Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، تروریسم با هدف ایجاد رعب و وحشت در برابر جمعیت یا گروهی از مردم انجام می شود. اعمال تروریستی می توانند آسیب جدی به یک کشور زده و فشار روحی شدیدی بر آن وارد کنند. تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی به شمار می‌رود. از آغاز قرن بیست و یک، تروریسم اعم از داخلی یا بین المللی در سراسر جهان فراگیر شده است و این موضوع یکی از پیچیده ترین و دشوارترین مسائلی است که جهان با آن مواجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در مورد تروریسم در جهان تعریف و رویکرد بی طرفانه ای وجود ندارد، برخی از سازمان ها و کشورها تروریسم را با منافع و اهداف سیاسی خود پیوند می زنند و گاهی دفاع مشروع کشورها و گروه ها را تروریسم می نامند. در حالی که حق دفاع و مقاومت مشروع در ماده ۵۱ منشور سازمان ملل تعریف شده و ربطی به اقدامات تروریستی ندارد. به عنوان نمونه گروه های فلسطینی که کشورشان تحت اشغال بوده و مردمشان تحت انواع تبعیض و فشار هستند، حق دفاع از خود را دارند. نکته مهم دیگر اینکه با گذشت زمان تروریسم ابعاد جدیدتر و گسترده تری یافته است. بارزترین وجه تروریسم در سالهای اخیر تحریمهای اقتصادی است که دسترسی شهروندان به حقوق اولیه را محدود می کند. از همین روست که در سالهای اخیر تروریسم اقتصادی به ادبیات حقوقی و سیاسی نظام بین الملل اضافه شده است

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در کمیته ششم مجمع عمومی سازمان ملل همه اشکال تروریسم از جمله تروریسم اقتصادی و دارویی در قالب تحریم های یکجانبه را محکوم کرد و ضمن اعلام تعهد خدشه ناپذیر جمهوری اسلامی در مبارزه با این پدیده شوم، یاد و خاطره قربانیان تروریسم از جمله شهید قاسم سلیمانی و شهدای دانشمند هسته ای را گرامی داشت.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد افزود: تحریم های یکجانبه توان کشورها در مبارزه با تروریسم را تحت تاثیر قرار می دهد، نظر به اینکه این تحریم ها مردم عادی را مورد هدف قرار داده و با هدف ایجاد آشوب و بی نظمی در کشورها و تقابل مردم و حاکمیت ها صورت می پذیرد، خود به مثابه عمل تروریستی محسوب می شود.

همانگونه که نماینده کشورمان در سازمان ملل گفته تحریم اقتصادی گسترده اقدامی خطرناک برای حیات انسانی است که باعث ایجاد درد و رنج، رعب و وحشت و یا نقض حقوق اساسی افراد شود، غالبا هدف از این تحریم ها وادار کردن یک دولت یا سازمان بین المللی به انجام یا خودداری از انجام کاری است.

ایالات متحده‌ آمریکا سابقه‌ طولانی در اعمال تحریم علیه کشورهای مختلف دارد و از تحریم به عنوان ابزار پیشبرد سیاست خارجی خود علیه کشورهای دیگر استفاده می کند. مانند تحریم‌های که علیه کشورهای ایران، کوبا، سوریه، کره شمالی و سودان اعمال شده است.

روانچی در ادامه، فقدان کنوانسیون جهانی جامع مبارزه با تروریسم و عدم اجماع جهانی در ارائه تعریف واحد از عمل تروریستی را محملی برای سوء استفاده برخی از کشورها در اعمال استانداردهای دوگانه در مبارزه با تروریسم دانست که به تفسیر خودرای از تروریسم و فهرست های یکجانبه با اتهام زنی به کشورها و نهادهای قانون اساسی آنها به عنوان حامی تروریسم منجر می شود.

این دیپلمات کشورمان حمایت ایران را به منظور تدوین کنوانسیونی جهانی و جامع در مبارزه با تروریسم اعلام و در عین حال تنها راه مقابله با تروریسم را مبارزه با ریشه های آن از جمله اشغال و مداخله نظامی در سایر کشورها عنوان کرد.

 زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، از طرف جنبش غیرمتعهدها دستور کار «تدابیر برای امحاء تروریسم بین المللی» را در سازمان ملل قرائت کرد و گفت: جنبش غیرمتعهدها با تایید مجدد این نکته که اقدامات تروریستی نقض آشکار قوانین بین المللی، از جمله حقوق بین الملل بشردوستانه و حقوق بشر، به ویژه حق حیات است و منجر به عدم برخورداری کامل حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مردم می‌شود، این نوع اعمال را به مثابه به خطر انداختن تمامیت ارضی و ثبات دولت‌ها و همچنین امنیت ملی، منطقه‌ای و بین المللی می‌داند که ثبات ملت‌ها و اساس جوامع را تحت تأثیر قرار داده و پیامدهای نامطلوبی بر روند توسعه اقتصادی و اجتماعی گذاشته است و موجب تخریب زیرساخت‌های فیزیکی و اقتصادی دولت‌ها می‌شود.

ارشادی با بیان اینکه جنبش غیر متعهدها به احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی همه کشورها طبق منشور سازمان ملل پایبند است، تاکید کرد که تروریسم را نباید با مبارزه مشروع مردم تحت سلطه استعمارگران یا بیگانگان و اشغال خارجی برای تعیین سرنوشت خود و رهایی ملی یکسان تصور کرد و سرکوب مردم تحت اشغال خارجی همچنان باید به عنوان شدیدترین شکل تروریسم شناخته شود و استفاده از قدرت دولتی برای سرکوب و خشونت علیه مردمی که علیه اشغالگران خارجی برای رسیدن به حق مسلم خود مبارزه می‌کنند محکوم شود. تروریسم  نباید با هیچ مذهب، ملیت، تمدن یا گروه قومی‌ای گره زده شود.

در بیانیه جنبش غیر متعهدها آمده است: جنبش غیرمتعهدها تهیه فهرست‌های یکجانبه از سوی برخی دولت‌ها علیه سایر دولت‌ها مبنی بر اتهام حمایت از تروریسم را رد می‌کند و آن را ناسازگار با قوانین بین المللی می‌داند. بر اساس این بیانیه این فهرست‌ها نوعی تروریسم روانی و سیاسی را شکل می‌دهد

گروه غیر متعهدها در این بیانیه از همه کشورها خواست تا در با مقابله با تروریسم به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی احترام بگذارند و بر تعهد خود برای جلوگیری از نقض حقوق بشر مطابق با حاکمیت قانون و تعهد بر اساس قوانین بین المللی، به ویژه حقوق بین الملل بشر تاکید کنند.

جنبش غیر متعهدها بار دیگر خواستار برگزاری کنفرانس بین المللی با حمایت سازمان ملل برای سازماندهی جامعه بین المللی در قبال تروریسم در همه اشکال و جلوه‌های آن از جمله شناسایی علل اصلی آن است.

آشفتگی در معنای  تروریسم باعث استفاده سیاسی، تبلیغی و چندگانگی شده است، نتیجه بحران معنای تروریسم این واقعیت تلخ است که خشونت یک گروه یا دولت تروریستی نامیده می شود و خشونت گروه یا دولتی دیگر ضد تروریستی قلمداد می شود. پیوند میان مفهوم تروریسم و منافع و تکنولوژی قدرت گروه ها، احزاب و دولت ها علت اصلی شکست پروژه تعریف این پدیده است.

برچسب‌ها جمهوری اسلامی ایران سازمان ملل متحد مجید تخت روانچی ایالات متحده آمریکا حقوق بشر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران سازمان ملل متحد مجید تخت روانچی جمهوری اسلامی ایران سازمان ملل متحد مجید تخت روانچی ایالات متحده آمریکا حقوق بشر مبارزه با تروریسم سازمان ملل غیر متعهدها بین المللی جنبش غیر تحریم ها حقوق بشر دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۰۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو

توجه ویژه دولت جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط فرهنگی و طرح مسئله غزه به‌عنوان بی‌سابقه‌ترین نسل‌کشی تاریخ از محورهای مهم اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین روز از ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوهای فرهنگی در باکو بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدمهدی اسماعیلی بامداد سه‌شنبه _یازدهم فرودین_ به منظور شرکت در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها عازم باکو شد، اجلاسی که پس از پنج سال بار دیگر نمایندگان فرهنگی کشورها و نهادهای بین‌المللی مختلف در جهان را گرد هم آورد تا پیرامون مهم‌ترین مسائل مشترک از حوزه فرهنگ گرفته تا مساله تروریسم را به بحث و تبادل نظر بنشینند.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین آغاز این مجمع اظهار کرد: اولویت دولت جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط فرهنگی، توجه ویژه به همسایگان و کشورهای نزدیک و ایجاد ارتباطات متعادل و متوازن با قاره‌های آسیا و آفریقا و سایر مناطق جهان است، همچنین تعامل و گسترش روابط از طریق مشارکت در فعالیت‌های سازمان‌های بین‌المللی از جمله اولویت‌های ما است و معتقدیم نقش سازمان‌های بین‌المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات، درگیری‌ها و سو تفاهمات بین دولت‌ها، بسیار تأثیرگذار است.

