Web Analytics Made Easy - Statcounter

«زندگانى حضرت امام على بن موسى الرضا علیه‌السلام» ترجمۀ جلد دوازدهم بحارالانوار، تألیف علامه مجلسى، در بردارندۀ روایات مختلف از شرح حال آن حضرت و مناظرات اعتقادى و کلامى با مخالفان است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم «زندگانى حضرت امام على بن موسى الرضا علیه‌السلام» ترجمۀ جلد دوازدهم بحارالانوار، تألیف علامه مجلسى، در بردارندۀ روایات مختلف از شرح حال آن حضرت و مناظرات اعتقادى و کلامى با مخالفان است که توسط موسى خسروى به زبان فارسى ترجمه گشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مولف انگیزه تالیف را چنین بیان مى‏‌کند: مجلدات بحار چنانچه از نام آن پیداست، واقعاً در مورد عنوان‏‌هاى خود دریایى بیکران از مطالب ارزنده است که جویندگان در کمتر مجموع‌ه‏اى مى‏توانند، این همه مطلب را تحت آن عنوان بیابند. در هنگام نگارش زندگى بعضى از ائمه طاهرین (ع) را تقدیم کردم، تصمیم ادامۀ احوال چهارده معصوم را داشتم؛ اما اکنون که مشغول ترجمه مجموعه بحارالانوار قسمت احوال ائمه طاهرین هستم، جداً معتقدم مطالبى که در شرح حال و زندگى ائمه و نکات آموزنده و اخلاقى و تاریخى که در بحارالانوار جمع شده، هیچ شرح حالى حاوى این قدر مطلب نیست. به همین جهت از ادامۀ نگارش بقیه چهارده معصوم صرف نظر کرده، جویندگان را توصیه به مطالعه این مجموعه‏‌ها می‌کنم.

مؤلف سعى کرده تا شرح حال این امام بزرگوار را که برگرفته از متن بحار الانوار است، تا حد امکان، ساده و روان بیان کند، و اگر جمله‏‌اى نیز ابهام داشت و قابل تعمق و شور بود، از همفکرى و روشن‏‌بینى جمعى از فضلا و دانشمندان در تفسیر و ترجمه آن استفاده کند و از تکرار بعضى روایات که فقط جنبۀ اثبات مطلب داشته و اضافه قابل توجهى نداشت، خودارى کند و در پاورقى، وجه اختلاف دو روایت در مواردى که لازم بوده، ذکر کرده است تا خوانندگان از تکرار ملول نشوند. بالاخره در این ترجمه اختصارى که به اصل کتاب زیان وارد نشود، رعایت شده است.

کتاب زندگانى حضرت امام رضا علیه‌السلام با مقدمه‏‌اى از مترجم وسپس مقدمه‏‌اى از مؤلف شروع مى‏‌شود و آنگاه به ذکر بخش‏‌هاى مختلف کتاب که شامل بیست و سه بخش است، مى‏‌پردازد. از جمله عناوین این بخش‌ها عبارتند از 1- ولادت و لقب‏ها و کنیه و نقش انگشترى آن جناب مورد اشاره واقع شده است 2- تصریح به امامت على بن موسى الرضا (ع) 3- معجزات و کردار شگفت انگیز امام (ع) 4- وارد شدن امام (ع) به بصره و کوفه و معجزه‏‌هایى که در آن دو ناحیه از ایشان ظاهر شد 5- استجابت دعاى امام 6- اطلاع امام از تمام زبان‏ها و زبان پرندگان و چارپایان 7- عبادت و اخلاق پسندیده و مقام آن جناب و اقرار مردم به شخصیت ایشان 8- اشعارى که امام رضا به عنوان پند و اندرز خوانده است 9ـ شرح حال اصحاب و معاصرین آن جناب و مناظرات آنها.  10ـ خبر دادن امام و آباء گرامش به شهادت آن جناب.

پاسخ امام رضا (ع) به بانویی که قصد ازدواج نداشت

انتهای‌پیام/

  

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کتاب و ادبیات امام رضا ع کتاب و ادبیات امام رضا ع امام رضا شرح حال آن جناب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۵۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجتماع بزرگ صادقیون برگزار می‌شود

اجتماع صادقیون در روز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام در میدان صادقیه برگزار می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مرتضی متشرغی «دبیر اجرایی» این اجتماع مردمی با اعلام این خبر گفت: شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، از ساعت ده صبح، عزاداران مکتب جعفری به سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام برای بیست و چهارمین سال برگزاری تجمع در میدان صادقیه، جمع شده و به اقامه عزا می‌پردازند.

وی افزود: در این مراسم که با قرائت قرآن توسط استاد هادی موحد امین و سخنرانی حضرت حجه الاسلام والمسلمین سید علیرضا حسینی همراه خواهد بود، مادحین حاج سعید حدادیان، حاج امیر عباسی، حاج عبدالرضا هلالی، کربلایی علی پور کاوه و کربلایی محمد حسین حدادیان، در عزای این امام همام مداحی خواهند کرد.

متشرعی با دعوت از عموم شهروندان و عاشقان مکتب جعفری ادامه داد:تشییع پیکر مطهر شهید گمنام، فعالیت ده‌ها موکب مردمی، حضور دستجات عزاداری از مساجد و هییت‌های شمال‌غرب تهران در این اجتماع از موضوعات دیگر این رویداد مذهبی مهم در پایتخت خواهد بود 

دبیر اجرایی اجتماع صادقیون در پایان گفت: در راستای اجرای این اجتماع، محدودیت‌های ترافیکی نیز از طریق پلیس راهور اعمال خواهد شد که متعاقبا اطلاع رسانی می‌شود

دیگر خبرها

  • تاکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر تلاش تجهیزات موجود و اتقاء کمی و کیفی ارائه خدمات
  • خبرخوش برای سهامداران عدالت/تا این تاریخ سود را پرداخت می‌کنیم
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • بررسی جامع کتاب آناتومی گری
  • پشتیبانی ۲۱ میلیارد تومانی از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۳
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی
  • تسلیت حسین علایی در پی درگذشت همسر شهید آیت الله مصطفی خمینی
  • اجتماع بزرگ صادقیون برگزار می‌شود