برنامه تلویزیونی مشتاقانه نمونه موفق کار رسانه‌ای در این راستا بود که در آن فرصتی برای هسته‌های پژوهشی فراهم شد تا یافته‌های خود را در خصوص مسائل مهم و اولویت دار بومی و ملی در قالب یک برنامه تلویزیونی ارائه کنند.

مدیر پژوهش و فناوری استان همدان ادامه داد: اجرای طرح تحقیقاتی "شمسا" مأموریت مهم دیگر معاونت است، طرح شمسا در سراسر کشور توسط سازمان بسیج دانشجویی در راستای شناسایی مسائل عمومی استان‌ها در حال اجرا و پیگیری است و هسته تخصصی شمسا در مرکز تحقیقات رکتا بسیج دانشجویی استان همدان با همین هدف ایجاد شده است که اعضای آن تعدادی از پژوهشگران تحصیلات تکمیلی و ادوار بسیج دانشجویی است.

وی ادامه داد: جمع آوری داده در این طرح تحقیقاتی از طریق مطالعه اسناد بالادستی، مصاحبه، نشست‌های تخصصی و جمع سپاری در حال انجام می‌باشد که نهایتاً شبکه ای از مسائل عمومی همدان در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، زیرساخت، آموزش عالی، سلامت، کشاورزی، گردشگری و محیط زیست استخراج می‌شود.

محمدی اشاره کرد: علاوه بر آن اولویت و ارتباط بین مسائل، نگاشت نهادی، علت‌ها و پیامدها، موثرین و متاثرین هر یک از مسائل نیز مشخص می‌شود که در این طرح ویژگی‌های مسائل عمومی مورد توجه قرار گرفته از جمله اینکه یک مسئله عمومی در واقع شرایط و موقعیتی است که معمولاً با نیاز و نارضایتی و محرومیت از جانب مردم همراه است و این مسائل نیازمند جبران یا آرامش است و به تعداد زیادی از افراد مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین این مسائل بدون مشارکت جمعی یا بدون درگیری نهادهای اجتماعی به طور اثربخش و کارآمد قابل حل نیست مثل و لزوماً برای تک تک افراد جامعه مطرح نمی‌شود، ولی ممکن است احساسات عمومی را جریحه‌دار کند و در صورت عدم توجه به یک مسئله عمومی ممکن است کل جامعه را درگیر کند.

طرح‌های ابتکاری دانش بنیان حاصل مرکز تحقیقات رکتا

مسئول پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی همدان با اشاره به مأموریت دیگر راه اندازی و حمایت از مراکز تحقیقاتی بسیج دانشجویی گفت: که هم اکنون مراکز تحقیقاتی رکتا، آمین و شهید فخری زاده جز مراکز فعال بسیج دانشجویی استان همدان هستند که هر یک با به‌کارگیری چندین هسته پژوهشی به صورت مسئله محور در حال انجام پروژه است.

وی افزود: از مهمترین دستاوردهای مرکز تحقیقات رکتا می‌توان به کتاب بارقه اندیشه، گزارش نهایی تجربه نگاری مقابله با بحران کرونا و گزارش نهایی احصای مسائل اولویت‌دار استان همدان نام برد همچنین انجام پروژه در حوزه سیاست گذاری و پژوهش در زمینه ارائه روش‌های غربالگری دیابت نوع دو از مهمترین اقدامات مرکز تحقیقات آمین دانشگاه علوم پزشکی است که مرکز تحقیقات شهید فخری زاده دانشگاه ملایر هم با راه اندازی چند هسته پژوهشی در حوزه علوم فنی و مهندسی در حال فعالیت است.

محمدی گفت: مأموریت هدایت تحصیلی نیز با اجرای طرح راه مهندسی آغاز شد که برنامه‌های آن توسط بسیج دانشجویی شش دانشگاه در استان برای بیش از هفتصد نفر از دانشجویان به صورت مجازی و در قالب نشست‌های آفلاین و آنلاین در سامانه راه مهندسی پیگیری و انجام شد.

مسئول پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی همدان اظهار کرد: طرح جامع راه پزشکی و راه معلمی نیز به منظور آشنایی دانشجویان رشته‌های پزشکی و دانشجو معلمان با نظام مسائل و ظرفیت‌های مرتبط با رشته و آینده تحصیلی شأن در سال تحصیلی جدید اجرا خواهد شد.

وی افزود: در همین راستا طرح جامع راهیان پیشرفت با شروع سال تحصیلی جدید با رویکرد امید آفرینی و ترویج روحیه ما می‌توانیم در قالب‌های مختلف اردوهای یک روزه بازدید از واحدهای صنعتی، نشست‌های ترویجی و گفتمانی و سمینارهای تخصصی اجرا می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه مخاطب اصلی اردوهای یک روزه بازدید از واحدهای صنعتی که همان گام نهایی طرح راه مهندسی است، ادامه داد: دانشجویان کارشناسی رشته‌های فنی و مهندسی هستند که در آن دانشجویان با دستاوردهای بومی مرتبط با رشته تحصیلی خودشان از نزدیک آشنا می‌شوند، حوزه‌های بسیج دانشجویی ما در دانشگاه‌ها این اردوها را برگزار می‌کنند که پیش بینی می‌شود تا آخر سال تحصیلی امسال ۱۰ اردو برگزار شود.

مدیر پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی استان همدان در پایان گفت: در نشست‌های ترویجی گفتمانی و سمینارهای تخصصی نیز یک پروژه یا ابر پروژه توسط مدیر پروژه یا تیم اجرا کننده آن به صورت تخصصی ارائه می‌شود تا از این طریق دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ما با دستاوردهای صنایع مهم کشورشان آشنا شوند و روحیه ما می‌توانیم به آنها منتقل شود.

تلاش در جهت حل علمی و نگاه مسئله محور به مشکلات کشور و جامعه زمینه ساز شکل گیری قدرت نرم افزاری در عرصه‌های گوناگون خواهد بود و می‌تواند کشور را از وابستگی‌های متعددی مادی و فکری نجات دهد.

حرکت بسیج دانشجویی همدان در این مسیر قطعاً در سالهای گذشته گواهی بر موفقیت در این مسیر با اتکا به روش‌های دقیق مسئله محوری است.

کد خبر 5308455

منبع: مهر

کلیدواژه: مجمع مشورتی نظام مسائل کشور همدان بسیج دانشجویی همدان ویروس کرونا آمار کرونا خطبه های نماز جمعه زلزله بوشهر واکسن کرونا کرمانشاه عزاداری 28 صفر گرگان کهگیلویه و بویراحمد رحلت پیامبر اکرم ص سیستان و بلوچستان واکسیناسیون کرونا مشهد بسیج دانشجویی استان همدان مسئول بسیج دانشجویی بسیج دانشجویی مرکز تحقیقات رکتا تحصیلات تکمیلی استان همدان مسائل عمومی تمدن اسلامی مسئله محوری راه مهندسی تولید علم مسئله ها رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۴۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه محوری را در دستور کار این دوره از جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دادیم

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب،  کورش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره برگزاری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد اظهار کرد: احساس کردیم بچه‌های مسجد به باروری رسیده‌اند و این رویداد می‌تواند خروجی خوبی برایمان داشته باشد و ما فعالان تئاتر مسجد را وارد شکل جدی‌تری از تئاتر کنیم.

وی در ادامه به کارگاه‌های کارگردانی در  مشهد اشاره کرد و در ادامه تاکید کرد: چشم‌انداز جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد این بود که بچه‌های تئاتری را به رشد برساند تا این افراد به جشنواره تئاتر مقاومت، جشنواره تئاتر ایثار و حتی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یابند و کم‌کم حضور خود را در جریان تئاتر کشور اعلام کنند.

گروه محوری را در دستور کار این دوره از جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دادیم

وی سپس به ضرورت و تلاش‌های انجام شده برای ورود تئاتر به روستاها پرداخت .

مصطفی موتورچی در ادامه این جلسه گفت: جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در بافق یزد برگزار می‌شود .

وی دلیل منتشر نشدن فراخوان منحصر به این جشنواره را برگزاری رویدادهای تئاتری چون «محرابیان» طی سه سال گذشته در استان‌ها معرفی کرد که باعث شده تا علاقه‌مندان به تئاتر از مساجد به محله و روستا و در نهایت شهرستان و رویدادهای استانی راه یابند.

دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در ادامه افزود: ۱۸۰ اثر توسط هیات بازبین مورد بررسی قرار گرفت که از این میان ۴۲ اثر به بازبینی حضوری رسید و در نهایت ۱۴ اثر به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد راه یافت.

گروه محوری را در دستور کار این دوره از جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دادیم

وی پیش زمینه کار تولید تئاتر در مسجد را تربیت مربی معرفی کرد و  سپس به سلسله آموزش‌های ویژه مربیان پرداخت و یادآور شد: ۸ نقطه پایلوت در استان‌ها انتخاب شد و با هدف اینکه مربیان، آموزش‌دهندگان بچه‌های مسجد در استان‌هایشان باشند ۲۰۰ نفر در کلاس‌ها حضور یافتند و در نهایت به ۸۰۰ گروه در سراسر کشور رسیدیم.

