Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-05@21:28:36 GMT

این سرطان مردان به سادگی قابل تشخیص و درمان است

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۳۹۲۹۲

این سرطان مردان به سادگی قابل تشخیص و درمان است

آفتاب‌‌نیوز :

شاهرخ جمالی جم متخصص اورولوژی در توضیح عوامل ایجاد کننده سرطان پروستات گفت: غده پروستات در حالت طبیعی به اندازه گردو است و در جلوی مثانه و در ابتدای راه مجاری ادرار مردان قرار گرفته است که در صورت اختلال در عملکرد در حالتهای خوش خیم و بدخیم علائم ادراری را به همراه خواهد داشت. علامت‌های بزرگی خوش خیم پروستات معمولا از 45 سالگی آغاز می‌شود و با بالارفتن سن میزان آن بیشتر می‌شود سرطان پروستات هم تقریبا از همین سن آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در حالت خوش خیم که پروستات بزرگ می‌شود و در حالت بدخیمی و سرطان، فرد با علائمی همچون کاهش زور و پرش ادرار و قطع و وصل آن، گیر کردن ادرار در ابتدای فرآیند خروج ، عدم توانایی کنترل ادرار، افزایش تعداد مراجعه به دستشویی، بیدارشدن از خواب برای رفتن به دستشویی و گاهی خون در ادرار روبرو خواهد بود. گاهی اوقات هم بیمار هیچ علامتی ندارد و بیماری پروستات آنها در هنگام انجام آزمایش‌های دیگر مشخص می‌شود.

جمالی جم با اشاره به غربالگری افراد جهت شناسایی سرطان گفت: غربالگری از سال 2012 کنار گذاشته شده اما آقایانی که بالای 50 سال هستند باید به پزشک اورولوژیست مراجعه کنند که با انجام آزمایش PSA اگر مشکلی باشد کنترل می‌شود اما در خانواده هایی که مستعد سرطان پروستات هستند مردان باید از 40 سالگی برای آزمایش و تشخیص مراجعه کنند.

متخصص اورولوژی کشورمان در مورد عواملی که می‌تواند مشکل پروستات را تسریع کند گفت: سیگار و مواد مخدر، غذاهایی با پروتئین بالا مثل گوشت قرمز و چاقی و شکم بزرگ از این موارد هستند اما التهاب پروستات که اصطلاحاً پروستاتیک نام دارد در ایجاد بدخیمی بسیار موثر است. بزرگی خوش‌خیم پروستات به سرطان منجر نمی‌شود چون سرطان، کناره‌های پروستات را درگیر می‌کند ولی نوع خوش‌خیم آن وسط پروستات را درگیر می‌کند.

وی با اشاره به آقایانی که علامت ادراری دارند گفت: این افراد حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنند چون ممکن است این افراد با بزرگی پروستات و یا پروستاتیک و یا بدخیمی پروستات درگیر شده باشند. پزشک با گرفتن شرح حال، معاینه و سونوگرافی کلیه ها و مثانه و آزمایش PSA اگر به نتیجه سرطان برسد MRI لگن و پروستات می‌دهد و برای مطمئن شدن نمونه برداری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر سرطان تایید شود بسته به مرحله آن درمان‌های مختلفی حتی بدون جراحی دارد. نکته مهم درمان به موقع است. سرطان پروستات یکی از سرطان‌های نجیب و قابل درمان است و سیر رشد آن بسیار کند است و اینکه در کالبدشکافی‌هایی که در کشورهای غربی انجام شده ۴۰ درصد افراد بالای ۸۰ تا ۹۰ سال در هنگام مرگ، سرطان پروستات داشته‌اند؛ در عین حال که هیچ علامتی نداشته و به صورت طبیعی زندگی کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سرطان پروستات سرطان سرطان پروستات خوش خیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۹۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار به سیگاری ها؛ مرگ بیش از ۱۴ میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار

مصرف سیگار موجب بروز سرطان‌های ریه، معده، روده، کبد، لوزالمعده، حنجره، مثانه و…، بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری‌های ریوی، دیابت و کبد چرب می‌شود.

سیگار همچنین خطر ابتلا به سل، بیماری‌های چشمی و مشکلات سیستم ایمنی از جمله آرتریت روماتوئید را افزایش می‌دهد.

به طور متوسط مصرف کنندگان سیگار ۱۴ سال زندگی خود را کوتاه‌تر می‌کنند.

سالانه بیش از ۱۴ میلیون نفر بر اثر سیگار جان خود را از دست می‌دهند.

بیش از یک میلیون نفر از افراد غیرسیگاری بر اثر قرار گرفتن در معرض دود جان خود را از دست می‌دهند.

دود تنباکو و سیگار حاوی بیش از ۷۰۰۰ هزار ماده شیمیایی است که سمّیت بیش از ۴۰۰ نوع آن و سرطان‌زایی بیش از ۷۰ نوع این مواد شیمیایی به اثبات رسیده است.

این محصولات حاوی مقادیر زیادی نیکوتین هستند.

مواد معطر این دستگاه‌ها سرطان زا و به شدت خطرناک است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • بیماری پارکینسون را سه سوته تشخیص دهید
  • داروی ایرانی بیماران SMA وارد بازار می‌شود / برنامه وزارت بهداشت برای پویش ملی سرطان
  • سل تراپی معجزه نمی کند/ حداقل دو سوم سرطانی ها در ایران حتماً زنده می مانند
  • هشدار به سیگاری ها؛ مرگ بیش از ۱۴ میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار
  • مدیر عامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران مطرح کرد؛ جلوگیری جدی از بیماری «کوتاه قامتی» در کشور
  • برگه‌های آزمایش الکی!
  • تشخیص زودهنگام سرطان، پنجره‌ای به سوی زندگی
  • ۵ روش از مؤثرترین درمان‌های مکمل در بهبود سرطان
  • نتیجه‌ای‌که قابل پیش‌بینی بود
  • آزمایش یخ زدن دو گوشی تلفن همراه + فیلم