پاسخ امام رضا (ع) دربارۀ طمع بخشش گناهان به بهانۀ محبت ائمه
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۱۴۱۵۱
شاید هر کدام از ما با این دست افراد مواجه شدیم که به اعتماد کرامت بیحد اهل بیت علیهمالسلام، انجام هر عمل قبیحی را بر خود مباح میدانند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شاید هر کدام از ما با این دست افراد مواجه شدیم که به اعتماد کرامت بیحد اهل بیت علیهمالسلام، انجام هر عمل قبیحی را بر خود مباح میدانند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برای پاسخ به این سؤال باید گفت درست است که روایات فروانی داریم مبنی بر اینکه اهل بیت تمام محبان و حتی دوستدار محبّ خویش را در قیامت وارد بهشت میکنند، اما نباید از مکافات عمل در دنیا و برزخ غافل بود؛ همچنان که خطاها به خودیِ خود دارای اثر وضعی هستند. به تعبیر امیر مؤمنان (ع) در فرازهای ابتدایی دعای کمیل، گناهان در دنیا حداقل سه عقوبت را به همراه دارند که شامل دریده شدن پردۀ عصمت، نزول سختی و نقمت، تغییر در نعمتها، حبس دعا و نزول بلاست. حضرت به ما میآموزند نسبت به این پنج گناه از خداوند تقاضای مغفرت کنیم. همچنان که اعمال ناپاک در برزخ افراد اثر منفی میگذارند و پس از مرگ گریبانگیر آنها خواهد شد؛ از این جهت است که امام صادق علیهالسلام در روایتی فرمود «أَمَّا فِی الْقِیَامَةِ فَکُلُّکُمْ فِی الْجَنَّةِ بِشَفَاعَةِ النَّبِیِّ الْمُطَاعِ أَوْ وَصِیِّ النَّبِیِّ وَ لَکِنِّی وَ اللَّهِ أَتَخَوَّفُ عَلَیْکُمْ فِی الْبَرْزَخِ»؛ یعنی همه شما شیعیان به شفاعت پیامبری که اطاعتش کردید و یا وصیّ ایشان داخل بهشت میشوید، اما به خدا سوگند آنچه بر شما میترسم برزخ است. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج3، ص242)
نکتۀ دیگر اینکه خداوند در 16 آیه از قرآن از قاعدهای به نام «حبط عمل» یعنی نابودی اعمال یاد میکند؛ یعنی ممکن است تمام اعمال مثبت فرد به واسطۀ انجام یک خطا از پروندهاش حذف شود؛ این مسئله نیز اثر وضعی خاص خود را به همراه خواهد داشت و ممکن است فرد را به واسطۀ سنت «استدراج)، به تدریج از توفیق محبت عترت بهسوی بیتفاوتی و در مرحلۀ بعد انکار ایشان سوق دهد. بارها با این دست افراد در پیرامون خود مواجه شدیم.
در انتها این توصیه امام رضا علیهالسلام در لزوم هماهنگی عمل صالح با حب عترت حجتی بر تمام محبان و شیعیان خواهد بود. حضرت میفرماید «لا تَدْعُوا الْعَمَلَ الصّالِحَ وَ الاِْجْتِهادَ فِى الْعِبادَةِ إِتِّکالاً عَلى حُبِّ آلِ مُحَمَّد وَ لا تَدْعُوا حُبَّ آلِ مُحَمَّد لاَِمْرِهِمْ إِتِّکالاً عَلَى الْعِبادَةِ فَإِنَّهُ لا یُقْبَلُ أَحَدُهُما دُونَ الاْخَرِ.» یعنی مبادا اعمال صالح و کوشش در عبادت را به اتّکاى دوستى آل محمّد رها کنید، و مبادا دوستى آل محمّد را به اتّکاى اعمال صالح از دست بدهید، زیرا هیچ کدام از این دو، به تنهایى پذیرفته نمىشود.
پاسخ امام رضا (ع) به بانویی که قصد ازدواج نداشتانتهایپیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: قرآن کریم امام رضا ع قرآن کریم امام رضا ع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۴۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا این «دوازدهوجهی» باستانشناسان را حیرتزده کرده است؟ (+عکس)
شاید صدها یا هزاران سال بعد، کسانی که آثاری از تمدن ما را پیدا میکنند، ندانند که آن اشیاء برای ما واقعا چه کاربردی داشتهاند. خود ما هم در نسبت با برخی از آثار باستانی همین وضع را داریم. یکی از رازآمیزترین اشیاء باستانشناسی که تا کنون کشف شدهاند، «دوازدهوجهیهای رومی» هستند.
به گزارش فرادید، ما تقریباً هیچ چیز در مورد این اشیاء مرموز نمیدانیم؛ در واقع آنقدر اطلاعات باستانشناسان و مورخان دربارۀ این اشیاء کم است که تا کنون نظریههای کاملا مختلفی در مورد معنی و عملکرد آنها شکل گرفته است.
یکی از قویترین سرنخهایی که در مورد این اشیاء در اختیار داریم، نقشهای است که محل کشف دهها مورد از آنها را نشان میدهد؛ این نقشه به ما میگوید که آنها در بخشی از امپراتوری روم محبوبیت خاصی داشتند: شمال فرانسه، انگلستان و آلمان امروزی.
دربارۀ دوازدهوجهی رومی چه میدانیم؟دوازدهوجهیهای رومی اجسامی توخالی و 12 ضلعی هستند که هر ضلع آن به نوبۀ خودش حالت یک پنج ضلعی را دارد و تقریباً همیشه حاوی یک سوراخ است. لبههای بیرونی این اشیاء اغلب دارای برجستگیهای گرد هستند.
بیشتر این اشیاء از برنز ساخته شدهاند، اما برخی نیز از جنس سنگ هستند و سوراخ یا دستگیره ندارند. قطر آنها از حدود 1.5 تا 4.5 اینچ (4 تا 11 سانتی متر) متغیر است و اندازه سوراخها نیز متفاوت است، از 0.2 تا 1.5 اینچ (6 تا 40 میلی متر).
اشیایی از این نوع قبلا ناشناخته بودند تا اینکه اولین مورد در سال 1739 در هرتفوردشایر پیدا شد. در مجموع، حداقل 116 مورد از این اشیاء پیدا شدهاند که بیشتر آنها در حوضه راین، در سوئیس کنونی، شرق فرانسه و جنوب آلمان یافت شدهاند. برخی از آنها در میان گنجینههای سکه یافت شدند که نشان میدهد صاحبانشان آنها را ارزشمند میدانستند. قدمت بیشتر آنها را میتوان قرن دوم و سوم پس از میلاد دانست.
اسباببازی، ابزار، تقویم . . .؟هیچ اشارهای به دوازده وجهی در متون مربوط به زمان رومیان باقی نمانده است و بنابراین هر نظریهای در مورد عملکرد آنها صرفا بر اساس حدس و گمان است. تا کنون چندین فرضیه مختلف دربارۀ کارکرد این اشیاء ارائه شده است:
1. نوع خاصی از تاس که در یک بازی مثل نرد به کار میرفته است.
2. یک شیء جادویی، احتمالاً از مذهب سلتیک.
3. یک اسباب بازی برای کودکان.
4. وزنهای برای تورهای ماهیگیری
5. سر عصای روسای قبیله یا افراد مهم.
6. نوعی ساز موسیقی
7. ابزاری برای تخمین فواصل و بررسی زمین، به ویژه برای اهداف نظامی.
8. دستگاهی برای تشخیص سکههای تقلبی.
9. تقویمی برای تعیین اعتدال بهار و پاییز ویا تاریخ بهینه کاشت گندم.
10. یک جا شمعی. (بقایای موم در یکی دو مورد از اشیاء بازیابی شده یافت شده است.)
11. یک اتصالدهنده برای تیرهای فلزی یا چوبی.
12. ابزار بافندگی مخصوص دستکش. (این توضیح میدهد که چرا هیچ دوازده وجهی در مناطق گرمتر امپراتوری یافت نشد.)
13. وسیلهای برای تعیین قطر لولههای آب.
14. پایهای برای علامتهای عقاب. (هر لژیون رومی یک پرنده نمادین را بر روی یک میله در میدان نبرد حمل میکرد.)
15. نوعی ابزار طالعبینی (بر روی یک دوازده وجهی که در سال 1982 در ژنو یافت شد، نام لاتین 12 علامت زودیاک نوشته شده بود.)
اما همانطور که گفته شد، هیچ یک از این نظریات تایید نشدهاند و بنابراین هنوز راز دوازدهوجهی رومی حل نشده باقی مانده است.
کانال عصر ایران در تلگرام