Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/البرز یکی از جاذبه‌های گردشگری مذهبی در طالقان وجود امامزاده‌هایی است که در جای جای این شهرستان به چشم می‌خورد، یکی از این امامزادگان، امامزاده هارون(ع) برادر بلافصل حضرت امام علی بن موسی رضا(ع) است.

مهدی آهنگری عضو پژوهشکده مطالعات و تحقیقات طالقان شناسی در همین خصوص در یادداشتی برای ایسنا نوشت:

بقعه مخروطی شکل و بی گلدسته در روستای جوستان طالقان متعلق به برادر تنی امام رضا(ع) به نام امامزاده هارون(ع) است که همواره مورد توجه دوستداران اهل بیت (ع) بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه این امام زاده گرانقدر را پس از نسبت برادر تنی با امام هشتم (ع) ممتاز از سایر امامزادگان در این استان ساخته است، بقعه و گنبد سنگی امامزاده هارون بن موسی(ع) به عنوان وجه مشخصه این امام زاده گرانقدر است.

بنای امامزاده بسیار زیبا ساخته شده و کتیبه‌ای سنگی به خط ثلث و به طول ۹۰ سانتی متر که در جوار در امامزاده نصب شده در آن به چشم می‌خورد که در آن فرمان شاه طهماسب صفوی مبنی بر معاف شدن مردم طالقان از دادن مالیات منقوش است.

قسمتی از این سنگ نوشته :

«هواللَّه سبحانه الملک اللَّه. یا محمّد یا علی. فرمان همایون شرف نفاذ یافت. آن ‏که درین وقت بر خاطر اشرف به انتظام ، حال رعایا و عجزه الکاء طالقان از ابتداء ایت ئیل جهات مذکوره ذیل را که در الکاء مزبوره سابقاً ابواب جمع بوده و به تخفیف و تصدق رعایا و هدیه نمودیم و حکام و تیول داران و داروغگان و کلانتران و کدخدایان الکاء مذکور من بعد به علّت جهات مذکور یک دینار و یا یک من از احدی طلبی و توقّعی ننمایند و مزاحمت نرسانند. مستوفیان عظام ایران اعلی جهات مذکوره را در دفاتر دیوان اعلی محور و معدوم نموده من بعد داخل اوراق ننمایند و مضمون مزبور را حکماً بر سنگ نقش نمایند و از مضمون آیه شریفه فَمَنْ بَدَّلَهُ بَعْدَمَا سَمِعَهُ فَإِنَّمَا إِثْمُهُ عَلَی الَّذِینَ یُبَدِّلُونَهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ تجاوز ننمایند و خلاف کننده از مردودین درگاه الهی و مطرودان بارگاه شاهی می‏باشند. درین باب غدغن داشته از جوانب و اطراف گله مراعی و مواشی خمس نساجی (کذا) نگیرند. رجب سنة تسع و ستین و تسعمائه اتمام یافت. بسعی ملک روح‏اللَّه جوستانی.

سنگ نبشته دستور شاه طهماسب صفوی که هم اکنون در ورودی امامزاده نصب است.

خانم «آن لمبتون» در کتاب «مالک و زارع در ایران» به سند تاریخی معافیت اهالی طالقان از پرداخت مالیات در دوره شاه طهماسب صفوی اشاره کرده است.

در صفحات ۲۴۰ و ۲۴۱ کتاب «مالک و زارع در ایران» که توسط این مستشرق نامی بریتانیایی در دهه ۴۰ میلادی فراهم آمده و از مهمترین منابع ایرانشناسی و اقتصاد زراعتی ایرانیان از دوره استیلای عرب تا زمان مشروطیت است؛ گاه گزارش‌هایی کوتاه از اسناد و مدارک موجود در کتاب های تاریخی و خصوصا آرشیو وزارت دارایی دوران پهلوی به دست می‌دهد که می تواند نمایی از وضعیت زمین و انواع اراضی و بالاخص تیول‌های دوران متمادی سرزمین البرز را به خواننده منتقل کند.

در این صفحات نویسنده از سندی گزارش می‌دهد که در طی آن شاه طهماسب صفوی در سال ۹۰۹ق مقارن با ۱۵۰۳م فرمانی مبنی بر معافیت خطه طالقان از هرگونه مالیات صادر کرده که بنابر نظر نویسنده نشان می‌دهد که نحوه اخذ مالیات از جایی به جایی تغییر می‌کرده.

این فرمان که ۴۰۰ و اندی سال از قدمت آن می‌گذرد هم اکنون به صورت سنگ نبشته‌ای زیبا که با تاسف در اثر شکستگی به دونیم شده است در مدخل ورودی امامزاده هارون جوستان نصب شده است.

علت نصب این فرمان در این مکان برای آن بوده که شاه طهماسب در متن آن به جهت احترام به این امامزاده صحیح النسب فرمان معافیت مالیاتی را صادر کرده است.

این فرمان می‌تواند یکی از مهمترین و شاید قدیمی ترین آثار میراث فرهنگی باشد که با ابراز هزاران افسوس و تاسف و با تذکراتی که درباره این فرمان به مسئولین مربوطه داده ام بعید نیست که عن قریب در اثر عدم توجه متولیان امامزاده و مسئولان مانند دیگر آثار و میراث این مرز و بوم از بین برود.

شجرنامه این امامزاده به تایید آیت الله مرعشی هم رسیده است.

نقل از آیت الله مرعشی نجفی در مشاجرات سادات آورده‌اند یکی از فرزندان امام موسی کاظم امامزاده هارون است که در اطراف قزوین که فعلاً آن منطقه را اسم طالقان می‌شناسند مدفون است از ایشان فرزندی به نام احمد و از او دو فرزند به نام محمد و موسی باقی‌مانده و از این دو بزرگوار ساداتی در عالم از جمله در ایران و عراق و مصر و ماورالنهر و خارا بلاد هند منتشر هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها استانی فرهنگی و هنری شاه طهماسب صفوی امامزاده هارون ع آیت الله مرعشی نجفی شاه طهماسب صفوی امامزاده هارون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۵۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| تغییر چهره باورنکردنی حسام نواب صفوی

در تازه‌ترین عکس منتشر شده از حسام نواب صفوی در دورهمی هنرمندان، تغییر چهره عجیب و باورنکردنی این بازیگر مورد توجه قرار گرفت.

حسام نواب صفوی

دیگر خبرها

  • نور محبوسی که خاموش نشد
  • عکس| تغییر چهره باورنکردنی حسام نواب صفوی
  • غرق شدگی یک جوان در محدوده امامزاده ردان
  • صخره‌نوردی بی‌نظیر بز‌های کوهی در طالقان (فیلم)
  • پشتیبانی ۲۱ میلیارد تومانی از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۳
  • بخشش عجیب‌ در خوزستان؛ مقتول، قاتلش را بخشید
  • عجیب‌ترین بخشش در خوزستان؛ مقتول، قاتلش را بخشید
  • (ویدئو) افشاگری عجیب درباره ایرج طهماسب
  • افشاگری عجیب درباره ایرج طهماسب
  • آیت‌الله حسینی همدانی: اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک می‌خورند و به زندان می‌روند یعنی غزه پیروز است/ نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است/ امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است