Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@13:46:58 GMT

سهم بهداشت روان از بودجه سلامت کشور کم است

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۳۹۸۶۹

سهم بهداشت روان از بودجه سلامت کشور کم است

به گزارش ایرنا از وبدا، در آستانه برگزاری شانزدهمین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور، سومین جلسه کارگروه تخصصی سلامت روان با هدف بازنگری و به روزرسانی اهداف و مجموعه مداخلات سند سلامت روان با مشارکت حداکثری دستگاه های اجرایی ذی نفع به ریاست علی دل پیشه رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت پس از بیان پیشینه تدوین، تصویب و اجرای اولین نسخه سند سلامت روان از سال ۱۳۹۱، بر نقش دستگاه های اجرایی ذی نفع تاکید کرد.

احمد حاجبی  همچنین با اشاره به کم بودن سهم بودجه سلامت روان از بودجه سلامت کشور، بر ضرورت وجود سیاست و منابع مالی موردنیاز به عنوان دو رکن اصلی برای تسهیل ارائه خدمات سلامت روان، تاکید کرد.  

وی ضمن برشمردن اهداف سند در زمینه ارتقای سواد سلامت، افزایش بهره مندی از خدمات سلامت روان و افزایش توانمندی آحاد جامعه، از نمایندگان حاضر در جلسه خواست با شناسایی سهم دستگاه مربوطه در تحقق و به روزرسانی اهداف و مداخلات سند جهت طرح و تصویب در شانزدهمین جلسه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی و استقرار آن همراهی کنند.

همچنین علی اسدی معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در این جلسه، ضمن مرور دستورکار و مصوبات جلسات گذشته، بر لزوم ارسال نظرات دستگاه های عضو کارگروه در خصوص جدول تقسیم کار ملی تاکید و از نمایندگان درخواست کرد که با در نظر گرفتن وظایف ذاتی، ظرفیت، امکانات و توان اجرایی دستگاه، نسبت به به روزرسانی مداخلات، سریعا اقدام کنند.

مشکلات اقتصادی از عوامل تشدید مشکلات سلامت روان است 

علی دل پیشه رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور در سومین جلسه کارگروه تخصصی سلامت روان نیز ضمن اشاره به مفهوم سلامت روان و ابعاد آن، به اهمیت پیگیری سلامت روان در شرایط اپیدمی کرونا تاکید کرد.

وی ضمن بیان تاثیر عواملی مانند رعایت حقوق شهروندی، توزیع عادلانه منابع، پیشگیری از بلایای طبیعی و تکامل دوران کودکی به عنوان عوامل موثر بر سلامت روان به ارتباط تورم و وضعیت اقتصادی با سلامت روان اشاره کرده و کرونا و تنش های ناشی از آن از جمله مشکلات اقتصادی را از عوامل تشدید مشکلات سلامت روان عنوان کرد.

در ادامه نشست، نمایندگان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش استثنایی، هلال احمر، سازمان نظام پزشکی، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا) و بهزیستی هر یک در رابطه با اهمیت موضوع سلامت روان و لزوم بازنگری اهداف و مداخلات آن با توجه به اقتضائات شرایط فعلی کشور و دوران پساکرونا، لزوم فراهم کردن بستر همکاری های بین بخشی برای تسهیل اجرای سند و ایجاد هماهنگی میان عملکرد دستگاه های اجرایی ذی نفع، تاکید بر جایگاه نظارتی دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در استقرار سند، لزوم سازگاری محتوایی و زمانی سند با برنامه هفتم توسعه مواردی را مطرح کردند.

همچنین حاجبی از هر یک از نمایندگان خواست تا نظرات اصلاحی دستگاه مربوطه در مورد سند، جدول مداخلات بین بخشی و متن مصوبه پیشنهادی جهت طرح و تصویب در جلسه آتی شورا را طی هفته جاری به دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور ارسال کنند.

برچسب‌ها سلامت روان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سلامت روان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بهداشت و سلامت سلامت روان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بهداشت و سلامت دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور سلامت روان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۹۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعداد پرستاران زن در ایران، ۷۵درصد بیش از پرستاران مرد است

عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت در دومین روز از مراسم هشتاد و دومین اجلاس مدیران پرستاری کشور در مشهد مقدس، با بیان اینکه کمبود پرستار یک‌ مسئله جهانی است، اظهار کرد: در جهان ۲۸ میلیون نفر کادر پرستاری داریم اما نیاز جهان ۳۴ میلیون نفر است یعنی با کمبود ۶ میلیون پرستار در جهان مواجه هستیم؛ از این رو سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد که گسترش خدمات سلامت از حوزه پرستاری تعمیق بیشتری پیدا کند تا عدالت در سلامت، محقق شود.

وی افزود: عدالت در سلامت در سرفصل‌های وزارت بهداشت نیز قرار گرفته است؛ این عبارت به معنای دسترسی آسان و ارزان مردم به خدمات با کیفیت و ایمن است.

عبادی درباره آمار پرستاران فعال در کشور تصریح کرد: در حوزه درمان و مراقبت گروه پرستاری ۲۳۰ هزار نفر در مراکز درمانی فعال هستند و این عدد در بین جمعیت ۵۵۰ هزار نفری کارکنان وزارت بهداشت قابل توجه است و بنابراین پرستاران می‌توانند در سنجه‌های مختلف نظام سلامت اثرگذار باشند و رضایت آنها نیز به رضایت گیرندگان خدمت منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه جمعیت پرستاران به لحاظ تعداد بعد از جمعیت معلمان در آموزش و پرورش دومین رتبه را در کشور دارد، بیان کرد: براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، بی توجهی به پرستاری بی توجهی به سلامت جامعه است و این موضوع نگاه ما به پرستاری را ویژه‌تر می‌کند و دغدغه ما در رابطه با سلامت مردم را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر پرستاران نقش های متنوعی در نظام سلامت ایفا می کنند و با توجه به اینکه تا ۳۰ سال آینده یک چهارم جمعیت سالمند می‌شوند جایگاه آن‌ها در نظام سلامت باید ارتقا یابد.

عبادی با اشاره به اینکه در رشته‌های گروه پرستاری شامل اتاق عمل و فوریت‌های پزشکی سالانه ۱۵ هزار نفر تربیت می‌شوند، خاطرنشان کرد: همچنین ۱۳ رشته کارشناسی ارشد پرستاری داریم که شامل مراقبت‌های ویژه کودکان و نوزادان، اورژانس، بزرگسالان، سلامت جامعه، روان پرستاری و ‌.. است. 

وی با اشاره به نقش پررنگ بانوان در شغل پرستاری بیان کرد: در دنیا ۹۰ درصد پرستاران را بانوان و ۱۰ درصد را مردان تشکیل می‌دهند اما در کشور ما پذیرش دانشجویان آقا افزایش یافته و ۷۵ درصد پرستاران بانوان و ۲۵ درصد آقایان هستند. جمعیت بزرگ بانوان در این حرفه نشان از تاثیرگذاری زنان در اجتماع دارد و نیاز به توجه خاص به این گروه را بیشتر می‌کند زیرا ماهیت پرستاری سخت است و شیفت‌های غیرمتعارف در آن وجود دارد و خدمت پرستاری یک لحظه نیز قابل متوقف شدن نیست.

وی ادامه داد: میانگین سهم سلامت از درآمد ناخالص داخلی در اکثر کشورهای جهان ۸ درصد است، این شاخص در برخی کشورهای پیشرفته به ۱۱ درصد نیز می‌رسد اما در کشور ما ۳ تا ۵ درصد بوده است. در دوره کرونا که نگاه ویژه‌ای به حوزه سلامت شد این عدد افزایش پیدا کرد و اکنون به ۳ تا ۴ درصد از سهم تولید ناخالص ملی رسیده است.

وی با بیان این‌که انسان سالم محور توسعه پایدار است، تصریح کرد: حوزه سلامت در توسعه هر کشوری اهمیت دارد. در صد سال گذشته نگرانی جامعه بشریت محدود به سلامت جسمانی بود اما بعد از توسعه فناوری‌ها و سرعت بیش از حد زندگی روزمره، به تدریج موضوع سلامت روان، سلامت اجتماعی و معنوی نیز مورد توجه قرار گرفتند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه در دسترس بودن و ارزان بودن خدمت موانعی دارد، گفت: یکی از رویکردهایی که کشورها به کار گرفته‌اند استفاده از نیروهای چندکاره است. پرستاران این قابلیت را دارند که بر اساس برنامه‌های درسی‌شان در حوزه‌های پیشگیری، ارتقای سلامت، مراقبت و درمان و توانبخشی مشارکت کنند. برای مثال در کشورهای حوزه اسکاندیناوی اولین مراجعه مردم به پرستاران و مراقبین سلامت است و برآوردها نشان داده ۸۵ درصد خدمات اولیه سلامت توسط این نیروها قابل انجام است.

وی با بیان اینکه در توازن نیروی انسانی و به کارگیری نیروی انسانی نیاز به بازنگری داریم، تاکید کرد: ظرفیتی که به طور خاص و عام در پرستاری ایران وجود دارد می‌تواند بسیاری از خلاهای مراقبتی را پوشش دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • امنیت غذایی جهان تهدید می شود
  • در سال‌های اخیر فعالیت‌های پژوهشی با هدف کمک به امنیت غذایی کشور بوده است
  • تعداد پرستاران زن در ایران، ۷۵درصد بیش از پرستاران مرد است
  • سازمان دامپزشکی به‌دنبال بازمهندسی در فرایندهای سازمانی است
  • ۲۵ مورد تقلب با دستگاه‌های الکترونیکی در کنکور ۱۴۰۳ کشف شد/ اعلام زمان برگزاری نوبت اول کنکور
  • حضور ۱۰ شرکت تولیدی کشاورزی مازندران در نمایشگاه اکسپو
  • وزیر ارشاد خبر داد: تغییر نامِ جزیره «ابوموسی» به «بوموسی» و احتمال ثبت عملیات «وعده صادق» در تقویم
  • جلوگیری از توزیع مواد غذایی فاسد در مهریز
  • تجلیل از فعالان حوزه سلامت روان مهاباد
  • تشکیل کمیته تخصصی «سبز و آبی» در راستای اهمیت امنیت غذایی در کشور