Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@05:55:28 GMT

«کشت مستقیم» شیوه ای نوین در کشاورزی

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۴۷۷۵۷

«کشت مستقیم» شیوه ای نوین در کشاورزی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در تعریف «کشت مستقیم» به عنوان روشی نوین در کشاورزی می توان گفت که این نوع کشت با حذف عملیات خاکورزی یا شخم زنی در زمین کشاورزی انجام می شود.

«کشت مستقیم» یا «بی خاکورزی» نوعی کشاورزی حفاظتی است که سعی می‌شود میزان دست‌کاری در خاک به حداقل برسد و محصول جدید در بقایای محصول قبلی کشت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نوع کشت مستلزم رعایت اصول و قوائدی است که در صورت رعایت آنها، مزایای زیادی را به همراه خواهد داشت و در غیر این صورت، باعث افت شدید عملکرد محصول می‌شود.

فواید کشت مستقیم چیست؟

غلامحسین ساربان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به خبرنگار ما می‌گوید: کاهش مصرف انرژی، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش مواد مغذی زمین، کاهش نیاز به سرمایه گذاری برای تهیه ماشین آلات، کاهش زمان لازم برای آماده سازی زمین و حفظ رطوبت خاک از جمله مزایای کشت مستقیم هستند.

او می‌افزاید: دستگاه‌های کشت مستقیم از نوع خطی و ردیفی هستند که برای کاشت گندم، جو، کلزا و کنجد از نوع خطی و برای کاشت ذرت، پنبه، لوبیا و چغندر قند از نوع ردیفی استفاده می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه می‌دهد: در سال زراعی جاری، میزان کشت مستقیم آبی دو هزار و ۴۵۲ هکتار و کشت مستقیم دیم پنج هزار و ۷۴۶ هکتار بوده است.

بیشتر بخوانید

استفاده از پهپاد سمپاش اقدامی جدید برای افزایش تولید در بخش کشاورزی

ساربان بیان می‌کند: سطح زیر کشت مستقیم آبی و دیم برای محصول جو هزار و ۲۱۰ هکتار، برای کلزا ۶۰ هکتار، برای گندم شش هزار و ۴۱۰ هکتار، برای ذرت ۴۲۰ هکتار، برای پنبه ۴۲ هکتار و برای حبوبات ۷۴ هکتار است.

او تصریح می‌کند: شهرستان‌های نیشابور، تربت حیدریه، قوچان، مشهد و درگز، پنج شهرستان اولی هستند که بیشترین سطح زیر کشت مستقیم را در خراسان رضوی دارند.

ارائه تسهیلات به کشاورزان برای توسعه کشت مستقیم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید می‌کند: برنامه‌های جهاد کشاورزی برای توسعه کشت مستقیم در استان ایجاد مزارع الگویی، ارائه تسهیلات کم بهره و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در شهرستان هاست.

ساربان اظهار می‌کند: برای خرید دستگاه کشت مستقیم، تسهیلات ۶۴۰ میلیون تومانی از محل کمک‌های فنی با ۱۱ درصد یارانه سود به کشاورزان پرداخت می‌شود و همچنین ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از محل اعتبارات طرح خوداتکایی به هشت شهرستان برای ایجاد مزارع الگویی ارائه داده شده است.

تاثیر کشت مستقیم بر اشتغال

او می‌افزاید: در حالت کلی اشتغال و مکانیزاسیون در کشاورزی اثرات منفی بر یکدیگر دارند؛ هر چند که مکانیزاسیون تاثیر‌های به مراتب بیشتری بر اشتغال دارد.

بیشتر بخوانید

کاشمر نخستین قطب آموزش کشاورزی خراسان رضوی برگزاری جشنواره روز ملی مزرعه در مشهد افتتاح چهارمین نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی در مشهد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه می‌دهد: با بکارگیری نیروی کار متخصص در شرکت‌های خدمات مکانیزاسیون و پرداخت‌های حمایتی در جهت کاهش هزینه‌های تولید و به دنبال آن ماندن کشاورز در روستاها، می‌توان آسیب‌های اشتغال را جبران کرد و باعث افزایش اشتغالزایی در بخش کشاورزی شد.

کشاورزان رغبت کمتری به کشت مستقیم دارند

ساربان با بیان اینکه موارد زیادی باعث تمایل کمتر کشاورزان شده اند؛ بیان می‌کند: با توجه به اینکه نگهداشتن بقایای گیاهی یکی از مهمترین مولفه‌های کشت مستقیم است؛ در چند سال اخیر به علت کمبود علوفه، تمامی بقایای گیاهی صرف خوراک دام می‌شود.

او تصریح می‌کند: تنوع علف هرز در سال‌های اولیه کشت مستقیم بیشتر است و مبارزه شیمیایی با علف هرز به علت بالابودن قیمت سموم، گران تمام می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید می‌کند: ادوات کشت مستقیم در سال‌های اخیر افزایش قیمت داشته اند و تسطیح مناسب و استفاده از سامانه‌های آبیاری که در دسترس همه کشاورزان نیست.

کشت مستقیم محصولات کشاورزی به پایداری محیط زیست و سلامت خاک کمک می‌کند و هزینه‌های اضافی تولید را کاهش می‌دهد؛ پس نیاز است نگاه ویژه‌ای به قیمت ماشین آلات و ادوات این شیوه جدید و مدرن کشاورزی شود.

گزارشگر: امیرحسین چهاریاری

انتهای پیام// ف. ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشت مستقیم کشاورزی نوین کشت مستقیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۴۷۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند تک برگ اراضی به کشاورزان بوشهر تحویل داده شد

به گزارش خبرنگار مهر، در نشست شورای قضائی و شورای حفظ حقوق بیت المال سه فقره از اسناد تک برگ اراضی کشاورزی با حضور «رضا افلاطونی»، معاون وزیر و رئیس سازمان امور اراضی کشور و هیأت همراه تحویل کشاورزان استان شد.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر ظهر شنبه در این مراسم گفت: یکی از اولویت‌های مهم اداره ثبت اسناد و املاک صدور اسناد تک برگ اراضی کشاورزی است که تاکنون برای ۱۱ هزار و ۴۷۴ قطعه به مساحت ۱۳۰ هزار و ۵۴ هکتار سند تک برگ صادر شده است.

محمدرضا بزرگمهر افزود: ۳۱ فقره سند تک برگ اراضی کشاورزی به مساحت پنج هزار و ۸۰۰ هکتار نیز در طی ۲ روز گذشته صادر شده است که به صورت نمادین سه فقره سند تک برگ توسط رئیس سازمان امور اراضی کشور به کشاورزان تحویل داده شد.

کد خبر 6089879

دیگر خبرها

  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • ۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • سند تک برگ اراضی به کشاورزان بوشهر تحویل داده شد
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • تلفیق هنرنمایی طبیعت با فناوری نوین، نجات کشاورزی کم بازده دیم
  • تامین سوخت کشاورزان جغتای با فناوری نوین
  • تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان جغتای با استفاده از فناوری نوین