Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@09:03:23 GMT

روستای کِوشکسرشار از پتانسیل اما غرق در مشکلات

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۳۹۴۱۶

روستای کِوشکسرشار از پتانسیل اما غرق در مشکلات

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد روستای "کِوشک" علیا از توابع شهرستان بویراحمد واقع در ۴۰ کیلومتری شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، در مسیر یاسوج_ بابامیدان قرار دارد، که روستایی بسیار زیباست و طبیعتی بسیار زیبا، بکر و انارستان‌ها در طول مسیر، قهوه خانه ها و کبابی های سنتی، بسیاری وجود دارد و گوشت تازه از گوسفندان تازه ذبح شده به انتخاب مشتریان را آماده و در اختیار آنها قرار می دهند اما با مشکلات جدی مواجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انارستان "کِوشک" در فاصله ۴۰ کیلومتری  شهر یاسوج با برخورداری از شرایط مناسب آب‌وهوایی و خاک مساعد، از معروف‌ترین و مرغوب‌ترین انار کشور را در دل خود جای داده اند.

ظرفیت خوب این منطقه در تولید این ‌محصول به‌گونه‌ای است که می‌تواند در زمینهٔ اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد تأثیر خوبی داشته باشد اما متأسفانه امروز مشاهده می‌شود که محصول این منطقه با قیمت پایین به فروش می‌رود و به‌خلاف زحمات زیادی که باغداران برای تولید آن می‌کشند، سود اندکی به دست آن‌ها می‌رسد.

به گزارش ایسنا، هرساله در فصل برداشت بوی یاقوت سرخ کهگیلویه و بویراحمد با بوی ناامیدی پرورش‌دهندگان این محصول ناب پیوند می‌خورد، نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی برای فرآوری انار، ضعف بسته‌بندی، چوب حراج دلالان بر پیکر انار خوش‌رنگ کهگیلویه و بویراحمد، نداشتن برند و ارزان‌فروشی این محصول تنها بخشی از مشکلاتی است که انار "کِوشک" شهرستان بویراحمد و استان کهگیلویه و بویراحمد را رنج می‌دهد.

حمایت از کشاورزان در حد شعار مانده

ضرغام کریمی یک باغدار انار در این زمینه به خبرنگار ایسنا با بیان اینکه متأسفانه دلال‌ها عمده دسترنج باغداران "کِوشکی" را به یغما برده‌اند، می گوید: ما نمی‌توانیم محصول خود را مستقیم به بازار ارائه دهیم، دلالان با قیمت کم انار را از ما می‌خرد و سود کلان را خودش از فروش محصول ما می‌برد.

وی افزود: حمایت‌ها از کشاورزان در حد شعار بوده و در فصل برداشت که می‌رسد مسئولین قول ساختن کارخانه فرآوری و یا صنایع تبدیلی را می‌دهند و باز تا سال آینده خبری از این کارخانه‌ها نیست. در زمان فصل برداشت هیچ نظارتی بر قیمت‌ها نیست و کشاورزان به دلیل نبود سردخانه و برای جلوگیری از خرابی محصول به هر قیمتی که شده آن را به دلال‌ها می‌فروشند.

هنرمند زاده باغدار ۵۴ساله کوشکی به خبرنگار ایسنا می‌گوید: متاسفانه شاهد آن هستیم که محصول ارزشمند انار در کشور به سبب نبود کارخانجات بسته بندی این محصول در کشور، در قالب بسته بندی با کارتن‌های بسته بندی موز در کشور توزیع می شود که این توهینی هم به باغداران و هم تولیدکنندگان انار است. برای تقویت و حمایت از باغداران انار کار در کشور و افزایش صادرات این محصول، برنامه ریزان و مدیران اجرایی باید شرایط را به‌شکلی فراهم کنند که بتوان انار را در قالب بسته های زیبا، شکیل و مناسب، استاندارد و در شان نام انار و ایران به بازار عرضه کرد.

انار کوشک آفت زده و بیمار شده

وی با اشاره به به مشکلات حوزه تولید انار و آفات موجود عنوان کرد: کرم گلوگاه از مهمترین و شاخص‌ترین آفات انار به شمار می‌رود که سبب پوسیدگی و ترشیدگی این محصول می‌شود و کشاورزان باید برای رشد محصولات خود از اقلام مقاوم انار استفاده کنند، بااین حال متاسفانه هر سال و با همه تلاش و اجرای عملیات زراعی مناسب محصول تعدادی از درختان انار دچار پوسیدگی می شود. همچنین بعلت نداشتن سمی مخصوص با آفتاب سوختگی مواجه می شوند.

این باغدار تاکید کرد: در صورتی که پس از برداشت محصول انا سورتینگ، گریدینگ و ذخیره سازی مناسب در سردخانه ها صورت بگیرد درآمد باغداران بهبود می یابد و ارزش افزوده بیشتر خواهد داشت.

آب شرب و کشاورزی "کِوشک" یکی است!

کرامت کریمی، یکی از فرهنگیان روستای" کوشک" به خبرنگار ایسنا گفت: زندگی و کشاورزی مردم روستا به آب وابسته است البته پروژه آبرسانی قطره ای اجرا شد اما با وجود هزینه های صورت گرفته اصولی و کامل اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه روستای کوشک فاقد مسجد است که از مسئولان و متولیان امر بخصوص سازممان تبلیغات و اوقاف انتظار کمک و توجه داریم، افزود: آب شرب این روستا مشکل دارد و نیاز به ایجاد شعبه پست بانک، نانوایی و دستگاه عابر بانک در ورستا وجود دارد. جاده دسترسی روستا مناسب نیست و خاکی است و همچنین نیاز جدی به جدولگذاری داریم  چراکه رها شدن فاضلاب مشکلات بهداشتی را در پی خواهد داشت.

نیمه تمام ماندن طرح هادی

"یوسف مسعودی کوشک"، دهیار روستای کوشک شهرستان بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: طرح هادی روستای کوشک علیا از سال ۱۳۸۶ اجرا شده اما با وجود اینکه در زمان شروع اجرای این طرح اقدامات خوبی از جمله احداث ورزشگاه، اجرای سنگ فرش در معابر اصلی، احداث بوستان صورت گرفت، نمیه تمام رها شده و کامل اجرایی نشده است که از مسئولان مربوطه انتظطار داریم در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند. در ۱۰ سال اخیر تنها اقدام انجام شده مخلوط ریزی معابر روستا بوده که چون بیس ریزی صورت نگرفته همان هم از بین رفته است. معابر آبادی های روستا نیاز مبرم به زیرسازی و بهسازی دارند.

وی افزود: عمده محصول کشاورزی و باغی روستای "کِوشک" انار است که با توجه خشکسالی سال‌های اخیر مردم به سمت کشت انار رفته اند اما با توجه به مشکلاتی که هست این محصول ضایع می شود و زحمت باغداران از بین می رود. از جمله مشکلات کم آبی است که نیاز به برنامه ریزی و همکاری مسئولان جهاد کشاورزی دارد.

مردم از آب کشاورزی برای شرب استفاده می کنند

مسعودی کوشک با بیان اینکه آبیاری تحت فشار برای باغات روستا انجام شده اما این طرح به صورت اصولی اجرا نشده است و برخی از درختان روستا خشک شده اند، تصریح کرد: اجرای غیراصولی این طرح باعث مشکل برای آبیاری باغات شده است، دوره آبیاری انار باید ثابت باشد اما چون شبکه ایراد دارد، جوابگو نیست که این مساله اثر منفی روی باغات دارد، برخی باغات روستا بعلت آفتاب سوختگی با مشکل مواجه شدند. جهاد کشاورزی باوجود همه تلاش‌ها و پیگیری ها، سموم و موارد مورد نیاز را آنگونه که شایسته است به کشاورز و دامدار عرضه نمی کند. در سالهای قبل نهاده های دامی از طریق دلال‌ها توزیع می شد که خوشبختانه دست دلال کوتاه شده است.

دهیار این روستا عنوان کرد: بیش از ۸۰ هکتار باغ، سه کانال آبیاری و شبکه تحت فشار داریم اما با توجه به وضعیت خشکسالی و مشترک بودن آب کشاورزی و آب آشامیدنی روستا، با مشکل جدی مواه شده ایم. مسئولان و متولیان امر فکری به حال تامین منبع آب شرب مردم نکردند و از ۱۰ سال پیش انشعاب به مردم فروختند اما از آب کشاورزی برای شرب استفاده می کنند و مجبوریم آب کشاورزی را تقسیم کنیم.

مسعودی کوشک ادامه داد: آفت عمده محصول انار که کرم گلوگاه انار است باعث ضرر زیاد به محصولات شده که نیاز به بررسی کارشناسان جهاد کشاورزی و ارایه راهکار مناسب و بهتر دارد.
برای استفاده بهتر از محصول نیاز به احداث واحدهای فرآوری محصول انار است زیرا انار نیاز به صنایع تبدیلی جهت فرآوری دارد. در صورتی که صنایع تبدیلی داشته باشیم حتی پوست انار برای استفاده در صنایع دارویی و کنسانتره قابل استفاده است.

وی اظهارکرد: روستاهای کوشک علیا منطقه کوشک شامل کوشک علیا و حومه شامل ۶ روستا و آبادی است که ۵ روستا دارای شناسه و کد روستایی به مرکزیت کوشک علیا هستند. روستای کوشک علیا دارای ۱۹۰ خانوار و با ۷۰۰ نفر جمعیت است و در مجموع منطقه کوشک قریب به ۹۰۰ نفر جمعیت دارد. برخی روستاها فصلی هستند و به دلیل شرایط این بخش مهاجر پذیر است.

دهیار روستای کوشک خاطرنشان کرد: روستای کوشک در فاصله ۴۰ کیلومتری از شهر یاسوج مرکز استان واقع شده است که به لحاظ موقعیت جغرافیایی از پتانسیل بالایی برای گردشگری برخوردار است و با اینکه این پتانسیل برای مسئولان محرز شده اما گمنام مانده است و اقدام خاصی صورت نگرفته است. در برنامه ششم توسعه کارشناسان به ظرفیت های روستا اذعان داشتند اما اقدام خاصی در آن صورت نگرفت و در حد روی کاغذ ماند. آب و هوا و طبیعت بکر و دست نخورده داریم اما حمایت نشدیم.

مسعودی کوشک با بیان اینکه عمده درآمد مردم روستا از کشاورزی و دامداری است، بیان کرد: بخش عمده جوانان روستا در کافه های بین راهی جاده تراتزیتی یاسوج- بابامیدان مشغول هستند. که متاسفانه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون با مشکل روبرو شدند اما کمک به آنها نشده است. تردد جاده کمتر شد و از ۲۵ کافه برخی ورشکست و تعدادی به کلی جمع کردند.

وی تصریح کرد: در بحث باغداری که محصول عمده منطقه انار است با اینکه قدمت چندانی ندارد اما معروف است چون آب روستا از چشمه تامین می شود و انا روستا زا همه جا می شناسند و معروف است.

قابلیت‌های "کِوشک" جهت توسعه گردشگری روستایی و توریسم کشاورزی

"سید روح الله وحدتی"، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بویراحمد در خصوص مسایل و مشکلات حوزه گردشگری روستای "کِوشک" گفت: روستای "کِوشک" جز روستاهای هدف گردشگری نیست اما در حال بررسی هستیم چه جهت ثبت به عنوان روستای هدف گردشگری و روستای نمونه گردشگری اقدام شود. درصورتی روستایی به عنوان روستای هدف و نمونه گردشگری معرفی می‌شود که جاذبه‌های شاخص، آثار ثبت شده ملی، جشنواره‌ها و فرهنگ‌های خاصی داشته باشد.

وی افزود: روستای از قابلیت‌ها و استعدادهای خوبی جهت توسعه گردشگری روستایی و توریسم کشاورزی برخوردار است و همچنین قرار گرفتن این روستا در مسیر محور ترانزیتی "یاسوج-بابامیدان" دارای ظرفیت های بالایی از جمله ایجاد اقامتگاه های بوم گردی روستایی یا گردشگری پراشهری است.

وحدتی اظهار کرد: در صورتی که اهالی روستا یا سرمایه گذاری قصد سرمایه‌گذاری در حوزه تولید کشاورزی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی داشته باشند این اداره با تسهیل در روند صدور مجوزهای لازم حمایت لازم را برای ایجاد زیرساخت‌ها و پرداخت تسهیلات بین بانکی انجام خواهد داد.

وی در رابطه با ۲۵ واحد پذیرایی بین راهی در روستای کوشک واقع در مسیر محور یاسوج به بابامیدان عنوان کرد: این واحدها متاسفانه به دلیل رعایت نکردن قوانین و حریم راه‌ها تاکنون موفق به دریافت مجوز از اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای نشده‌اند که در این خصوص جلسات متعددی ریاست فرماندار شهرستان جهت ساماندهی واحدهای فاقد مجوز و پروانه بهره برداری تشکیل شد اما به علت مخالفت راهداری نتوانسته ایم مجوز سفره خانه سنتی به آنها بدهیم.

فروش انار کوشک با قیمت پایین بعلت نبود صنایع فرآوری

همچنین "حمید محمد زاده"، رئیس اداره جهادکشاورزی شهرستان بویراحمد نیز در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: روستای "کِوشک" با موقعیت آب و هوای نیمه گرمسیری مستعد محصولات انار، انجیر و پسته می باشد که هم اکنون محصول غالب این روستا انار است. در سال ۱۳۹۸ میزان ۲۸۶ از اراضی منطقه شامل ۱۲۰ هکتار باغ به صورت قطره ای و ۱۲۸ آبیاری بارانی، تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفت.

وی افزود: انار منطقه از ارقام سیاهدانه شهرضا و خوشبو و محلی است که سالانه حدود ۹۵۰ تن انار در این روستا تولید می شود البته باغات انار تا ۲۲۰ هکتار قابلیت افزایش سطح زیرکشت را دارند به علت خشکسالی های اخیر و کاهش منابع آب کشاورزی برنامه‌ای برای افزایش سطح زیر کشت این محصول را ندارد. با توجه به مصرف داخلی انار و نبود سرمایه گذار، امکان صادرات این محصول در استان وجود ندارد.

محمد زاده تصریح کرد: انار تولید شده روستای "کِوشک" در استان‌های خوزستان، فارس و اصفهان و بویراحمد و صورت تازه خوری و محصولات فرآوری شده سنتی رب انار، لواشک و ناردونه مصرف می‌شود. به دلیل نداشتن سردخانه و کارخانجات فرآوری باغداران "کِوشک" مجبورند محصولات خود را به صورت سنتی و فرآوری نشده و با قیمت پایین عرضه کنند تا محصول تولیدی‌شان رو دست‌شان نماند و خراب و فاسد نشود.

رئیس اداره جهادکشاورزی شهرستان بویراحمد ادامه داد: آفات اصلی انار "کرم گلوگاه" است که مبارزه شیمیایی ندارد بنابراین جهاد کشاورزی در سه سال اخیر مبارزه بیولوژیکی با این آفت را با رهاسازی زنبور در ۱۲۰ هکتار از اراضی باغات به طور پیوسته و مستمر انجام داده است که این امر باید طی مدت ۵ سال صورت گیرد تا نتیجه دهد.

محمد زاده در رابطه با در اختیار دادن سم جهت جلوگیری از آفتاب سوختگی انار بیان کرد: متاسفانه سم یارانه‌ای وجود ندارد اما سم «کائولن» نوعی کانی معدنی است که برای جلوگیری از آفتاب سوختگی انار استفاده می شود اما متاسفانه موجودی انبار جهاد کشاورزی صفر بوده است.

مشکل طرح هادی کوشک پیگیری می شود

همچنین اسماعیل باقری، مدیرکل بنیاد مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در خصوص مشکل طرح هادی روستای" کِوشک" گفت: این مشکل را پیگیری و بررسی می کنیم.

محدودیت اعتبار داریم

در ادامه حجت الاسلام عباس نصیر الاسلامی، مدیرکل اوقاف و امر خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با فاقد مسجد بودن روستای "کِوشک"اظهارکرد: با توجه به محدودیت اعتبار و توزیع آن فعلا اکان کمک برالی ساخت مسجد روستای کوشک وجود ندارد اما اهالی روستا این مساله را پیگیری کنند تا در صورت امکان کمکی در این زمینه شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی كهگيلويه و بويراحمد روستای کوشک جهاد كشاورزي یاسوج استان کهگیلویه و بویراحمد شهرستان بویراحمد خبرنگار ایسنا جهاد کشاورزی صنایع تبدیلی آفتاب سوختگی روستای کوشک آب کشاورزی بسته بندی طرح هادی روستای ک انار ک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۹۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لطافت هوای روستای گیامی پس از بارش باران در قالب تصاویر

روستای گیامی از توابع بخش رضویه در استان خراسان رضوی است. این روستا نیز از بازش‌های بهاری بی نصیب نماند و میزبان بارش رحمت الهی شد.

شهروند خبرنگار ما تصاویری از لطافت هوای این روستا را به نمایش درآورد که می‌توانید مشاهده کنید.

منبع: شهروند خبرنگار - خراسان رضوی

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • مطالبات مردم روستاهای آبپخش پیگیری می‌شود
  • آذرخش جان یک نفر را در مردهک عنبرآباد گرفت
  • جاده پُر دست انداز یکی از روستا‌های فومن
  • آیین گاوکشان 
  • تامین آب آشامیدنی روستای کهن دژ
  • آب آشامیدنی روستای کهن دژ در شهرستان کیار تامین شد
  • سفر به روستای گردشگری توآباد از لنز دوربین شهروند خبرنگار
  • لطافت هوای روستای گیامی پس از بارش باران در قالب تصاویر
  • روستای نظرلو در شهرستان شبستر به شهر تبدیل شد
  • ۳۲۰۰مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد