Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «تابناک» به نقل از ایلنا، «احمدعلی نوربالا»، دبیر کمیته سلامت روان کرونا در پاسخ به این سوال که آیا هم اکنون پژوهش‌های کلانی درباره آثار میان مدت و بلند مدت کرونا بر سلامت روان شهروندان انجام شده است، گفت: پژوهش‌هایی که درمورد سلامت روان تا به حال در کشور انجام شده است، اولین آن در سال ۱۳۷۸ بود که حدود ۲۱ درصد جمعیت کشور را دچار مشکلات روانشناسی تشخیص داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: پژوهش دیگری به صورت کشوری در سال ۹۰ انجام شد که حدود ۲۳.۶ درصد از جمعیت کشور را دچار مشکلات روانشناختی یا نیاز به خدمات روانپزشکی تشخیص داد. درسال ۹۳ پژوهش دیگری انجام دادیم که این عدد به ۲۳.۴ درصد رسید.

نوربالا گفت: اما در دی ماه سال ۹۹ که حدود یک سال از پشت سر گذاشتن کووید در ایران می‌گذشت، در پژوهش سراسری دیگری، نزدیک ۲۵ هزار نفر در سراسر کشور ارزیابی شدند که با ابزارهایی که قبلا هم مطالعات با آن صورت می‌گرفت و در آن مطالعه دریافتیم ۲۹.۷ درصد از جمعیت ایران در آن تاریخ یعنی دی ماه ۹۹ دچار مشکلات روانشناختی بودند که نسبت به سال ۹۳ رشد قابل توجهی داشت.

او افزود: این درحالی بود که ما موج پنجم را تجربه نکرده بودیم. در آن پژوهش سال ۹۹ که آخرین پژوهش ملی کشوری سلامت روان است، ضمن اینکه ۲۹.۷ درصد از افراد جامعه دچار مشکلات روانشناختی بودند، در آن تاریخ ۱۴.۹ درصد افراد مطالعه دچار بیماری کرونا شده بودند و جالب بود که این عده که دچار ابتلا به کرونا بودند، ۳۹.۶ درصد مشکلات روانشناختی داشتند که می‌بینیم که نسبت به عدد ۲۹.۷ بالاتر است.

نوربالا گفت: چهار درصد از این افراد در آن تاریخ عزیزانشان را از دست داده بودند و یکی از نزدیکانشان فوت کرده بود و این افراد که عبارتی داغدار بودند، ۴۰.۸ درصد دچار مشکلات روحی و روانشناختی بودند که این دو یافته نشان می‌دهد که کووید به صورت کلی اختلالات روانی را در سطح جامعه افزایش داده است. در کسانی که مبتلا شده‌اند این شیوع بالاتر است. آن‌هایی که عزیزانشان را از دست داده‌اند هم بیشتر دچار این اختلالات شده بودند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اعمال ماه صفر حسن یزدانی امیرحسین زارع کامران قاسم پور فتحعلی اویسی علی صالح آبادی ویروس کرونا شیوع کرونا اختلالات روانی سلامت روان اعمال ماه صفر حسن یزدانی امیرحسین زارع کامران قاسم پور فتحعلی اویسی علی صالح آبادی مشکلات روانشناختی دچار مشکلات سلامت روان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۵۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محروم‌‌ترین و برخوردارترین استان‌‌های ایران مشخص شدند

به گزارش جماران؛ پس از سیستان و بلوچستان به عنوان محروم ترین، استان‌ های کرمان و خراسان جنوبی بیشترین درصد محرومیت را داشته‌اند و سمنان، اصفهان و قزوین کمترین درصد محرومیت در بین خانوارها را دارا هستند.

استان سیستان وبلوچستان با اختلاف بسیار بالایی، محروم‌ترین استان ایران شناخته شده است. مرکز پژوهش‌های مجلس تصویری از محرومیت در استان‌های کشور را ترسیم کرده است. 

مرکز پژوهش‌های مجلس با استفاده از شاخص فقر چندبعدی جهانی و با استفاده از داده‌های پرسشنامه درآمد و هزینه خانوار در سال ۱۴۰۱ تصویری از وضعیت موجود محرومیت در کشور ارایه کرده که بر مبنای آن، استان سیستان وبلوچستان با اختلاف بسیار بالایی، محروم‌ترین استان ایران شناخته شده است.

پس از سیستان و بلوچستان، استان‌های کرمان و خراسان جنوبی بیشترین درصد محرومیت را داشته‌اند و سمنان، اصفهان و قزوین کمترین درصد محرومیت در بین خانوارها را دارا هستند.

منبع: اعتماد

دیگر خبرها

  • ۶۴ درصد حجم سدها پر شد/ بارش‌ها چقدر بالا رفت؟
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی شده بود
  • برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • حقوق کارگران ۵۷ درصد بیشتر شده است
  • محروم‌‌ترین و برخوردارترین استان‌‌های ایران مشخص شدند
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود