Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، جعفر وحدت گفت: پیش‌بینی می‌شود که امسال ۶۰  تن پسته از سطح ۱۲۵ هکتار باغ بارور استان برداشت شود.
وی افزود: کاشت پسته در سطح  ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه انجام شده که ۱۲۵هکتار از این باغ‌ها بارور هستند.
وحدت تصریح کرد: برخی از شهرهای آذربایجان‌غربی به ویژه ارومیه به دلیل شرایط زیست محیطی،‌ ظرفیت مناسبی برای کشت و تولید پسته دارد و عمدتا در شهرستان‌های ارومیه و سلماس پسته کشت شده و در همه شهرستانها به غیر از اشنویه و چالدران و تکاب، جایگزینی باغات پسته انجام گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: برداشت پسته از اواخر شهریورماه شروع شده است و با توجه به بحث کمبود منابع آبی  و نیاز به جایگزینی باغات پرآب بر با باغات کم نیاز، احداث باغات پسته به شرط جایگزینی با باغات با نیاز آبی بالا از سالهای اخیر دراستان انجام می گیرد.
وی با اشاره به میانگین تولید ۵۰۰ کیلوگرم پسته در هر هکتار بیان کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی و در صورت تامین اعتبار از محل طرح اصلاح، احیا و جایگزینی باغات و تغییر الگوی کشت به منظور احیای دریاچه ارومیه نسبت به توسعه محصولات کم آب‌بر مانند پسته و سنجد به جای سایر محصولات باغی اقدام می‌شود.
وحدت، عمده ارقام پیوندی در باغ‌های استان را رقم های احمدآقایی عنوان کرد و ادامه داد : ارقام استفاده شده در باغات سازگاری اکبری، احمدآقایی، رضایی، عباسعلی، شاه پسند و AN۱ تا AN۵، نر زودگل و نردیرگل است.

48

کد خبر 1562943

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: کشاورزی استان آذربایجان غربی محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۳۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی از آغاز مرحله دوم رها سازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از محل سد سیلوه پیرانشهر به سمت دریاچه خبر داد و گفت: این مرحله از رهاسازی در فاز اول از محل سد سیلوه از طریق مانور دریچه تخلیه تحتانی سد به سمت رودخانه لاوین بوده و در ادامه پشت سد مخزنی کانی سیب رها سازی می‌شود.

مجید رستگاری اضافه کرد: در فاز اول ۱۲ مترمکعب بر ثانیه و در فاز دوم پنج متر مکعب بر ثانیه از طریق تونل انحرافی و سامانه انتقال آب جلدیان به سمت سد چپر آباد و از آنجا به سمت دریاچه ارومیه روانه شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی ادامه داد: در مجموع ۱۷ متر مکعب آب در ثانیه در حال طی مسیر از طریق سامانه‌های انتقال آب به سمت حوضه دریاچه ارومیه است.

رستگاری گفت: در مرحله پیشین رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه در سال آبی جاری، ۱۲ میلیون متر مکعب آب از سد سیلوه رهاسازی شده بود.

سد سیلوه در شهرستان پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • شهرداری ارومیه از اعتبارات ملی محروم مانده است
  • اتمام پروژه کمربندی دوم شهر، نیازمند تخصیص اعتبارات ملی است
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • برداشت گل محمدی از شهر همسایه قله تفتان
  • غرق شدن ۲ جوان در رودخانه نازلوچای ارومیه
  • اسلام نگاهی مقدس به مسئله کار و کارگر دارد
  • آبیاری ۴۰۰ هکتار از اراضی و باغات در بخش ناغان
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • تجلیل از قاریان، خادمان و فعالان قرآنی در ارومیه
  • 7 میز خدمت در حاشیه نماز جمعه ارومیه برپا می‌شود