Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان از آنجایی که سرانه مطالعه یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی هر کشور است میزان سرانه مطالعه در کشور ما اهمیت خاصی دارد. برای مطالعه به ابزاری به اسم کتاب نیاز داریم که یکی از انواع آن را می‌توان کتاب کاغذی دانست. تولید کتاب کاغذی در کشور با مشکلاتی روبه روست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از یک سو با میزان خرید کتاب مواجه هستیم که به قدرت خرید مردم بازمی گردد.

از سوی دیگر با مشکل تهیه ملزومات چاپ کتاب روبه رو هستیم. کاغذ یکی از این ملزومات است. از اواخر سال ۹۵ با افزایش قیمت کاغذ روبه رو شدیم در سال ۹۶ کارگروهی برای نظارات بر قیمت کاغذ در وزارت صمت تشکیل شد وزارت ارشاد هم نماینده‌ای در این کارگروه داشت که پس از مدتی از کارگروه نظارت بر قیمت کاغذ خارج شد.

پس از آن وزارت ارشاد، فراخوانی صادر می‌کرد. از میان وارد کنندگانی که درخواست کردند تعدادی را انتخاب می‌کرد. این افراد کاغذ را با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به کشور وارد می‌کردند. سال گذشته برای مدتی کاغذ از لیست کالا‌های مورد نیازکشور به دلیل کمبود ارز خارج شد با تلاش‌های دوباره معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، کاغذ در لیست کالا‌های اساسی قرار گرفت و دوباره قرار شد کاغذ با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به کشور وارد شود. واردات کااغذ در این بین با مشکلاتی مواجه شد.

معاونت فرهنگی دولت دوازدهم نامه نگاری‌های لازم را برای واردات کاغذ به کشور انجام داده بود. لیست واردکنندگان تایید شد و در اختیار وزارت صمت قرار گرفت. در این میان بانک مرکزی باید ارز مورد نیاز را در اختیار وارد کنندگان قرار دهد.در آخرین اطلاعیه ای که معاونت فرهنگی دولت دوازدهم  در سامانه توزیع کاغذ و زینک که تحت نظر کارگروه کاغذ و زینک فعالیت می کند افزایش قیمت کاغذ بالک آمده است.

 

اما نکته مهم این است که تا کی قراراست کاغذ مورد نیاز با خروج ارز از کشور تامین شود. مگر در ایران منابع اولیه تولید کاغذ کم وجود دارد که با گذشت چند دهه هنوز در این کالای پرمصرف به خود کفایی نرسیده ایم. از دهه هفتاد بحث تولید کاغذ مطرح است. کارخانه هایی به فعالیت در زمینه تولید کاغذ پرداختند اما از ادامه راه بازماندند. مشکلات ناشی از تولید یکی از این موانع بود. از سوی دیگر با واردات کاغذ در کشور روبه رو بودیم. وارداتی که حجم زیادی از کاغذ مورد نیاز ناشران را نشکیل می داد. در سفر استانی حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در زمان ریاستش در قوه قضائیه به موضوع کارخانه های کاغذ پرداخته شد. دستور های لازم برای رفع موانع تولید کارخانه ها داده شد. باید دید تا جه حد این امر محقق شده است و کارخانه های تولید کاغذ به چرخه تولید بازگشتند و فعالیتشان را از سرگرفتند. این مسئله می تواند تاحدی میزان واردات کاغذ به کشور را کاهش دهد و ما را در این امر به سمت خودکفایی پیش ببرد. 

سال ۹۲ چند کارخانه مشهور در زمینه کاغذ داشتیم از جمله آن‌ها می‌توان به پارس، مازندران، کارون، مراغه و غرب اشاره کرد. وضعیت این کارهانه‌ها در آن سال چگونه بود «پارس» و «مازندران» فعال بودند و «کارون» در حالت تعطیلی به سر می‌برد. مراغه هم وضعیتی مشابه «کارون» داشت. در آن زمان باتوجه به به وضعیت مناسب سرعت رشد نیشکر در استان خوزستان به عنوان قطب کاغذسازی خوزستان در «سازمان یونیدو» می‌توانستیم این کارخانه را حفظ کنیم. چون در این منطقه می‌توانستیم از کاه نیشکر بنام «باگاس» که از غنی‌ترین ترکیبات غیر چوبی و دارای سلولز است پس از گذران مراحلی به عنوان خمیر کاغذ استفاده کرد. اما اکنون وصعیت به گونه دیگری پیش می‌رود. الان نام کاغذ بالک که از اندونزی به کشور وارد می‌شود بیش از کاغذ‌های دیگر به گوش می‌رسد. در کنار آن کاغذ سوئیسی و تحریر نام‌هایی آشنا برای ناشران هستند. در این میان این کاغذ بالک است که بازار نشر را قبضه کرده است و جای خالی کاغذ ایرانی به چشم می‌خورد.حالا باید منتظربمانیم چه زمانی کاغذ به کشور وارد می شود و در اختیار ناشران قرار می‌گیرد.

چوب یکی از اقلام اساسی تولید کاغذ در کشور است. زراعت چوب ۶٠ تا ۷٠ درصد نیاز کشور به این قلم جنس را تامین می‌کند و مابقی از درختان جنگلی باغات قابل تامین است.متاسفانه در سایه همین غفلت استفاده بهینه از مصارف چوب، مافیای واردات از کشورهایی مانند روسیه، گرجستان، فنلاند، نروژ، دانمارک، سوئد، سوئیس و کانادا چوب را وارد کشور می کنند.

بیشتربخوانید

غفلت از مزارع چوب در سایه واردات انواع چوب آلات؛ واردکنندگان مانعی برای گسترش صنعت چوب ایرانی

تامین چوب از روسیه راهکار تامین مواد اولیه 

صفریان مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران تامین چوب از روسیه را از جمله راهکار‌های تامین مواد اولیه این کارخانه اعلام کرد و گفت: در روسیه با قیمت ارزان و پایین‌تر از قیمت داخلی می‌توان چوب مورد نیاز را تامین و آن را به کاغذ تبدیل کرد.

وی ادامه داد: واردات چوب از واردات کاغذ به صرفه‌تر است و دولت به جای اینکه با پرداخت یارانه واردات کاغذ چره کارخانجات خارجی را بچرخاند به اشتغال کارگران داخلی کمک کند.

مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران با بیان اینکه مدرن‌ترین کارخانه‌های تولید کاغذ در کشور وجود دارد، ادامه داد: توان تولید کاغذ باکیفیت‌تر و سفیدتر در کارخانه وجود دارد. ۶۰۰ میلیون دلار برای ایجاد کارخانه چوب و کاغذ سرمایه گذاری شده است، اما به دلیل مشکل تامین مواد اولیه در حال حاضر یک خط تولید بلااستفاده مانده است و کاغذ وارد می‌شود.

وی ابراز کرد :  ماشین آلات کارخانه  احداث شده مشکلی ندارند و در تامین قطعات نیز با مشکل روبرو نیستم فقط با توجه به ممنوعیت برداشت چوب از جنگل، تامین مواد اولیه مشکل اصلی این کارخانه است. امکان تولید کاغذ با کاغذ‌های ضایعاتی نیز در این کارخانه وجود دارد که مستلزم سرمایه گذاری‌های جدید است.

مشکل اصلی اینجاست کی این سرمایه گذاری‌ها انجام می‌شود ؟باتوجه به اقبال بیشتر ناشران کشور به استفاده از کاغذ بالک به دلیل اینکه چشم مخاطبان کتاب هنگام مطالعه خسته نمی شود واردات چوب از روسیه بهانه تولیدکننده برای تولید کاغذ است آن هم در شرایطی که ماده اولیه تولید کاغذ یعنی باگاس که از نیشکر گرفته می شود در کشور وجود دارد. الان باید منتظر تخصیص ارز و واردات کاغذ باشیم مسئله‌ای که یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت ارشاد هم به آن اشاره می‌کند.

تولید بیش از ۳۲ هزار تُن کاغذ در شرکت کاغذپارس هفت تپه

سید عبدالله موذنی، مدیرعامل شرکت گروه صنایع کاغذپارس در استان خوزستان با بیان اینکه در نیمه نخست امسال ۳۲ هزار و ۳۷۶ تُن کاغذ با استاندارد قابل قبول در این شرکت تولید شده است، اظهارکرد: با تلاش کارکنان نیز در سال ۹۹ موفق شدیم میزان تولید را به۶۰ هزار و ۱۰۳ تن برسانیم.شرکت کاغذپارس حدود ۱۰ درصد از نیاز بازار داخل کشور به انواع کاغذ‌های بسته بندی را تامین می‌کند،هم اکنون بیش از یک هزار و ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از ۷ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این شرکت مشغول به کار هستند.

موذنی درخصوص تاثیر مسائل اقتصادی و کمبود‌ها بر میزان تولید بیان کرد: به طور طبیعی این شرکت مانند سایر واحد‌های تولیدی تحت تاثیر شرایط اقتصادی کشور، افزایش قیمت‌ها، تورم و کمبود‌ها قرار دارد، به گونه‌ای که در ماه‌های تیر و مرداد قطع برق کارخانه سبب کاهش بیش از ۲۰ درصدی تولید شد.

مدیرعامل شرکت گروه صنایع کاغذپارس درخصوص تاثیرات خشکسالی بر تولید محصولات کاغذی در این شرکت ابراز کرد : با توجه به اینکه محصولات با استفاده از تفاله نیشکر یا همان باگاس تولید می‌شوند و این مواد به میزان زیادی موجود است، خشکسالی تاثیر چندانی بر تولید نگذاشت و خللی در فعالیت‌ها و تولیدات ایجاد نکرد.

وعده معاون فرهنگی برای اختصاص ارز به واردات کاغذ 

پس از آن یاسراحمدوند، معاون فرهنگی وزارت ارشاد دردولت سیزدهم به یکی از خبرگزاری‌ها گفته بود: ارز مصوب برای واردات کاغذ به زودی تخصیص می‌یابد و فرآیند واردات آغاز خواهد شد. با پیگیری وزیر ارشاد و مساعدت بانک مرکزی، ارزی که برای واردات کاغذ مصوب شده بود در اختیار قرار می‌گیرد و ان‌شاءالله به زودی واردات و توزیع کاغذ مورد نیاز ناشران اجرایی خواهد شد.
وی بیان کرده بود: بخشی از کاغذ، وارد شده که در گمرک مانده نیز در روز‌های آینده ترخیص خواهد شد و وارد سامانه توزیع می‌شود، تاکید کرد: مقداری کاغذ هم که قبلا وارد شده بود و واردکننده از دراختیارگذاشتن آن امتناع می‌کرد با ورود دستگاه‌های مسئول و پیگیری‌های صورت گرفته به زودی در سامانه توزیع قرار خواهد گرفت.از سوی دیگر در این میان ناشران با مشکل مواجه شدند و بازار نشر چالش‌هایی را از سرمی گذراند.

امسال هیچ کاغذی از اتحادیه آشنا برای انتشار کتاب هایم دریافت نکردم

احمد دولت آبادی، مدیرمسئول انتشارات نگارتابان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اختصاص کاغذ به ناشران اظهار کرد: در سال جاری هیچ کاغذی از سوی اتحادیه آشنا دریافت نکردم. در این مدت به ناشران می‌گفتند کاغذ در راه است یا اینکه بودجه برای واردات کاغذ به کشور اختصاص ندادند. در یکی از مصاحبه‌های مسئولان وزارت ارشاد خوانده بودم قرار است تا پایان دولت دوازدهم مشکل کاغذ برطرف شود و کاغذ مورد نیاز ناشران در اختیارشان قرار بگیرد.

تاثیر اختصاص ندادن کاغذ به ناشر روی انتشار کتاب 

وی ادامه داد: اختصاص ندادن کاغذ به ناشران صد در صد روی تولید کتاب در کشور تاثیرگذاشته است. به دلیل اینکه وقتی ناشر کاغذ در اختیار داشته باشد می‌تواند کتاب هایش را منتشرکند. از سوی دیگر قیمت کاغذ افزایش یافته است کاغذ تحریر و بالک به بندی بیش از ۶۰۰ هزار تومان رسیدند. قیمت کاغذ گلاسه با این نوع کاغذ‌ها متفاوت است.

مدیرمسئول انتشارات نگارتابان با اشااره به اینکه مسئولان از ناشران می‌خواهند صبر کنند بیلن کرد: گاهی می‌گویند کاغذ تا دو سه ماه اینده در اختیار ناشران قرار می‌گیرد. پیش از این گفته بودند کاغذ در راه ورود به کشور است گویا برای ورود به کشور باید راهی طولانی بپیماید تا به دست ناشران برسد. الان زمان خرید کتاب دانشجویان و دانش آموزان است بازار کتاب در راسته انقلاب با بازار هرسااله آن تفاوت دارد.

تغییری در فعالیت کتابفروشان ایجاد نشده است 

دولت آبادی ادامه داد: از ۱۵ شهریور ماه کتابفروشی‌ها فعالیتشان را زودتر از روز‌های دیگر آغاز می‌کردند، اما این مسئله در سال جاری دیده نمی‌شود. ظاهرا هیچ تغییری در ساعت کار کتابفروشی‌ها ایجاد نشده است. از یک سو قیمت کتاب افزایش یافته از سوی دیگر فروش چندانی در بازار کتاب دیده نمی‌شود. علت این امر به نبود کتاب بازمی گردد. حتی اگر دانشگاه‌ها و مدارس جضوری نباشند بازهم دانشجویان و دانش آموزان به تهیه کتاب هایشان نیاز دارند

وی ابرازکرد: ناشر تنها با گرانی کاغذ مواجه نیست این مسئله در سایر ملزومات انتشار کتاب هم دیده می‌شود. از سوی دیگر باوجود قیمت‌های پایین کاغذ و سایر ملزومات انتشار کتاب باید خریداری باشد که کتاب را تهیه کند. در این قسمت هم با افت مواجه هستیم وقتی خریداری وجود نداشته باشد تولید کتاب معنایی ندارد. در سال گذشته برگزاری نمایشگاه مجازی بازار کتاب را تکانی داد ناشران توانستند کتاب هایشان را عرضه کنند. وقتی ناشرنمی تواند کتابش را عرضه کند انتشار آن مشکلی را حل نمی‌کند.

بیشتربخوانید

تغییری در رویه اختصاص کاغذ به ناشران ایجاد نشده است

هنوز کاغذی در اختیار اتحادیه آشنا قرار نگرفته است

مهدی اسماعیلی راد، مدیر اتحادیه آشنا که کار اختصاص کاغذ به ناشران را انجام می‌دهد در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره علت اختصاص نیافتن کاغذ به ناشران گفت: هنوز کاغذ در اختیاراتحادیه آشنا قرار نگرفته است تا از این طریق در اختیار ناشران برای انتشار کتاب هایشان قرار بگیرد.

باتوجه به اینکه در کشور ظرفیت تولید کاغذ وجود دارد برخی از کارخانه ها برای تولید کاغذ اقدام کردند از این رو بهتر است بخشی از نیاز ناشران به کاغذ از این طریق تامین شود از سوی دیگر درصورتی که ظرفیت کشت چوب در کشور وجود دارد زمین هایی برای این منظور در اختیار افراد قرار بگیرد تا بدین وسیله چوب مورد نیاز برای تهیه کاغذ در کشورمان تامین شود تا بدین وسیله از خروج زیاد ارز از کشور جلوگیری شود و ارز کشور برای اقلامی اختصاص پیداکند که واقعا نمی توان در شرایط کنونی مشابه آن را در کشور ساخت یا اینکه وجود ندارد. 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قیمت کاغذ اختصاص کاغذ تامین مواد اولیه برای واردات کاغذ واردات کاغذ کاغذ به ناشران کاغذ مورد نیاز اتحادیه آشنا کشور وارد کاغذ به کشور کاغذ در کشور نیاز ناشران انتشار کتاب وزارت ارشاد سوی دیگر تولید کاغذ کارخانه ها قیمت کاغذ کاغذ بالک روبه رو کاغذ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۶۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به ۸ گروه کالایی در سال ۱۴۰۳+ جزییات

به گزارش خبرگزاری مهر، تصویبنامه مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۲ هیأت وزیران درخصوص «تعیین فهرست دارو، مواد اولیه آن و تجهیزات مصرفی پزشکی مشمول ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۳» طی نامه شماره ۱۸۹۷۸ در تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

بر اساس این لیست انواع گوشت تازه یا سرد کرده گوساله و گوسفند، گندم معمولی، جو، ذرت دامی، دانه سویا، دانه کلز، دانه پنبه، دانه آفتابگردان برای روغن کشی، دانه گلرنک، شکر تصفیه شده، کنجاله سویا، کنجاله پنبه، کنجاله آفتابگردان، کنجاله کلزا، کنجاله گلرنگ، کود سوپرفسفات، کود کلریدو پتاسیم، کود سولفات پتاسیم، فسفات دی آمینیوم، مولدهای دام و طیور آبزیان و مواد ژنتیکی در سال جاری کماکمان ارز ترجیحی به واردات آنها اختصاص داده می‌شود و تنها برنج است که ارز ترجیحی برای واردات آن در سال جاری اختصاص نیافته است.

کد خبر 6094292 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • تمدید مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی
  • تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به ۸ گروه کالایی در سال ۱۴۰۳+ جزییات
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه های کتابخوانی تمدید شد
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • کتاب بنیه فیلمساز را قوی می‌کند/ حتما به نمایشگاه کتاب تهران می‌روم
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • انتقال آب رودخانه ماربر، تیشه‌ای بر ریشه رودخانه و سد کارون۳
  • وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • تحلیل وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی