Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@20:01:17 GMT

راه درمان ریزش مو پس از بیماری کرونا

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۲۱۴۹۸

راه درمان ریزش مو پس از بیماری کرونا

متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه ریزش مو از عوارض کروناست، درباره میزان، نوع و درمان این ریزش مو توضیحاتی ارائه داد.

دکتر امیررضا درخشان درباره عارضه ریزش مو پس از ابتلا به بیماری کرونا اظهار کرد: ریزش مو یکی از عوارض کووید۱۹ است و در درمانگاه‌ها شاهد هستیم که بسیاری از بیماران پس از ابتلا به کرونا مدتی دچار ریزش مو می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نوع ریزش موی ناشی از ابتلا به کرونا در اصطلاح پزشکی به "تلوژن افلوویوم" شهرت دارد؛ تلوژن افلوویوم نوعی ریزش ناگهانی مو است که به صورت ریزش کلی موهای سر ایجاد می‌شود.

علل ریزش مو پس از ابتلا به کرونا چیست؟

این درماتولوژیست درباه علل ریزش موی ناشی از کرونا تصریح کرد: این نوع ریزش مو در اثر التهاب ناشی از ویروس کرونا، استرس، تغذیه نامناسب و کمبود آهن، برهم خوردن سیکل خواب و ... ممکن است ایجاد شود.

وی با بیان اینکه این نوع ریزش مو در بارداری، استرس، تروما و اختلالات تغذیه‌ای نیز رخ می‌دهد، گفت: شیوع ریزش مو پس از ابتلا به کرونا در مقالات مختلف متفاوت است اما می‌توان گفت حدود ۲۰ درصد بیماران ممکن است به این مشکل دچار شوند.

وی با بیان اینکه انواع دیگری از ریزش مو را نیز شاهد هستیم، بیان داشت: «آلوپسی» یا ریزش سکه‌ای مو نیز به دلیل استرس ناشی از کرونا، ممکن است رخ دهد. در این نوع ریزش مو، موهای ریش، سر یا نقاط دیگر بدن به صورت سکه‌ای می‌ریزند.

ریزش چند تار مو در طول روز طبیعی است؟

درخشان درباره میزان طبیعی ریزش مو بیان کرد: هر فرد حدود ۱۰۰ هزار "فولیکول مو" دارد و طول عمر هر فولیکول هزار روز است بنابراین هر فرد در طول روز به صورت طبیعی ۱۰۰ عدد تار مو از دست می‌دهد اما در ریزش موی ناشی از ابتلا به کرونا (تلوژن افلوویوم) میزان ریزش مو به ۳۰۰ تا ۴۰۰ تار مو در روز می‌رسد.

این متخصص پوست و مو درباره درمان ریزش موی ناشی از کرونا اظهار کرد: افرادی که دچار ریزش موی پس از کرونا می‌شوند باید میزان ویتامین دی، فریتین و ویتامین «ب۱۲» خود را بررسی کنند؛ کمبود پروتئین و آهن می‌تواند از علل این ریزش مو باشد. ریزش موی برخی بیماران پس از بهبودی از بیماری کرونا به صورت خودبه‌خودی بهبود می‌یابد اما برخی دیگر نیاز به درمان‌های تغذیه‌ای و رفع کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی خود دارند. به این افراد توصیه می‌کنیم از شامپوهای "بدون سولفات" و "بدون پارابن" استفاده کنند.

وی ادامه داد: تخم مرغ، ماهی، مرغ و میوه‌ها و سبزیجات و آجیل باید به میزان کافی مصرف شوند تا افراد دچار کمبود آهن نشوند. همچنین در صورتی که فرد دچار کمبود پروتئین است باید به میزان کافی از گوشت، لبنیات و منابع گیاهی پروتئین استفاده کند./تسنیم 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ابتلا به کرونا ریزش موی ناشی پس از ابتلا ریزش مو نوع ریزش مو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۱۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند

آفتاب‌‌نیوز :

دلیل مشکل ریزش مو فقط به افزایش سن محدود نیست، بلکه عوامل مختلفی مانند ژنتیک، هورمون‌ها، دارو‌های مصرفی و انتخاب‌های سبک زندگی می‌توانند در به‌وجود آمدن آن نقش داشته باشند. بیماری‌های خودایمنی هم یکی از دلایل ابتلا به ریزش مو هستند که معمولا کمتر کسی به آن‌ها توجه می‌کند. 

در ادامه با مهم‌ترین و مشهورترین بیماری‌های خودایمنی که با ریزش مو در ارتباط هستند، آشنا خواهیم شد. 

آلوپسی آره‌آتا 

آلوپسی آره‌آتا شایع‌ترین بیماری خودایمنی مرتبط با ریزش مو‌ها است که حدود ۱۴۷ میلیون نفر در سراسر جهان با آن درگیر هستند. این بیماری خودایمنی به‌واسطه ریزش موی تکه‌تکه مشخص می‌شود که می‌تواند به ریزش موی کامل در سطح پوست سر یا حتی در موارد شدید به ریزش مو در سرتاسر بدن منتهی شود. 

متاسفانه هیچ درمان تاییدشده‌ای برای مقابله با آلوپسی آره‌آتا وجود ندارد، اما تزریق کورتیکواستروئید به پوست سر یا پوست بدن تحت نظر پزشک متخصص می‌تواند به مقابله با آن کمک کند. 

لوپوس 
 
لوپوس می‌تواند سیستم‌ها و اندام‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد و طیف گسترده‌ای از علائم مانند خستگی، سردرد، درد مفصلی، کم‌خونی، لخته شدن غیرطبیعی خون و ریزش مو را به‌وجود بیاورد. 

ریزش مو زمانی اتفاق می‌افتد که آنتی‌بادی‌های شکل‌گرفته توسط بدن به فولیکول‌های مو نفوذ می‌کنند و باعث می‌شوند که ساقه مو‌ها توسط بدن پس زده شوند و سپس بریزند. در طول دوره‌های بهبودی معمولا مو‌ها دوباره رشد می‌کنند، اما ایجاد هر نوع آسیب اساسی در فولیکول‌ها باعث ریزش موی دائمی خواهد شد. 

بیماری هاشیموتو 

هاشیموتو که علت اصلی ابتلا به کم‌کاری تیروئید است، باعث شکل‌گیری التهاب در غده تیروئید می‌شود و درنتیجه عملکرد آن را مختل می‌کند. این اختلال باعث نازک شدن مو‌ها یا ریزش زیاد آن‌ها می‌گردد، تا حدی که معمولا بیمار هنگام حمام کردن می‌تواند ریزش حجم زیادی از مو‌ها را مشاهده کند. 

تغییر در بافت مو‌ها (خشکی، زبری یا گره‌خوردگی آنها) نیز از دیگر علائم بیماری هاشیموتو است. این ریزش مو تا زمانی که سطح تیروئید با کمک دارو‌ها یا روش‌های درمانی دیگر به محدوده عادی نرسد، ادامه خواهد داشت. 

پسوریازیس‌

پسوریازیس هم یکی از بیماری‌های خودایمنی است که اغلب علائم واضحی را در ناحیه آرنج‌ها، زانو‌ها و بند انگشت‌ها نمایان می‌کند، اما می‌تواند علائمی هم برای پوست سر داشته باشد. علائم پسوریازیس در پوست سر می‌توانند شدید باشند و باعث پوسته‌ریزی، قرمزی و گاهی هم احساس خارش پوست سر شوند. 

پسوریازیس معمولا باعث ریزش موی شدید نخواهد شد، اما می‌تواند قطر مو‌ها را تغییر دهد و باعث شکنندگی شدید مو‌ها شود. 

بیماری کرون و بیماری التهابی روده 

افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی در معرض خطر ابتلا به بیماری کرون (نوعی مشکل التهابی در روده‌ها) قرار دارند، درحالی که همین اتفاق می‌تواند باعث ریزش مو‌ها شود. 

درمان مناسب برای بیماری کرون معمولا شامل مصرف دارو، جراحی و کنترل‌های تغذیه‌ای برای کنترل التهاب، اصلاح کمبود‌های تغذیه‌ای و کاهش علائم می‌شود. دارو‌های مناسب برای این بیماری معمولا التهاب را کاهش می‌دهند و تمرکز زیادی بر اصلاح‌های تغذیه‌ای دارند، درحالی که لیزردرمانی، دارو‌های تجویزی و PRP هم در مواردی ضروری هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • ادامه وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن