بازار لوازمخانگی دنیا در تسخیر کدام شرکت ها است؟
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۳۳۵۱۰
اکنون ۵٠ درصد بازار کنونی لوازم خانگی در دست برندهای قاچاق خارجی است. برندهای کرهای که تا پیش از خروج از ایران سهم عمده بازار لوازم خانگی را در اختیار داشتند، با توجه بهوجود تقاضای خرید محصولاتشان در ایران، سعی دارند سهم بازارشان را با واردات قاچاق در بازار ایران حفظ کنند.
صنعت ایران در دهه ۶٠ شروع به رشد کردن و برای واردات ماشین آلات تسهیلات خوبی گرفتند و در دهه ٨٠ اوج شکوفایی صنایعی مثل لوازم خانگی بود و اکنون برندهای ارزشمند در این حوزه فعال هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شرکتهای داخلی در حال افزایش تولید و بالا بردن کیفیت کالاهای خود بودند به ناگاه بانگ واردات لوازمخانگی کرهای به کشور از سوی برخی از ذینفعان بلند شد اقدامی که در صورت اجرایی شدن میتوانست زحمات سه سال گذشته تولیدکنندگان داخلی را از بین ببرد که با دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات برندهای کرهای در راستای حمایت از تولید داخل ناکام ماند.
کالای ال جی و سامسونگ بر اثر گرایش مردم و ترفندهای خاص واردکنندگان با قیمت بسیار بالا به فروش برسند در حالیکه تولیدات داخلی در قیمت منطقی قرار گرفته است. کالای داخلی کیفیت خوبی دارد و تا ۵٠ درصد ارزانتر از کالای خارجی است و از همه مهمتر در حوزه اشتغال نیز توانسته به خوبی شکل بگیرد پس برگشت ال جی و سامسونگ باعث میشود که تولید داخلی صدمه ببیند چرا که قرار است به جای ارز بلوکه شده قرار است لوازم خانگی وارد کشور بشود.
دولت باید حمایت خود را از صنعت لوازم خانگی ادامه دهد و این دغدغه واحدهای صنعتی است که با واردات اشتغال آنها تحت تاثیر قرار دهد؛ این در حالی است که قطعات تولیدی این صنعت باکیفیت هستم و فقط خلا تکنولوژیکی داریم از دهه ۶٠ تا ٩٠ تحول بزرگی در حوزه صنعت لوازم خانگی داشتیم و اکنون نرخ بهره بالا در کنار تورم ناشی از سیاستهای کلی پولی و ارزی دولت، برای صنعت آزاردهنده است. بازار نباید به سمت خرید کالاهای خارجی برود و این اگر زمانی رخ دهد که اشتغال دچار مشکل میشود.
نگاهی گذرا به سیاستهای سایر کشورها در حمایت از تولیدکنندگان داخلی نشان میدهد که ممنوعیت واردات یکی از ابزارهای حمایتی از صنایع داخلی در همه کشورها بوده تا صنعت موردنظر بتواند روی پای خود بایستد.
دولت کره جنوبی چگونه به توسعه صنعت لوازمخانگی و محصولات الکترونیکی کمک کرد؟
سند رسمی وزارت برنامهریزی و مالی کره جنوبی (Ministry of Economy and Finance) که با همکاری مدرسه سیاستگذاری عمومی کا دی آی (KDI) سئول تهیهشده نشان میدهد دولت این کشور در نقطه آغاز توسعه صنعت الکترونیک و لوازمخانگی کره جنوبی، با مشکلاتی شبیه وضعیت ایران روبهرو بود.
بنگاههای داخلی بهطور همزمان از قاچاق گسترده رادیو و محصولات برقی رنج میبردند و معمولاً واردات این اقلام آزاد بود. همین موضوع نیز موجب شده بود تا تقاضای گسترده برای رادیو و سایر محصولات به افزایش تولید در کارخانهها کرهای منجر نشود.
شرکت گلداستار که بعدها به الجی تغییر نام داد در سال ۱۹۵۸ تأسیس شد، نخستین محصولات خود را با قطعاتی از آلمان و بر مبنای برند سانیو (SANYO) ژاپن تولید کرد.
در گام نخست یکسوم از کل قطعات رادیوهای ساخت گلداستار در خود شرکت تولید میشد و مابقی قطعات وارداتی بود. با اینکه قیمت محصول گلداستار از عمده رقبای خارجی ۳۰ درصد ارزانتر بود و همان کارکردها را داشت، اما شبکه فروشندگان داخلی این حرکت گلداستار را نپسندیدند و روایتی منفی درباره تولیدات داخلی ارائه کردند.
تداوم این روند دولت دموکراتیک کره جنوبی را مجبور کرد تا در سال ۱۹۶۰ لایحهای را به تصویب برساند که بر طبق آن در برنامه توسعه اقتصادی پنجساله، صنعت الکترونیک از طریق ممنوعیت واردات موردحمایت قرار گیرد. درعینحال ممنوعیت واردات قطعات محصولات الکتریکی نیز ابلاغ شد.
قانون ممنوعیت محصولات الکتریکی خارجی در دهم ماه میهمان سال ابلاغ شد و کمی بعد هم فروش کالاهای قاچاق باقدرت توسط دولت ممنوع شد.
اثر این سیاست در سال ۱۹۶۲ با افزایش فروش رادیوهای گلداستار به ۴۰ درصد کل سهم بازار رادیو بروز یافت.
توصیه دولت به گلداستار این بود که با توجه به توسعه فرستندههای تلویزیونی، تولید تلویزیون در این شرکت جدی گرفته شود. گلداستار تا ۱۹۶۵ برنامهای به دولت برای بومیسازی تولید تلویزیون و صادرات محصولات الکترونیکی ارائه کرد و در سال ۱۹۶۶ دولت به گلداستار اجازه داد از محل ارز حاصل از صادرات محصولات الکترونیکی، تا ۵۰ درصد واردات کل قطعات تلویزیون توسط شرکتهای داخلی مجاز شود.
تولیدکنندگان ایرانی تا پیش از سال ٩٧ ضعیف نگه داشته شدند و عایدی این حضور خارجیها اخراج کارگران و مهندسان ایرانی و بیکاری بود و برخی با تفکر اینکه بازار رقابتی باشد جنگ تمام عیار اقتصادی به راه انداختند. یک طرف آنقدر بزرگ شد و کشور را در اختیارش قرار دادیم که اجازه نداد طرف دیگر که تولیدکننده ایرانی است، رشد کند.
به اجبار تحریمها و مدیریت منابع ارزی واردات ممنوع شد و امروز تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی موفق به افزایش اشتغال شدند و بازار را به خوبی کنترل کرده اند و تولیدکنندگان به مقیاس اقتصادی رسیدند. امروز در صنعت لوازم خانگی این دستاورد را به دست آمده؛ اگرچه قاچاق هم اکنون وجود دارد و تا ۵٠ درصد بازار کنونی در اختیار کالاهای خارجی است که به صورت قاچاق وارد کشور میشود. امروز به جای یازده میلیون، ١۵ میلیون دستگاه لوازم تولید شده که حتی میتوان گفت تولید کنندگامن داخلی برای انتقال تکنولوژی به تولیدکنندگان خارجی استقبال میکنند.
منبع: پول نیوز
کلیدواژه: لوازم خانگی کیفیت اشتغال الکترونیک صنعت لوازم خانگی ممنوعیت واردات کره جنوبی کره ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۳۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گزارشی از سریالهای در حال ساخت نمایش خانگی/ کدام کارگردانان این روزها مشغول کارند؟
این روزها در شبکه نمایش خانگی از نظر ژانری با سریالهایی مواجه هستیم که اغلب مضمونی پلیسی، معمایی و اجتماعی دارند .سریال «ازازیل» ساخته حسن فتحی، فصل سوم از سریال «زخم کاری»، «بی عاطفه» کمال تبریزی و سریال «پوکر» به کارگردانی رضا دادویی، از جمله آثاری هستند که با مضامین اجتماعی این روزها در شبکه نمایش خانگی در حال تولید هستند.
در این بین ساخت سریالهای «در انتهای شب» آیدا پناهنده، «بلیط یک طرفه» به کارگردانی پوریا حیدری و «بازنده» به کارگردانی امین حسینپور نیز به اتمام رسیده و هنوز وضعیت انتشار آنها در شبکه نمایش خانگی مشخص نشده است.
«زخم کاری۳» و تاکید بر حضور جواد عزتی و شخصیتهای اصلی
سریال «زخم کاری» این روزها به کارگردانی محمدحسین مهدویان در حال تولید است و بهزودی بعد از دریافت مجوز انتشار در سبد محتوایی شبکه نمایش خانگی قرار میگیرد. به گفتهی این کارگردان همه شخصیتهای اصلی از جمله جواد عزتی در این فصل حضور دارند.
با تاکید مهدویان بر حضور بازیگران اصلی این سریال در فصل سوم، به نظر میرسد مخاطب در فصل جدید دیگر شاهد حضور سایهوار مالک (جواد عزتی) در جریان قصه نباشد؛ روندی که در فصل دوم انتقادهای زیادی به همراه داشت.
جواد عزتی، رعنا آزادیور، کامبیز دیرباز، الناز ملک از بازیگران اصلی فصل سوم «زخم کاری» هستند.
اما بر اساس آنچه منتشرشده داستان فصل سوم «زخم کاری» همچون فصل اول و دوم، بر اساس یکی از نمایشنامههای ویلیام شکسپیر طراحی شده و گفته شده منبع اقتباس فصل سوم نمایشنامه «ریچارد سوم» است. محمدحسین مهدویان فصل اول این مجموعه را بر اساس نمایشنامه «مکبث» و فصل دوم را بر اساس نمایشنامه «هملت» ساخت.
انتشار فصل نخست «زخم کاری» از خرداد ۱۴۰۰ در شبکه نمایش خانگی شروع شد که سانسورها در مقاطعی صدای اعتراض سازندگان و بیننده را درآورد و حتی وقفهای در انتشار را موجب شد.
پس از پایان فصل نخست، گمانهزنیها دربارهٔ ساخت فصل دوم مطرح شد. در خرداد ۱۴۰۲ فصل دوم تحت عنوان «بازگشت» به تهیهکنندگی محمدرضا تختکشیان و کارگردانی محمدحسین مهدویان تولید و منتشر شد و کامبیز دیرباز، مهران غفوریان و الناز ملک هم از جمله هنرپیشههای جدیدی بودند که به جمع بازیگران قبلی پیوستند.
با توجه به فاصله زمانی تولید و تدوین، گویا قرار است «زخم کاری ۳» در تابستان سال ۱۴۰۳ پخش میشود. ضمن اینکه همانند فصل دوم که زخم کاری؛ «بازگشت» نام داشت، فصل سوم هم زیرعنوان دیگری خواهد داشت، ولی هنوز نهایی نشده است.
«ازازیل» حسن فتحی پلیسی است؟
سریال «ازازیل» حسن فتحی نیز این روزها بعد از حواشی جزئی در بدو کار، طبق اعلام عوامل در حال تصویربرداری است و اخیرا هم از سوی ساترا مجوز تولید گرفته است.
حسن فتحی که چندسالی را به کارگردانی سریال تاریخی «جیران» گذراند، حالا در حال تولید «ازازیل» در شبکه نمایش خانگی است و هنوز زمان انتشار آن اعلام نشده است.
از پریناز ایزدیار و مریلا زارعی به عنوان بازیگران این سریال یاد شده است. ایزدیار پس از «شهرزاد»، «جیران» و «زمانه» در چهارمین همکاری با حسن فتحی نقش اصلی زن سریال را بازی میکند و مریلا زارعی پس از حضور در «جیران» و فیلم «کیفر»، سومین همکاریاش با حسن فتحی را تجربه میکند. همچنین پیمان معادی، بهرنگ علوی، بابک حمیدیان از جمله بازیگران اصلی این سریال هستند.
«بیعاطفه» کمال تبریزی در دست تولید
کمال تبریزی که تا چندی قبل سریال «سرزمین مادری» را روی آنتن تلویزیون داشت، این روزها هم سریال جدیدی با عنوان «بی عاطفه» را در دست تولید دارد.
این سریال توسط امیرعباس پیام نگارش شده و تهیهکنندگی آن را محمدصادق میرکریمی برعهده دارد. رضا کیانیان، مریلا زارعی، بهاره افشاری، بهاره کیان افشار و حامد بهداد از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش میپردازند.
مجموعه «ابله» به کارگردانی کمال تبریزی اولین تجربه این کارگردان سینما و تلویزیون در شبکه نمایش خانگی محسوب میشود؛ سریالی که در آن مجموعه بازیگرانی چون مهران احمدی، هانیه توسلی، احمد مهرانفر، بهنام تشکر، شبنم مقدمی، بهادر مالکی، محسن تنابنده، سیامک صفری، یکتا ناصر و مجید صالحی به ایفای نقش پرداختند با این حال با اقبال زیادی مواجه نشد.
«پوکر» رضا دادویی
سریال «پوکر» به کارگردانی رضا دادویی و تهیهکنندگی مجید مولایی در دست تولید است.
به گفتهی مجید مولایی سریال «پوکر» در مرحلهی پیش تولید است و هنوز کلید نخورده. پیش از این حضور شهاب حسینی، لاله مرزبان و میرسعید مولویان در این سریال قطعی شده بود. امین حیایی و نیکی کریمی نیز به گروه بازیگران سریال «پوکر» اضافه شدهاند.
رضا دادویی کارگردانی «چشم سوم»، «لونه شغال»، «تعبیر خواب»، «مواجهه» و نمایش «به مناسبت ورود اشکان» ... را برعهده داشته است.
آیدا پناهنده و سریال «در انتهای شب»
سریال «در انتهای شب» به کارگردانی آیدا پناهنده و بازی پارسا پیروزفر، هدی زینالعابدین بهزودی از شبکه نمایش خانگی پخش شود. سریال ۹ قسمتی «در انتهای شب» اولین حضور آیدا پناهنده در شبکه نمایش خانگی است.
آیدا پناهنده و ارسلان امیری نویسندگان فیلمنامه و محمد یمینی تهیهکننده «در انتهای شب» هستند.
ساخت این مینیسریال ۹ قسمتی به پایان رسیده اما هنوز خبری از انتشار آن نیست.
آیدا پناهنده پیش از این فیلمهای «ناهید»، «اسرافیل»، «تی تی» و... را کارگردانی کرده است.
منبع: خبرگزاری ایسنا