Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-02@02:53:51 GMT

سفیر فرانسه به استرالیا بازمی‌گردد

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۱۳۱۹۹

سفیر فرانسه به استرالیا بازمی‌گردد

فرانسه می‌گوید سفیرش در استرالیا را به این کشور برمی‌گرداند

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، فرانسه چهارشنبه به وقت تهران از بازگشت سفیر خود به استرالیا پس از اختلاف بر سر خرید زیر دریایی خبر داد.

به گزارش شبکه خبری «فرانس-۲۴» «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه گفت که پاریس سفیر خود را به استرالیا باز می‌گرداند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لودریان خطاب به قانونگذاران فرانسوی گفت: «من از سفیرمان خواستم که به کانبرا بازگرد. تا شرایط روابط ما را برای آینده دوباره تعریف کند.»

پاریس در اعتراض به پیمان دفاعی که بین ایالات متحده، استرالیا و انگلیس مذاکره شده بود، سفیر خود را از کانبرا فراخواند. این پیمان که به «آکوس» معروف است، برای مقابله با قدرت نظامی چین تدوین شده است.

بر اساس این پیمان، استرالیا متعهد به خرید زیردریایی‌های طراحی شده توسط ایالات متحده و خروج از قرارداد موجود با یک تولید کننده فرانسوی خارج شد.

فرانسه در اعتراض به این اقدام استرالیا و توافقش با آمریکا و انگلیس، سفیرانش را از کانبرا و واشنگتن برای مشورت فراخواند.

یک پیمانکار نظامی فرانسوی به تازگی اعلام کرد صورت حسابی از زیان متحمل شده بابت فسخ قرارداد تبادل فناوری ساخت زیردریایی اتمی از سوی استرالیا تنظیم می‌کند. «اریک پاملِت» مدیر اجرایی شرکت دریایی «نیوال گروپ» به روزنامه فرانسوی «فیگارو» گفت، «ظرف هفته‌های آتی» صورت حساب غرامت را برای طرف استرالیایی ارسال خواهد کرد.

پاملت افزود: «این موردی است که برای قرارداد درنظر گرفته شده بود و شامل پرداخت هزینه‌های ما تا به امروز و هزینه‌های بعدی از جمله هزینه انتقال زیرساخت‌ها و فناوری اطلاعات و استقرار مجدد کارکنان خواهد بود.»

او درباره اعلام ناگهانی فسخ این قرارداد گفت: «ما شوکه شدیم. این تصمیم بدون اطلاع قبلی اعلام شد. شرکت‌های اندکی چنین سناریویی را تجربه کرده‌اند.»

وزارت دفاع فرانسه اعلام کرده شرکت نیوال گروپ تاکنون حدود ۱.۱ میلیارد دلار از کار مربوط به قرارداد زیردریایی‌ها را انجام داده است.

«آنتونی بیلنکن»، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در اولین سفر خارجی خود بعد از اعلام توافق سه‌جانبه امنیتی با کشور‌های آمریکا و انگلیس، وارد پاریس شد. وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» نوشت که بلینکن در این سفر مأمور ترمیم روابط آمریکا با فرانسه است که بعد از اعلام توافق سه‌جانبه مذکور به شدت از هر سه کشور انتقاد کرده بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: انگلیس پاریس بلینکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۳۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی ۵ نفر از صیادان ایرانی در سیشل

به گزارش صدای ایران از ایسنا، بنابر اعلام حسن علی بخشی، سفیر اکردیته جمهوری اسلامی ایران در سیشل، پنج نفر از صیادان بازداشتی بلوچ در این کشور آفریقایی آزاد شدند.

سفیر ایران در این رابطه گفته است: با پیگیری همه جانبه سفارت، این پنج نفر که سرنشین یک لنچ ماهیگیری بوده‌اند و در دی‌ماه سال گذشته به جرم ورود غیرقانونی به آب‌های سیشل دستگیر شدند، آزاد شده و فردا از طریق خطوط شرکت هواپیمایی قطر به میهن اسلامی باز می‌گردند.

دیگر خبرها

  • استرالیا نخستین رایانه کوانتومی کاربردی جهان را می سازد
  • پس از ژاپن، کره جنوبی هم خواهان پیوستن به پیمان امنیتی «آکوس» است
  • مشارکت احتمالی کره جنوبی در پیمان آکوس؛ محور گفت‌وگوهای دو جانبه سئول و کانبرا
  • کره‌ جنوبی به دنبال عضویت در پیمان «آکوس»
  • ارسال اولین محموله کمک چین به افغانستان
  • کشف فسیل دست نخورده یک گونه کانگوروی عجیب
  • ارسال کمک های بشری روسیه به افغانستان
  • آزادی ۵ نفر از صیادان ایرانی در سیشل
  • اعتراضات دانشجویان طرفدار فلسطین، تهدیدی برای یهودیان نیست
  • باشگاه گل‌گهر اولین سفیر و حامی اهدای عضو در فوتبال ایران