Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- فرونشست تهدیدی که شهر بادرود را به خطر انداخته است و لازم است با برداشت و بی‌رویه و غیرمجاز آب برخورد شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  نطنز، استفاده از آب سفره‌های زیر زمینی برای کشاورزی و موارد صنعتی نه تنها ذخیره آب نسل‌های آینده را هدر می‌دهد، بلکه منجر به بروز پدیده‌هایی چون فروچاله ها و فرونشست زمین می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معقول‌ترین و کم هزینه‌ترین راهی که اکثر کارشناسان به انجام آن توصیه می‌کنند، مسدود کردن چاه‌ها و ممانعت از صدور مجوز حفر برای چاه‌های جدید است و این موضوع مورد تاکید اکثر کارشناسان است.

رمضانعلی فردوسی فرماندار و رییس ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان نطنز اظهار داشت: از اعضای کارگروه درخواست داریم برای اقدامات پیشگیرانه در حوزه‌های مدیریت بحران اهمیت ویژه ای قائل شوند.

وی افزود: لازم است با کسب تجربه از سیلاب‌های رخ داده شده  در سال‌های گذشته ضمن کنترل و پایش مستمر مناطق آسیب‌پذیر نسبت به اجرایی کردن طرح‌های پیشگیری و کنترل سیل اقدام کنند.

منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز با اشاره به اینکه طرح جامع خطر‌پذیری شهرستان نطنز تهیه شده است، اظهار داشت: بر اساس مطالعات صورت گرفته از مجموع 53 مخاطره شناسایی شده در جهان 40 مخاطره همچون سیل، زمین لرزه، خشکسالی، آتش سوزی، گرد و غبار، رانش زمین، فرونشست زمین، وزش تندباد، سرمازدگی و غیره در این شهرستان دارای سابقه بوده و بروز آن محتمل است.

وی افزود: در چند سال اخیر اقدامات بسیار خوبی در حوزه مدیریت بحران شهرستان نطنز خصوصاً در حوزه‌های مطالعاتی و تهیه طرح و اجرای طرح‌های پیشگیرانه انجام شده است و امید است با اقدامات صورت گرفته خسارات ناشی از وقایع و حوادث غیرمترقبه به حداقل کاهش پیدا کند.

فرونشست‌های اصفهان به 14سانتی متر رسید؛ بناهای تاریخی تحت تاثیر قرار گرفتنددرخواست شورای شهر برای جلوگیری از بارگذاری جدید بر زاینده‌رود و نگرانی از تداوم فرونشست زمین در اصفهانفاجعه در دشت شهرکرد| فرونشست دشت از وضعیت بحرانی هم عبور کرد/افت سطح ایستابی به 20 متر رسید

شیشه فروش گفت: متأسفانه نرخ فرونشست زمین در دشت بادرود 12 الی 16 سانتیمتر گزارش شده و ادارات ذی ربط باید هر چه سریعتر با تهیه و اجرای طرح تعادل بخشی آب و برخورد جدی با برداشت‌های بی‌رویه و غیر مجاز جلوی مخاطرات ناشی از فرونشست زمین را بگیرند.

به گزارش تسنیم؛ فرونشست در منطقه بادرود از توابع شهرستان نطنز نیز امروزه به یک دغدغه تبدیل شده است و نگرانی‌هایی را برای کارشناسان و صاحب نظران ایجاد کرده است به نحوی که معتقد هستند بحران فرونشست در این منطقه به نوعی زلزله خاموش محسوب می‌شود.

سعید صالحیان دکترای مدیریت شهری و روستایی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: همراه با افت شدید سطح آب زیرزمینی در دشت بادرود که نتیجه خشکسالی دهه های اخیر و افزایش برداشت از آب‌های زیرزمینی بوده است، نشست زمین در نقاط مختلف بادرود مشاهده شده که در صورت تداوم برداشت‌های بی‌رویه و کاهش آب ورودی و خروجی آبخوان، می‌توان پیش‌بینی کرد که فرونشست‌های شدیدتر و عمیق‌تری در منطقه رخ دهد.

این پژوهشگر آب گفت: با توجه به آسیب فراوان این پدیده که تحت عنوان «زلزله خاموش» یا «سرطان پوسته زمین» از آن یاد می‌شود، باید توجه لازم در این زمینه و اقدامات پیشگیرانه در این راستا مد نظر متولیان امر قرار گیرد.

وی گفت: فرونشست زمین معضل بزرگی برای نسل‌های آینده خواهد بود و همچنین تغییرات و خسارات زیاد و عواقب جبران ناپذیری را به بار خواهد آورد که آینده زمین و حیات بشر نیز تحت‌الشعاع این تغییرات قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/804/ ز

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فرونشست زمین شهرستان نطنز بی رویه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۱۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاوران املاک فاقد پروانه در اردبیل پلمب می شوند

به گزارش خبرنگار مهر، جلال آفاقی شامگاه دوشنبه در بازدید از چند مشاور املاک در اردبیل اظهار کرد: تمامی دفاتر مشاوران املاک فاقد پروانه در سطح شهرستان اردبیل ظرف چند روز آینده پلمب خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه بنگاه‌های املاک غیرمجاز خارج از نظارت، منشأ مهمی در افزایش ورودی پرونده‌های کیفری و دعاوی حقوقی محسوب می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل ادامه داد: گرفتاری جمع کثیری از مردم و تحمیل هزینه‌های سنگین بر جامعه به واسطه سوءجریانات و فساد در حوزه خرید و فروش زمین و املاک و تعاونی‌های مسکن غیر قابل قبول است.

آفاقی افزود: امروز قراردادهای بدون پشتوانه و مجوز و فروش زمین‌هایی که وجود خارجی ندارد یا فروش یک زمین به نفرات متعدد و همچنین فروش غیرقانونی زمین‌های فاقد مجوز تغییر کاربری موجب تضییع حقوق افراد زیاد و گرفتاری خانواده‌های متعدد و افزایش اختلافات و پرونده‌های قابل توجهی در دستگاه قضایی شده است.

وی با تأکید مجدد بر اینکه مشاورین املاک فاقد مجوز بستر و خاستگاه اغلب تخلفات حوزه زمین و مسکن و جرایم مرتبط است، با تقدیر از اقدامات معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان در ساماندهی مشاورین املاک، ادامه داد: تذکرات و مهلت‌ها و فرصت‌های لازم طی زمان‌های مدید داده شده و امروز روز عمل در قبال مشاورین املاک غیرمجاز و صیانت از حقوق مردم در این حوزه است.

آفاقی اعلام کرد؛ ظرف چند روز آتی تمامی دفاتر مشاورین املاک فاقد پروانه و غیرمجاز در مرکز استان پلمب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۹۱ املاک مجاز در استان اردبیل وجود دارد، افزود: حدود ۴۵۰ بنگاه املاک غیرمجاز در شهرستان اردبیل شناسایی شده است.

کد خبر 6092579

دیگر خبرها

  • توقیف موتورسنگین غیرمجاز در طرح پلیس رفسنجان
  • پاکسازی سفیدرود از ادوات صید غیرمجاز و برخورد قاطع با متخلفان آغاز شد
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • شناسایی متهم برداشت غیرمجاز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریالی در تربت حیدریه
  • کودکان هم در اصفهان فهمیدند شهر در خطر فرونشست است/ مسوولان هنوز نفهمیدند یا نمی‌توانند جلوی برداشت‌های بی‌رویه آب را بگیرند (فیلم)
  • مشاوران املاک فاقد پروانه در اردبیل پلمب می شوند
  • برخورد با اتباع غیرمجاز در خراسان رضوی
  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!
  • هشدار دانشمندان در مورد «سندرم غرق شدگی» شهر‌های ساحلی جهان 
  • فرونشست دومتری منطقه جنوب غرب کشور طی ۹ سال