وی افزود: رژیم کودک‌کش و نژادپرست بیش از ۷۶ سال است رسماً نسل کشی مسلمانان فلسطینی را در دستور کار قرار داده است و در هفت ماه اخیر ده‌ها هزار کودک و زن بی‌گناه غزه به خاک و خون کشیده شده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: انفعال بی‌سابقه سازمان‌های جهانی و منطقه‌ای مایه شرمساری است؛ اقلیتی صهیونیست همه اصول اخلاقی را زیر پا گذاشته و با پشتیبانی آمریکا هر جنایتی را انجام می‌دهد.

اسماعیلی همچنین امروز (چهارشنبه) همچنین در حاشیه مجمع، دیدارهای مهمی با همتایان و نمایندگان و مقامات فرهنگی بین‌المللی کشورهای مختلف حاضر در این اجلاس داشت؛ وی ضمن دیدار با حاجی فایق نبی اف رئیس اداره مسلمانان گرجستان (GBMI)، در پنل تخصصی گفت‌وگو برای صلح و امنیت جهانی و گفت‌وگوهای مذهبی با حضور نمایندگان ادیان مختلف حضور یافت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با «آنار کریم اف» همتای آذربایجانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد؛ آمادگی برای برگزاری نشست مشترک سینماگران ایرانی و آذربایجانی از محورهای مهم مطرح شده از سوی وزیر فرهنگ کشورمان در این دیدار بود.

وی در این دیدار گفت: اشتراکات زیاد فرهنگی، تاریخی و تمدنی با آذربایجان داریم و به همین خاطر یک ایرانی در آذربایجان و یک آذربایجانی در ایران احساس غربت نمی‌کند.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران در درگیری‌های اخیر تاکید بر حقانیت برادران آذربایجانی بود؛ تمایل داریم تفاهم‌نامه جامع فرهنگی بین دو کشور مجدد امضا شود.

اسماعیلی در عین حال گفت: مرزهای آبی و دریایی مشترک و طولانی با کشور آذربایجان داریم و پیشنهاد می‌کنم تبادلات فرهنگی در شهرهای مرزی ایجاد شود.

وی همچنین اعلام کرد: ایران آمادگی دارد بین نویسندگان و سینماگران دو کشور نشست مشترک سینمایی برگزار کند.

وزیر فرهنگ افزود: در تلاش هستیم تا اولین جشنواره فیلم‌های سینمایی کشورهای حاشیه خزر را برگزار کنیم در همین زمینه از شما و سینماگران شما دعوت می‌کنیم تا در این جشنواره حضور داشته باشید.

اسماعیلی امروز همچنین در پیامی در شبکه ایکس نوشت: ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها که از امروز در باکو، پایتخت آذربایجان، آغاز می‌شود، تحت تأثیر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه قرار دارد.

وی افزود: «گفت‌وگو» بدون پاسداشت کرامت انسان‌ها که از حقوق اولیه است، معنا ندارد و نمی‌توان از «فرهنگ» سخن گفت، بدون اینکه جانیان صهیونیست را مهار کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: امروزه قدرت رسانه‌ها و ظرفیت فرهنگ‌ها باید در خدمت آسایش بشریت و آرامش انسان‌ها قرار گیرد؛ برپایه این باور، در سخنرانی «ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی» در باکو، ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای ترویج فرهنگ صلح از طریق همکاری‌های جامعِ بین فرهنگی با همه کشورها را ارائه کردم.

وی نوشت: همچنین به اولویت ایران برای توسعه روابط فرهنگی با همسایگان اشاره کردم و گفتم ایجاد ارتباطات متعادل و متوازن با کشورهای قاره آسیا و آفریقا از راهبردهای ماست.

وزیر فرهنگ تاکید کرد: ما معتقدیم که باید با تغییر شیوه‌های مشارکت، اثرگذاری سازمان‌های بین‌المللی را ارتقا داد و آن‌ها را از انفعال خارج کرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 749900

دیگر خبرها

  • سازمان همکاری‌ اسلامی از همه کشورها خواست کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند
  • دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات: مالیات مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات است
  • پشتیبانی از صهیونیست ها از معیارهای دوگانه سیاست غرب است
  • تمجید فوق‌العاده نشریه فورفورتو از علی دایی | او سوپراستار بین‌المللی فوتبال است | شاید نمی‌دانستید که علی دایی آنجا حضور داشت!
  • سازمان‌های مردم نهاد مشارکت بیشتری برای مبارزه با مواد مخدر داشته باشند
  • تیم رباتیک فرزانگان ۴ تبریز به جام جهانی هلند راه یافت 
  • راهیابی دختران تبریزی به جام جهانی رباتیک هلند
  • نیازمند شبکه تنظیم‌گری کشوری هستیم
  • از توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو
  • نقش سازنده سپاه در امنیت پایدار منطقه و مبارزه با تروریسم