تئاتر، کار گروهی است

موتورچی پیش زمینه کار تولید در مساجد را علاوه بر مربی، نمایشنامه مناسب برای اجرا در مساجد دانست که باید تک جنسیتی باشد و طی مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجرا شوند. وی همچنین اظهار کرد: جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» با این هدف طی سه دوره برگزار شد و ماحصل و خروجی آن که شامل ۱۵۰ نمایشنامه بود، برای تولید تئاتر توسط بچه‌های تئاتر مردمی مسجد در اختیار گروه‌های نمایشی قرار گرفت.

کورش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تاکید کرد: آنچه ما در جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در دستور کار قرار دادیم گروه محوری است و آنچه می‌خواهیم در این رویداد هنری مطرح کنیم است که تئاتر، کار گروهی است و کار فردی نیست و اگر دوستان گروه داشته باشند می‌توانند موفق شوند و اجرای بهتری داشته باشند.

جایزه ویژه مزین به نام «فرج الله سلحشور»

وی ادامه داد: در جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد جایزه‌ها بیشتر گروهی هستند و یک جایزه ویژه مزین به نام «فرج الله سلحشور» خواهیم داشت که از مسجد تئاتر را آغاز کرد و بعد آثارش در جهان دیده شد.

گروه محوری را در دستور کار این دوره از جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دادیم

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تصریح کرد: ما با جایزه «فرج الله سلحشور» به بچه‌های تئاتر مسجد می‌گوییم که می‌توان از مسجد برخواست و کارگردان و هنرمندی جهان شمول شد که اثرش توسط ۴۰ میلیارد نفر دیده شده است.

کارگاه کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی

وی ادامه داد: آیین افتتاحیه این جشنواره ۱۸  اردیبهشت ماه در کنار مزار شهدای گمنام شهر بافق برگزار می‌شود و گروه های نمایشی یک اجرا در امامزاده عبدالله و سه اجرا ر مساجد شهر بافق و یزد خواهند داشت.

موتورچی دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد همچنین یادآور شد: در طول برگزاری یان جشنواره علاوه بر کارگاه‌های ویژه کارگردانی، با همکاری انجمن هنرهای نمایشی بافق دو کارگاه ویژه نمایشنامه‌نویسی  و کارگردانی ویژه مسجد تعریف شده که دوره آموزشی نمایشی با حضور سیدحسین فدایی حسین و کارگاه کارگردانی با حضور نصرالله قادری خواهد بود.

جوایز جشنواره

وی ادامه داد: جایزه بازیگری این جشنواره شامل ۷ جایزه بازیگران خانم و ۷ جایزه ویژه بازیگران مرد خواهد بود.همچنین نویسندگی و کارگردانی سه برگزیده و در رتبه اول و دوم و سوم خواهد داشت و در طراحی بصری ۲ جایزه برگزیده و تقدیری خواهیم داشت. همچنین در این دوره از رویداد تئاتر مردمی بچه‌های مسجد دو پاسداشت خواهیم داشت و جایزه ویژه جشنواره به نام «فرج الله سلحشور» به گروه برتر جشنواره اهدا خواهد شد.

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان این جلسه به جایزه ۳۰۰ میلیونی این رویداد هنری اشاره کرد و افزود: جایزه ویژه فرج‌الله سلحشور جایزه ۲۰ میلیون تومانی است که به  ۵ گروه برگزیده اعطا خواهد شد. همچنین به گروه‌های برگزیده جایزه ۱۰ میلیون تومان اهدا می‌شود.

در پایان این نشست خبری پوستر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد رونمایی شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درخشش گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی خوزستان در کشور
  • عملیات وعده صادق جهانیان را نسبت به مسئله غزه بیدار کرد
  • رسالت آموزش و پرورش، تربیت نسلی با آرمان های انقلابی است
  • قاسمی: هر جا از قرآن فاصله گرفتیم به همان میزان دچار مشکل و انحراف شدیم +فیلم
  • گروه محوری را در دستور کار این دوره از جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دادیم
  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • چرا تشکل های دانشجویی دانشگاه را اصل نمی دانند؟/ گزارش
  • رویداد صدرا نقطه عطف حل مسائل جامعه است
  • معلم‌محوری از ویژگی‌های اصلی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است
  • همایش زائران حج تمتع خراسان جنوبی به روایت تصویر