Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، از اسفند ۹۹ بود که خبر حذف دفترچه‌های کاغذی سر زبان‌ها افتاد؛ این خبر اتفاق خوبی بود که باید سال‌ها پیش رخ می‌داد و شروعش در این سال‌های اخیر هم غنیمتی است. نسخه‌نویسی الکترونیک قدم اول در راستای حرکت به سمت دولت الکترونیک بود و با شروع آن کم کم می‌توان برای پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت و داشتن نظام بیمه‌ای  یکپارچه هم مطالبه‌گری کرد، پس نفس کار اتفاق مبارکی است اما بررسی نواقص در ساختار و اجرا به پیشبرد بهتر طرح کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قصه پرغصه پهنای باند و معطلی مردم

سال ۱۴۰۰ شروع جدی و گسترده نسخه‌نویسی الکترونیک بود اما در همان ابتدا اجرای طرح با چالش‌هایی مواجه شد؛ دلیل عمده اختلالات به وجود آمده به موضوع زیرساخت‌های الکترونیک کشور بازمی‌گردد و علاوه بر آن مسئله پهنای باند و ایجاد زمینه‌ای برای دسترسی به اینترنت پرسرعت و شبکه‌ای بدون قطعی خود چالش بزرگی است که نیازمند همکاری توامان وزارت ارتبطات و بهداشت برای رفع نواقص موجود است و تا زمانی که این همدلی و عزم جدی وجود نداشته باشد، همچنان مشکل پابرجا خواهد ماند.

دود قطعی‌های مکرر هم به چشم بیماران می‌رود که ساعت‌ها در مطب‌ها معطل می‌مانند تا سیستم‌ها وصل شوند و از طرفی پزشکان متخصص هم به دلیل اینکه حجم بالایی از مراجعات را دارند، از ترس همین قطعی‌ها تن به نسخه‌نویسی الکترونیک نمی‌دهند. یک سر این ماجرای قطعی‌ها هم گریبان دارخانه‌ها را می‌گیرد و مردمی که ساعت‌ها در مطب دکتر انتظار کشیده‌اند حالا در صف داروخانه معطل می‌شوند. پزشکان هم گلایه می‌کنند که زمانی را که می‌توانند به بیمار اختصاص دهند باید صرف انجام فرایند استعلام و ثبت نسخه کنند و قطعی‌ها هم کار آنها را دوچندان می‌کند.

از قصه پرغصه پهنای باند که بگذریم به موضوع پراکندگی بیمه‌ها می‌رسیم که هر کدام سایت‌های متفاوتی دارند و فرایند طولانی استعلام و تفاوت در نحوه عملکرد هر کدام دردسر پذیرش داروخانه‌ها یا پزشکانی که استعلام می‌گیرند را بیشتر کرده است. نیاز به طراحی سامانه جامعی برای بیمه‌ها به شدت احساس می‌شود چراکه درصورت داشتن سامانه جامع و یکپارچه ساعت انتطار بیمار در مطب، داروخانه و آزمایشگاه کاهشی چشمگیر خواهد داشت.

دردسرهای بیماران خاص                                              

مشکل دیگری که بیشتر بیماران خاص را درگیر کرده مسئله محدودیت پزشکان در نوشتن نسخه‌های متعدد برای یک بیمار است. یکی از بیماران که پیوند کلیه داشت و به صورت مداوم به مصرف دارو و مراجعه به پزشک و آزمایشگاه نیاز دارد از این موضوع به ایسکانیوز گفت: من چند نوع دارو استفاده می‌کنم و برای تهیه آن‌ها به دو نسخه مجزا نیاز دارم اما پزشک نمی‌تواند در یک نسخه الکترونیک هر دو را بنویسد و من مجبور می‌شوم که دوباره به مطب مراجعه کنم یا پیش آمده که آزمایشی خاص را باید جدای از آزمایش‌های دیگر در آزمایشگاه متفاوت و زمان دیگری انجام دهم و برای اینکه دو نسخه مجزا داشته باشم، مجبور شدم که چندین بار به پزشک مراجعه کنم.پ

هر طرحی به یک سیستم پشتیبانی و نظارت نیاز دارد تا بتواند جلوی سو استفاده‌های احتمالی را بگیرد و بر نحوه اجرا اشراف داشته باشد. خلا امکان دریافت دارو با کد ملی افراد دیگر در نسخه‌نویسی الکترونیک وجود دارد و افراد شاهد این بودند که پیامک ثبت نسخه‌ای برایشان آمده که به آن‌ها تعلق ندارد و طبیعتا راه پیدا کردن متخلف هم دشوار است. این خلا به سودجویان بازار سیاه دارو کمک می‌کند که بتوانند با کد ملی غیر داروهای گران قیمت را با نرخ دولتی بخرند و با هزینه‌های گزاف در بازار سیاه بفروشند. راه جلوگیری از این تخلف‌ها ثبت شماره تلفن‌ها در سازمان تامین اجتماعی و وجود سیستم ارسال پیامک تایید و ثبت اطلاعات در پرونده هر شخص است تا بتوان تعداد داروهای خریداری شده هر فرد را استعلام گرفت.

انتهای پیام/

پرستو خلعتبری کد خبر: 1114329 برچسب‌ها اخبار روز

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اخبار روز نسخه نویسی الکترونیک قطعی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۹۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقدینگی بزرگ‌ترین چالش صنعت دارو/ بانک‌ها وام نمی‌دهند

بهمن صبور نایب رئیس انجمن داروسازان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه با وضعیت  دارو در کشور اظهار کرد: نقدینگی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های صنعت دارو است.

وی ادامه داد: اختلاف ریالی موجب کم شدن نقدینگی شرکت‌ها شده است. اجرای طرح دارویار، خرید دارو یا مواد اولیه آن را از ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی به ۲۸ هزارو ۵۰۰ تومان سوق می‌دهد. علاوه بر آن اکنون برخی دارو‌ها با ارز حدود ۴۲ هزار تومان خریداری می‌شود. شرکت‌ها پول لازم برای پرداخت این حجم از اختلاف قیمت را ندارند.

بانک‌ها وام نمی‌دهند

نایب رئیس انجمن داروسازان تهران افزود: تورم بهانه‌ای شده در دست بانک‌ها که با استفاده از آن به شرکت‌ها وام نمی‌دهند. درحالیکه شرکت‌ها برای خرید دارو و مواد اولیه آن به پول نیاز دارند تا بتوانند مابه التفاوت قیمت ریالی را پرداخت کنند. همین موضوع می‌تواند صنعت داروسازی را با مشکلات زیادی رو به رو کند.

صبور به طرح دارویار اشاره کرد و گفت: در طرح دارویار برای خرید دارویی که قیمت کل آن ۱۰۰۰ واحد است سهم بیمار ۱۰۰ واحد، سهم بیمه پایه ۳۰۰ واحد و سهم دارویار ۶۰۰ واحداست. با این توضیحات، دارویار سهم خود را از آذر ماه سال ۱۴۰۲ پرداخت نکرده است این در حالیست که قرار بود با اجرای طرح دارویار ظرف یک ماه پول مراکز از طریق سازمان هدفمندی و سازمان برنامه و بودجه واریز شود.

نایب رئیس انجمن داروسازان بیان کرد: اکنون مجموع طلب شرکت‌ها از داروخانه‌ها به بیش از ۷۰ همت رسیده است که حدود ۲۴ همت برای بخش دولتی و ۴۶ همت برای بخش خصوصی است. این بدهی برای بخش خصوصی بسیار بی‌سابقه است هیچ زمانی بدهی بخش خصوصی از بخش دولتی بیشتر نشده بود. لازم به ذکر است که داروخانه‌ها حدود ۱.۵ همت چک برگستی دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر تولیدکنندگان پول لازم برای پرداخت مابه التفاوت قیمت ریالی ارز را داشته باشند، مواد اولیه مورد نیاز برای تولید ۶ ماه دارو را خریداری می‌کنند و در نهایت هیچ مشکلی هم برای صنعت دارو به وجود نمی‌آید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قاچاق چالش عمده در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی است
  • کمبود انسولین در بریتانیا بحرانی شد
  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می‌کند
  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می کند
  • جزییات آیین نامه حمل و نقل دارو از طریق سکوهای آنلاین منتشر شد
  • آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد
  • نقدینگی بزرگ‌ترین چالش صنعت دارو/ بانک‌ها وام نمی‌دهند
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • نسخه کاغذی جایگزین نسخه نویسی الکترونیک در زمان قطعی سامانه بیمه سلامت
  • چگونگی خدمات‌دهی به بیماران در زمان قطع سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک بیمه سلامت