Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- یک منبع آگاه خبر داد که همزمان با بروز یک سری نشانه‌ها در خصوص انجام تحرکاتی برای پایان دادن به جنگ یمن و احتمال تشکیل دولت انتقالی در این کشور، رئیس‌جمهور مستعفی یمن به وحشت افتاده است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، یک مقام دولت مستعفی یمن، شامگاه سه‌شنبه، به پایگاه خبری «عربی21» خبر داد که همزمان با بروز نشانه‌هایی درباره نزدیک شدن زمان پایان جنگ در یمن و ورود به رایزنی‌های سیاسی به منظور ایجاد یک راه حل برای پایان دادن به بحران این کشور، «عبدربه منصور هادی‌» رئیس جمهور مستعفی یمن نیز تحرکاتی را آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


منبع مذکور که خواست نامش فاش نشود، به عربی21 گفت: «فراخوان‌‌های مبنی بر پایان دادن به جنگ یمن، تحرکات بین‌المللی برای دست‌یابی به یک فرمول سیاسی جدید و حرکت به سوی مرحله انتقالی با مشارکت تمام طرف‌های [یمنی] بدون تکیه بر سه مرجع (شروط دولت مستعفی) از جمله قطعنامه 2216 شورای امنیت، باعث به وحشت افتادن رئیس هادی شده است».
به گفته منبع مذکور، پس از بروز نشانه‌هایی مبنی اینکه حل‌وفصل سیاسی آتی، جایگاه منصور هادی را در ساختار سیاسی یمن مشخص خواهد کرد، او حالت بی‌تحرکی سیاسی را که طی سال‌های گذشته به آن عادت کرده بود، رها کرده و فراخوان‌های کنونی را جدی گرفته است.
این منبع یمنی اشاره کرد که رئیس جمهور مستعفی یمن در حال حاضر تحرکاتی گسترده را برای دفاع از آینده سیاسی خود رهبری می‌کند به‌نحوی که اعضای شورای دفاع ملی را فراخوانده و با برخی از دیپلمات‌های غربی نیز دیدار کرده است.
وی در ادامه خبر داد که همزمان با فراخوان‌های مذکور، مذاکراتی نیز میان برخی احزاب سیاسی البته غیر از اعضای دولت مستعفی و مقامات صنعاء آغاز شده و در حال زمینه‌سازی برای تشکیل یک شورای ریاستی هستند؛ شورایی که بخشی از اختیارات قانونی رئیس‌جمهور و تشکیل دولتی جدید متشکل از گروه‌های مختلف به آن واگذار خواهد شد.
بر اساس این گزارش، یکی از اقدامات منصور هادی طی چند روز اخیر، تماس‌های فشرده با سران سرشناس حزب «المؤتمر الشعبی العام» و درخواست تشکیل جلسه به منظور تأکید مجدد بر ریاست او بر این حزب بوده است.
منبع مذکور می‌گوید که تعدادی از سران حزب مذکور با درخواست منصور هادی موافقت کرده‌اند و برخی دیگر نیز گفته‌اند که باید موافقت آن‌ها مخفی بماند.
این گزارش در حالی منتشر شده است که «هشام شرف» وزیر امور خارجه دولت صنعاء در گفت‌و‌گو با شبکه «المسیره» گفت: «یک گشایش دیپلماتیک عظیم پیش روی صنعاست و روزهای آینده پر از تحولات در این زمینه است».
این اظهارات پس از آن مطرح شد که خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) اخیرا گزارش داد ولی‌عهد این کشور با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره پایان جنگ یمن گفت‌و‌گو کرده است.
خبرگزاری رسمی عربستان گزارش داد که ولی‌عهد این کشور حمایت خود را از ورود کشتی‌های حامل فراورده‌های نفتی به بندر الحدیده یمن و بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعاء البته به مقصدهای مشخص را اعلام کرده است.
بن سلمان همچنین مدعی شد که از آغاز رایزنی‌ها میان طرف‌هی یمنی به منظور دست‌یابی به یک راه‌حل سیاسی برای حل بحران یمن بر پایه سه مرجع یعنی ابتکار عمل خلیج [فارس]، قطعنامه 2216 شورای امنیت و برگزاری کنفرانس گفت‌و‌گوی ملی جامع میان طرف‌های یمنی حمایت می‌کند.
این اعلام در حالی منتشر شد که «محمد عبدالسلام» سخنگوی رسمی جنبش انصارالله و رئیس‌ هیأت مذاکره‌کننده یمن به صورت ضمنی به اعلام طرف سعودی واکنش نشان داد و شروط صنعاء را مجددا تکرار کرد.
سخنگوی انصارالله در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر نوشت: «کسی که خواهان صلح است، مراحل صلح شامل توقف تجاوز، لغو محاصره، خروج نیروهای خارجی از یمن، رسیدگی به آثار تجاوز و پرداخت غرامت است»
وی همچنین تأکید کرد: «ملت یمن در موضع دفاعی است و به احدی تعرض نکرده است، این ملت حق کامل خود در آزادی، حاکمیت و استقلال را می‌طلبد و به کمتر از حق مشروع خود راضی نیست».

پدافند هوایی یمن یک هواپیمای جاسوسی عربستان را سرنگون کرد
سخنگوی نیروهای مسلح یمن از سرنگونی یک هواپیمای جاسوسی نیروی هوایی عربستان سعودی در آسمان استان مأرب خبر داد.
سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که صبح امروز چهارشنبه پدافند هوایی یمن یک فروند هواپیمای جاسوسی عربستان سعودی را سرنگون کرد.
سریع گفت که پدافند هوایی یمن به یاری خداوند متعال موفق شد یک فروند هواپیمای جاسوسی CH4 ساخت چین متعلق به نیروی هوایی عربستان سعودی را با استفاده از موشک زمین به هوا سرنگون کند.
به گفته وی، این هواپیمای جاسوسی در حال اجرای عملیات خصمانه در آسمان منطقه الجوبه در استان مأرب بوده است.

ائتلاف سعودی 25 هزار تن سوخت ارسالی برای مردم یمن را توقیف کرد
شرکت ملی نفت یمن اعلام کرد که ائتلاف سعودی، یک کشتی حامل سوخت برای مردم این کشور را که از سازمان ملل مجوز دریافت کرده بود، توقیف کرده است.
شرکت نفت یمن، صبح امروز (چهارشنبه)، از اقدام ائتلاف سعودی در توقیف یک کشتی حامل سوخت برای مردم این کشور خبر داد.
بر اساس گزارش پایگاه خبری «المسیره»، شرکت نفت یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که ائتلاف سعودی کشتی «سی هلیوس» را که حامل 25 هزار تن گازوئیل برای مردم یمن بوده، توقیف کرده است.
طبق این اعلام، به‌رغم آنکه کشتی مذکور از سازمان ملل متحد مجوز دریافت کرده است، اما ائتلاف سعودی اجازه رسیدن آن را به بندر «الحدیده» (غرب یمن) نمی‌دهد.
این در حالی است که شرکت ملی نفت یمن، پیشتر، اعلام کرده بود که ائتلاف عربستان سعودی همچنان به توقیف نفتکش‌های یمن ادامه می‌دهد.
شرکت ملی نفت یمن همچنین از سازمان ملل متحد و فرستاده این سازمان به این کشور به دلیل عدم التزام به تعهدات خود در قبال ورود سوخت به یمن و جانبداری از ائتلاف متجاوز سعودی انتقاد کرده بود.

ماموریت مهم فرستاده سازمان ملل در امور یمن
فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن در سفری به عربستان با وزیر خارجه سعودی دیدار و درباره پایان بحران یمن گفت‌وگو کرد.
«هانس گراندبرگ» فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن با «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی دیدار کرد.
وزارت خارجه عربستان سعودی در حساب توئیتری خود نوشت که در این دیدار دو طرف طرح عربستان برای تحقق امنیت، صلح و ثبات در یمن را بررسی کردند.
دو طرف همچنین تلاش‌های ریاض در دو سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برای حمایت از دستیابی به راه‌حل سیاسی فراگیر بحران یمن و نیز توقف آنچه تجاوزات حوثی‌ها علیه ملت یمن را خوانده شد، مورد بررسی قرار دادند.
گراندبرگ پنجم سپتامبر به عنوان چهارمین فرستاده سازمان ملل در امور یمن مأموریت خود را آغاز کرده است.
وی پس از آغاز مأموریتش تأکید کرد که برای تحقق صلح در یمن نهایت تلاش خود را به کار خواهد بست و همه طرف‌ها نیز باید به مسئولیت خود درباره آینده یمن عمل کنند.
پایگاه اینترنتی العربی الجدید به نقل از منبع آگاه دولتی تصریح کرد: «هانس گروندبرگ روز سه شنبه به همراه تیمی از سازمان ملل از ریاض وارد فرودگاه عدن شد و قرار است با معین عبدالملک نخست وزیر {دولت فراری و مستعفی} یمن و جمعی از فرماندهان جنوب دیدار و گفتگو کند.
علی الکثیری سخنگوی شورای انتقالی جنوب یمن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «ورود هانس گروندبرگ فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل را به یمن و عدن خوشامد می‌گوییم و تاکید می‌کنیم شورای انتقالی جنوب از تلاش‌های وی برای برقراری صلح منصفانه و فراگیر، مشتاقانه استقبال می‌کند. از همه طرف‌ها می‌خواهیم با تلاش‌ها برای پایان جنگ همکاری مناسب داشته باشند. صلح باید گزینه واقعی و تصمیم جدی و بی قید و شرط باشد.»
گفتنی است گروندبرگ به مدت 3 روز در ریاض اقامت داشت و با علی محسن الاحمر معاون رئیس جمهور {مستعفی و فراری} یمن، احمد عبید بن دغر رئیس مجلس شورا، فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان و محمد آل جابر سفیر عربستان در یمن دیدار و گفتگو کرد.
گروندبرگ در بیانیه‌ای مطبوعاتی که نسخه‌ای از آن در اختیار «العربی الجدید» قرار گرفته است، اعلام کرد: ضروری است هدف اصلی و فوری همه طرف‌های مهم و تاثیرگذار پایان درگیری و دستیابی به راهکار جامع سیاسی باشد که مشمول همه شود و آرمان‌های مردم یمن را محقق کند. صلح در یمن مسئولیت مشترکی است که همه باید برای تحقق آن به تلاش‌ها برای برقراری صلح کاملا متعهد باشند.

درخواست عضو شورای عالی سیاسی یمن از سازمان ملل
عضو شورای عالی سیاسی یمن با هماهنگ کننده سازمان ملل متحد در یمن دیدار کرد و از سازمان ملل خواست به نقش انسانی خود عمل کند تا از رنج و مشقت مردم یمن کاسته شود.
به گزارش شبکه تلویزیونی المسیره، محمد علی الحوثی و ویلیام دیوید گریسلی دیروز در این دیدار درباره پیامد‌های ادامه تجاوز، محاصره، تعطیلی فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده و نیز ادامه قطع حقوق در نتیجه انتقال بانک مرکزی به عدن که موجب فاجعه‌های انسانی در حق بسیاری از شهروندان یمنی شده است صحبت کردند.
عضو شورای عالی سیاسی یمن از سازمان ملل خواست به نقش انسانی خود عمل کند تا از رنج و مشقت و ظلم و ستمی که کشور‌های متجاوز علیه ملت یمن در نتیجه محاصره و ادامه تجاوز مرتکب می‌شوند، کاسته شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: یمن فرستاده سازمان ملل هواپیمای جاسوسی سازمان ملل متحد عربستان سعودی سازمان ملل ائتلاف سعودی امور یمن منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن برای مردم پایان جنگ سیاسی یمن نشانه ها مردم یمن تلاش ها نفت یمن جنگ یمن طرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۱۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتگوی رهبران قطر و مصر پیرامون شرایط غزه

قطر و مصر به دلیل روابط خوبی که با طرف‌های فلسطینی و آمریکا دارند از اصلی‌ترین میانجیگران برای پایان بخشیدن به جنگ غزه محسوب می‌شوند. با این حال، معضل اصلی که باعث عدم رسیدن توافق طرفین برای استقرار آتش بس دائمی و تبادل اسرا می‌شود، کابینه افراطی رژیم صهیونیستی است. 

به گزارش الجزیره، وزارت خارجه قطر امروز (سه شنبه) از تماس تلفنی شیخ تمیم حمد آل ثانی، امیر این کشور با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر پیرامون جنگ غزه خبر داد. 

در بیانیه منتشر شده در این باره آمده است: رهبران دو کشور طی این تماس تلفنی پیرامون پیشرفت در گفتگو‌ها درباره جنگ غزه و میانجیگری مشترک به منظور اطمینان از رسیدن به یک توافق آتش بس پایدار رایزنی کردند. 

ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه به منظور جلوگیری از بروز قحطی از دیگر محور‌های گفتگوی رهبران دو کشور بود. 

شیخ تمیم طی این تماس بر ضرورت تشدید تلاش‌های میانجیگرانه با همکاری شرکای منطقه‌ای و بین المللی به منظور پایان بخشیدن به تهاجم اسراییل به غزه تاکید کرد. 

دو طرف در پایان بار دیگر خواستار استقرار هر چه سریعتر آتش بس در غزه، آزادی اسرای صهیونیست، و ورود گسترده کمک‌های بشردوستانه به این باریکه به منظور جلوگیری از بروز قحطی پافشاری کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • خواهان بررسی مجدد درخواست عضویت کامل خود در سازمان ملل هستیم
  • «کوری مطلق و مرگ» در انتظار مصرف کنندگان «الکل»
  • گفتگوی رهبران قطر و مصر پیرامون شرایط غزه
  •  تماس تصویری نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل با مشاور ارشد امیرعبداللهیان
  • جنایات رژیم اسرائیل تحولات سوریه را دچار خدشه کرده است
  • گفت‌وگوی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با «خاجی»
  • مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است
  • الکل‌های دست‌ساز و قاچاق زمینه‌ساز بروز مسمومیت
  • مصرف الکل های سمی در هر اندازه ای خطرناک است
  • برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در یزد