Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین، پس از گذراندن تابستانی همراه با قطعی مکرر برق در منازل و حتی واحدهای صنعتی، این بار زمزمه هایی مبنی بر احتمال بروز خاموشی‌های گسترده در زمستان به گوش می‌رسد. کارشناسان با اشاره به کمبود احتمالی گاز طبیعی که سوخت اصلی نیروگاه‌های برق است بر لزوم چاره اندیشی توسط دولت تاکید ورزیده و معتقدند در صورت سهل انگاری چاره‌ای بجز قطع مکرر و پردامنه برق در بخش صنایع کشور نیست و احتمالا در صورت فقدان برنامه‌ای جهت جبران کسری برق مصرفی صنایع، زمستانی سرد و تاریک در انتظار واحدهای صنعتی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس نمایندگان مجلس نیز وزیر پیشین نیرو را به مجلس فراخوانده و هشدارهای لازم را به وی داده بودند. درحال‌حاضر نیز شنیده می‌شود علی اکبر محرابیان (وزیر نیرو) با حضور در نشستی با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در زمینه حل مشکل قطعی احتمالی برق در زمستان به بحث و گفت‌وگو نشسته است. 

حضور دو وزیر نیرو در بهارستان

سید جواد حسینی‌کیا نماینده مردم سنقر در گفت‌وگویی به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در زمینه احتمال کمبود گاز در زمستان هم به وزیر قبلی نیرو هشدار داده بود و هم در نشستی با آقای محرابیان (وزیر نیروی فعلی) در این باره به بحث و گفت‌وگو پرداخته است.

وی در ادامه افزود: زمانی که این موضوع در کمیسیون مطرح شد شاهد افزایش قیمت سیمان بودیم که از قطعی‌های مکرر برق نشات گرفته بود.

هشدار مجلس به هر دو دولت

نماینده مردم سنقر در مجلس با تاکید بر اهمیت جلوگیری از قطعی گسترده برق صنایع در زمستان، بیان کرد: مجلس هشدارهای لازم را به دو وزارتخانه نیرو و صمت داده است و با رویکرد دفاع از فعالان بخش صنعت و معدن روی موضع خود می‌ایستد. در همین راستا مجلس نهایت تلاش خود را به کار می‌بندد تا حداقل قطعی‌ها در زمستان رخ داده و بدنه صنعت کشور متحمل ضررهای سنگینی نشود. 

حسینی‌کیا در ادامه یادآور شد: دولت باید تدبیری به کار بندد که صنایع حداقل بتوانند به صورت شیفتی به کار خود ادامه دهند. نباید به گونه‌ای عمل شود که ناگهان شاهد قطعی برق در همه واحدهای صنعتی باشیم، بلکه باید از طریق مدیریت صحیح، گزینه قطع برق صنایع را تنها در شرایطی انتخاب کنیم که چاره دیگری باقی نمانده باشد.

راهکار بلندمدت

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: بحث دیگری که مجلس پیگیری کرده مسئله احداث نیروگاه‌های جدید است که می‌تواند در میان‌مدت و بلندمدت گره از کار صنایع در زمینه تامین برق بگشاید. اما شرط تحقق این امر جدی گرفتن از سوی دولت است وگرنه در صورت اهمال شاهد گشایشی در این زمینه نخواهیم بود. 

مطالبات بخش خصوصی وصول نشده

این نماینده مجلس با تاکید بر لزوم انجام تعهدات دولت در قبال بخش خصوصی فعال در حوزه تامین انرژی گفت: موضوع دیگری که دولت باید به آن رسیدگی کند بدهی‌های سنگینی است که به فعالان بخش خصوصی در حوزه تولید انرژی دارد. بخش خصوصی مطالبات زیادی از دولت دارد که هنوز وصول نشده، البته دولت در تلاش است تا این مشکل را حل کند اما کافی نیست و باید با جدیت بیشتری مورد رسیدگی قرار گیرد. 

حسینی کیا در پایان یادآور شد: کشور در مجموع ۱۳ هزار مگاوات کسری برق در کشور داریم که باید از تمام ظرفیت‌های موجود در راستای جبران این مقدار بهره‌ بگیریم در غیر این صورت کاری از پیش نخواهد رفت. برای مثال بخشی از این کسری را می‌توان از طریق نیروگاه‌های خورشیدی و نصب پنل‌های خورشیدی جبران کرد.

پربیننده ترین قیمت یخچال فریزر سایدبای‌ ساید / ۱۵مهرماه کوییک ۱۷۰میلیون شد/ قیمت تیبا، ساینا و پراید قیمت تیگو ۵ مدیران خودرو ثبت نام ایران خودرو (دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک) دهک‌ های پایین در سامانه مسکن ثبت‌ نام کنند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: برق بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۸۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی به تولید و اشتغال منجر می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی، در صورت اجرای درست و دقیق، به بهبود وضع کسب‌وکار در کشور و رونق تولید منجر می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه مجلس یازدهم کارنامه درخشانی در حوزه حمایت از تولید و اشتغال دارد و قوانین مهمی در این زمینه تصویب شده است، بیان کرد: مهم‌ترین اقدام مجلس یازدهم در این حوزه، رفع انحصار از مجوزهای کسب‌وکار و شکستن قلم‌های طلایی با تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار بود که به دوران تاریک رانت‌های صنفی پایان داد.

وی افزود: تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان نیز به عقب‌ماندن نظام قانون‌گذاری از نیازهای زیست‌بوم فناوری کشور پایان داد و به‌گفته معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، قانون جهش تولید دانش‌بنیان تاکنون به یک میلیارد ۳۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی منجر شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تصویب قانون مالکیت فکری و قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی، همچنین معافیت‌های مالیاتی بر کسب‌وکارهای خرد و تصویب قانون مالیات بر سوداگری برای هزینه‌دارکردن فعالیت‌های اقتصادی غیرمولد و درنهایت اختصاص منابع تبصره ۱۸ بودجه برای ایجاد اشتغال به خود استان‌ها، از دیگر عناصر ریل‌گذاری مجلس در موضوع تولید و اشتغال است که در صورت اجرای درست و دقیق آن، به بهبود وضع کسب‌وکار در کشور و رونق تولید منجر می‌شود.

دیگر خبرها

  • افزایش حقوق بازنشستگان قطعی شد؟ /پاسخ سخنگوی دولت
  • پولادگر: اعزام گلبال به پارالمپیک قطعی شد/نگران بودجه هستیم
  • وجود بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی ثبت ملی شده در آذربایجا‌ن‌غربی
  • هشدار قالیباف نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو
  • هشدار رئیس مجلس نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو/ مبلغ 74 همت نمی‌تواند باعث کنترل قیمت و بازار دارو شود/ دولت برای کنترل قیمت بازار دارو 180 همت در نظر بگیرد
  • قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی به تولید و اشتغال منجر می‌شود
  • هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سبد غذایی خانوار
  • رشد بیش از ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم
  • مهلت ۲ روزه برای اصلاح و تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به کدام استان؛ روندها رو به کاهش به چه معناست؟