Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@03:29:47 GMT

دلهره بجنوردی ها از پرسه سگ‌های ولگرد

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۲۸۹۸۱

دلهره بجنوردی ها از پرسه سگ‌های ولگرد

خیابان‌گردی سگ‌های ولگرد اعتراض و انتقاد شهروندان را در پی داشته و از طریق رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی نیز بارها منعکس شده و از دیگر سو با توجه به آمارها، خراسان شمالی از جمله استان هایی است که در آن حیوان گزیدگی شیوع بالایی دارد و با وجود اقداماتی که دامپزشکی و شهرداری انجام می دهد باز هم می توان سگ های ولگرد را حتی به صورت گله ای در بسیاری از نقاط مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته ساکنان مناطق مختلف بجنورد پرسه سگ‌های ولگرد حتی با گله های هفت تا ۱۰ قلاده نیز دیده شده و این موضوع در حال به دغدغه و تهدید جان و سلامت شهروندان تبدیل شده است و به همین علت شمار زیادی از ساکنان این شهر ۲۲۰ هزار نفری در تماس با ایرنا از این وضعیت گلایه کرده و گفتند به هنگام خارج شدن از خانه، ترس و وحشت تمامی وجودمان را در برمی گیرد.

زباله گردی سگ ها

یکی از شهروندان بجنوردی که در خیابان شهریار (الغدیر) سکونت دارد، گفت: به نظر می‌رسد تعداد سگ‌های بدون صاحب و ولگرد در این منطقه در حال افزایش است که برای شهروندان مزاحمت ایجاد می‌کند همواره سگ ها در زباله های شهری در جست و جوی غذا هستند.

افسانه جوان که به هنگام خروج از خانه با چند قلاده سگ مواجه شده بود افزود: هر روز با تعدادی سگ ولگرد مواجه می شوم که ترس سراسر وجودم را فرا می گیرد و به همین علت بناچار یکی از بستگانم، من را تا نزدیکی های خیابان اصلی همراهی می کند.

حمله سگها

یکی دیگر از ساکنان این منطقه که با گله ای از سگ ها مواجه شده بود گفت: سگ ها در سطح کوچه و محله این منطقه جولان می دهند و زنها و بچه ها جرات نمی کنند که به تنهایی وارد کوچه شوند.

بابک صانعی افزود: در این منطقه شهرداری زباله ها را از در منازل جمع آوری نمی کند بلکه ساکنان این منطقه باید زباله های خود را حمل و در سطل های بزرگی که در حاشیه خیابان گذاشته شده است ببرند اما برخی از شهروندان کیسه زباله خود  را در کنار کوچه رها می کنند و همچنین بعضا زباله ها در کنار سطل بزرگ دپو می شود که این عامل هم سبب شده است تا سگ و گربه برای یافتن غذا وارد کوچه ها بشوند.

یکی دیگر از شهروندان بجنوردی گفت: در خیابان امیریه این شهر که مرکز بازار محسوب می شود برای خرید مراجعه کرده بودم که ناگهان سگی پشت پای من را گاز گرفت که بر روی زمین افتادم و از شدت ترس و وحشت هیچ کاری نمی کردم که مردم کمکم کردند.

زهرا باقری افزود: وجود سگ در حالی در این خیابان بود که جمعیت زیادی نیز در رفت و آمد بودند؛ گزیدگی باعث شد تا من چند روزی در بیمارستان بستری شوم.

یکی دیگر از شهروندان بجنوردی نیز با بیان اینکه هر هفته برنامه پیاده روی دارم گفت: در طول مسیر همواره سگ های زیادی را مشاهده می کنیم اما تاکنون حمله ای از سوی آنها صورت نگرفته است.

کبری محمدی اظهار داشت: سگ ها برای یافتن غذا در کوچه و پس کوچه ها پرسه می زنند و این وضعیت موجب شده تا در هر منطقه بجنورد آنها را مشاهده کنی.

واکسیناسیون رایگان هاری در حیوانات خانگی استان 

مردم با توجه به مشاهده خود از پرسه سگ های ولگرد در مناطق مختف شهر خواهان رسیدگی به این موضوع هستند و از متولیان می خواهند تا قبل از تبدیل شدن این مورد به یک معضل شهری به آن رسیدگی شود.

مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: به مناسبت روز جهانی هاری، طرح رایگان واکسیناسیون حیوانات خانگی و سگ های شهری از ششم تا چهاردهم مهرماه جاری در شبکه های دامپزشکی شهرستان های استان اجرایی شد که فرضت خوبی برای افرادی بود که حیوانات خود را واکسینه کنند.

دکتر حمید رمضانی با اشاره به احتمال ابتلای انسان ها در اثر حیوان گزیدگی به این بیماری مهلک اظهار داشت: هدف به صفر رساندن آمار مرگ و میر انسان ها در اثر هاری ناشی از گزش سگ است و در این راستا، سازمان های دامپزشکی در سراسر دنیا اقدامات خود را در این زمینه تشدید کرده اند.

وی گفت: دامپزشکی استان در نیمه نخست سال جاری ۱۲ هزار و ۹۹۲ قلاده سگ گله و نگهبان را در برابر هاری واکسینه کرده و شمار کانون های ثبت شده از این بیماری هم در این مدت تنها چهار مورد بوده است.

وی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۵ تاکنون با تزریق بیش از ۱۰۰ هزار دُز واکسن هاری در استان تلاش شده گام موثری در تحقق اهداف ملی و جهانی در این زمینه برداشته شود.

شیوع بالای حیوان گزیدگی در خراسان شمالی

رییس گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز گفته است که جزو استان های با شیوع بالای حیوان گزیدگی هستیم.

فیض الله برزگر گفت: این در حالی است که با انجام مراقبت های بهداشتی فعال و پیگیر و مراجعه به موقع مردم برای دریافت و انجام اقدامات بهداشتی و تزریق به موقع واکسن و سرم بعد از حیوان گزیدگی مورد مثبت هاری انسانی در طی سالیان متمادی نداشته ایم اما موارد مثبت هاری حیوانی دیده شده است.  

وی این موارد مثبت در بین جمعیت حیوانات را نشان از آلوده بودن این استان به  ویروس هاری دانست و  افزود: هاری یک بیماری عفونی حاد و کشنده ویروسی است که از طریق گازگرفتگی حیوانات گوشتخوار مانند سگ، گربه، گرگ، روباه و نشخوارکنندگان مانند گاو، گوسفند، اسب، الاغ به انسان منتقل می‌شود.

برزگر اظهار داشت: افراد گزیده شده با هر نوع حیوانی در اولین فرصت ممکن عضو گزیده شده را با آب و صابون و با فشار زیاد به مدت ۲۰ دقیقه شست و شوی فراوان قرار دهند زیرا این اقدام حیاتی است و سپس به سرعت به مراکز و خانه های بهداشت مراجعه کنند.

وی گفت: در صورت آشکار شدن علایم بیماری هاری در انسان و حیوان، هیچ راه درمانی وجود ندارد و ابتلا به بیماری هاری مساوی مرگ حتمی است.

برزگر افزود: علایم اولیه بیماری هاری شامل سرفه، خستگی، تب، سردرد، بدن درد، سوزش در محل گازگرفتگی، کاهش اشتها، احساس تهوع، درد عضلانی و گلو درد است.

وی اظهار داشت: مرحله نهایی بیماری هاری، دوره حاد عصبی نام دارد و در طول این دوره، ویروس هاری سیستم عصبی مرکزی فرد را آلوده می‌کند.  

رییس گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به علایم نهایی هاری نیز اشاره کرد و گفت: اضطراب، رفتارهای خشونت‌آمیز، توهم و افسردگی، ترس از آب، مشکل در صحبت کردن و تکلم، ناتوانی در بلع، فلج شدن فک، حرکت غیر طبیعی عضله دیافراگم، دو بینی، ایست قلبی، مشکلات تنفسی و در نهایت مرگ بیمار است.

برزگر با بیان اینکه سگ نقش زیادی در انتقال این ویروس دارد، اظهار داشت: اگر اقدامی جدی و اصولی برای جمع‌آوری و کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد نشود، هر روز پیشگیری و مقابله با حیوان‌گزیدگی مشکل‌تر و کنترل بیماری هاری دشوارتر می‌شود.

جمع آوری ۳۵۰ سگ ولگرد از سطح شهر 

معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد با بیان اینکه در ۶ ماه سال جاری ۳۵۰ قلاده سگ ولگرد از سطح شهر بجنورد و حاشیه آن جمع آوری شد گفت: هر ساله باید بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ قلاده سگ رها شده جمع  آوری شود تا جمعیت آن کنترل شود.

وی به دستورالعمل ابلاغی به شهرداری ها و دهیاری ها اشاره کرد و افزود: به منظور کنترل جمعیت حیوانات ولگرد از جمله سگ شهرداری ها و دهیاری ها باید جمعیت آن را کنترل کنند در غیر اینصورت جمعیت آن افزایش پیدا می کند که مشکلاتی برای شهروندان ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر زنده گیری سگ ها با داروی بیهوشی انجام می شده است اظهار داشت: با توجه به اینکه با کمبود این دارو مواجه هستیم سگ های ولگرد به سایر روش ها نیز توسط دو پیمانکار استان جمع آوری می شوند.

شادکام از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده سگ در محله خود با شماره های ۱۳۷ و ۳۲۲۲۲۱۱۳ تماس بگیرند و گفت: پیمانکاران در محل حضور خواهند یافت و سگ ها را زنده گیری و به مراکز نگهداری تحویل خواهند داد.

معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد اظهار داشت: سگ های ولگرد از روستاها و کلاته ها وارد شهر شده اند اما برخی از روستاییان و دامداران پس از فصل سرما که نیازی به نگهبانی سگ نیست آن را رها می کنند.

وی از روستاییان خواست تا در صورت نیاز نداشتن به سگ برای نگهبانی با پیمانکاران تماس بگیرند و گفت: هیچ هزینه ای نیز از آنان دریافت نخواهد شد.

شادکام با بیان اینکه هم اینک در بجنورد یک مرکز نگهداری سگ های ولگرد وجود دارد افزود: تمامی سگ های جمع آوری  شده به این مرکز انتقال داده می شود که اگر افرادی برای نگهبانی نیاز داشته باشند در صورت تعهد حفظ و نگهداری به آنان تحویل داده می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش از دهیاری های شهرستان بجنورد انتقاد کرد و گفت: دهیاری ها به این وظیفه خود عمل نمی کنند این در حالی است که اگر سگ های ولگرد را تحویل دهند هزینه نگهداری از آنان گرفته نمی شود.

وی از دهیاران خواست تا پای کار بیایند و سگ هایی که توسط اهالی روستا رها شده اند توسط پیمانکاران جمع آوری و به مراکز تحویل دهند.

شادکام گفت: زاد و ولد باعث ایجاد مشکلات بیشتر در سال های آینده نیز خواهد شد، جمعیت این حیوان باید کنترل شود و از دیگر سو تمامی سگ های ولگرد که از مناطق شهری جمع آوری می شوند پس از انتقال به سوله قرنطینه اولیه می شوند و سپس با معاینه دامپزشک، در صورت سلامت به محل نگهداری انتقال داده می شود.

هم اکنون بجنورد مرکز استان خراسان شمالی طبق سرشماری ۱۳۹۵ دارای ۲۲۸ هزار نفر جمعیت است که  با احتساب شهرداری مرکزی با سه مدیریت شهری اداره می شود.

برچسب‌ها بجنورد خراسان شمالی مراکز جمع آوری سگ های ولگرد بیماری هاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد خراسان شمالی بجنورد خراسان شمالی بیماری هاری حیوان گزیدگی خراسان شمالی سگ های ولگرد بیماری هاری دهیاری ها زباله ها جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۸۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساختمان نیمه کاره‌ای که محل تجمع سگ‌های ولگرد شد

ساختمانی در خیابان زمرد واقع در محله اندیشه شهر تبریز مدتهاست به صورت نیمه کاره رها شده است. اما مشکلی که شهروندان را آزرده خاطر کرده است وجود سگ‌های ولگرد در این ساختمان است به طوری که آسایش را از آنها سلب کرده و موجب وحشت ساکنان این محله شده است.

شهروند خبرنگار ما با ارسال پیام از مسئولان درخواست رسیدگی کرد.

متن پیام شهروند خبرنگار
باسلام و خسته نباشید. مدتی است ساختمانی نیمه کاره در خیابان زمرد محله اندیشه شهر تبریز نیمه کاره رها شده است. در این ساختمان نیمه کاره سگ‌های ولگرد زیادی جمع می‌شوند و ساکنان جرات تردد در معابر را ندارند.

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • پرسه سگ‌های ولگرد در شهر؛ ترحم، ترس، هاری
  • سگ‌های ولگرد، بلای جان ده‌ها هزار ایرانی (فیلم)
  • لحظه دلهره‌آور ریزش قبر در هنگام تشییع جنازه + ویدئو
  • از زندگی در کانکس تا حسرت نیاموخته‌ها / معلمان بجنوردی از سختی‌های شغل‌شان می‌گویند
  • ببینید | لحظه دلهره آور ریزش قبر در هنگام خاکسپاری
  • واکسیناسیون ۱۰ هزار و ۷۴۴ قلاده سگ در قزوین
  • ماجرای گازگرفتگی کودک کرجی چه بود؟
  • غذا دادن غیراصولی منجر به افزایش سگ‌های پرسه‌زن می‌شود
  • (ویدئو) لحظه دلهره‌آور رسیدن طوفان شدید به یک قطار
  • ساختمان نیمه کاره‌ای که محل تجمع سگ‌های ولگرد شد