Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@02:10:27 GMT

۱۳ بنا و بافت تاریخی در زنجان مرمت شد

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۲۰۱۵۵

۱۳ بنا و بافت تاریخی در زنجان مرمت شد

امیر ارجمند روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این ۱۳ بنای تاریخی بیشتر شامل، خانه‌های تاریخی جهانشاه خان افشار، ذوالفقاری و خدیوی، کاروانسرای تاریخی نیک‌پی، معبد داش کسن ویر، مرمت و ساماندهی قلعه سانسیز، بافت‌های تاریخی روستاهای گلابر و قوزلو، مرمت ایوان شمال غربی گنبد سلطانیه، مرمت بخش جنوبی ارگ سلطانیه، بازار تاریخی زنجان و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. هستند که مرمت و بازسازی شدند.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ احیا و باززنده‌سازی بناهای تاریخی بسیار مهم و ارزشمند است، اضافه کرد: میراث‌فرهنگی و بناهای قدیمی تاریخ و میراث ارزشمندی   است که نقش مهمی در توسعه و پیشرفت دارد، ضمن اینکه با بهره‌برداری صحیح از آن اشتغال نیز رونق می‌گیرد.

این مسوول ادامه داد: هر یک از آثار تاریخی، بخشی از فرهنگ و تمدن کهن زنجان  به شمار می رود که  فعالیت‌های مهمی در بخش‌های مختلف به‌ویژه مرمت و حفظ آثار انجام‌شده است که معرفی به همگان هدف اصلی بعد از مرمت بناهای تاریخی استان توسط کارشناسان زبده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۳۸ عملیات مرمت و بازسازی بناهای تاریخی در سطح استان انجام شد، گفت: طی این سال بخش هایی از مساجد تاریخی قروه، چهل ستون، آقا کاظم و مسجد جامع زنجان، بخش هایی از موزه رختشویخانه، بخش هایی از آرامگاه چلبی اوغلو، تکمیل زیرساختهای گردشگری معبد داش کسن، بدنه سازی ضلع شمال غربی میدان انقلاب، مرمت سرای ناصری و ذبیحیان و مرمت راسته های بازار زنجان از جمله این اقدامات بود.  

ارجمند خاطرنشان کرد: در زمان حاضر مجموع آثار ثبت شده این استان در فهرست آثار ملی، به عدد۸۴۷ اثر رسیده که شامل ۷۶۰ اثر در فهرست میراث غیرمنقول، ۲۵ اثر در فهرست میراث منقول، ۴۸ اثر در فهرست میراث ناملموس، ۱۰ اثر در فهرست میراث طبیعی و چهار اثر در فهرست میراث واجد ارزش تاریخی و فرهنگی است. ‌

برچسب‌ها مرمت میراث فرهنگی گنبد سلطانیه زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مرمت میراث فرهنگی گنبد سلطانیه مرمت میراث فرهنگی گنبد سلطانیه زنجان اثر در فهرست میراث

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۰۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار گروه‌های پایش و مرمت در نقش رستم

ایسنا/فارس مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان‌شناسی در مجموعه تاریخی نقش رستم خبر داد.

علیرضا عسکری چاوردی امشب، ۱۴ اردیبهشت‌ ماه گفت: در اثر بارندگی های اخیر، محوطه باستانی نقش رستم دچار آب گرفتگی شد و در پی  آن فرونشست‌های متعددی در منطقه رخ داده است.

وی افزود: در حال حاضر تیم پایش، حفاظت و مرمت همراه با گروه باستان‌شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در این محوطه باستانی مستقر هستند و پس از تهیه گزارش علمی، برنامه ساماندهی محوطه نقش رستم آغاز خواهد شد.

عسکری با بیان اینکه  بخشی از فرونشست‌های رخ داده در این محوطه باستانی مربوط به فرونشست عمومی دشت مرودشت است گفت: بخش دیگری از مشکلات مجموعه هم به آوار گسترده باروهای خشتی نقش رستم برمی‌گردد که طی این بارندگی‌ها بخش باروها و آوارهای رسوب شده باستانی دچار رانش شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بیان کرد: پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بلافاصله پس از اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی برنامه ساماندهی، حفاظت و مرمت نقش رستم را آغاز خواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استقرار گروه‌ پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در نقش رستم
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در محوطه باستانی نقش رستم
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعددی در محوطه باستانی نقش رستم
  • استقرار گروه‌های پایش و مرمت در نقش رستم
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری