Web Analytics Made Easy - Statcounter

مطلق مدیریت کاهش خطر بلایا بر ایجاد آمادگی در نظام سلامت پیش از وقوع زلزله در تهران به عنوان یک الزام اجتناب‌ناپذیر تاکید کرد.

به گزارش برنا؛ محمد اسماعیل مطلق،  مشاور معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در وبینار «زلزله احتمالی تهران؛ راهکارها و چالش ها» که در آستانه روز جهانی کاهش خطر بلایا (۲۱ مهر مصادف با ۱۳ اکتبر) در ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، با اشاره به وقوع زلزله در کشورهای مختلف افزود: زلزله ۶.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸ ریشتری واشنگتن در سال ۲۰۰۱ یک کشته و ۴۰۷ مصدوم، زلزله ۶.۷ ریشتری ۱۹۹۴ در کالیفرنیا ۵۷ کشته و ۱۵۰۰ مصدوم، زلزله ۶.۸ ریشتری ۱۹۸۸ ارمنستان ۲۵ هزار کشته و ۱۳۰ هزار مجروح و زلزله ۶.۶ ریشتری سال ۲۰۰۳ بم ۲۶ هزار و ۲۰۰ کشته و ۳۰ هزار مصدوم  برجای گذاشت. این زلزله‌ها نشان از پیامدهای متفاوتی دارد که علت این موضوع قابل بررسی است و نیاز به تهیه شواهد و پیرو آن انجام اقدامات مبتنی بر شواهد دارد.

او ادامه داد: کمبود منابع مالی پایدار، لزوم آموزش نیروی انسانی، درک خطر پایین جامعه، نبود رویکرد پیش فعال (پیشگیرانه) در حوزه مدیریت خطر بلایا که موجب تاب آوری نظام سلامت می‌شود، توجه گذرای مسئولان به مدیریت خطر بلایا فقط در زمان وقوع حادثه، عدم وجود یا عدم حمایت از برنامه‌های جامعه محور در حوزه مدیریت خطر بلایا و کم‌توجهی به درس آموخته‌های مخاطرات رخ داده در ایران و سایر کشورها از جمله چالش‌ها و کمبودهای این عرصه است.

مطلق اظهار کرد: استراتژی‌های آمادگی در دفتر مدیریت خطر بلایا وزارت بهداشت در دو محورِ اصلی «تاب آوری نظام سلامت در برابر بلایا و حوادث» و «تاب آوری جامعه در برابر بلایا و حوادث» پیگیری می‌شود.

مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا گفت: اجرای برنامه ارزیابی ایمنی و خطر واحدهای بهداشتی، اجرای برنامه نظام مراقبت وقوع و ثبت پیامدهای بلایا، برنامه پاسخ نظام سلامت به حوادث و بلایا و الزام بیمه واحدهای بهداشتی در برابر بلایا در حیطه تاب آوری نظام سلامت در برابر بلایا و حوادث اجرایی شده است.

او اضافه کرد: برنامه ارزیابی و آموزش آمادگی خانوار، پیش‌بینی برنامه‌های مشارکتی جامعه محور در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی، انجام پژوهش های کاربردی در راستای مدیریت مبتنی بر شواهد خطر بلایا نیز در حیطه تاب‌آوری جامعه در برابر بلایا و حوادث در دستور کار قرار دارد.

مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا افزود: در اسناد بالادستی و الزامات قانونی متقن در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، قانون اساسی، بسته اجرایی وزارت بهداشت، نقشه تحول نظام سلامت، قانون برنامه توسعه پنجم و ششم و نقشه علمی سلامت، برنامه های آمادگی و پیشگیری در حوزه مدیریت خطر بلایا وجود دارد.

او گفت: سیاست‌های کلی پیشگیری و کاهش خطر ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه ابلاغی مقام معظم رهبری، از سال ۱۳۸۴ و حتی قبل از سندی که در سال ۲۰۱۵ تدوین شده بود، ابلاغ شد در حالی که بخش عمده‌ای از آن عملیاتی نشده است.

مطلق تصریح کرد: در این حوزه با انبوهی از سیاست‌ها و قوانین اجرا نشده مواجه هستیم که اولویت سیاستگذاران و مدیران ارشد نبوده و تغییرات سریع مدیریتی همواره موجب ابتر ماندن این قوانین شده است.

مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا اظهارداشت: ماده ۳۴ آیین نامه سازمان مدیریت بحران دستگاه های ذیربط را موظف به تدوین برنامه‌های سالانه، پنج ساله و افق چشم اندازه وظایف خود در ابعاد و اقدامات ایمنی در چهار مرحله مدیریت بحران کرده است.

او اضافه کرد: متخصصان ارزشمند این حوزه در این وبینار به خطرات محتمل در صورت وقوع زلزله در تهران خواهند پرداخت و هدف از این نشست، حساس سازی مدیران و یادآوری تکالیف قانونی آنها در این حوزه، شبکه سازی، ایجاد و تقویت مشارکت بین بخشی برای پاسخ به زلزله احتمالی در تهران، اطلاع از ظرفیت سایر سازمان ها، پیش بینی شرح وظایف مشخص برای پاسخ به زلزله احتمالی تهران در دانشگاه های علوم پزشکی معین تهران است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: معاون درمان و آموزش درمان و آموزش پزشکی واشنگتن زلزله ارمنستان منابع مالی سلامت جامعه ایران وزارت بهداشت قانون آیین نامه مدیریت بحران دانشگاه های علوم پزشکی زلزله مدیریت بحران تهران برابر بلایا و حوادث مدیریت کاهش خطر بلایا مشاور معاون بهداشت مدیریت خطر بلایا زلزله احتمالی نظام سلامت تاب آوری زلزله ۶

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۳۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم توانمندسازی بازرسی کار / تقدیر از شهرداری اصفهان برای پیاده‌سازی نظام یکپارچه HSE

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: پیشنهاد می‌کنم بازرسی کار در کشور توانمندسازی شود، در این راستا ادارات نیز مکلف به فعال کردن واحد HSE شوند و در کنار مدیریت بحران استان قرار گیرند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، منصور شیشه‌فروش امروز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ در همایش اهمیت، نقش و جایگاه HSE در مدیریت شهری با تقدیر از مدیریت شهر اصفهان که در مدیریت بحران و در حوزه پیشگیری پیشگام است، اظهار کرد : بخشی از حوادث ریشه طبیعی دارند، در کشور بیش از ۴۲ حادثه طبیعی که سابقه وقوع داریم شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از حوادث انسان ساخت هستند که می‌توان اقداماتی را در راستای کنترل و پیشگیری آن انجام داد، افزود: نوروز ۸۵۰ نفر و در تعطیلات عید فطر ۱۵۰ نفر در جاده‌های کشور جان باختند که بر اساس گزارش علت بیش از ۸۰ درصد این حوادث، خطای انسانی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: هر فردی در پازل مدیریت بحران باید نقش خود را بداند و نباید در کنترل حادثه‌ها ناامید شد و هیچ موضوعی نمی‌تواند مانع مسائل ایمنی شود.

وی ادامه داد: در مدیریت بحران نباید بی‌تفاوت شد، زیرا بی‌تفاوتی نقطه عطفی در رخ دادن حادثه است.

شیشه‌فروش با بیان اینکه حادثه‌ای نیست که در اصفهان رخ دهد و آن را مستند سازی نکرده و پیرو آن دستورالعمل نداده باشیم، افزود: وظیفه ما در مدیریت بحران پیشگیری است و ابزاری که در این مسیر داریم، آموزش است، در نهایت نیز باید حوادث رخ داده را در کمترین زمان کنترل کرد و در ادامه بازسازی را در دستور کار قرار داد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۵۶ نفر به دلیل حوادث ناشی از کار فوت کردند که نیمی از آمار فوتی‌ها به کارگاه‌های ساختمانی اختصاص داشته است تصریح کرد: مشکلاتی همچون فرونشست در اصفهان وجود دارد که باید برای ایمنی شهر در برابر این پدیده پیش بینی‌هایی انجام شود، در این راستا مطالعات فرونشست زمین در کارگروهی در استان انجام می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به انجام مطالعات هدایت و جمع آوری آب‌های سطحی توسط شهرداری اصفهان گفت: مطالعه ایمنی بازار با موضوع حریق انجام و در یونسکو به‌عنوان مطالعه برتر شناخته شده است.

وی با تقدیر از شهرداری اصفهان برای استقرار و پیاده‌سازی نظام یکپارچه HSE و تشکیل کارگروهی با این موضوع اظهار کرد: شناسایی سازه‌های آسیب پذیر در برابر حوادث در دست انجام است از ۴۳۰ ساختمان شناسایی شده، ۵۰ ساختمان رفع عیب شده است.

شیشه‌فروش با یادآوری مدیریت بحران در دوران شیوع کرونا و روش مشارکت جمعی در آن روزها گفت: مدیریت بحران در دوران شیوع کرونا درس آموز است و باید تجارب آن مستند سازی شود، روزهایی که صنایع هم به کمک آمدند، در جایی که خود صنایع کمترین فوتی را بر اثر کرونا داشتند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه ۱۰ هزار واحد صنعتی در استان داریم که با چند نفر نیرو نمی‌توان بازرسی آنها را عملیاتی کرد افزود: باید ساختار در وزارت کار تغییر کند ، پیشنهاد می‌کنم بازرسی کار در کشور توانمند سازی شود، در این راستا همه ادارات نیز مکلف به فعال کردن واحد HSE شوند و در کنار مدیریت بحران قرار بگیرند .

وی گفت : آمادگی داریم جلسه مشترکی با حضور صنایع بزرگ و شهرداری و یا مشارکت اداره کار در راستای تبیین مسائل استان با تمرکز بر حوزه HSE برگزار کنیم.

کد خبر 750045

دیگر خبرها

  • آمادگی وزارت بهداشت برای تقویت زیرساخت‌ های نظام سلامت آفریقا
  • آمادگی وزارت بهداشت برای تقویت نظام سلامت در قاره آفریقا
  • مصوبه فوق‌العاده خاص کارکنان نظام سلامت از امسال اعمال می‌شود
  • اعلام آمادگی وزارت بهداشت برای همکاری در تقویت زیرساخت‌ های نظام سلامت در قاره آفریقا
  • وزیر بهداشت عنوان کرد؛ پرداخت فوق‌العاده خاص به کارکنان نظام سلامت در سال جاری
  • لزوم توانمندسازی بازرسی کار / تقدیر از شهرداری اصفهان برای پیاده‌سازی نظام یکپارچه HSE
  • پرداخت «فوق العاده خاص» کارکنان نظام سلامت از سال جاری
  • آمادگی برای مدیریت بارندگی و ماندآب احتمالی در اهواز
  • اقدامات وزارت بهداشت برای افزایش امید و انگیزه دستیاران
  • بهره‌برداری از بیمارستان ۴۲۱ تخت‌خوابی رشت از مطالبات نظام سلامت است