Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی روز شنبه به مناسبت سالروز تشکیل کانون های فرهنگی هنری مساجد گفت: مردمی بودن، اعتماد به جوانان و هدفمند بودن فعالیت ها و برنامه های کانون های فرهنگی هنری مساجد جایگاه ویژه ای را در عرصه فرهنگ سازی و تربیت نیروهای متعهد و کارآمد با بهره گیری از ابزارهای فرهنگی و هنری به آنان بخشیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز شبکه گسترده کانون های مساجد با آموزش، مهارت افزایی و تقویت بنیه دینی و اعتقادی جوانان و نوجوانان به تقویت بدنه نیروهای انقلابی کمک می کند.

وی افزود: کانون های فرهنگی هنری مساجد یکی از وسیع‌ترین و مؤثرترین مراکز فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی به شمار می‌رود و با افتخار می توان گفت یکی از رویش های انقلاب است. کانون های مساجد، امروز دارای چشم اندازی است که بنیان آن، خانواده محور و مسجد پایه است و مخاطب اصلی آن تمامی گروه های سنی از کودکان، نوجوانان، جوانان، بانوان و آقایان هستند. به تعبیری می توان گفت کانون های فهما در بستر مساجد میان نسل قبل و نسل جدید پیوند و انس و الفت ایجاد کرده و در قالب فرهنگ و هنر مبانی دینی و قرآنی را نشر و ترویج می دهند.

ارزانی با اشاره به برنامه های کانون های فرهنگی هنری مساجد مانند طرح تلاوت نور و کنگره بین المللی امام سجاد (ع) گفت: اجرای همایش پیامبر اعظم (ص) ویژه هفته وحدت در کرمان و همایش‌های این چنینی که هرساله با نگاه تقریب مذاهب و تقویت بیش از پیش وحدت در کشور اجرا می‌شود، یکی دیگر از کارهای این ستاد است. 

جشنواره قرآنی مدهامتان، طرح ملی سه شنبه های تکریم ویژه پاسداشت خانواده های شهدا، برگزاری رویداد بین المللی روح مقاومت و اجرای سرود ۴۰ هزار نفری بچه های مسجد در یوم الله ۱۲ بهمن از کارهای ویژه ستاد هماهنگی کانون های مساجد و ستادهای استانی است که به گفته ارزانی در کنار صدها فعالیت فرهنگی و هنری از قبیل سرود، نمایش، تولید محتوا و نرم افزار با موضوع انقلاب، دفاع مقدس و ارزش های دینی انجام شده است. 

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مقوله ها، آموزش و مهارت افزایی بچه های مسجد است. چرا که جوانان مستعد و نخبه مسجدی با تولید محتوا و خلق آثار فاخر در قالب های فرهنگی و هنری ضمن انتقال پیام های ارزشی و انقلابی، می توانند سایر طیف ها را نیز متأثر از افکار و اندیشه های ناب اسلام، با خود همراه و هم قدم کنند. سرچشمه گرفتن تولیدات فرهنگی و هنری از متن مسجد و عجین شدن آن با نفس پاک جوانان و نوجوانان با انگیزه و انقلابی؛ به لحاظ ارتباط با مخاطب و تأثیرگذاری مثبتی که بر نسل های مختلف دارد، از اهمیت بسیار بالایی برخورداراست.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نقش آفرینی کانون های فرهنگی هنری مساجد در به خدمت گرفتن ابزار فرهنگ و هنر برای ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی گفت: رهبر فرزانه انقلاب در خصوص لزوم تبیین سبک زندگی اسلامی، تأکیدات فراوانی دارند. نقش آفرینان عرصه اندیشه و فرهنگ به ویژه هنرمندان متعهد و مسجدی، با بهره گیری از ابزار هنر می توانند بر ارزش ها و نگرش هایی که افکار و رفتار جامعه را شکل داده و جهت گیری آن را مشخص می کند؛ نافذ و اثرگذار باشند.

وی تاکید کرد: ابزار هنر باید در خدمت سبک زندگی ایرانی اسلامی باشد. بچه های مسجد، بن مایه تقوا و ایمان رادر خود نهادینه دارند در قدم بعدی باید علم روز را فرا بگیرند. پرورش این هنرمندان خلاق و متعهد، باید با حساسیت ویژه ای در کانون های فرهنگی هنری مساجد مورد توجه قرار بگیرد چرا که خروجی این فرآیند که منجر به تولید آثار فاخرهنری می شود. باید این نکته را مورد توجه داشت که هر اثری یک روح و یک ظاهر دارد. فیلمساز، سراینده یا آهنگساز ممکن است کارزیبایی را خلق کند اما اگر روح ارزشی و ایمانی را دست مایه اصلی هنر خود قرار ندهد، آن روح و اثرگذاری را نخواهد داشت.

ارزانی ادامه داد: ما باید امروز به هنر بچه‌های مسجد اعتمادکرده وکارها را به آنها بسپاریم. به عنوان مثال اجرای سرود فاخر ۴۰ هزارنفری بچه های مسجد که با یکدست شدن آن ها در سراسر کشور که از قرار گرفتن لهجه ها و گویش های مختلف در کنارهم و همنوایی آنان شکل گرفت یکی از این تجربیات درخشان است. 

وی امکان بهره مندی یکسان بچه های مسجد و عدالت آموزشی را یکی از مهمترین دغدغه های ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد دانست و گفت: در همین راستا به گونه‌ای برنامه ریزی شده که امکان بهره مندی از آموزش ها به صورت مجازی و رایگان برای تمامی استان ها و روستاهای مناطق محروم از طریق سامانه بچه‌های مسجد فراهم باشد. همچنین تولید و طبقه بندی محتوای آموزشی با حضور بهترین و مجرب ترین اساتید صورت گرفته و با لحاظ امتیاز، جهت بهره مندی افراد علاقه مند و مهارت افزایی آنان در بستر سامانه صورت گرفته و به شکل یکسان برای اقصا نقاط کشور در دسترس است.

این کارشناس مذهبی افزود: رقابت بچه های مسجد در دوره های مهارت افزایی موجب جذابیت بخشی بیشتر به آن شده است. این مدل آموزشی در قالب چندرسانه ای، سخنرانی کوتاه، استفاده از سئوال و قالب‌های نوین آموزشی است. 

به گزارش ایرنا پس از ماموریتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۲ اسفند سال ١٣٧١ در زمینه ارایه طرح‌هایی برای مقابله با تهاجم فرهنگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محول کرد، مقرر شد برای احیای نقش واقعی فرهنگی و تبلیغی مساجد و استفاده بهینه از امکانات و تاسیسات دستگاه‌های دولتی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیاتی را در راستای هدایت و سازماندهی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مساجد ایجاد نماید که این هیات بعد از شکل‌گیری و فعالیت، به ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد شهرت یافت.

شبکه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با عبور از مرز ۲۶ هزار کانون، یکی از وسیع‌ترین و مؤثرترین مراکز فرهنگی جمهوری اسلامی است که از سال ١٣٧٢ به صورت رسمی آغاز به فعالیت نموده و تاکنون مامن صدها هزار نوجوان و جوان علاقه‌‎مند و مستعد بوده است.

ستاد هماهنگ کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با رویکرد تاسیس کانون‌ در تمام مساجد کشور، برنامه‌ریزی‌های خود را انجام داده و به افزایش تاسیس تعداد کانون‌ها در هر سال اهتمام ویژه‌ای دارد. هر مسجدی در صورت آمادگی و تمایل با ارایه درخواست کتبی به دبیرخانه‌های استانی و با ارائه مدارک لازم می‌تواند به این شبکه اجتماعی مذهبی وارد و عضو شود. 

برچسب‌ها حبیب رضا ارزانی مسجد ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسجد ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور مسجد ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور کانون های فرهنگی و هنری مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد ستاد هماهنگی کانون هنری مساجد کشور مهارت افزایی بچه های مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۰۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود

ایسنا/هرمزگان مدیر سابق مرکز اسلامی استان هرمزگان گفت: برای تحقق تمدن نوین اسلامی باید تمام ارکان جامعه اسلامی مشارکت کنند. نه شیعه و نه اهل سنت به تنهایی نمی‌توانند به این مهم دست پیدا کنند؛ بلکه باید با اتحاد برای تحقق این تمدن تلاش کرد.

حجت‌الاسلام احمدرضا باوقار امروز (هشتم اردیبهشت ماه)، در آئین تودیع و معارفه خود که در سالن جلسات حوزه علمیه بانوان برگزار شد، با ذکر این نکته که مسلمان باید بلند بیندیشد، خاطرنشان کرد: مسلمانان باید حامی و پشتیبان یکدیگر باشند؛ اما متاسفانه امروز در مسئله غزه شاهد رفتاری غیر از این هستیم.

مدیر اسبق مرکز اسلامی استان هرمزگان بیان کرد: هموارسازی مسیر برای عینت‌بخشی به وحدت موجود در استان هرمزگان از جمله اصول اساسی برنامه‌هایم در مرکز اسلامی بود.

در استان هرمزگان بیش از ۲۰ حوزه علمیه شیعه و حدود ۵۰ مدرسه دینی اهل سنت داریم که در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی و خدماتی فعالیت‌ می‌کنند.

وی، با اشاره به گستردگی فعالیت مرکز اسلامی، عنوان کرد:این مرکز در حوزه مساجد مانند مرکز رسیدکی به امور مساجد و در حوزه مدارس دینی مانند حوزه علمیه و مرکز خدمات فعالیت می‌کند که نشان دهنده حجم فعالیت‌ها است.

حجت‌الاسلام باوقار منشاء اختلاف را جهل دانست و اظهار کرد: اختلاف باعث عدم تحقق اهداف جامعه اسلامی خواهد شد و همین امر باعث شکست جبهه اسلام می‌شود به همین جهت باید وحدت اسلامی را عینیت بخشید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / درباره «اقبال لاهوری» فیلم با کیفیت می‌سازیم
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» می‌سازیم
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم