Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ری؛ اربعین سال ۱۳۹۲ برای اولین بار کاروان پیاده‌روی «جاماندگان اربعین» با حضور جمعی از طلاب و دانشجویان به‌طور خودجوش و به تأسی از کنگره عظیم پیاده روی کربلای معلی، از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد و پس از آن هر ساله بر عظمت این حرکت افزوده شد.

از سال ۱۳۹۴ با ورود دستگاه‌های حکومتی و اجرایی شهرستانی و استانی، مراسم پیاده روی جاماندگان با برنامه‌ریزی و انسجام بهتری شکل گرفت و هر ساله تعداد بیشتری از عاشقان و دلدادگان اباعبدالله(ع) در این مراسم معنوی شرکت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پیاده‌روی سال ۱۳۹۸، حدود دو میلیون زائر در این مراسم شرکت کردند، در سال ۱۳۹۹ به دلیل شیوع بیماری کرونا این مراسم برگزار نشد و در اربعین ۱۴۰۰ نیز مراسم جاماندگان با حضور چشمگیر مردم مومن و ولایی پایتخت با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شد.

حضور چشمگیر مردم در مراسم جاماندگان اربعین

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ری با اشاره به برگزاری باشکوه مراسم پیاده روی اربعین امسال از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم(ع) اظهار کرد: در اربعین ۱۴۰۰ باتوجه به گشایش نسبی که حاصل شد، عده‌ای از هموطنان از نعمت معنوی حضور در کربلا برخوردار شدند و جمعی از شهروندان نیز با حضور چشمگیر خود در مراسم جاماندگان شرکت کردند.

وی گفت: باتوجه به برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته برای برگزاری مراسم جاماندگان در استان تهران و شهرستان ری، مردم عزیز با بهره‌مندی از آموزه‌های الهی و دینی و برای زنده نگه داشتن اهداف اربعین، این مراسم معنوی را با رعایت همه پروتکل‌ها و بدون هیچ تجمعی برگزار کردند.

استاندار تهران ادامه داد: فرمانداری ری، نیروی انتظامی، سپاه، بسیج و سایر ارگان‌ها و دستگاه‌ها در برگزاری این مراسم پیاده روی و فراهم کردن شرایط رفاهی برای شهروندان همکاری کردند همچنین ایستگاه‌های سیار تزریق واکسن و کارآزمایی بالینی واکسن فخرا در طول مسیر دایر بود که جای قدردانی دارد.

حرم عبدالعظیم(ع) بر معنویت شهرری جایگاه خاصی داده است

محسنی بندپی ضمن امیدواری اینکه در سال ۱۴۰۱ این مراسم باشکوه‌تر برگزار شود، بیان کرد: اقدامات و تحولات خوبی را در ابعاد مختلف طی سال‌های اخیر در شهرستان ری شاهد بودیم که استقرار نیروی انتظامی مستقل، تحقق اشتغال ۱۲۰ درصدی و فعال کردن شهرک‌های صنعتی از جمله اقدامات مهم شهرستان ری در شش ماهه اول سال جاری بوده است.

وی با تاکید بر ایجاد اشتغال و رفاه برای شهروندان، افزود: وجود حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) بر معنویت و فرهنگ این شهر کهن جایگاه خاصی داده که در این رابطه کارهای خوب مذهبی، فرهنگی و غیره انجام می‌گیرد.

استاندار تهران در پایان تصریح کرد: در همین راستا و به منظور انسجام میزبانی پیاده روی اربعین، دبیرخانه میزبانی از این مراسم تشکیل خواهد شد که برای تحقق این امر، استانداری تهران برای  اخذ مجوز و سایر امور، همکاری لازم را انجام می‌دهد.

پیاده‌روی جاماندگان اربعین در شهرری ثبت ملی شود

حسین توکلی کجانی فرماندار ویژه شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ری با اشاره به حضور پرشور مردم در مراسم جاماندگان که همه ساله برگزار می‌شود، اظهار کرد: پیاده‌روی جاماندگان اربعین ۱۴۰۰ در شهرری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به طور خودجوش توسط مردم بدون هیچ‌گونه تجمعی برگزار و خدمات رفاهی توسط دستگاه‌ها انجام شد.

وی گفت: با توجه به لزوم آمادگی و برنامه‌ریزی برای میزبانی در خصوص حضور خودجوش زائران و ضرورت اتخاذ تمهیدات لازم، هماهنگی تمام دستگاه‌های اجرایی، خدماتی، امنیتی، انتظامی و امدادی در راستای پیش بینی مراسم پیاده‌روی خودجوش جاماندگان اربعین در شهرستان ری انجام گرفته بود.

فرماندار ویژه شهرستان ری با اشاره به حضور همه ساله مردم در این مراسم معنوی، تاکید کرد: پیاده‌روی جاماندگان اربعین در شهرری قابلیت ثبت ملی دارد که در این راستا باید برنامه ریزی‌ها برای میزبانی منسجم انجام شود.

توکلی با اشاره به پیشنهاد سردار ذوالقدر فرمانده سپاه سیدالشهدا(ع) برای ایجاد دبیرخانه میزبانی در ری، تصریح کرد: برای این منظور، در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان، پیشنهاد تشکیل «دبیرخانه میزبانی اربعین شهرستان ری» را مطرح می‌کنیم تا این دبیرخانه با همکاری و مشارکت همه دستگاه‌ها ایجاد شود.

وی در پایان بیان کرد: با تشکیل این دبیرخانه می‌توان مناسبت‌‎های مذهبی از ایام مسلمیه و ماه محرم تا پایان ماه صفر با محوریت اربعین را به‌طور منسجم و متمرکز با اجرای برنامه واحد و استفاده از مداحان و مجریان مردمی میزبانی کرد.

با توجه به اینکه مراسم پیاده روی اربعین هر سال گسترش می‌یابد و ممکن است تحت شرایطی مثل کرونا و سایر موارد و اتفاقاتی که در طول تاریخ کم نبوده، رفتن به کربلا سهل و آسان نباشد و مردم به سمت کربلای ایران که به فرموده امام معصوم ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) برابر ثواب زیارت سیدالشهدا(ع) است، روی آورند.

از طرفی ری همواره میزبان آئین‌ها و برنامه‌های مهم ملی و مذهبی بوده است لذا توجه به زیرساخت‌های لازم و تخصیص اعتبارات خاص برای این شهر مذهبی و تاریخی و ایجاد دبیرخانه میزبانی از مراسمات خاص، در این شهر کهن ضروری است.

انتهای پیام/۶۷۰۶۲

منبع: فارس

کلیدواژه: فرماندار ویژه شهرستان ری حسین توکلی کجانی ایام مسلمیه پیاده روی جاماندگان اربعین استاندار تهران انوشیروان محسنی بندپی پیاده روی جاماندگان جاماندگان اربعین دبیرخانه میزبانی مراسم جاماندگان مراسم پیاده روی حضرت عبدالعظیم استاندار تهران عبدالعظیم ع برنامه ریزی شهرستان ری دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۴۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نونزدهمین مراسم «شب کارگردان» برگزار شد/ آرزوی نویدمحمدزاده چه بود؟

نوزدهمین مراسم «شب کارگردان» انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران و آئین نکوداشت اکبر زنجانپور، عصر امروز نهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

حمود دولت‌آبادی، فریبرز گلبن، اسماعیل خلج، اصغر همت، ایرج راد، حبیب رضایی، مسعود دلخواه، مهدی میامی، کاظم هژیرآزاد، مجید امرایی، محسن بهرامی، از حاضران در این مراسم بودند‌.

در ابتدای این مراسم شهرام گیل‌آبادی رئیس انجمن صنفی کارگردانان تئاتر گفت: امروز روز تولد استاد حمید سمندریان است. خاطرات فراوانی با نام بردن از حمید سمندریان به عنوان نشانه و تلنگر در ذهن ما ایجاد می‌شود. هیچ لحظه‌ای در تئاتر ایران ایشان از ذهن ما فراموش نمی‌شود.

وی ادامه داد: انجمن با مرور ملاک‌های مختلف در طول سال به این نتیجه رسید که مدالیوم و نشان عالی خود را به استاد اکبر زنجانپور چهره تأثیرگذار تئاتر ایران اهدا کند. انجمن به دلایل حمایتی قصد دارد به خاطر منش فکری و کاری‌شان از ژاله علو، علیرضا کوشک‌جلالی و علی شمس نیز قدردانی کند.

وی افزود: خوشحال و خرسندیم که با سختی در کنار دوستان‌مان ایستادیم و هیچ تحمیلی را نپذیرفتیم و با استقلال و به پشتوانه بزرگان تئاتر پیش می‌رویم. تئاتر عرصه نقد، تحلیل و حقانیت است.

گیل‌آبادی بیان کرد: سال قبل مدالیوم انجمن به آتیلا پسیانی اهدا شد که دیگر در میان‌مان نیست. یادش را گرامی می‌داریم.

سپس تصاویری از مراسم هجدهمین «شب کارگردان» و سخنان زنده‌یاد آتیلا پسیانی نمایش داده شد‌.

در ادامه احسان حاجی‌پور دبیر مراسم متن لوح قدردانی از علی شمس را قرائت کرد و سپس با حضور صدرالدین زاهد از علی شمس قدردانی شد.

علی شمس روی سن آمد و گفت: ممنونم که انجمن به یاد من بود. من حرفی نمی‌زنم که جشن امشب به حاشیه نرود. امیدوارم مسیر چرخ روزگار به شکل دیگری بچرخد که هر کدام از ما تئاتر مدنظر خود را روی صحنه ببریم و هیچ رنج و عذابی گریبان‌مان را نگیرد.

در ادامه آرش دادگر عضو هیأت‌مدیره انجمن صنفی کارگردانان تئاتر روی صحنه رفت و ضمن قرابت متن لوح قدردانی علیرضا کوشک‌جلالی گفت: یک سال پیش تماس تلفنی داشتم و کارگردان بزرگی با من تماس گرفت. از لقب استاد برای او استفاده کردم ولی او گفت که از واژه استاد استفاده نکن. علیرضا کوشک جلالی برای من همچنان استاد است و اعتبار بین‌المللی به تئاتر ایران داده است.

سپس پیام صوتی ژاله علو برای حاضران در مراسم پخش شد. وی در ابتدای این پیام از اینکه به دلیل کسالت نتوانسته در جمع حضور پیدا کند، عذرخواهی کرد.

وی در ادامه پیام خود یادآور شد: هنر والای تئاتر برای من ارزشمند بوده و با اشتیاق تمام کار هنر را دنبال کردم. من کار تئاتر را از ۱۳۲۷ در تئاتر تهران شروع کردم. سپس در تئاتر فردوسی و پس از آن در تئاتر فرهنگ به ایفای نقش پرداختم.

وی به ذکر نام کارگردان‌ها و نمایش‌هایی که همکاری داشت پرداخت و یادآور شد: در ادامه در سینما و رادیو نیز فعال شدم.

علو تاکید کرد: فکر می‌کنم بزرگترین ارزش برای هر هنرمندی این است که نتیجه کار‌های خود را توسط مردم ببیند. خوشحالم کار‌هایی کردم که همچنان بین مردم به نیکی از آن یاد می‌شود و خوشحالم کار‌هایی کردم که مردم از آنها راضی هستند.

در ادامه اصغر همت لوح قدردانی از کوشک‌جلالی را به وی اهدا کرد.

سپس محمد رحمانیان روی صحنه حضور پیدا کرد و بخشی از نمایش رادیویی «روز‌های رادیو» را که اشاره‌ای به ژاله علو و رقیه چهره‌آزاد داشت، خواند.

وی خطاب به کوشک‌جلالی گفت: حضور تو برای تئاتر ایران مانند یک معجزه است، بمانی برای‌مان.

سپس متن لوح قدردانی از ژاله علو را قرائت کرد و ایرج راد به نمایندگی از ژاله علو لوح و نشان مدنظر را دریافت کرد.

در این بخش از مراسم، هایده حائری خطاب به حاضران در مراسم گفت: من از مردم قدردانی می‌کنم که قدر هنرمندان‌شان را می‌دانند و در این مراسم حضور پیدا کردند. هنرمندان تلاش می‌کنند با فعالیت‌های خود هنر را پیش ببرند گرچه همه چیز بر علیه‌شان است.

حائری در ادامه به طنز بیان کرد: حیف است که جایزه ژاله علو عزیز را ۲ آقا بگیرند، به همین دلیل آمدم و جایزه ژاله علو عزیز را می‌گیرم.

در این بخش از مراسم تصاویری از گفت‌وگوی محمد رحمانیان با اکبر زنجانپور پخش شد که طی آن زنجانپور به ذکر خاطراتی از نحوه حضور خود در عرصه بازیگری و تجربه همکاری با حمید سمندریان و جمیله شیخی پرداخت.

سپس محمود دولت‌آبادی روی صحنه رفت و یادی از مهدی فتحی به عنوان دوست مشترک خود و زنجانپور کرد و گفت: روزی مهدی به اکبر گفت کسانی که هنر کار نمی‌کنند چه می‌کنند؟ من در عجب بودم از افقی که پیش روی این ۲ عزیز شکل گرفته است. اکبر سعی کرده که همیشه هنر بورزد ولی موانع خیلی وقت‌ها اجازه نداده است. این اجتماع به نشانه دوستی و ارادت به هنرمندان تئاتر تشکیل شده و بسیار گرامی است.

وی یادآور شد: لازم نیست که حتماً چیزی بشود. همین که سرپا هستید و همین شب‌ها را برپا می‌کنید یعنی شدن. امیدوارم همیشه پاینده باشید.

سپس محمد رحمانیان مجدداً روی صحنه رفت و گفت: اولین بار استاد را در «آتش بدون دود» و سپس در کار‌های تلویزیونی دیدم. بعد از آن تماشای نمایش «همه پسران من» به کارگردانی اکبر زنجانپور باعث شد بفهمم که در زندگی به جای درستی رسیده‌ام. کار درخشانی بود که لحظه‌لحظه‌اش کلاس درس بود.

وی خطاب به زنجانپور تاکید کرد: از صمیم قلبم خیلی از شما متشکرم آقای زنجانپور.

سپس تصاویری از نمایش «چشم اندازی از پل» به کارگردانی حمید سمندریان در سال ۱۳۵۱ پخش شد که اکبر زنجانپور در جوانی خود در آن به ایفای نقش پرداخته بود.

در ادامه مسعود دلخواه نیز روی صحنه رفت و گفت: اکبر زنجانپور مثل هیچ کسی نیست؛ بازیگر و کارگردانی توانا و از همه مهمتر انسانی شریف و دوست‌داشتنی است.

وی تاکید کرد: اکبر زنجانپور بودن ساده نیست و دشوار است، از این رو صحبت کردن درباره او هم دشوار است.

دلخواه یادآور شد: وقتی نمایش «سیزوئه بانسی مرده است» با کارگردانی رکن‌الدین خسروی را دیدم، بازی اکبر زنجانپور حیرت‌زده‌ام کرد.

وی تصریح کرد: حق اکبر زنجانپور این است که جایزه‌ای به نام وی به بازیگران تئاتر اهدا شود.

نوید محمدزاده دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: وقتی قرار باشد درباره استاد صحبت کنم، خجالت می‌کشم. خیلی دوست‌تان دارم. امیدوارم قسمت باشد تا روی صحنه با شما نفس بکشم و قسمت باشد روی صحنه تئاتر از شما یاد بگیرم.

سپس شهرام گیل‌آبادی مجدداً روی صحنه رفت و عنوان کرد: در بیش از ۳۰ سالی که در رادیو بودم، صدای رامین فرزاد از گوشم خارج نمی‌شود که ته مانده غذا‌ها را به گربه‌ها می‌داد و برای‌شان «هملت» می‌خواند. سعادت این را داشتم که تجربه حضور در خدمت بزرگان را داشته باشم. مهدی فتحی روبه‌روی دیوار می‌ایستاد و دیالوگ‌های خود را مرور می‌کرد. ما با حکمت‌های مختلف از جمله آموزش در رادیو مواجه بودیم.

وی یادآور شد: دیدن حرکات معلم بزرگی، چون اکبر زنجانپور درس‌های بزرگی برای من داشت. چیزی که از این نسل بزرگ عاید من شد این بود که نظم توسعه فکری، دانایی و درایت، سکوت را به همراه می‌آورد. استاد زنجانپور با اندیشه و آثار خود عالم دیگران را ارتقا داد. اکبر زنجانپور در عالم هنر از آبرو‌های زمین است.

در ادامه پرویز ممنون روی صحنه حضور پیدا کرد و گفت: من از خاطرات هنرجویی و دانشجویی اکبر می‌گویم. اولین بار که دعوت شدم برای تدریس در دانشگاه، نمایشی را از بهمن فرسی دیدم و اکبر زنجانپور نقش اصلی را بازی می‌کرد. مونولوگی طولانی داشت و من تحت تأثیر صدا و بیان اکبر زنجانپور قرار گرفتم.

وی یادآور شد: اکبر از جمله ۴ نفری بود که در دانشگاه به آنها عشق می‌ورزیدم و آخری آذر فخر بود که رفت. من و اکبر اختلاف سنی زیادی نداشتم.

ممنون تاکید کرد: زنجانپور بدون شعار کار می‌کرد. فردی با شخصیت بود که برای هم حرمت قائل بودیم. اکبر همیشه محترم و بسیار جدی بود.

اکبر زنجانپور در ادامه و در میان تشویق همگان روی صحنه رفت و گفت: این تعریف‌ها مسؤولیت آدم را زیاد می‌کند، اینکه هنر و نخ مرتبط هنر یعنی مخاطب را جدی بگیریم. ما تلاش می‌کنیم تا ارتباط نانوشته و ناگفته را در تئاتر ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: وظیفه ما هنرمندان تئاتر این است که تصویری که دیده نمی‌شود بسازیم و آنچه شنیدنی نیست بشنویم و به مخاطب ارائه دهیم. زمانی به این مهم می‌رسیم که کمتر حرف بزنیم.

زنجانپور تصریح کرد: هنریک ایبسن می‌گوید قوی‌ترین انسان کسی است که تنهاترین است. بگردیم و تنهایی‌های خود را پیدا کنیم.

در پایان این مراسم گیل‌آبادی متن لوح قدردانی از زنجانپور را قرائت کرد و نکوداشت اکبر زنجانپور با حضور محمود دولت‌آبادی، محمد رحمانیان، پرویز ممنون، ایرج راد، اسماعیل خلج و چند تن از چهره‌های هنری برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • نونزدهمین مراسم «شب کارگردان» برگزار شد/ آرزوی نویدمحمدزاده چه بود؟
  • دومین جشنواره «عروسک خونه» پایان یافت
  • ثبت نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین آغاز شد
  • اجرای کنارگذر جنوبی ایلام از اولویت‌های کمیته برنامه‌ریزی شهرستان است
  • شورا‌ها مظهر انتقال قدرت متمرکز دولتی به مدیریت مردمی
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • همایش پیاده‌روی همگانی به مناسبت روز ملی میمند برگزار شد
  • فیلم| پیاده‌روی خانوادگی با طعم بی‌تدبیری / مردم در گِل ماندند
  • سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌ دراز
  • سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز