چرا مولانا به فارسی شعر گفت؟
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۱۰۹۷۵
رئیس مرکز صوفیان ربانیه در برلین درباره اینکه چرا مولانا شعرهای خود را به فارسی سروده است، میگوید: اولا برای اینکه کلام خدا در قرآن به زبان عربی است و مولانا میخواسته الهامات و درک خود از کلام خدا را به زبان دیگری به مردم برساند و دیگر اینکه زبان فارسی زبانی بسیار آهنگین است و نوعی همنوایی با شعر مولانا دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در برنامه «سر نی» که برای بزرگداشت روز مولانا در رایزنی فرهنگی ایران در برلین برگزار شد، حمید محمدی رایزن فرهنگی و همچنین فریده فوندا گنکاسلان، رئیس مرکز صوفیان ربانیه در برلین به سخنرانی پرداختند.
در ابتدای برنامه، رایزن فرهنگی ایران با تشکر از حضور شرکتکنندگان، درباره مولانا گفت: جلالالدین محمد بلخی شاعر، عارف و اندیشمند ایرانی، به درجه والایی از عرفان، خودشناسی و خداشناسی رسیده است. این شاعر بزرگ تبلور پیوند عمیقش با عرفان و معنویت، در یک کلام درک عمیقش از خداوند را در قالب اثر جاودان «مثنوی معنوی» به انسانها هدیه کرد. کلام او از عمق جان است و برای سعادت انسان نه مرز میشناسد و نه زمان. گرچه او این مفاهیم والا را در ظرف زبان فارسی که از لطافت، شیرینی و ظرافت خاصی برخوردار است به جهان تقدیم کرده اما ترجمه این مفاهیم برای همه بشریت جذاب است. آنگونه که میبینیم اثر گرانسنگ مولانا به چندین زبان دنیا ترجمه شده و گاه در شمار پرفروشترین کتابها قرار گرفته است.
حمید محمدی افزود: در تفکر و اندیشه مولانا دو مفهوم اصل است؛ خدا و انسان. عصاره تفکر مولانا برای انسان این است که نه از راه زبان بلکه از راه دل به نامحدود میتوان پیوند خورد. تبیین عواطف آدمی، انسانمحوری و چگونگی ارتباط با پروردگار و جهان اطراف از جمله اندیشههای ناب این عارف به شمار میرود. مولانا میخواهد انسان را از وادیهای ژرف گذر دهد تا او را به افقهای والای انسانیت برساند. برجستهترین ویژگی فکری مولانا این است که انسان را عاشق خدا میکند.
او خاطرنشان کرد: مولانا عرفان مبتنی بر دین دارد و یک انسان شریعتمدار به شمار میرود. میتوان با مثنوی مولانا مردم را به اسلام فراخواند و ذهن دنیا را نسبت به این دین الهی آرام ساخت و حقیقت آن را درک کرد. مولانا معتقد است هرجایی که خدا نباشد غم، جهل و آزار راه پیدا میکند، انسانی که دلش سرشار از یاد پروردگار باشد، به دور از هر گونه ناکامی خواهد بود. از نظر مولانا نباید در قید و بند ظواهر باشیم و باید با کنار زدن حجابها به حقیقت دست یابیم. مولانا در چارچوب فکری خود، عالم را جدا از ظواهر و دارای حقیقتی میداند که همه انسانها ورای تفاوتهای ظاهری میتوانند به آن دست یابند.
او ادامه داد: اندکی از نی بگوییم؛ نی و نوای نی نزد ایرانیان و بسیاری از دیگر ملل جایگاه ویژهای دارد. اما نی در سخن مولانا مقامی بالاتر از یک ساز موسیقی دارد. مولانا از نی برای بیان مقاصد عرفانی بهره جسته است. به باور مولانا، ناله نی تاثیر خاصی بر شنونده آن میگذارد چنانکه گویی احیاکننده غمها، شادیها، جداییها و وصلهای عاشقان است. در مثنوی مولانا مراد از نی، انسان کامل و مرشد تمام است. مولانا مثنوی را با این بیت آشنا آغاز میکند «بشنو از نی چون حکایت میکند/ وز جداییها شکایت میکند» بنابراین در اندیشه مولوی صفتی گویا دارد و از جداییها نقل میکند. جداییها در باورهای عرفانی مولانا عبارت است از بریدن از وحدت و وارد شدن در کثرت.
در ادامه برنامه شعرهای آغازین دفتر اول مثنوی همراه با نوای زنده نی خوانده شد و سپس فریده فوندا گنکاسلان، رئیس مرکز صوفیان ربانیه با ترجمه آلمانی شعرهای مولانا سخن خود ا آغاز کرد.
فریده فوندا گنکاسلان از اهمیت مثنوی برای سعادت انسانها سخن گفت و خاطرنشان کرد: حکایات مثنوی و مفاهیم والای مثنوی همه برگرفته از قرآن است و بدین سبب مثنوی کتابی است که مخاطب را با قرآن و کلام خدا آشنا میکند. اما چرا مولانا شعرهای خود را به فارسی سروده است؟ اولا برای اینکه کلام خدا در قرآن به زبان عربی است و مولانا میخواسته الهامات و درک خود از کلام خدا را به زبان دیگری به مردم برساند و دیگر اینکه زبان فارسی زبانی بسیار آهنگین است و نوعی همنوایی با شعر مولانا دارد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: روز بزرگداشت مولانا کلام خدا جدایی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۰۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ادعای اسرائیل درباره ترور نیروی وابسته به سپاه؛ رامین یکتاپرست کیست؟
برخی رسانههای اسرائیلی ازجمله جروزالم پست وبرخی از رسانههای فارسیزبان وابسته به آنها یعنی ایران اینترنشنال درخبری مدعی شدند که رامین یکتاپرست توسط اسرائیل کشته شده است، این رسانهها او را نیروی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی میکنند.
برخی رسانههای اسرائیلی ازجمله جروزالم پست وبرخی از رسانههای فارسیزبان وابسته به آنها یعنی ایران اینترنشنال درخبری مدعی شدند که رامین یکتاپرست توسط اسرائیل کشته شده است و او نیروی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.
بنابر گزارش تسنیم، پیگیری خبرنگار ما از منابع مطلع حاکی است که این اخبار صرفاً یک دستاوردسازی خیالی برای رژیم تروریستی اسرائیل است و فردی بهنام رامین یکتاپرست هیچ ارتباطی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ندارد.
رامین یکتاپرست یک فرد دوتابعیتی است که سابقه چندان مثبتی هم ندارد؛ همچنین برخی اطلاعات حاکی است که او در یک درگیری شخصی کشته شده است.
رسانههای اسرائیلی و بهویژه فارسیزبانهایی مانند ایران اینترنشنال، پس از شکست این رژیم در عملیات تنبیهی وعده صادق، در چند نوبت سعی کردهاند دستاوردهای خیالی برای آنها بسازند.
خود رسانههای آلمانی هم پیشتر نوشته بودند که طبق ادعای پلیس آلمان یکتاپرست در سالهای 2009 و 2010 یک فاحشهخانه در لورکوزن آلمان را اداره میکرد و پس از آن به کلوبهای موتورسواری که به بزهکاری شهرت داشتند، ملحق میشود.