Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز از شبکه اسپوتنیک نیوز؛ یوری کوکوف معاون شورای امنیت ملی روسیه به روسیسکایا گازتا گفت که این تلاش‌ها از ماه مه و هم زمان با اعلام عقب نشینی نیروهای ارتش آمریکا از افغانستان پس از نزدیک به ۲۰ سال، آغاز شده است.

وی افزود: ایالات متحده جاه طلبی های ژئوپولیتیک خود را در غرب آسیا کنار نگذاشته و در پی تقویت مواضع و پایگاه های خود در کشورهای همسایه افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تداوم تلاش واشنگتن برای دستیابی به اهداف جاه طلبانه اش در منطقه خاورمیانه، برای روسیه تهدید ژئوپولیتیک واقعی به شمار می‌رود.

کوکوف تلاش‌های واشنگتن را برای به دست آوردن جای پایی در کشورهای همسایه افغانستان و ایجاد پایگاه‌هایی در آنها به منظور استقرار پهپادهای نظامی و مراکز آموزش برای نظامیان و نیروهای امنیتی و ویژه این کشورها به بهانه مبارزه با گروه های تروریستی، در اصل به معنای نزدیک تر شدن زیرساخت ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) به مرزهای روسیه دانست.

سرتیپ رستم مینکایف معاون فرماندهی منطقه نظامی مرکزی روسیه اعلام کرد که اطلاعاتی مبنی بر انتقال شبه نظامیان وابسته به گروه های تروریستی از مناطق تحت تسلط آمریکا در سوریه و عراق به افغانستان در دست دارد.

این فرمانده نظامی روسیه افزود: نیروهای ویژه آمریکا در حال اقدام در این زمینه هستند و شبه نظامیان سازمان های افراط گرای تروریستی را برای بکار گرفتن آتی در آفریقا و آسیا، در مناطق تحت تسلط خود در سوریه و عراق همچنان آموزش می‌دهند. ما شاهد انتقال گروه های تبهکاری داعش به استان های شمالی افغانستان هستیم که قطعا هسته های جدید بی ثباتی در منطقه ایجاد خواهد کرد. فعالیت گروه های تروریستی در افغانستان، در وهله اول برای کشورهای آسیای مرکزی خطرناک است.

مینکایف افزود: «خروج تعمدی آمریکایی ها از افغانستان می تواند تشدید تهدید تروریسم را برای کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به همراه بیاورد، پروژه های اقتصادی و زیربنایی در مقیاس منطقه را مختل کند و موجب فاجعه انسانی شود».

طالبان پس از تصرف کامل همه شهرهای مهم و گذرگاه های مرزی افغانستان، در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ ( ۲۴ مرداد ۱۴۰۰) تسلط کامل خود را بر این کشور اعلام کردند و دولت جدیدی تشکیل دادند.

ایالات متحده در ۳۱ اوت ۲۰۲۱، ( ۹ شهریور ماه ۱۴۰۰) نیروهای ارتش خود را به طور کامل از افغانستان خارج کرد و ماموریت نظامی ۲۰ ساله اما ناکام خود را در این کشور، به پایان رساند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1113922 برچسب‌ها روسیه

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۱۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد مرکز لجستیکی تجاری در هرات

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان، گفته است که با قزاقستان و ترکمنستان برای ایجاد یک مرکز لجستیکی در هرات با هدف تبدیل کشور به نقطه لجستیکی اصلی برای صادرات منطقه توافق کرده‌اند.

عزیزی افزود که هدف این کار صادرات منطقه از جمله نفت روسیه به جنوب آسیا است.

به گفته وی، پس از نشست هفته گذشته طالبان با مقام‌های ترکمنستان و قزاقستان در کابل، توافق شده است که گروه‌های فنی در جریان دو ماه توافق‌نامه کتبی را در مورد طرح‌های رسمی برای ساخت این مرکز لجستیکی آماده کنند.

عزیزی افزود پس از شش ماه گفت‌وگو روی طرح ایجاد این مرکز تصمیم گرفته شده است که هر سه کشور در ساخت این مرکز مشترک سرمایه‌گذاری کنند.

وی خاطرنشان کرد «این مرکز بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر طالبان برای بهره‌گیری از موقعیت استراتژیک افغانستان» است.

عزیزی گفت: «براساس گفت‌وگوهای ما، قرار است یک مرکز لجستیکی در ولایت هرات ایجاد شود که می‌تواند شمال را به جنوب آسیا متصل کند.»

طبق اظهارات سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان، این مرکز لجستیکی در یک زمان ظرفیت نگهداری یک میلیون تن نفت را خواهد داشت.

با این حال، این مقام طالبان در مورد تاریخ آغاز عملی این پروژه جزییات ارائه نکرده است.

پیش از این، مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رئیس الوزرای طالبان نیز گفته بور که افغانستان نقطه اتصال منطقه است و این موضوع بدون این کشور ممکن نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / چرا آمریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا دارد؟ / چرا کشور‌ها به جنگ با یکدیگر می‌روند؟ / چگونه داعش به وجود آمد؟
  • روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه را منهدم کرد
  • رئیس سازمان همکاری اسلامی خواستار کمک‌های بشردوستانه به افغانستان شد
  • امیرعبداللهیان: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • داعش در افغانستان به طور جدی سرکوب شده است
  • طالبان: حضور داعش در افغانستان به صفر نزدیک شده است
  • روزنامه‌آمریکایی: ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند
  • ایجاد مرکز لجستیکی تجاری در هرات
  • تلاش دشمنان برای دین زدایی در جهان اسلام