Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران، تحولات در شرق آسیا به گونه ای پیش می رود که احتمال جنگ و درگیری نظامی دور از ذهن نیست.

اخبار پرواز گسترده هواپیماهای جنگی چینی در محدود دفاع هوایی تایوان طی روزهای گذشته و اعلام حمایت آمریکا از تایوان و حتی آمادگی تایوان برای حمله نظامی پکن و اشغال این جزیره هنوز فروکش نکرده بود که دو خبر مهم طی دیروز و امروز منتشر شد: برخورد یک زیردریایی هسته ای آمریکایی با شیئی ناشناخته و  آموزش نظامی ارتش تایوان توسط ارتش آمریکا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این همه اخبار بوی جنگ می آید زیرا هم چین به دنبال الحاق تایوان به سرزمین مادری است و هم آمریکا به دنبال محدود کردن قدرت روزافزون چین است.

 

آموزش مخفیانه ارتش تایوان توسط نیروهای آمریکایی

در همین حال،رسانه‌ها و منابع مطلع آمریکایی به تازگی اعلام کرده‌اند که نیروهای ارتش ایالات متحده وظیفه آموزش نظامی به ارتش تایوان را بر عهده گرفته‌اند.

یک مقام آمریکایی امروز جمعه ضمن تایید اطلاعات منتشر شده توسط نشریه وال استریت ژورنال به خبرگزاری فرانسه گفت: سربازان ایالات متحده از حدود یکسال پیش بی سر و صدا ارتش تایوان را برای بالا بردن توان دفاعی در برابر تهدید‌های احتمالی چین آموزش می‌دهند.

وال استریت ژورنال پیش‌تر به نقل از یک منبع رسمی ناشناس اعلام کرده بود که حدود بیست نفر از نیروهای ویژه ارتش آمریکا و گروهی از تفنگداران دریایی ماموریت آموزش واحد‌هایی نظامی از نیروی زمینی و دریایی ارتش تایوان را بر عهده گرفته‌‌اند.

منبع یاد شده که نخواست نامش فاش شود همچنین به فرانس‌پرس گفت: دو گروه از نظامیان ارتش برای این ماموریت تعیین شده‌اند؛ یک گروه بیست نفره از نیروهای ویژه و گروهی دیگر از نیروهای معمول ارتش وظیفه یگان‌های زمینی ودریایی ارتش تایوان را بر عهده دارند.

وی به تاریخ دقیق ورود نیروهای آمریکایی به جزیره تایوان اشاره‌ای نکرد اما یادآور شده که این نیروها دست کم از یک سال پیش برای ماموریت به این کشور اعزام شده‌اند.

گفتنی است وزارت دفاع آمریکا در مواجهه با پرسش رسانه‌ها و خبرنگاران در این خصوص آن را تکذیب نکرده است.

«جان ساپلم» سخنگوی پنتاگون چنین توضیح می‌دهد: «من در باره عملیات، استقرار نیروها یا آموزش‌های ویژه نظری ندارم اما مایلم تاکید کنم که حمایت از تایوان و روابط دفاعی ما با تهدید‌ی که از سوی جمهوری خلق چین متوجه این جزیره است، مطابقت دارد.»

وی افزود: «ما از پکن می‌خواهیم به تعهدات خود برای حل مسالمت‌آمیز اختلافات میان چین و تایوان احترام بگذارد.»

این موضع در حالی از جانب پنتاگون مطرح شده که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده نیز سه روز پیش گفته بود در جریان گفتگو با «شی جین پینگ»همتای چینی خود بر لزوم احترام به «توافق تایوان» تاکید کرده است.

واشنگتن به موجب این توافق متعهده شده که تنها با چین رابطه دیپلماتیک داشته باشد و مقامات پکن نیز بایست تلاش داشته باشند اختلافات با تایوان را از راه مسالمت‌آمیز حل کنند.

ازسوی دیگر «جیک سولیوان» مشاور امنیت ملی ایالات متحده به تازگی نسبت به بالاگرفتن تنش در تنگه تایوان و انتشار گزارش‌هایی مبنی بر ورود جت‌های نظامی چین به حریم هوایی این منطقه ابراز نگرانی کرده است.

«ند پرایس»سخنگوی دیپلماسی آمریکا نیز پیش‌تر این اقدامات را «بی ثبات کننده» و مخل «صلح و امنیت منطقه» خوانده و گفته بود:«ما از پکن می خواهیم فشارهای نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی خود علیه تایوان را متوقف کند.»

چین از دیر باز تایوان را جزئی از خاک خود و به عنوان یک جزیره جدایی طلب دانسته و احتمال استفاده از زور و نیروی نظامی برای باز پس‌گیری آنرا رد نکرده است.

«سو تسنگ چانگ» نخست وزیر تایوان نیز در خصوص بالا گرفتن تنش با پکن گفته است: «یک هدف درست و عادلانه همیشه حمایت های زیادی را به خود جلب می کند.»

آقای چانگ در ادامه یادآورشد: «ما تمام تلاش خود را مصروف دفاع از حاکمیت ملی، مردم و حفظ صلح در منطقه خواهیم کرد. ما در این زمینه تمام تلاش خود را خواهیم کرد و از همکاری با کشورهایی که به ارزش‌های ما احترام بگذارند، استقبال می‌کنیم.»

گفتنی است که رسانه‌های تایوانی نوامبر گذشته با استناد به گزارش فرماندهی نیروی دریایی این جزیره از ورود سربازان ویژه ارتش آمریکا به تایوان برای آموزش نیروهای ارتش جهت مشارکت در عملیات دوگانه خاکی-آبی خبر داده بودند.

این در حالیست که مقامات آمریکایی و تایوانی هر دو در آن زمان موضوع ورود نیروهای ویژه به تایوان را تکذیب و تنها بر اهمیت همکاری دفاعی میان خود تاکید کرده بودند.

 

برخورد یک زیردریایی اتمی آمریکا با شیئی ناشناخته

نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا پنجشنبه شب اعلام کرد که یک زیر دریایی مجهز به نیروی محرک هسته‌ایِ این کشور در آب‌های دریای جنوب چین به «شیئی» برخورد کرده و دچار حادثه شده است.

بر اساس بیانیه‌ای که نیروی دریایی آمریکا در این خصوص منتشر کرده این حادثه چند مجروح در بین خدمه زیردریایی «یو‌ اس‌اس کانتیکات» به جای گذاشته است.

با این حال گفته می شود اغلب جراحات وارد آمده به خدمه زیردریایی آمریکا در دریای جنوبی چین سطحی بوده و خطری جان هیچ کدام از مجروحان را تهدید نمی‌کند.

در بیانیه نیروی دریایی آمریکا ضمن اشاره به اینکه حادثه روز شنبه روی داده، آمده است: موتور محرک زیردریایی که با سوخت هسته‌ای تغذیه می‌شود و قسمت‌های اصلی بدنه تحت تاثیر قرار نگرفته و همچنان به طور کامل عملیاتی هستند.

در بیانیه نیروی دریایی آمریکا به جزئیات حادثه اشاره دقیقی نشده و اینکه زیردریایی با چه شیئی برخورد کرده و یا مجروحان حادثه چند نفر بوده‌اند بدون پاسخ مانده است.

این درحالی ست که رویترز به نقل از چند مقام آمریکایی که نامی از آنها برده نشده اعلام کرده که حادثه در دریایی جنوبی چین روی داده و دست کم پانزده خدمه زیردریایی «یو‌ اس‌اس کانتیکات» طی آن دچار جراحات سطحی نظیرکبودی و بریدگی شده‌اند.

رویترز همچنین در گزارش خود به نقل از منابع یاد شده سطح جراحات دو نفر از مجروحان این حادثه را «متوسط» عنوان کرده است.

نیروی دریایی آمریکا با اعلام این که جزئیات و علل بروز این حادثه را در دست بررسی دارد بر اهمیت ایمنی خدمه تاکید کرده و آنرا اولویت اصلی خود دانسته است.

در همین حال، یک مقام نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد در سانحه برخورد زیردریایی "کناتیکت" این نیرو به جسمی ناشناس در زیر آب در منطقه هند و اقیانوسیه، ۱۱ خدمه این زیردریایی مجروح شده اند.

این حادثه در بحبوحه بالا گرفتن تنش میان چین و تایوان روی داده است که ایالات متحده همانند بسیاری از موضوعات منطقه‌ای در حوزه اقیانوس‌های هند و آرام جانب رقبای پکن را گرفته است.

دریای چین جنوبی یکی از مهم‌ترین و در عین حال مناقشه برانگیز‌ترین آب‌راههای جهان محسوب می‌شود. چین با خط‌‌‌‌کشی‌های ۹گانه تقریباً کل این منطقه را تحت کنترل و مالکیت خود درآورده و در سال های اخیر نیز اقدام به ساخت جزایر مصنوعی و پایگاه های نظامی کرده است.

این در حالی است که بسیاری ازکشورهای مشرف از جمله مالزی، برونئی، ویتنام، فیلیپین و تایوان ادعای مالکیت بر بخش هایی از این منطقه را دارند.

مالزی هفته گذشته پس از آنکه کشتی‌های چینی وارد آبهای سرزمینی کوالالامپور در سواحل بورنئو شدند در اعتراض به این مسئله نماینده چین را احضار کرد.

ایالات متحده از آنچه عملیات «آزادی ناوبری» در دریای جنوبی چین نام می‌برد به عنوان اقدامی جهت تاکید بر حقوق و آزادی‌های ناوبری و منطبق با قوانین بین المللی یاد کرده است.

تنش‌ها در این منطقه دریایی از سال ۲۰۱۶ و در پی مخالفت دیوان بی‌المللی لاهه با ادعای پکن مبنی بر مالکیت تاریخی بر منطقه مشخص شده با خط کشی‌های ۹گانه آغاز و با اعتراض فیلیپین به ادعاها و اقدامات پکن در مورد این آبراه تشدید شد.

 

پرواز جنگنده های چینی و آمادگی تایوان برای حمله نظامی پکن

مقام‌های ارشد تایوان پس از آن که چین در اقدامی بی‌سابقه بیش از یکصد هواپیمای جنگی خود را در پیرامون این جزیره به پرواز در آورد، از احتمال حمله نظامی پکن ابراز نگرانی می‌کنند.

«تسای یینگ ون» رئیس جمهوری تایوان در نشریه فارن افرز و در یادداشتی ضمن اشاره به این موضوع نوشت: «سقوط احتمالی تایوان، پیامدهای گسترده‌ای برای صلح منطقه‌ای و نظم جهانی دموکراسی در پی خواهد داشت و نشان خواهد داد که در نزاع جهانی بین ارزش‌ها در جهان امروز، این اقتدارگرایی است که بر دموکراسی برتری دارد.»

چین تایوان را یکی از استان‌های خود می‌داند و خودمختاری این جزیره را به رسمیت نمی‌شناسد. شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین وعده داده که این جزیره را دوباره متحد و به عنوان بخشی از چین در آورد. او همچنین استفاده از قدرت نظامی برای این امر را رد نکرده است.

انجام حدود ۱۵۰ سورتی پرواز طی ۴ روز توسط ارتش چین نشان‌دهنده تهاجمی‌ترین حالت نظامی پکن در قبال تایوان  بوده است؛ رویکردی که هشدار دولت جو بایدن را نیز به همراه داشت.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در این خصوص گفت: «ما از پکن می‌خواهیم که فشارها و اعمال فشار نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی علیه تایوان را متوقف کند. ما علاقه‌مندیم شاهد صلح و ثبات در سراسر جزیره تایوان باشیم و به همین دلیل است که به تایوان برای حفظ توانایی دفاعی‌اش کمک می‌کنیم.»

وزارت خارجه آمریکا هم شامگاه یکشنبه در بیانیه‌ای از پکن خواست آنچه واشنگتن «فشارها و زورگیری‌های نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی» خوانده را علیه تایوان متوقف کند.

در همین حال جوزف وو، وزیر خارجه تایوان در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد که این جزیره خود را برای حمله چین آماده می‌کند.

آقای وو در گفتگو با شبکه ABC استرالیا گفت: «ما بسیار نگرانیم که چین جنگی را علیه تایوان آغاز کند. ما بسیار نگرانیم که اگر نارضایتی داخلی در چین شدت گیرد و یا روند رشد اقتصادی در این کشور کند شود، تایوان به یک هدف برای فرار از این مشکلات تبدیل شود. دفاع تایوان در دست خود ماست و ما کاملا به آن پایبندیم. اگر چین بخواهد جنگی را علیه تایوان آغاز کند ما تا انتها خواهیم جنگید. من مطمئنم که اگر چین قصد حمله به تایوان را داشته باشد، آنها نیز به شدت آسیب خواهند دید.»

روز اول اکتبر و همزمان با جشن هفتاد و دومین سالگرد تاسیس چین، ۳۸ هواپیمای ارتش این کشور به سمت جنوب غربی تایوان پرواز کردند. روز بعد ۳۹ پرواز دیگر در این منطقه انجام شد و یکشنبه هم ۱۶ هواپیمای دیگر چینی به سمت تایوان حرکت کردند و تمام این پروازها هم مسیر مشابهی را دنبال کردند.

این پروازها روز دوشنبه به اوج رسید و به ۵۲ سورتی پرواز افزایش پیدا کرد. وزارت دفاع تایوان می‌گوید تمام این هواپیماهای نظامی چینی از یک مسیر پرواز کرده و وارد منطقه پدافند هوایی جزیره تایوان شده‌اند.

تایوان تقریبا ۲۴ میلیون جمعیت دارد و خود را جزیره و ملتی مستقل می‌داند. این در حالیست که چین چنین استقلالی را به رسمیت نمی‌شناسد. ایالات متحده آمریکا هم همواره تاکید کرده که برای دفاع از تایوان در برابر تهدیدات خارجی تعهد جدی دارد. با این حال واشنگتن با تایوان به عنوان یک کشور کاملا مستقل برخورد نمی‌کند. بر اساس قانون آمریکا، رابطه با تایوان در سال ۱۹۷۹ توسط کنگره این کشور به رسمیت شناخته شد و واشنگتن موظف است از قابلیت‌های دفاعی تایوان در مقابل چین حمایت کند.

در ماه اوت، دولت بایدن اولین قرارداد فروش تسلیحات خود به تایوان را تصویب کرد و بر اساس آن ۷۵۰ میلیون دلار تسلیحات شامل واحدهای توپخانه هویتزر و خودروهای زرهی و مسلسل به این کشور فروخته شد. دولت ترامپ در حال ۲۰۲۰ قرارداد تسلیحاتی ۱.۸ میلیارد دلاری به تایوان را به تصویب رسانده بود.

وزارت خارجه تایوان پس از واکنش دولت بایدن نسبت به پروازهای چین، با صدور بیانیه‌ای از واشنگتن در این خصوص تشکر کرد و نوشت: «از اینکه دولت بایدن نسبت به اقدامات تحریک‌آمیز چین واکنش نشان داده و تعهد خود نسبت به تایوان را تکرار کرده بسیار متشکریم.»

تام چو، سخنگوی دولت مستقر تایپه در گفتگو با شبکه CBS در این خصوص می‌گوید: «تایوان طرفدار واقعی صلح در شرق آسیا است. تعداد بی‌سابقه تجاوز به حریم هوایی تایوان از سوی چین، یک تهدید جدی برای جزیره به شمار می‌رود و این وضعیت صلح در شرق آسیا را به خطر می‌اندازد.»

چو در ادامه خاطرنشان کرد: «تایوان نقش مهمی در زنجیره تامین جهانی فن‌آوری‌های پیشرفته بر عهده دارد. اگر بحران به درستی مدیریت نشود، زنجیره‌های تامین فن‌آوری‌های پیشرفته جهان تحت تاثیر روندهای نامطلوب قرار خواهد گرفت و این می‌تواند بر سرعت بهبود اقتصاد جهانی اثر منفی بگذارد.»

با وجود حمایت‌هایی که ایالات متحده از تایوان به عمل آورده، ناظران تردید دارند که در صورت بروز اقدام نظامی از سوی چین، اقدام عملی از سوی ایالات متحده برای دفاع از تایوان صورت پذیرد. کارشناسان تجربه هنگ کنگ را که در نهایت به کنار رفتن نیروهای دموکراتیک از قدرت در این منطقه منتج شد، به عنوان نمونه‌ای مشابه مد نظر قرار می‌دهند. ضمن اینکه چین در سالهای اخیر و با تغییر سطح راهبردهای خود در سیاست خارجی نشان داده در خصوص موضوعات کلیدی خود، استوار و بدون مماشات رفتار می‌کند.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا چین و تایوان تنش میان چین و آمریکا افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا نیروی دریایی آمریکا ارتش تایوان ایالات متحده علیه تایوان تاکید کرده نظامی پکن شده اند بر عهده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۱۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست

 

بین الملل تابناک: امروز دوشنبه، دهم ارديبهشت ۱۴۰۳ نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی برگزار شد و ناصر کنعانی در آخرین نشست هفتگی با خبرنگاران به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی پیرامون مسائل مختلف سیاست خارجی پاسخ داد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه‌) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران که در نمایشگاه بین المللی توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، اظهارداشت: ما تقویت روابط با همه کشورهای خلیج فارس را مهمترین عامل برای تحقق ثبات، امنیت دسته جمعی، آرامش و پیشرفت پایدار برای همه منطقه می‌دانیم.

وی گفت: ما همواره منادی دوستی و برادری میان کشورهای منطقه بوده و هستیم و معتقدیم که کشورهای منطقه در چارچوب منافع مشترک می‌توانند امنیت منطقه‌ای را برای شکوفایی و توسعه پایدار محقق کنند.

کنعانی بیان کرد: برگزاری چنین نمایشگاهی در راستای ارائه توانمدی‌های صادراتی ایران در این منطقه که در شرایط خاصی هم به سر می برد و البته با مشارکت بازرگانان، تجار و مقامات دولت‌های دور و نزدیک نشان‌دهنده این است که ایران عزم و اراده‌ای جدی برای تحکیم ثبات و امنیت و توسعه پایدار منطقه دارد.

هم افزایی دستگاه‌های اجرایی در برگزاری نمایشگاه

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: در طول سه روز گذشته از برپایی نمایشگاه شاهد برگزاری نشست های دوجانبه بسیار خوبی بین تجار شرکت کننده و تولیدکنندگان ایرانی بودیم و پیش بینی می‌کنیم که حجم قراردادی که بسته می‌شود بیش از حجم قرارداد نمایشگاه گذشته باشد.

وی گفت: همچنین این نمایشگاه فرصت مناسبی را برای گفتگو میان مقامات ایران با مقامات بیش از ۲۲ کشور حاضر در این رویداد فراهم آورده است. 

کنعانی افزود: برگزاری این نمایشگاه در این مقطع زمانی خودش دست‌آورد بزرگی برای دولت جمهوری اسلامی ایران است. ایران هم در حوزه سیاسی و هم در حوزه امنیت و برای تثبیت امنیت در منطقه در مقابل کسانی که امنیت منطقه را دچار خدشه کردند مقتدرانه عمل می‌کند و هم نمایشگاهی را با چنین حجمی از حاضرین خارجی برگزار می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: این نمایشگاه مصداقی خوب برای همکاری میان دستگاه‌های مختلف کشور است. همانطور که ما شاهد همکاری میان دیپلماسی و میدان برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه بودیم، برگزاری چنین نمایشگاهی هم نشان دهنده هم افزایی مطلوب میان دستگاه‌های اجرایی کشور است.

برخورد خشن پلیسی با دانشجویان آمریکا محکوم است

وی گفت: آنچه در دانشگاه های آمریکا شاهد هستیم نشان دهنده بیداری افکار عمومی جهان نسبت به مساله فلسطین و عمق و دامنه تنفر عمومی نسبت به رژیم صهیونیستی و نسل کشی در غزه توسط اسرائیل با حمایت آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی است.

کنعانی تصریح کرد: کسانی که به عدالت فکر می‌کنند و بها می‌دهند بیش از این دیگر حمایت برخی دولت‌ها از نسل کشی اسرائیل را تحمل نمی‌کنند و نمی‌توان با برخوردهای خشن و پلیسی صدای معترضان را بست. وزارت امور خارجه ایران برخورد پلیسی را با مطالبات دانشجویی به هیچ وجه نمی پذیرد و این نوع برخورد را نگران کننده می‌داند و لازم است که جامعه جهانی با این مساله برخورد کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: آمریکا با اجازه دادن به پلیس برای برخورد خشن در محیط دانشگاه مشخص کرد که رفتار و رویکردی دوگانه با شعارهای حقوق بشری دارد. آنها باید اجازه دهند که داشجویان به بیان دیدگاه و ابراز رأی خود بپردازند و خاموش کردن صدای دانشجویان با رفتارهای خشن خاموش کننده مطالبات بر حق افکارعمومی جهان نخواهد بود و لازم است که دنیا و کشورهای حامی رژیم صهیونیستی به این مهم توجه کنند.

افق روشنی را در روابط میان ایران و عربستان داریم

وی گفت: مناسبات دوجانبه ایران و عربستان در مسیر طبیعی خودش پیش می‌رود و شاهد تداوم گفت‌وگوها و مشورت‌ها میان دو طرف در دو سطح سیاسی و اقتصادی هستیم و حضور هیأت اقتصادی عربستان در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران نشانه دیدگاه عربستان همسو با نگاه ایران به منظور زمینه سازی افزایش توسعه تبادلات تجاری است.

کنعانی بیان کرد: ما موضوعات اقتصادی را از ابتدای از سرگیری مذاکرات دو طرف در دستورکار داشتیم و هر دوطرف بر این مهم متفق القول هستند و گفتگوها در حال انجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در حال حاضر هیات وزارتی ایران به سرپرسی آقای خاندوزی وزیر اقتصاد به منظور شرکت در نشست بانک توسعه اسلامی در عربستان حضور دارند.

وی ادامه داد: همچنین، هیات شرکت کننده در سطح معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به منظور شرکت در نشست منطقه‌ای داووس در عربستان حضور دارد و ما از فرصت گفتگوهای دوجانبه با طرف‌های‌ شرکت کننده استفاده می‌کنیم. افق روشنی را در روابط میان ایران و عربستان می‌بینیم و سفرای دو کشور گفتگوهای خود را با مقامات عالی رتبه دو طرف پیگیری می‌کنند.

سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم در جهان است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر نبود نقش سپاه در مبارزه با تروریسم چندجانبه باید اعضای پارلمان اروپا در پشت درب‌های پارلمان خود ور معرض تهدید تروریستی قرار می‌گرفتند 

وی ادامه داد: سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریستی در جهان است و توصیه می‌کنیم که در قبال سپاه درست تصمیم بگیرند و به درستی بیاندیشند.

کنعانی بیان کرد: اجرای اسناد و توافقات اصل مهمی است و مورد تاکید رهبری انقلاب هم هست که باید سازوکاری برای اجرایی کردن آنها تعیین شود. وزارت امور خارجه همواره در حوزه اجرای اسناد دوجانبه سازوکارهای پیگیری خود را داشته و دارد و در حوزه‌های دوجانبه اسناد را مورد مداقه قرار می‌دهد و نتایج بررسی خود را به دستگاه‌های دیگر هم ارجاع می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: آیا اینکه صد در صد اسناد و توافقات دوجانبه اجرایی میشود به هرحال در این موضوع دو طرف وجود دارد. افزایش نرخ تبادلات و توافقات ایران با شرکای خارجی و افزایش حجم سرمایه گذاری های خارجی و تحقق برخی پروژه‌های مشترک چه در حوزه‌ همسایگان و چه با کشورهای دورتر نشان دهنده موفقیت نسبی ایران بوده و البته ما تلاش خود را همچنان ادامه می‌دهیم.

مبارزه با تروریسم در جهان عزم و اراده مشترک میطلبد

کنعانی بیان کرد: هرگونه اقدام و عملیات ترویستی چه علیه شهروندان و چه علیه اماکن دولتی در روسیه یا هرکشور دیگری از نظر ما محکوم است. ایران در مبارزه با تروریسم در کنار دوستان و از جمله روسیه است. تروریسم تهدیدی مشترک برای همه کشورهای جهان است. 

وی گفت: بعضی کشورها در راستای منافع نامشروع خود از تروریسم برای تأمین اهدافشان استفاده می‌کنند و این رویکرد مخرب و غلط برای تمام جهان نتایج دلخراشی داشته و رخدادهای تلخی چه در روسیه، چه در ایران و چه در برخی کشورهای دیگر منطقه نشان می‌دهد که همچنان تروریسم تهدیدی برای ملت‌ها به حساب می آید.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: برخی کشورها از تروریسم به عنوان ابزاری جهت تامین اهداف خود استفاده می‌کنند، اما تهدید این مساله برای همه کشورهای منطقه و جهان است و مبارزه با آن نیز عزم و اراده‌ای محکم و مشترک را می‌طلبد.

افغانستان به تعهداتش در قبال حق‌آبه ایران عمل می‌کند 

کنعانی افزود: در اجرای معاهده ۱۳۵۱ میان ایران و افغانستان ما مطالبه حق آبه تعیین شده ایران را از طرف افغانستانی به طور جدی در همه سطوح داشتیم. از ابتدای سال نیز بحث رهاسازی آب از سد کمال خان هم شروع شده و خوشبختانه در چارچوب گفتگوهای انجام شده ما شاهد جریان آب به سمت مرزهای ایران هستیم. 

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعی که داریم از زمان رهاسازی این آب حدودا ۱۱۲ میلیون متر مکعب آب وارد مرزها و خاک ایران شده و جریان آب کماکان وجود دارد. در طول سال گذشته هیات حاکمه افغانستان در خصوص سد کمال خان اصلاح و مرمتی در دریچه‌های این سد انجام داده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ایران انتظار دارد که طرف مقابل بر اساس تعهد خود در قبال معاهده مزبور در خصوص حق آبه عمل کند. 

اگر آمریکا دنبال آتش‌بس بود، ارسال تسلیحات به اسرائیل را قطع می‌کرد 

کنعانی گفت: مسأله فلسطین مهمترین موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی است، آتش بس فوری در این جنگ فوری‌ترین نیاز این مساله است و پس از آن نیز تحقق اهدافی از جمله گشایش کامل معابر کمک رسانی برای رسیدن کمک‌های بشردوستانه است. موضوع آزادی و تبادل اسرا هم یکی از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اینکه آمریکا هم یکی از کشورهایی است که می‌خواهد راهکار سازش را پیگیری کند، اساسا در این مدت نشان داده که بازیگری برای ایفای این نقش نیست و اگر اراده‌ای برای آتش بس داشت می‌توانست با قطع فوری حمایت‌های مالی، سیاسی و عدم ارسال تسلیحات به اسرائیل به توقف جنگ کمک کند. دولت امریکا در این زمینه صلاحیت و صداقت خود را اثبات نکرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تلاش‌های دیپلماتیک ارزنده‌ای را در سازمان ملل و به‌ خصوص در شورای امنیت و بسیاری دیگر از مجامع منطقه‌ای و بین المللی داشته و همچنان هم به تلاش‌های دیپلماتیک خود تا دستیابی به آتش بس و توقف جنگ در غزه ادامه می‌دهد.

دیگر خبرها

  • سومین دور مذاکرات مربوط به توافقنامه امنیتی آمریکا و اوکراین
  • بلینکن وارد سرزمین های اشغالی شد
  • تشدید اختلاف نظر میان مقامات کابینه نتانیاهو/ ادعاهای نظامی تل‌آویو درهم شکست
  • تشدید اختلاف نظر میان مقامات کابینه نتانیاهو/ ادعاهای نظامی تلاویو درهم شکست
  • فصل بیداری
  • چین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد
  • چین خطاب به آمریکا: تلافی می‌کنیم
  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو