Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: هم اکنون حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار کودک زیر هفت سال در کشور وجود دارد و حدود ۳۰۰ هزار مربی و کادر آموزشی در قالب ۵۰ هزار مهدکودک و پیش دبستانی، وظیفه ارائه خدمات آموزشی به آن‌ها را بر عهده دارند. خبرگزاری میزان-به گزارش روابط عمومی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، علیرضا حاجیان‌زاده روز شنبه در نشست شورای اداری این سازمان به مناسبت آغاز هفته ملی کودک افزود: استانداردسازی‌ها و تدوین نظام معیار برای مهد‌های کودک و پیش‌دبستانی‌ها به عنوان مهمترین وظیفه سازمان که در اساسنامه از آن با عنوان " نظام جامع تعلیم و تربیت کودک " یاد شده، به کار تحقیقاتی و مطالعاتی نیازمند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: با تدوین نظام جامع تعلیم و تربیت کودک، شیوه‌نامه‌ها و محتوای آموزشی لازم برای برپایی دوره‌ها و کارگاه‌های تبادل تجربیات و توانمندسازی نیرو‌های انسانی، طراحی و ابلاغ می‌شود.

رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: تعیین شاخص‌ها برای احراز صلاحیت‌ها و شایستگی‌های مربیان و کارکنان و به طورکلی چگونگی استقرار نظام تربیت مربی کودک سایر طرح‌های در دست اقدام سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را تشکیل می‌دهند.

حاجیان زاده تاکید کرد: کمک به نقش آفرینی و توانمندسازی خانواده‌ها با برگزاری دوره‌های تربیت کودک و ارائه آموزه‌های کارآمد، تنظیم مجموعه ضوابط و مقررات مربوط به محل‌های نگهداری از کودکان، تعریف استاندارد‌های فضا و تجهیزات و سایر امور ضروری که حاصل پژوهش‌های محققان خواهد بود، پس از نظرسنجی و اعتبارسنجی در قالب نظام جامع، برای استفاده عموم مردم عرضه می‌شود.

وی توضیح داد: به کارگیری نیرو‌های متخصص و توانمند از دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مراکز علمی و پژوهشی در دستورکار قرار دارد تا بتوان با استفاده از آخرین روش‌های تربیتی و آموزشی متناسب، به اهداف کلان سازمان جامه عمل پوشاند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در بیان ضرورت تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، گفت: این سازمان با هدف مدیریت یکپارچه و ساماندهی امور کلان تعلیم و تربیت فرزندان ایران زمین در دوران کودکی، از بدو تولد تا پایان ۶ سالگی تأسیس شده است.

حاجیان زاده با مهم و سرنوشت‌ساز توصیف کردن دوران کودکی، افزود: از آنجا که این مقطع از زندگی، دوران شکل‌گیری شخصیت و شاکله تربیتی و هویتی آنهاست، شیوه تعلیم و تربیت کودکان برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و شأن حاکمیتی دارد.

وی تأکید کرد: جامعه برای رسیدن به رشد و تعالی همه جانبه و متوازن به بسترسازی برای تعلیم و تربیت مناسب نیروی انسانی از بدو تولد نیازمند است و این مهم تنها با استفاده از همه ظرفیت‌ها و جلب مشارکت همگانی، فراهم می‌شود.

رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت ادامه داد: تشکیل و راه‌اندازی نهادی مستقل، فراگیر، تخصصی و متمرکز با اهدف راهبردی و مدیریتی در امور آموزش و تربیت کودکان کشور، ضرورتی معطل مانده بود که در نهایت با مطالبه عالمانه رهبر معظم انقلاب و تلاش‌های مجدانه مسئولان به تأسیس سازمان منجر شد.

حاجیان‌زاده یادآور شد: در گذشته حدود ۱۴ نهاد و دستگاه از جمله آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بهزیستی به ترتیب در قالب برپایی مرکز پیش دبستانی، کانون‌های تربیتی و مهد‌های کودک، در زمینه تعلیم و تربیت کودکان زیر ۶ سال خدمات رسانی می‌کردند که فعالیت آن‌ها تحت یک مدیریت واحد نبود.

وی با توجه به سابقه مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کارنامه خود اظهار داشت: با به توجه به فقدان یک مرکز مدیریت واحد و یکپارچه برای آموزش جامع کودکان زیر هفت سال در گذشته، پس از بررسی‌های لازم، با توجه به مقبولیت و میزان اعتماد نسبتاً زیاد مردم به دستگاه عظیم و رسمی تعلیم و تربیت کشور، در نهایت تولیت این امر با دستور رهبری به آموزش و پرورش واگذار شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش، در تشریح علت تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در ساختار آموزش و پرورش گفت: با توجه به وجود تفاوت‌های ماهوی در نظام تعلیم و تربیت در سطوح مختلف سنی، بخصوص ویژگی‌های آموزشی مختص سنین زیر هفت سال، وجود یک سازمان مستقل با نگاه تخصصی به امر تعلیم و تربیت کودکان ضرورت داشت.

وی، گستردگی مخاطبان، لزوم تربیت مربیان کودک، تسری آموزش‌ها به خانواده‌ها و پرداختن به امور قابل توجهی نظیر تدوین، ابلاغ و نظارت بر حسن اجرای مقرات جامع تأسیس اماکن نگهداری و تعلیم و تربیت کودکان را دیگر ضرورت‌های ایجاد این سازمان برشمرد.

رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، در توصیف مخاطبان این سازمان گفت: مخاطبان این سازمان را کودکان از بدو تولد تا پایان ۶ سالگی تشکیل می‌هند که خود به دو گروه کودکان زیر چهار سال و کودکان چهار تا شش سال تقسیم می‌شوند.

حاجیان زاده در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: انتقال امور نظارتی و راهبری مهد‌های کودک از سازمان بهزیستی به وزارت آموزش و پرورش، ارائه محتوای آموزشی و تربیتی استاندارد، تصویب و ابلاغ شهریه مراکز غیردولتی نگهداری از کودکان، نظارت و ارزیابی مستمر این مراکز، ارتقای سطح آموزش‌های مربیان و ارائه شیوه نامه‌ها و دستورالعمل‌های بازگشایی و مدیریت مهد‌های کودک در شرایط کرونا، از جمله مهمترین اقدامات سال تحصیلی جاری سازمان را تشکیل می‌دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: نیاز‌ها و مسائل مبتلابه مهد‌های کودک و پیش‌دبستانی‌ها مفصلاً و مبسوط در قالب بخشنامه‌هایی از جانب سازمان تعلیم و تربیت کودک به ادارات کل آموزش و پرورش که متولی اجرای سیاست‌های سازمان هستند، ابلاغ شده است.

حاجیان‌زاده در ادامه سخنان خود از افتتاح قریب‌الوقوع پورتال اختصاصی مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با آدرس اینترنتی koodak.medu.ir خبر داد و گفت: تا زمان افتتاح این درگاه اطلاع رسانی، عموم علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به کانال اطلاع‌رسانی سازمان در پیام رسان ایتا به آدرس:http://eitaa.com/k ۰۰ dak یا با مراجعه به پورتال وزارت آموزش و پرورش به آدرس: https://www.medu.ir بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان را مشاهده کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم دسترسی عادلانه همه کودکان به ظرفیت‌های آموزشی و تربیتی، گفت: تحت پوشش قرار گرفتن کودکان مناطق روستایی، حاشیه شهر‌ها و مناطق محروم در اولویت کار سازمان قرار دارد.

حاجیان‌زاده در ادامه سخنان خود، ایجاد مرجعیت برای همسوسازی و مشارکت و همکاری نهادها، دستگاه‌ها و ظرفیت‌های موجود و تاثیرگذار در حوزه تربیت دوران کودکی از جمله صدا و سیما، حوزه ادبیات و هنر، نشر کودک، سینمای کودک، فعالان حوزه کودک در فضای مجازی، فعالان تربیت دینی کودکان، فعالان در حوزه حقوق کودک، مدیریت شهری ویژه کودکان، صنعت اسباب بازی، بازی‌های رایانه ای، بهداشت و سلامت و سایر امور مرتبط با تربیت کودکان را از سیاست‌های سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک عنوان کرد.

وی در ادامه گفت: ارتقای جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهم‌ترین نهاد تربیت نیروی انسانی که امری حیاتی و حاکمیتی است، نیازمند توسعه‌ی همکاری دستگاه‌های مرتبط است.

معاون وزیر آموزش و پرورش، افزود: نباید فراموش کنیم آموزش و پرورش، مولّد سرمایه اجتماعی و عهده‌دار هدایت و نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های مصوب در خصوص فعالیت‌های تعلیمی و تربیتی در تمام دوران کودکی است.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: متأسفانه برخی اختلاف نظر‌ها در دستگاه‌­های اجرایی و اقدام نکردن به موقع نهاد‌های سیاستگذار، تحقق تأسیس سازمان تعلیم و تربیت کودک با هدف مدیریت و ارائه راهبری واحد و متناسب در عرصه تعلیم و تربیت خردسالان این سرزمین را سال‌­ها به تأخیر انداخت.

حاجیان‌زاده خاطرنشان کرد: اهتمام ویژه به این امر حاکمیتی در قالب بند دوم سیاست‌های ابلاغی تحول در آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۲ از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به مثابه اقدام ویژه با توسعه مشارکت دستگاه‌ها به وزارت آموزش و پرورش واگذار شد.

رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک یادآور شد: با توجه به طولانی شدن زمان تحقق ایجاد مرکزی واحد برای تولیت امور تعلیم و تربیت نو نهالان، معظّم له در دیدار ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ با دست­اندرکاران وزارت آموزش و پرورش، این مهم را مجددا مورد تأکید قرار دادند.

حاجیان زاده در ادامه اظهار داشت: پس از بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب، این موضوع در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و پس از بررسی‌های کارشناسی و مدیریتی و مطالعات علمی و تطبیقی، ماده واحده تشکیل " سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک" در نشست شماره۸۳۴ به تاریخ ۲۵ آذر ۱۳۹۹تصویب شد.

وی افزود: پس از تصویب ماده واحده تشکیل سازمان، اساسنامه آن هم درنشست شماره۸۳۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی که در تاریخ هفتم بهمن ماه ۱۳۹۹تشکیل شد، به تصوب رسید و در تاریخ ۲۶ همان ماه از سوی رئیس وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا ابلاغ شد.

رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تأکید کرد: بر اساس مطالبات رهبر معظم انقلاب و مستندات قانونی گفته شده، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به عنوان مؤسسه مستقل دولتی در وزارت آموزش و پرورش، مرجع رسمی و متولی انحصاری راهبری، ساماندهی، صدور مجوز، هدایت و نظارت بر امور، فرآیندها، تولید محتوا و جذب منابع انسانی شایسته برای تعلیم و تربیت کودکان زیر هفت سال در مهد‌های کودک و پیش دبستانی­‌هاست.

علیرضا حاجیان‌زاده، توضیح داد: راهبری برنامه‌های آموزشی و پرورشی برای کودکان زیر هفت سال، تدوین نظام جامع کودکی، برنامه‌های تربیتی و حمایتی خاص برای خانواده ها، توانمند سازی و ارائه خدمات مشاوره‌ای و تربیتی به خانواده‌ها بخش‌هایی از مهم‌ترین وظایف این سازمان را تشکیل می‌دهند.

وی در پایان سخنان خود گفت: برنامه ریزی به منظور تکوین و تعالی هویت کودکان و رشد همه جانبه ومتوازن آن‌ها و در عین حال آماده کردن کودکان برای ورود به نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی کشور سایر وظایف مهم این سازمان را تشکیل می‌دهند.

نخستین نشست هیات امنای این سازمان یکم اردیبهشت ماه امسال با موضوع "ارائه دیدگاه‌ها برای تنظیم ساختار و استقرار سازمان" و دومین نشست این هیات ۱۹ خرداد ماه با موضوع "انتخاب رییس و ساختار سازمان" تشکیل شد.

حاجیان زاده سی‌ام خردادماه سال جاری طی حکمی به امضای وزیر وقت آموزش و پرورش به عنوان "معاون وزیر و رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک" منصوب شد و این سازمان در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ طی مراسمی نمادین به طور رسمی آغاز بکار کرد.

ساختمان موقت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک نیز سیزدهم مردادماه امسال توسط محسن حاجی میرزایی وزیر وقت آموزش و پرورش، در پلاک شماره ۱۳ خیابان سرپرست تهران افتتاح شد.

براساس تقویم مناسبتی کشور جمهوری اسلامی ایران، هفته ملی کودک از ۱۶ مهر ماه آغاز می‌شود. همه ساله طی این هفته، برنامه‌هایی به منظور توجه ویژه به خردسالان و کودکان توسط سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف به صورت محدود یا فراگیر ارائه می‌شود.


بیشتر بخوانید: دانشجویان دریافت واکسن را به تعویق نیندازند
انتهای پیام/ برچسب ها: مهد کودک پیش دبستانی تعلیم و تربیت

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مهد کودک پیش دبستانی تعلیم و تربیت معاون وزیر آموزش و پرورش تعلیم و تربیت کودکان وزارت آموزش و پرورش کودک و پیش دبستانی تشکیل می دهند حاجیان زاده تأسیس سازمان مهد های کودک دوران کودکی زیر هفت سال کودکان زیر خانواده ها نظام جامع سخنان خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۲۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش ملی روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد آغاز به کار کرد

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  دبیر این همایش و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در این همایش ١٣ پنل تخصصی از جمله تاثیر انعطاف پذیری عصبی بر رشد و تکامل عصبی، مداخله در بحران خودکشی کودک و نوجوان، نگاهی نو به اختلالات طیف اوتیسم در کودکی و ملال جنسیتی در کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.

دکتر عاطفه سلطانی فر ادامه داد: همچنین در این همایش ٩ سخنرانی با محوریت خدمات ارزیابی و بهبود تکامل در سال های ابتدایی دوران کودکی در جهان، مبانی عصب شناختی اختلالات یادگیری، مغز در نقش یک قصه گو و بیش فعالی و مکانیسم شکل گیری هیجانات از دیدگاه سازنده گر ارائه می شود.

وی اضافه کرد: هر اندازه مشکلات روانپزشکی کودکان و نوجوانان زودتر تشخیص داده و درمان شود ،کودک می تواند از زندگی بهتری برخوردار شود.

دبیر سیزدهمین همایش ملی روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: شناسایی به موقع نشانه های این اختلالات و شروع زود هنگام مداخلات درمانی با توجه به انعطاف پذیری بیشتر مغز در سنین پایین اهمیت زیادی در اثر بخشی این درمان ها دارد.

سلطانی فر با بیان این که همایش روانپزشکی کودک و نوجوان تا هفتم اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت اظهار کرد: اهداف این همایش توجه به مشکلات عصبی - تکاملی کودکان و نوجوانان و بررسی آخرین یافته های علمی با تاکید بر تکامل، سایکوپاتولوژی و اختلالات رشد کودک و نوجوانان است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۸ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، نیشابور و دانشکده‌ علوم پزشکی تربت‌جام است.

 
 

دیگر خبرها

  • پیگیری تولید برنامه های خلاق و پویا ویژه کودک ونوجوان
  • پیش بینی ۵۲ میلیارد اعتبار در حوزه عمرانی آموزش و پرورش رزن
  • لزوم آمادگی بسیج فرهنگیان برای حل مسائل آموزش و پرورش
  • آموزش تفکیک پسماند به بیش از ۱۰۰۰ دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان
  • ریل جذب در آموزش و پرورش توسط فرهنگیان جوان انقلابی تغییر کرد
  • شورای آموزش و پرورش بازوی اصلی دستگاه تعلیم و تربیت است
  • بایدها و نبایدهای رفتاری در برخورد با کودکان و 7 اشتباه والدین در تربیت فرزندان
  • خسروپناه: تعلیم و تربیت اولویت اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی است
  • همایش ملی روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد آغاز به کار کرد
  • دوره توانمندسازی مربیان کودکستان‌ها در ۸ استان برگزار شد