Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@18:06:32 GMT

حدود 10 درصد معتادان مازندرانی را زنان تشکیل می دهند

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۴۸۸۵۶

حدود 10 درصد معتادان مازندرانی را زنان تشکیل می دهند

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اجتماعی| احتمالا بسیاری از شما نظریه قورباغه آرام پز را شنیده‌اید. قورباغه‌ای که درون یک ظرف آب قرار داشت و به مرور با بالا رفتن دمای آب، زنده زنده آب پز شد! قورباغه‌ای که نه تنها متوجه تغییر دمای آب نمی‌شد بلکه یک حس لذت بخش برای او داشت و با خو کردن به آن در نهایت تمام بدنش فلج شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داستان اعتیاد هم تقریبا شبیه به داستان این قورباغه است! حکایت نشان دادن باغی سبز و‌ در نهایت رسیدن به کویر!

اعتیاد در کشور ما معضلی مردانه بوده و به مرور رفته رفته جنبه زنانه بودن آن بیشتر شده است.

مطالعات نشان می‌دهد زنان غالبا به دلایلی چون  پایین بودن سن و نداشتن تحصیلات و بیشتر به دلیل اینکه همسر آنها معتاد بوده و یا در یکی از اعضای خانواده سوء مصرف مواد وجود داشته، به این دام می‌افتند.

با این تفاسیر همیشه شنیده و دیده‌ایم که  یک زن معتاد به مراتب بیشتر از یک مرد معتاد به جامعه و خانواده آسیب می‌رساند.

طی نشست کارشناسان و مدیران کل دستگاه‌های مختلف اجتماعی استان مازندران در شهر ساری، وضعیت اعتیاد زنان برسی و راهکارهای پیشگیری از شیوع این آسیب مورد بحث قرار گرفته است. ‌

در این نشست اعلام شد: از آنجایی‌که بیشترین مسؤولیت اجتماعی و خانوادگی بر دوش زنان است، گسترش اعتیاد بین زنان علاوه بر از بین رفتن کانون گرم خانوادگی، مسؤولیت اجتماعی آنان در فرزندپروری را نیز به خطرانداخته است.

۱۰ درصد معتادان مازندران را زنان تشکیل می‌دهند

گوهردهی مدیرکل بهزیستی مازندران نیز درباره اعتیاد زنان ابراز نگرانی کرده و در آخرین نشست خبری، با بیان اینکه زنانه شدن و کاهش سن اعتیاد معضلات مهم امروز در حوزه مصرف مواد مخدر بوده و زنگ خطر را بیش‌ازپیش به صدا درآورده است، اظهار کرد: کمتر از ۱۰ درصد معتادان مازندران را زنان تشکیل می‌دهند.

سمیه قاسمی طوسی مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران هم با هشدار بر اینکه غفلت و ناآگاهی از ایجاد نشاط اجتماعی سبب تکثیر قارچ گونه اعتیاد زنان می‌شود، بر ضرورت نشاط‌افزایی در میان زنان و دختران جامعه تاکید و عنوان کرد: افزایش نشاط در میان زنان و دختران، مقدمه افزایش مشارکت زنان است.

وی خاطرنشان کرد: امروزه در شرایطی هستیم که برخی آسیب‌ها همانند اعتیاد، به سمت زنانه شدن متمایل شدند و ما می‌توانیم با تزریق نشاط اجتماعی، تشویق زنان به ورزش و تفریحات سالم در فضای مناسب، از جسم و روح دختران و مادران صیانت کنیم.

افزایش تعداد زنان معتاد در سنین پایین

احمد مظفری دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مازندران از افزایش تعداد زنان معتاد در سنین پایین خبر داد و آن را یک زنگ خطر توصیف کرد.

وی کاهش سن اعتیاد، افزایش نرخ اعتیاد بین زنان و درگیری خانواده ها با مشکلات آسیب های اجتماعی ناشی از این امر را مهم ترین دغدغه مربوط به حوزه مواد مخدر در مازندران معرفی کرد و توضیح داد: میانگین سن اعتیاد در مازندران کمتر از میانگین کشوری می باشد و به ۲۴ سال رسیده است.

در این میان پی می‌بریم که اعتیاد نه تنها معضلی جدی برای جامعه است که اکنون به معضلی جدی تر برای کانون‌گرم خانواده تبدیل شده و‌‌ رفته رفته دامن مادران آینده را در بر می‌گیرد.

از همین رو، پیشنهاد می‌شود فعالان و برنامه‌ریزان فرهنگی و اجتماعی و سازمانهای مسؤول مبارزه بامواد مخدر بیش ازسایر گروه‌ها، ‌برای نوجوانان و جوانان و به طور خاص زنان، اهمیت ویژه‌تری قائل شوند.

از سوی دیگر، ضمن سالم‌سازی محیط‌های اجتماعی، لازم است در رسانه های مطرحی چون صداو‌سیما نیز به این مسئله در غالب مستند و‌ فیلم‌های آموزنده پرداخته شود، چرا که مشکل اصلی جامعه‌ امروز ما به ویژه در استان مازندران عدم آگاهیست.

اگر از همان ابتدا در محیط خانواده، مدارس و دانشگاها بستری برای آگاهی از مشکلات اعتیاد فراهم شود، شاید کمتر شاهد گسترش این مشکل به ویژه بین دختران و‌ مادران آینده جامعه باشیم.

امیدواریم روزی برسد که همه ما از کلمه اجتناب به درستی استفاده کنیم و از رویارویی با احساسات ناخوشایند که تسکین کوتاه‌مدت و عواقبی بلند مدت به همراه دارد دوری کنیم.

انتهای پیام/۳۱۴۱/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: اعتیاد زنان زنانه شدن اعتیاد مدیرکل بهزیستی مازندران مواد مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۴۸۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد

مدیرکل گمرک استان زنجان گفت: ترکیه با سهم ارزشی حدود ۵۶ درصد، عراق با ۲۶ درصد و امارات با حدود پنج درصد از جمله کشورهای مقصد محصولات صادراتی زنجان طی سال گذشته بود.

زین‌العابدین گنج‌خانلو در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: طی سال گذشته عمده کالای صادراتی این استان شامل شمش روی، ترانسفورماتور و متعلقات، پروفیل، میلگرد، نبشی، شمش فولادی، مفتول مسی، فیلم پروپیلن، اسید سولفونیک، کنسانتره روی، لبنیات، شمش سرب، کاغذ فلوتینگ، تست لاینر و مقوا بود.

وی افزود: ترکیه با سهم ارزشی حدود ۵۶ درصد، عراق با ۲۶ درصد و امارات با حدود پنج درصد از جمله کشورهای مقصد محصولات صادراتی زنجان طی سال گذشته بود.

مدیرکل گمرک استان زنجان گفت: در این مدت حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن کالا به ارزش تقریبی ۳۱ میلیون دلار از گمرک استان صادر شده است که به لحاظ ارزش حدود ۲۶ درصد افزایش و از نظر وزن ۱۴ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

گنج‌خانلو ادامه داد: همچنین ۳۴ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۱۰.۶ میلیون دلار به صورت موقت وارد استان شده است که نسبت به سال گذشته از نظر ارزش ۱۸ درصد و از نظر وزن ۱۹ درصد افزایش دارد.

مدیرکل گمرک استان زنجان با اشاره به افزایش ۲۶ درصدی صادرات از گمرک زنجان گفت: همچنین در رویه ورود موقت نیز شاهد افزایش هستیم که امیدواریم با رونق فعالیت واحدهای صنعتی استان، سطح تجارت خارجی نیز افزایش پیدا کند.

وی افزود: در این مدت همچنین واردات قطعی بیش از ۲۴.۵ میلیون دلار کالا به وزن بیش از ۱۴ هزار تن ثبت شده است که نسبت به سال گذشته از نظر ارزش ۵۹ درصد کاهش و از نظر وزنی ۴۲ درصد کاهش دارد.

کد خبر 748375

دیگر خبرها

  • لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • ۶۰۰ معلم نمونه مازندرانی تقدیر می‌شوند
  • دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
  • قطع درختان و تخریب طبیعت در الیمالات دغدغه مازندرانی‌ها شد + فیلم
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • تلاش فدراسیون کبدی برای ادامه همکاری با «مازندرانی»
  • ثبت فوت مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان در سال ۱۴۰۲ بوده است
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد