Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،سمیه گلدوی پژوهشگر و فعال محیط زیست گفت: عملیات معدن‌کاری که با حضور انسان، ماشین‌آلات، آلودگی صوتی و سایر فعالیت‌های جانبی نظیر جاده‌کشی در زیستگاه این موجود انجام می‌شود، از دیگر مواردی است که حیات یوز را در محدوده بردسکن تهدید می‌ کند چرا که یوز‌ها جاندارانی غیراجتماعی هستند و حضور انسان در منطقه و فعالیت‌های بشری می‌تواند به تدریج باعث رانده شدن این گونه از زیستگاهش گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: بیابان‌زایی، تبدیل کاربری اراضی طبیعی به اراضی کشاورزی و گسترش شهرک‌های مسکونی را از مواردی هستند که موجب تخریب زیستگاه جانوران منطقه ترشیز شده‌اند.

این پژوهشگر و فعال محیط زیست ادامه داد: منطقه ترشیز با داشتن منطقه شکار ممنوع سید مرتضی و منطقه حفاظت شده درونه که تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد، از تنوع زیستی گیاهی و جانوری ارزشمندی برخوردار است.

گلدوی بیان کرد: گونه‌های جانوری منطقه شکار ممنوع سید مرتضی شامل پستاندارانی نظیر کل و بز، قوچ و میش وحشی، پلنگ، کفتار، گرگ، شغال، روباه، تشی، خرگوش، خارپشت، سنجاب زمینی و خفاش و پرندگانی مانند عقاب طلایی، قرقی، سنقر، دلیجه، هوبره، کبک و تیهو، باقرقره، بلدرچین، هدهد و نیز گونه‌هایی از خزندگان و بی‌مهرگان است.

او  تصریح کرد: پستاندارانی نظیر پلنگ، گورخر ایرانی، گربه وحشی، شاه روباه قوچ و میش، کل و بز، آهو و جبیر و پرندگانی نظیر هوبره، شاه بوف، دال، کرکس، کبوتر وحشی، کوکر، قمری، زاغ نوک سرخ، کبک، تیهو، قناری وحشی، هدهد، سبز قبا، دم جنبانک، عقاب، باز از دیگر گونه‌های جانوری منطقه حفاظت شده درونه در بردسکن است.

پژوهشگر و فعال محیط زیست با اشاره به اینکه در تیر ماه سال ۱۳۹۱ برای اولین بار از یک قلاده یوز آسیایی در این منطقه عکس برداری شده، تأکید کرد: اگرچه یوز آسیایی به عنوان یک گونه ارزشمند و در معرض انقراض قرار دارد، اما تخریب زیستگاه و نیز کمبود منابع آب از جمله مسائلی است که حیات این گونه‌ها را تهدید می‌نماید.

گلدوی اظهار کرد: این موضوع نشان می‌دهد که انسان بیش از پیش باید به حیات سایر جانداران توجه کند و در برابر تغییرات ناخوشایندی که در زیستگاه و محیط زیست زندگی‌شان ایجاد شده، از آن‌ها حمایت کند.

حضور دام‌های اهلی موجب رانده شدن یوز‌ها از منطقه می‌شود

او افزود: بحران‌های اقلیمی نظیر خشکسالی و گرمایش جهانی و آتش‌سوزی‌های گسترده در مناطق طبیعی (جنگل‌ها و مراتع) که امسال در سرتاسر جهان نیز شاهد آن بودیم، باعث بروز مشکلاتی برای حیات وحش شده است.

این پژوهشگر و فعال محیط زیست ادامه داد: خوشبختانه امسال در منطقه ترشیز برای تامین نیاز آبی حیات وحش، تعدادی آبشخور با مشارکت مردم، سمن‌های محیط زیستی و کارکنان دلسوز ادارات مربوطه منطقه احداث شد.

بیشتر بخوانید

"درونه" بردسکن زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در خراسان رضوی است


گلدوی بیان کرد: تغییرات کاربری زمین و تخریب زیستگاه از جمله عواملی است که در منطقه ترشیز زیست یوز را تهدید می‌نماید. در این رابطه بیابان‌زایی و تبدیل کاربری اراضی طبیعی به اراضی کشاورزی و شهرک‌های مسکونی از جمله مواردی است که باعث تخریب زیستگاه یوز می‌شوند.

او تصریح کرد: از دیگر معضلاتی که در این محدوده زیست یوز آسیایی را تهدید می‌نماید، می‌توان به اجرای عملیات مرتع‌داری و چرای دام در محدوده زیستگاه یوز اشاره نمود. نابودی مراتع توسط دام‌های اهلی و در نتیجه کاهش تعداد آهوان و سایر گونه‌های طعمه که یوز از آن‌ها تغذیه می‌کند، از دیگر عوامل تاثیرگذار بر کیفیت محیط زندگی این جاندار است.

پژوهشگر و فعال محیط زیست تأکید کرد: حضور دام‌های اهلی در محدوده زیستگاه یوز منجر به اشغال منابع آبی طبیعی توسط این جانوران و رانده شدن یوز‌ها از منطقه می‌شود. به این ترتیب با توجه به محدودیت منابع آبی در دشت‌های باز و بیابان‌ها احداث آبشخور‌ها در نقاط مختلف محدوده زیستی این جاندار اهمیت فزاینده‌ای دارد. از سوی دیگر در اغلب موارد سگ‌های گله و نیز سگ‌های ولگرد از دشمنان اصلی یوزپلنگ در محیط به حساب می‌آیند؛ بنابراین لازم است برای حفاظت از این گونه ارزشمند در منطقه بردسکن تمهیداتی اندیشیده شود.

همکاری مراکز دانشگاهی و ادارات محیط زیست نقش موثری در بهبود شرایط دارد

گلدوی با اشاره به اینکه در حال حاضر و بنا بر آخرین آمار رسمی منتشر شده تعداد یوزپلنگ‌های ایرانی حدود ۴۰ قلاده برآورد شده است، اظهار کرد: این آمار توسط حدس‌های کارشناسی و به وسیله دوربین‌های تله‌ای به کار رفته در زیستگاه این جانداران به دست آمده است. تعداد اندک جمعیت یوز نشان دهنده اهمیت بسیار زیاد اجرای برنامه‌های مدیریتی جهت بهبود کیفیت زیستگاه این جاندار و حفاظت از آن را نشان می‌دهد.

او افزود: خروج دام و سگ‌های گله و نیز سگ‌های ولگرد از زیستگاه یوز، کاهش فعالیت‌های انسانی در این مکان و نیز برنامه‌های آموزشی به افراد در رده‌های سنی مختلف در مدارس، انجمن‌ها و به خصوص جوامع محلی در زمینه ارزش و اهمیت این جاندار و حفاظت از آن از جمله این برنامه ها است.

پژوهشگر و فعال محیط زیست ادامه داد: همکاری متقابل مراکز دانشگاهی و ادارات محیط زیست از دیگر راهکار‌هایی است که با برگزاری برنامه‌های آموزشی و انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک در موضوعات گوناگون محیط زیستی نظیر تنوع زیستی و حفاظت می‌توانند نقش موثری در بهبود شرایط محیط زیست و حفاظت از تنوع زیستی منحصر به فرد هر منطقه را داشته باشد.

ساکنان منطقه ترشیز با مشکلات محیط زیستی مواجه هستند

گلدوی بیان کرد: در منطقه ترشیز که شامل شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ است، باید برای تسریع اقدامات شهری برای داشتن جهانی بدون کربن نیز گام بر داشت.

او تصریح کرد: در حال حاضر ساکنان منطقه ترشیز با مشکلات محیط زیستی نظیر آلودگی هوا ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی توسط سیستم حمل، آلودگی هوا ناشی از ریزگردها، انتشار گاز‌های گلخانه‌ای (ناشی از سیستم حمل و نقل و پسماندها)، خشکسالی، تغییر اقلیم، فرونشست، بهره‌برداری نادرست و نامناسب از منابع و امکانات، تخریب مراتع و بیابان‌زایی و تغییرات کاربری زمین مواجه هستند.

پژوهشگر و فعال محیط زیست تأکید کرد: عوامل دیگری که در کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در منطقه ترشیز موثر است، مدیریت بهینه زباله‌ها و پسماند‌ها است. در این زمینه، مهم‌ترین راهکار در وهله اول کاهش تولید پسماند و رسیدن به «پسماند صفر» است که این امر جز با آموزش و ترویج «پسماند صفر» در میان اقشار مختلف مردم امکان‌پذیر نیست.

منبع: ایسنا

انتهای پیام//م.م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حیات وحش محیط زیست یوزآسیایی منطقه ترشیز تخریب زیستگاه زیستگاه یوز محدوده زیست محیط زیستی یوز آسیایی برنامه ها گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۱۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان

ایسنا/لرستان مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از ثبت اولین مشاهده‌ گونه با ارزش و نادر پلنگ ایرانی در سال ۱۴۰۳ توسط عکاسان حیات وحش با هماهنگی این اداره کل در زیستگاه‌های استان خبر داد.

علی سالاروند امروز (دهم اردیبهشت ماه) گفت‌: با ثبت فیلم یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه خرم‌آباد توسط عکاسان حیات‌ وحش با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، اولین حضور این گونه ارزشمند در مناطق حفاظت‌شده استان در سال ۱۴۰۳ تایید شد.

وی ادامه داد: وجود پلنگ به‌عنوان گونه چتر یا سایبان Umbrella Species یا به عبارتی جانوری که حضورش در یک محیط برای سایر گونه‌ها جنبه حمایتی دارد، نشان‌دهنده پویایی آن زیست‌بوم و تکمیل زنجیره غذایی منطقه و زیستگاه‌ است.

وی با تقدیر از خدمات محیط‌بان‌ها، بیان کرد: دستیابی به این سطح امنیت در مناطق تحت مدیریت اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان در وهله اول حاصل برنامه‌ریزی و تلاش شبانه‌روزی محیط‌ بان خدوم در حفاظت از محیط زیست استان و در وهله دوم هوشمندسازی مناطق حفاظت‌شده و استفاده از فناوری‌های نوین است که نتیجه آن، ارتقای امنیت و افزایش مشاهده تعداد گونه‌های حیات وحش در مناطق حفاظت‌شده استان در دو سال گذشته بوده است.

سالاروند توضیح داد: در ایران ۱۰ گونه گربه‌سانان وجود داشته که با انقراض شیر ایرانی و ببر مازندران، این تعداد به هشت گونه کاهش یافته و از هشت گونه گربه‌سانان کشور تاکنون پنج گونه شامل پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاه گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده که نشان‌دهنده غنای تنوع زیستی استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اضافه کرد: پارسال سه قلاده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های استان لرستان مشاهده و ثبت شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • حمله خرس به دامدار ایلامی در پی ورود به زیستگاه
  • راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد