Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، «معتقدم که مبارزه‌ با فساد و ریشه‌کنی فساد، بسترساز رقابت سالم اقتصادی است. معتقدم مبارزه با فساد، در درجه اوّل کار خود دولت است. مبارزه‌ با فساد، یک جنبه‌ی اخلاقىِ محض نیست؛ اداره‌ کشور متوقف به مبارزه‌ با فساد است. از هر طرف می رویم، می بینیم اگر با فساد مبارزه نشود، همه‌ کارها لنگ خواهد ماند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این‌ها بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته در خصوص موضوع مبارزه با فساد است.

یکی از موانع تولید و پیشرفت یک کشور وجود درگاه‌های فساد و مفاسد است؛ به عقیده برخی از کارشناسان شرط موفقیت در مبارزه با فساد، خشکاندن ریشه‌های فساد است. اما این مسئله چگونه محقق می‌شود؟

یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم، شناسایی زمینه‌های فسادزا، اصلاح و مبارزه با فساد بوده که حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور بر آن تاکید داشته است.

رئیس‌جمهور در اولین گفت‌وگوی مستقیم خود با مردم اظهار کرد: «قبل از شروع به کار رسمی در دولت به دوستان در کارگروه‌ها گفته بودم که این کار را پیگیری کنند تا بشود به عنوان یک منشور در دولت مورد توجه قرار گیرد. انشاءالله در آینده این منشور هم به تمام دولتمردان و هم به اطلاع نخبگان و مردم عزیز خواهد رسید و مردم بهترین کسانی هستند که می‌توانند بر این موضوع نظارت کنند».

حجت الاسلام سید کاظم موسوی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره مبارزه با فساد اظهار کرد: فسادستیزی امر مهمی است که در کنار آن شفاف‌سازی لازم و واجب است؛ اگر شفاف سازی اتفاق بیفتد و شفافیت بروز و ظهور پیدا کند، مفاسد و فساد به زباله دان تاریخ خواهد پیوست.

وی گفت: امیدواریم دولت حجت الاسلام رئیسی فساد ستیز باشد تا جامعه سالم، اداره سالم مجموعه، سالم و زندگی و در نهایت کشوری سالم داشته باشیم.

فسادستیزی رویکرد جدی دولت سیزدهم

رئیس جمهور در ۲۴ شهریور امسال در جلسه هیئت دولت بیان کرد که بنای دولت سیزدهم از ابتدا بر این بوده که گلوگاه‌های فساد شناسایی شود و مدیران دستگاه‌های مختلف به‌ نحوی این گلوگاه‌ها را برطرف و اصلاح کنند تا زمینه‌های بروز فساد در نظام اداری به‌طور کامل برطرف شود.

رئیسی بر این باور است که پیشگیری از فساد به‌طور مشخص وظیفه دولت و رسیدگی به پرونده‌های تشکیل شده در این باره به‌ عهده قوه قضائیه است، مدیران دولتی وظیفه دارند از بروز فساد پیشگیری کنند تا ورودی پرونده‌های مفاسد به قوه قضائیه کاهش یابد.

بر همین اساس اصول دوازده‌گانه حاکم بر نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد اداری و اقتصادی در همان جلسه ابلاغ شد که اعم از شفاف‌سازی؛ مدیریت تعارض مناف؛ فرهنگ‌سازی و نظارت همگانی؛ متناسب‌سازی ساختار و تشکیلات دولت؛ شایسته‌گزینی؛ سهولت فرآیندها؛ دولت الکترونیک؛ حمایت از فعالیت سالم، تقویت اشراف، نظارت موثر و کارآمد و برخورد قاطع، دقیق و مؤثر.

مبارزه با فساد باعث اعتبار دولت بین مردم می‌شود

عباس سلیمی‌نمین کارشناس سیاسی معتقد است که دولت مردمی نباید اجازه‌ زیاد شدن فاصله‌ کارگزارانش با منتخبان را بدهد. مسئله‌ فساد قطعاً مهم و تعیین‌کننده است که کارگزاران یک دولت هم در آن دخالت داشته باشند، اگر کارگزاران در موارد فساد مشارکت داشته باشند قطعاً ما شاهد گسترش فساد در جامعه‌ خواهیم بود.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه اوّلین ضربه‌ فساد به خود دولت است اظهار کرد: کارگزاران با فربه‌شدن با پول حرام از مردم فاصله می‌گیرند و این موضوع زمینه سقوط خودشان را فراهم می‌کند. دولت مردمی زمانی تقویت می‌شود که به‌طور جدی با فساد مقابله‌ کند؛ مقابله‌ جدی می‌تواند هم اعتبار دولت را در میان مردم تقویت کند و هم فاصله‌ها را روزبه‌روز کاهش بدهد. افزایش فاصله‌ها امروز نه شایسته‌ حکومت‌داری است و نه سنخیتی با نگاه دینی دارد.

سلیمی نمین با اعتقاد بر اینکه مبارزه با فساد بدون نظارت عمومی ممکن نخواهد بود افزود: دولت فقط ابزارهای نظارت رسمی را در اختیار دارد؛ اگر تصور کند که با ابزارهای رسمی خودش و قوه‌ قضائیه قادر خواهد بود که فساد را در جامعه ریشه‌کن کند، تصور غلطی است. نظارت عمومی، یعنی نظارت همه‌ دل‌سوزان این آب و خاک است. طبیعتاً مردم دوست دارند در کشوری سالم زندگی کنند و اگر صداقت لازم را در مسئولان خودشان ببینند، حاضرند هزینه‌‌اش را هم پرداخت کنند.

در این میان هم رهبر انقلاب در سال‌های متوالی توصیه‌های فراوان به مسئولان برای مقابله با فساد داشتند که عبارت اند از: ریشـه‌کن کـردن زمینه‌های فساد، ظارت دائم و مستمر، اقــدام قاطــع به جــای حــرف زد، داشتن جرأت لازم، اقدام عادلانه و دقیق، مراقبت از ضربه مفسدان و سـپردن کار به افراد صالح.

دولت برای اجرایی ساختن هریک از وعده‌های اعلام شده خود به خصوص مبارزه با فساد بیش از هر عامل دیگری نیازمند همکاری و همیاری همه مردم است. مردم باید بار دیگر به قوای سه‌گانه در کشور به ویژه به قوه مجریه اعتماد کنند، موضوعی که بارها از سوی رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور و سران دو قوه دیگر مقننه و قضائیه مورد تاکید قرار گرفته است.

صادق الوعده بودن با مردم، محرم دانستن آن‌ها در مسائل اقتصادی و سیاسی و حضور بی‌واسطه و مستقیم میان طیف‌های مختلف جامعه از مهم‌ترین وعده‌هایی بود که رئیس جمهور در مسیر انتخابات ریاست جمهوری از آنها نام برد و بعد از انتخاب شدن هم آنها را اجرایی کرد. رئیس جمهور بارها اظهار کرده اگر وعده‌ای دادیم در عمل به آن صداقت داشته باشیم و اگر مشکلی مانع تحقق آن وعده شد به مردم گفته شود که اقدام و پیگیری کردیم و اینجا مانع شد. صداقت را باید مردم احساس کنند.

امید است که رئیس جمهور و مسئولان دولت بر شعار فساد ستیزی جامه عمل بپوشانند و طبق گفته‌های پیشین حجت الاسلام و المسلمین  رئیسی دست مفسدان را نه از مچ بلکه از بازو قطع کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مبارزه با فساد فساد اقتصادی دولت سیزدهم مبارزه با فساد حجت الاسلام رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۶۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهمترین اخبار دهم اردیبهشت/علت بارش‌های سنگین جنوب کشور

تدوین سند ملی مبارزه با فساد پس از ۱۵ سال، علت بارش‌های سنگین اخیر مناطق جنوبی کشور و عوارض نامشخص «قلیان اکسیژن» از جمله موضوعاتی هستند که امروز در رسانه‌های کشور به آن‌ها پرداخته شده است. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، تدوین سند ملی مبارزه با فساد پس از 15 سال، علت بارش‌های سنگین اخیر مناطق جنوبی کشور و عوارض نامشخص «قلیان اکسیژن» از جمله موضوعاتی هستند که امروز در رسانه‌های کشور به آن‌ها پرداخته شده است. در ادامه برخی از اخبار منتشر شده در رسانه‌های کشور را مرور می‌کنیم.

برخورد با فعالیت اتباع فاقد مدارک هویتی وغیرمجاز به عنوان پاکبان

رضا محمدی، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: فعالیت اتباع فاقد مدارک هویتی و غیرمجاز به عنوان پاکبان در سطح شهر جرم محسوب می شود.

عوارض نامشخص «قلیان اکسیژن»/ هر کار تحقیقاتی باید با رضایت افراد باشد

ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق پزشکی در انجام طرح‌های تحقیقاتی، درباره طرح مطالعاتی «قلیان اکسیژن» گفت: با توجه به اینکه عوارض استفاده از این نوع قلیان نامشخص است، اجرای آزمایشی این طرح نیز در 10 استان کاری اشتباه است. هر کار تحقیقاتی باید با رضایت افراد انجام شود و در وهله نخست روی نمونه حیوانی استفاده شده باشد. پس از اینکه مطالعات روی نمونه حیوانی انجام شد و مضر نبودن مورد آزمایش شده به اثبات رسید، می‌تواند طرح مطالعاتی روی نمونه انسانی انجام شود. انجام یک کار تحقیقاتی به طور مستقیم روی نمونه انسانی از منظر اخلاقی درست نیست.

شایعات در مورد بارش‌های سنگین اخیر مناطق جنوبی کشور صحت ندارد 

مهدی رهنما، رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو اظهار داشت: شایعاتی که پیرامون بارش‌های شدید اخیر مناطق جنوبی و شرقی کشور در فضای مجازی و در بین مردم می‌شنویم، مبنای علمی ندارد و بیشتر شبه علم هستند. رصد منابع خارجی و داخلی در خصوص بارش‌ها در حاشیه جنوبی خلیج فارس حاکی است که اکثر محققین و متخصصین آب و هوا این بارش‌ها را ناشی از مساله تغییر اقلیم می‌دانند. همچنین کشور امارات هم به طور رسمی اعلام کرده است که هیچ‌گونه عملیات بارورسازی در زمان این بارش‌ها انجام نداده است.

سند ملی مبارزه با فساد پس از 15 سال تدوین می‌شود

سید علی کاظمی، معاون وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد، همزمان با سالروز ابلاغ فرمان هشت ماده‌ای رهبر انقلاب در زمینه مبارزه همه‌جانبه و سازمان‌یافته با مفاسد مالی و اقتصادی از تدوین سند ملی مبارزه با فساد که بیش از 15 سال است به تعویق افتاده بود، خبر داد و گفت: این سند با تعامل و همکاری 20 نهاد متولی در این حوزه در دست تهیه است و نسخه نهایی آن تا شهریور امسال رونمایی می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گشت ارشاد مدیران به معنای برکناری و بگیر و ببند نیست
  • تخصص بدون تعهد و تعهد بدون تخصص زمینه‌های فساد را ایجاد می‌کند
  • رفع تنش آبی مهمترین مطالبه مردم کهگیلویه از دولت
  • نسبت به حق‌آبه مردم کهگیلویه و بویراحمد بی‌مهری شد
  • مهمترین اخبار دهم اردیبهشت/علت بارش‌های سنگین جنوب کشور
  • رئیسی : گشت ارشاد مدیران در دستور کار وزرا باشد
  • رئیسی: گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزرا باشد
  • تمام مدیران باید سایه سازمان بازرسی را بالای سر خود احساس کنند
  • کارگروه مشترک برای آسیب شناسی روند رسیدگی به پرونده‌ها تشکیل شود
  • مبارزه با فساد در اولویت برنامه‌های عدلیه است