Web Analytics Made Easy - Statcounter

جعفر وحدت در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه کاشت پسته در سطح ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه انجام شده که ۱۲۵ هکتار از این باغ‌ها بارور هستند، افزود: تولید هر هکتار محصول پسته در استان برای یک خانوار زمینه اشتغال زایی مستقیم را فراهم و این امر کمک شایانی را به معیشت خانواده‌ها می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: برخی از شهرهای آذربایجان غربی به ویژه ارومیه به دلیل شرایط زیست محیطی، ظرفیت مناسبی برای کشت و تولید پسته دارد. عمدتاً در شهرستان‌های ارومیه و سلماس پسته کشت شده و در همه شهرستان‌ها به غیر از اشنویه و چالدران و تکاب، جایگزینی باغات پسته انجام گرفته است.

وحدت ادامه داد: برداشت پسته از اواخر شهریورماه شروع شده است و با توجه به بحث کمبود منابع آبی و نیاز به جایگزینی باغات پرآب بر با باغات کم نیاز، احداث باغات پسته به شرط جایگزینی با باغات با نیاز آبی بالا از سال‌های اخیر در استان انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به میانگین تولید ۵۰۰ کیلوگرم پسته در هر هکتار بیان کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی و در صورت تأمین اعتبار از محل طرح اصلاح، احیا و جایگزینی باغات و تغییر الگوی کشت به منظور احیای دریاچه ارومیه نسبت به توسعه محصولات کم آب‌بر مانند پسته و سنجد به جای سایر محصولات باغی اقدام می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، عمده ارقام پیوندی در باغ‌های استان را رقم‌های احمدآقایی عنوان کرد و ادامه داد: ارقام استفاده شده در باغات سازگاری اکبری، احمدآقایی، رضایی، عباسعلی، شاه پسند و AN۱ تا AN۵، نر زودگل و نردیرگل است.

پسته محصولی مقاوم به شوری آب‌های زیر زمینی است و توسعه کشت این محصول کم آب بر و جایگزینی آن به‌جای محصولات پرآب بر از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای کاهش مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است.

کد خبر 5324934

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی پسته دریاچه ارومیه بوشهر ویروس کرونا شهادت امام رضا ع آمار کرونا واکسن کرونا کرمانشاه هفته ناجا خطبه های نماز جمعه عکس استانها مشهد نیروی انتظامی گرگان شیوع کرونا امام رضا ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۲۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با  بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز مهاباد؛ مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون مبارزه با عوامل خسارتزا در سطح ۲۴۶ هزار هکتار از مزارع غلات استان انجام شده است که ۲۶۱ هکتار آن مربوط به بیماری برگی زنگ زردگندم است.

فرشته صادقی نسب افزود: باتوجه به شرایط جوی مناسب برای ایجاد وگسترش بیماری برگی بویژه زنگ زرد گندم در مزارع غلات استان، لازم است کارشناسان شبکه مراقبت ضمن پایش دقیق مزارع، درصورت مشاهده بیماری هرچه سریع‌تر اطلاع رسانی لازم را در خصوص  کانون کوبی و سمپاشی  مزارع با سموم توصیه شده به کشاورزان انجام دهند.

صادقی نسب اظهارکرد:  با توجه به نقش بیماریها در کاهش عملکرد محصول، عملیات مبارزه  بایستی با نظر کارشناسان شبکه مراقبت و در اسرع وقت انجام گیرد تا علاوه بر اثربخشی مناسب از وارد آمدن خسارت به مزارع جلوگیری شود.

صادقی نسب اضافه کرد: عملیات ردیابی و پایش در مزارع همچنان ادامه دارد و توصیه های مدیریتی لازم توسط کارشناسان به کشاورزان انجام  می گیرد.

دیگر خبرها

  • شهرداری ارومیه از اعتبارات ملی محروم مانده است
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • برداشت گل محمدی از شهر همسایه قله تفتان
  • غرق شدن ۲ جوان در رودخانه نازلوچای ارومیه
  • پیش بینی برداشت افزون بر ۶ هزار تن غلات در گراش
  • اسلام نگاهی مقدس به مسئله کار و کارگر دارد
  • مبارزه با  بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • تجلیل از قاریان، خادمان و فعالان قرآنی در ارومیه
  • 7 میز خدمت در حاشیه نماز جمعه ارومیه برپا می‌شود