Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@12:53:23 GMT

نکات کاربردی و مهم انحصار وراثت

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۲۱۹۶۷

نکات کاربردی و مهم انحصار وراثت

گواهی انحصار وراثت  برگه قانونی مشخص کننده تعداد  وراث و میزان سهم الارث  هر یک از آنان  است و با حضور  تنها یکی از وراث نیز صادر می شود.

ورثه به چه کسانی اطلاق می گردد ؟

ورثه به افرادی گفته می شود که وارث مال و دارایی متوفی می باشند و در اصطلاح قانونی به وراث متوفی قائم مقام قانونی متوفی می گوییم.

درصورتی که در زمان فوت متوفی نطفه ای منعقد شده باشد جنین نیز جزء وراث آن مرحوم قرار می گیرد ، در صورتی که فرزندی زودتر از پدر و مادر خودش فوت کند از آنان ارثی  نخواهد برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم چنین در صورتی که زوجین از یکدیگر جدا شده باشند اما در عده طلاق رجعی باشند از یکدیگر ارث می برند اما در عده طلاق بائن از یکدیگر ارث نمی برند.

ممکن است  سوال شود گواهی انحصار وراثت از چه مرجعی صادر می گردد ؟

وراث برای اخذ گواهی انحصار وراثت  باید پس از ثبت دادخواست خود در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت  متوفی مراجعه نمایند. و برای گرفتن انحصار وراثت تنها حضور یکی از وراث کفایت می کند و نیازی به حضور تمام وراث نمی باشد.

در صورت عدم همکاری سایر وراث تکلیف چیست؟

یکی از مشکلاتی که وراث با آن روبرو هستند اختلافات خانوادگی و عدم همکاری سایر ورثه است که در این صورت اگر ورثه ای همکاری نکند مشکلی نیست فرد درخواست دهنده یا وکیل انحصار وراثت باید تمامی مدارک لازم را از ثبت احوال استعلام نماید.

✓ برای گرفتن گواهی انحصار وراثت تنها اقدام یکی از وراث کفایت می کند و نیازی به حضور تمامی وراث نمی باشد.️

✓ اگر شخصی از متوفی طلبکار باشد برای دریافت طلب خودش از وراث می تواند به شورای حل اختلاف مراجعه نماید و با ارائه مدارک و مستندات گواهی انحصار وراثت را اخذ نماید.

✓ برای دریافت گواهی انحصار وراثت ارائه لیست اموال الزامی نیست و در خصوص ارائه اظهارنامه مالیاتی باید بگوییم که اگر متوفی قبل از سال ۹۵ فوت شده باشد یکی از مدارک لازم برای ثبت دادخواست انحصار وراثت تسلیم اظهارنامه مالیاتی می باشد ، اما برای وراث فردی که بعد از سال ۹۵ فوت شده باشد برای اخذ گواهی انحصار وراثت نیاز به ارائه اظهارنامه مالیاتی نمی باشد و این افراد وقتی قصد تصرف در اموال را داشته باشند باید ابتدا به اداره مالیات خودشان یا وکیل مالیات بر ارث مراجعه نماید و مالیات مربوط به اموال را پرداخت کنند.

 

نرخ مالیات بر ارث به چه صورت است ؟

بر اساس ماده ۱۷ قانون مالیات های مستقیم اموال متوفی به شرح ذیل تقسیم بندی شده اند:

نرخ مالیات برای سپرده های بانکی سه درصد است . نرخ مالیات بر سهام بورسی هفت و نیم درصد است. میزان مالیات بر ارث حق امتیاز ده درصد است ، حق امتیاز مانند حق امتیاز تلفن ثابت یا همراه میزان مالیات برای وسایل نقلیه متوفی دو درصد است. نرخ مالیات برای املاک مسکونی متوفی هفت و نیم درصد ارزش منطقه ای است. نرخ مالیات بر ارث برای اموال و دارایی متوفی که در خارج از کشور است ده درصد است.

انواع گواهی انحصار وراثت :

 انحصار وراثت محدود  و انحصار وراثت نامحدود

انحصار وراثت محدود: اختصاص به وراثی دارد که اموال  متوفی ایشان تا مبلغ پنجاه میلیون تومان است.

انحصار وراثت نامحدود:  وراثی باید این گواهی را اخذ کنند که میزان دارایی متوفی ایشان بیش از مبلغ پنجاه میلیون تومان است.

مدت زمان اخذ گواهی انحصار وراثت چقدراست؟

مدت زمان لازم برای انحصار وراثت نامحدود چهل روز و برای انحصار وراثت محدود ده روز است.

انحصار وراثت افراد خارج از کشور به چه صورت است؟

افرادی که در خارج از کشور هستند برای دریافت گواهی انحصار وراثت باید به شخصی در داخل کشور وکالت مدنی بدهند و آن شخص به وکیل دادگستری مراجعه نماید ، در غیر این صورت شخصی که در خارج از کشور است باید در داخل کشور حضور پیدا کند و خودش پیگیری امور مربوط به انحصار وراثت را بر عهده بگیرد.

ممکن است سوال شود سامانه ای برای  استعلام انحصار وراثت وجود دارد؟ 

در پاسخ باید بگوییم در حال حاضر هیچ سامانه ای برای پیگیری و استعلام انحصار وراثت وجود ندارد و تنها سامانه ای که وجود دارد سامانه ای به نام سامانه ثنا است که به ثبت امضای الکترونیکی می پردازد و ابلاغیه های مربوط به آن شخص در آن سامانه قرار می گیرد که قابل پیگیری و مشاهده است.

درصورت ناقص بودن مدارک چه باید کرد؟

ممکن است وراثی که می خواهند گواهی انحصار وراثت را اخذ نمایند ،  بنا به هر  دلیلی مدارک کلیه ورثه را نداشته باشند که در این صورت شخص دادخواست دهند یا وکیل انحصار وراثت باید تمامی مدارک را تکمیل و استعلام بنماید.

منبع: فردا

کلیدواژه: انحصار وراثت گواهی انحصار وراثت گواهی انحصار وراثت مالیات بر ارث نرخ مالیات خارج از کشور سامانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۱۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اچ‌تی‌سی با موبایلی میان‌رده برمی‌گردد

به‌نظر می‌رسد HTC روی گوشی جدیدی کار می‌کند که احتمالاً به‌زودی عرضه خواهد شد. این گوشی در گیک‌بنچ رؤیت شده و گواهی بلوتوث SIG را دریافت کرده است.

گوشی جدید اچ‌تی‌سی شناسه‌ی 2QDA100 را دارد و احتمالاً جانشین U23 خواهد بود؛ بنابراین، می‌توان حدس زد که با نام U24 یا U24 Pro معرفی شود. گوشی جدید HTC در بخش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای گیک‌بنچ به‌ترتیب امتیاز ۱٬۰۹۵ و ۳٬۰۰۶ را کسب کرده است.

انتظار می‌رود که گوشی ۲۰۲۴ اچ‌تی‌سی به تراشه‌ی اسنپدراگون ۷ نسل ۳ مجهز باشد که پردازنده‌ی مرکزی ۸ هسته‌ای و گرافیک Adreno 720 در آن قرار دارد. این گوشی احتمالاً ۱۲ گیگابایت رم خواهد داشت و سیستم‌عامل اندروید ۱۴ را اجرا خواهد کرد.

گوشی HTC مدل U23 از تراشه‌ی اسنپدراگون ۷ نسل ۱ استفاده می‌کرد؛ بنابراین، انتظار داریم که سری U24 عملکرد بهتری داشته باشد. گواهی Bluetooth SIG تأیید می‌کند که این دستگاه از بلوتوث ۵٫۳ پشتیبانی می‌کند.

مشخصات کامل گوشی جدید HTC هنوز اعلام نشده‌اند؛ اما احتمالاً این محصول شباهت‌های بسیاری با نسل قبل خود خواهد داشت؛ مانند نمایشگر ۶٫۷ اینچی اولد با وضوح +FHD و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و مقاومت در‌برابر گرد‌و‌غبار و آب با استاندارد IP67.

باتری U24 ممکن است پرظرفیت‌تر از باتری ۴٬۶۰۰ میلی‌آمپرساعتی موجود در سری U23 باشد. درحال‌حاضر، جزئیاتی درباره‌ی قیمت گوشی جدید اچ‌تی‌سی و زمان عرضه‌ی آن موجود نیست.

منبع: زومیت

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • بیش از یک تُن مواد غذایی غیربهداشتی کشف و جمع‌آوری شد
  • بیش از یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در چناران نابود شد
  • دیدار فرمانده گروه ۹۹ پدافند هوایی نیروی زمینی ارتش با خانواده جانباز متوفی اکبری خندابی
  • مهم ترین نکات برای خرید قهوه عربیکا و خرید قهوه روبوستا چیست؟
  • تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد
  • چرا بعد از رابطه جنسی غمگین می شوم و گریه می کنم؟
  • اچ‌تی‌سی با موبایلی میان‌رده برمی‌گردد
  • انحصار فروش بلیت های قطار در اختیار ۳ اپلیکیشن؛ تمام آژانس های مسافرتی بیکار می شوند؟
  • گام‌های بلند دانشگاه علمی کاربردی برای اشتغالزایی در کردستان + فیلم
  • چگونه بعد از فوت متوفی، از دارایی کامل او باخبر شویم؟! + فیلم