Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@10:10:58 GMT

آغاز المپیاد فیلم سازی نوجوانان ایران

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۳۰۰۵۱

در مراسم افتتاحیه المپیاد فیلم سازی نوجوانان ایران اعلام شد که "هدف ما از این المپیاد این نیست که نوجوانان فیلمساز شوند، چراکه کسی در طول چند روز فیلمساز نمی‌شود اما روزهای خوب و بانشاطی را تجربه خواهند کرد که می‌تواند در مسیر آینده‌شان راهگشا باشد."

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان؛ مراسم افتتاحیه پنجمین «المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» صبح امروز ۱۷ مهر در ساختمان شماره ۳ بنیاد سینمایی فارابی، با حضور حبیب ایل‌بیگی دبیر المپیاد، سهیلا عسکری، مدیر اجرایی المپیاد و منتورها و مربیان المپیاد فیلمسازی با تلاوت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این مراسم، دو تیزر از معرفی پنجمین «المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» پخش شد.

سپس حبیب ایل‌بیگی، مدیر المپیاد، به روی صحنه آمد و گفت: پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران را در اولین روزهای ماه ربیع که پیام‌آور جشن و شادی است، آغاز می‌کنیم. امسال ۵۰ نوجوان ۳۱ دختر و ۲۱ پسر با ۳۷ ایده و ۲۴ فیلم کوتاه از ۱۵ استان به المپیاد فیلمسازی راه‌پیدا کردند. امسال شهرها و استان‌های بیشتری با المپیاد همراه شدند.

او ادامه داد: المپیاد را امروز ۱۷ مهر شروع می‌کنیم و آیین پایانی آن روز ۲۱ مهر خواهد بود. ضمن این که نشست‌های انتقال تجربه را با پوران درخشنده، حبیب احمدزاده و بهروز شعیبی خواهیم داشت که با نوجوانان به گفت‌وگو خواهد نشست.

ایل بیگی در پایان گفت: از همه منتورها و مربیانی که در این دوره به ما کمک می‌کنند، کمال تشکر را دارم. لازم است از پشتیبانی همکارانم برای برگزاری «المپیاد» تشکر کنم. امسال با تغییرات زیادی همچون تغییر دولت مواجه بودیم اما ما فکر کردیم که کار را تا روزی که هستیم ادامه دهیم حتی اگر شرایط مبهم باشد چراکه مدیران تغییر می‌کنند اما نوجوانان و هنرمندان هستند و کار برایشان باید جریان داشته باشد.
خوشبختانه آیین افتتاحیه جشنواره به خوبی برگزار شد. تعداد بسیاری از نوجوانان از جای‌جای کشور درگیر این جشنواره در بخش‌هایی چون خبرنگاری، داوری و… هستند و در خدمت بعضی از آن‌ها نیز در المیپاد فیلمسازی هستیم.
من دیروز در «سینما فرهنگ» بودم و شاهد فضایی گرم و صمیمی شدم که حس بسیار خوبی از این بابت داشتم. وحید گلستان، بیژن میرباقری و پوران درخشنده که سال‌های پیش منتور جشنواره بودند داوری این دوره را به عهده دارند و بهترین گزینه برای قضاوت بودند چراکه پیش‌تر جریانی که نوجوانان در المپیاد طی می‌کنند، می‌شناختند و با هیجان‌ آنها از ابتدا مواجه بودند. هدف ما از این المپیاد این نیست که نوجوانان فیلمساز شوند چراکه کسی در طول چند روز فیلمساز نمی‌شود اما روزهای خوب و بانشاطی را تجربه خواهند کرد که می‌تواند در مسیر آینده‌شان راهگشا باشد. امیدوارم که المپیاد فیلمسازی تبدیل به جریان مداومی شود که نوجوانان حاضر در آن بتوانند بعدها برای آینده کشورشان مثمرثمر عمل کنند.

در ادامه علیرضا تابش، دبیر جشنواره به روی صحنه آمد و گفت: ما در «بنیاد سینمایی فارابی» بسیار مفتخریم که رویدادی را به اسم نوجوانان در عرصه فیلمسازی راه‌اندازی کردیم و امیدوارم که این رویداد با رفع نقص‌ها و کاستی‌ها در سال‌های آینده تبدیل به جریانی پویا در کشور شود. از همه کسانی که برای برگزاری این المپیاد تلاش کردند تشکر می‌کنم. ما ناچار به برگزاری برخط المپیاد به دلیل بحران ویروس کرونا بودیم و امیدواریم با رد شدن از این روزها بتوانیم در سال‌های آتی نوجوانان را در المپیاد کنار هم جمع کنیم. بابت قصور و کاستی‌های احتمالی نیز معذرت می‌خواهم.
در ادامه کلیپی از معرفی داوران المپیاد پخش شد و مربیان پنجمین المپیاد فیلمسازی نیز در یک کلیپ معرفی شدند.

در بخش بعدی مراسم، صاحبه خدمتگزار که در اولین دوره المپیاد فیلمسازی شرکت کرده بود و این روزها به عنوان منشی صحنه در استان گیلان فعالیت می‌کند، به روی صحنه آمد و گفت: من در ابتدا علاقه‌مند به بازیگری بودم برای همین فیلم ساختم که در فیلم‌های خودم بازی کنم اما بعد که شروع به کار در پشت صحنه مردم جذابیت بازیگری برایم رنگ باخت.
المپیاد اولین سفری بود که بدون والدین می‌رفتیم و از این بابت برایمان بسیار جذاب بود، امروز هم از تمامی استان‌ها یک دوست خوب فیلمساز دارم که در سراسر ایران مشغول به کار هستند.
در ادامه مراسم افتتاحیه، گروه‌بندی نوجوانان در کلاس‌های المپیاد با کلیپ‌های ویدئویی اعلام شد.

بعد از معرفی هر گروه منتورها و مربی‌ها به روی صحنه آمدند و به خیلی کوتاه به معرفی خود پرداخته و از شور هیجان‌ شروع پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان گفتند.

با نواخته شدن زنگ المپیاد، پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران رسما شروع به کار کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران پنجمین المپیاد فیلمسازی روی صحنه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۰۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جستجوی یک خانواده برای یافتن پیکر فرزندشان/ یادبودی برای یاسین

رضا عباسی کارگردان مستند «رش او» که این روزها در پکیج نوروزی پلتفرم هاشور در حال اکران است در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره علت پرداختن به این موضوع گفت: زمانی که وارد لرستان شدیم، ۱۲ ماه از سیل گذشته بود. خانواده‌ای عزیزشان را از دست داده بودند و به دنبال جسد فرزندشان بودند، این مساله خود به خود فضای دراماتیکی را در این خانواده جاری می‌کرد؛ پدر هر روز در رودخانه به دنبال جنازه پسرش بود، تلفن‌هایی از پیدا شدن جسد داشتند و باید آن‌ها را شناسایی می‌کردند و ... به همین دلیل تصمیم گرفتیم که در میان هزاران اتفاق دیگری که این سیل رقم زده بود، به این موضوع بپردازیم.

وی درباره تدوین این مستند که محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است، عنوان کرد: توزیع هوشمندانه اتفاقات در فیلم باید بتواند تماشاگر را همراه کند که کشمکشی با آن داشته باشد از این رو، این روایت را برای موضوع سیل انتخاب کردیم. فیلمبرداری در سه مقطع انجام شد، تصاویر آرشیوی هم از سیل وجود داشت. امیر ادیب‌پرور از تدوینگران به نام و خوب سینماست که دوست قدیمی من است و حرف مشترک با یکدیگر داشتیم، این همکاری باعث به وجود آمدن «رش او» با این چیدمان شد که برای ما راضی‌کننده بود.

عباسی درباره همکاری خانواده حاضر در مستند، بیان کرد: مژگان صیادی تهیه‌کننده «رش او» است که همراهی او با پروژه بسیار به ما کمک کرد و به تیم ما مجال داد که خانواده داغدار یاسین، ما را جزوی از خودشان ببینند. سعی کردیم نظم زندگی آن‌ها را به هم نزنیم و در ناپیداترین حالت ممکن، تصاویری را که برای روایت نیازمندیم، ضبط کنیم. ما کنار آن‌ها زندگی می‌کردیم، غذا می‌خوردیم، به چرا می‌رفتیم و به طور کلی عضوی از خانواده شدیم که بتوانیم لحظات نابی را تصویربرداری کنیم.

کارگردان «مازاد» درباره واکنش خانواده سوژه پس از به پایان رسیدن مستند و پخش آن، عنوان کرد: باتوجه به رابطه‌ای که کماکان با فضل‌الله جوادی، پدر یاسین دارم از نتیجه فیلم خوش‌شان آمده است. ما سعی کردیم که در ساده‌ترین حالت ممکن حق مطلب را ادا کنیم و با موضوع حیاتی یک خانواده روبه‌رو شویم چراکه پسر بزرگ یک طایفه لُر برای‌شان همه چیز است و به نوعی شاه مهره‌شان را از دست داده‌اند. شاید مستند «رش او» یاد یاسین را برای آن‌ها زنده نگه دارد.

وی که مستند «رش او» را به همراه عوامل حرفه‌ای ساخته است، درباره تفاوت شیوه مستندسازی حرفه‌ای و تک نفره تصریح کرد: بخشی از شیوه ساخت مستند به بودجه و بخشی دیگر به آمادگی سوژه مربوط می‌شود؛ شبکه‌های تلویزیونی که نیازمند محتوای تصویری مستند دارد، ترجیح‌شان فیلمسازی تک ‌نفره است چراکه معتقدند یک نفر با وسایل فیلمبرداری هم هزینه کم‌تری دارد، هم ممکن است که نظم زندگی سوژه را از بین نبرد تا بتواند راحت‌تر جلوی دوربین قرار گیرد. شاید فیلمسازی تک نفره، بنا به موضوع انتخاب شده و مواجهه فیلمساز با سوژه، پاسخگوتر باشد.

این مستندساز در پایان درباره اکران آنلاین مستندها تاکید کرد: اکران آنلاین، آن هم در این حجم گسترده تولید اتفاق خوشایندی‌ است. زیست ما در هیچ دوره‌ای تا این حد، در پیوند عکس و تصویر که زیبایی‌شناسی خاص خودش را وارد زندگی‌مان می‌کند، نبوده است. اکران آنلاین باعث شده است با گوناگونی نگاه‌ها در فیلمسازی مستند آشنا شویم درصورتی که پیش از این، تنها ۲ شکبه تلویزیونی مستند و شبکه چهار، فیلم مستند پخش می‌کردند و اکران آنلاین باعث شده است که فیلم‌هایی که در جریان جدی‌تر حوزه مستند عرضه می‌شوند، بیشتر و صحیح‌تر دیده شوند.

کد خبر 6085507 آروین موذن زاده

دیگر خبرها

  • هیچ چیز جز گوشی موبایل لازم ندارید
  • آغاز پیش‌فروش بلیت اجراهای خرداد «امشب به صرف بورش و خون»
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ هیچ چیز جز گوشی موبایل لازم نیست
  • آغاز به کار ستاد برگزاری نخستین المپیاد هنر در مشهد
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
  • برگزاری بیست و پنجمین مسابقات کشوری کشتی باچوخه در گرماب
  • آغاز مسابقات بوکس قهرمانی نوجوانان کشور در ملایر
  • مسابقات بین المللی کشتی فرنگی نوجوانان در اردبیل آغاز شد
  • جستجوی یک خانواده برای یافتن پیکر فرزندشان/ یادبودی برای یاسین
  • نقشه زن خیانتکار برای قتل شوهر