Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها گفت: طبق این قانون ایران باید اطمینان داشته باشد که آمریکا فشار حداکثری را منتفی کرده و نتیجه هرتوافقی سبب لغو تحریم‌ها و انتفاع ایران از برجام می‌شود.

«محمد باقر قالیباف» روز دوشنبه با «آنداراس اییبی» رییس مجلس شورای ملی سوئیس در محل ساختمان بهارستان دیدار و گفت و گو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این دیدار با اشاره به حضور برخی شرکت‌های سوئیسی در ایران که فعالیت آنها به دلیل تحریم‌ها کاهش پیدا کرده است، گفت: مطمئن هستیم ارتباطات پارلمانی میان مجالس دو کشور و گروه‌های دوستی پارلمانی می‌تواند به افزایش سطح همکاری‌ها به خصوص در حوزه اقتصادی و کشاورزی که شما نیز به آن علاقمند هستید منجر شود ضمن این که بخش خصوصی دو کشور نیز باید فعال شوند.

رییس مجلس شورای اسلامی به نقش سوئیس در حوزه حافظ منافع آمریکا، کانادا و عربستان سعودی گفت: برجام یک توافق بین المللی میان ایران و سایر کشورها است که به تأیید شورای امنیت و سازمان ملل رسید ولی آمریکایی‌ها در دوره ترامپ از این توافق خارج شدند و این مایه تعجب بود که دنیا عکس العمل خوبی مقابل این اقدام آمریکا نشان نداد و واشنگتن پس از خروج یکجانبه از برجام فشار حداکثری و غیرقانونی را به مردم ایران وارد کرد.

رییس قوه مقننه ادامه داد: در مقابل خروج آمریکا از برجام برخی کشورها ادعای شان این بود که ترامپ این تصمیم را گرفته اما این حرف برای ما و افکار عمومی ایران پذیرفته شده نبود و دیدیدم که در دولت دموکرات آمریکا باز هم همان سیاست ترامپ، صرفا با ادبیات متفاوت دنبال شد یعنی در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد.

قالیباف در ادامه با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها گفت: طبق این قانون ایران باید اطمینان داشته باشد که آمریکا فشار حداکثری به مردم ایران در تحریم‌ها را منتفی می کند.

وی اضافه کرد: وقتی آمریکا از برجام خارج شده، باید گام اول را هم او بردارد و پایبندی باید در برابر پایبندی باشد. اما اینکه صرفا آنها از ایران توقعات برجامی داشته باشند اما خودشان آن را اجرا نکنند امکان پذیر نیست. ضمن این که نباید توافقات صرفا روی کاغذ باشد بلکه بر اساس برجام باید تحریم‌ها لغو شده و ایران انتفاع اقتصادی داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به تحرکات ضدایرانی  رژیم صهیونیستی در منطقه یادآور شد: معتقدیم فعالیت‌های این رژیم با همکاری و همراهی آمریکایی‌ها انجام می‌شود و چراغ سبز آنها را دارند که این اقدامات تأثیرات خود را بر برجام خواهد داشت.

قالیباف همچنین با ابراز امیدواری از اینکه ارتباطات فنی و اقتصادی بین دو کشور در حوزه‌های آب، کشاورزی و دامپروری در جریان این سفر افزایش یابد، عنوان کرد: ایران در سطح بین المللی آمادگی همکاری و کار کارشناسی را دارد که در این خصوص رییس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز امور مربوط به این بخش را در روابط بین پارلمانی پیگیری می‌کند. درباره موضوع گردشگری نیز ما بسیار علاقمند به فعالیت و ارتقای همکاری‌ها هستیم.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه همزیستی مسالمت آمیز مذاهب و ادیان مختلف در ایران قابل مشاهده است، عنوان کرد: یهودیان، مسیحیان و زرتشیتان در مجلس نماینده دارند و اهل سنت و تشیع در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و نظر همگی آنها مورد توجه قرار می‌گیرد که امیدواریم شما در این سفر این موضوع را از نزدیک لمس کنید.

وی با اشاره به شرایط کشور افغانستان عنوان کرد: چند میلیون نفر اتباع افغانستانی به دلیل مسائل امنیتی، غذایی، بهداشتی و درمانی به ایران مهاجرت کردند و در کشور ما اسکان داده شدند و به همه آنها خدمات رسانی می‌شود.

قالیباف اضافه کرد: ایران با وجود همه فشارهای اقتصادی و تحریم‌های غیرقانونی آمریکا میزبان مهاجران افغانستانی بوده و هست و در حالی که خدمات رسانی به حدود ۳ میلیون تبعه افغانستانی که به اندازه نیمی از جمعیت سوئیس هستند، سالی چند میلیارد دلار برای ما هزینه دارد، اما سازمان‌های حقوق بشری و کمیساریای عالی سازمان ملل هیچ کمکی به ایران برای حمایت از مردم مظلوم افغانستان نکرد.

رسیس نهاد قانونگذاری کشور در ادامه تأکید کرد: اگر به موضوع افغانستان توجه نشود در آینده نزدیک شاهد یک فاجعه انسانی خواهیم بود که حتما آثار آن تا اعماق اروپا و آمریکای شمالی خواهد رفت. ولی متأسفانه هیچ توجهی به آنها نمی‌شود. لذا تصور می‌کنم سوئیس با توجه به سابقه‌ای که در حوزه بشردوستانه دارد نباید لحظه‌ای از کمک دریغ کند. ما نیز با توجه به ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان تا جایی که بتوانیم به آنها کمک خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: معتقدیم شکل‌گیری دولت آینده افغانستان باید با حضور همه قومیت‌های این کشور باشد در غیر این صورت نمی‌تواند امنیت و توسعه را برای آن متصور شد و همه کشورهای همسایه و اروپایی نیز باید با همین دیدگاه حرکت کنند و اراده سیاسی دنیا در منطقه باید این باشد که همه قومیت‌های افغانستان در دولت سهیم باشند تا امنیت برقرار شود ضمن آن که دخالت نظامی نیز بی‌نتیجه است.

قالیباف در ادامه با اشاره به ادامه دار بودن فعالیت‌های ایران در حوزه سفارت و کنسولگری در افغانستان، بیان داشت: مرزهای کشور ما با افغانستان باز بوده و کمک‌های غذایی، بهداشتی، دارویی و سوختی ادامه دارد تا مانع یک فاجعه انسانی شویم.

تاکید رییس مجلس شورای ملی سوئیس به ظرفیت بالای دو کشور برای همکاری‌های کشاورزی و گردشگری

آنداراس اییبی نیز در این دیدار با اشاره به نقش میانجی‌گر سوئیس میان آمریکا و ایران از سال ۱۹۸۰، گفت: با مطالعاتی که درباره ایران داشتم می‌دانم تاریخ غنی، مردمی باهوش و فرهنگی والایی دارید که زمینه را برای توسعه روابط فراهم می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه ترامپ در برجام تصمیم غلطی گرفت که باید راهکاری برای آن یافت، عنوان کرد: رفاه مردم و توسعه روابط اقتصادی دوجانبه و بین المللی بسیار حائز اهمیت است و معتقدم کشورهای ما ظرفیت های زیادی در حوزه های مختلف برای توسعه همکاری ها دارند که می توان آن را از کشاورزی و حل بحران آب آغاز کرد به خصوص که کشور ما آب فراوانی دارد.

اییبی در ادامه با اشاره به فعالیت خود در حوزه کشاورزی بیان داشت: امنیت غذایی برای کشور ما به عنوان یک مسأله مهم است که با همکاری می‌توان این مسائل را برطرف کرد.

وی به فعالیت خود در حوزه کشاورزی و دامپروری اشاره کرد و افزود: من یک شرکت توریستی نیز دارم و می‌دانم بسیاری از افراد علاقمند سفر به ایران هستند که این موضوع دوجانبه بوده و به نفع دو کشور است.

اییبی در ادامه با بیان اینکه نمی‌دانستم چند قوم، مذهب و زبان مختلف در ایران در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند اظهار داشت: از اینکه شما به پناهندگان امکان حضور در ایران داده‌اید و آنها در امنیت به سر می برند از شما سپاسگزارم.

رییس مجلس شورای ملی سوئیس در ادامه با اشاره به صنعت گردشگری بیان داشت: البته در شرایط کرونا قرار داریم اما مردم زیادی علاقه مند به سفر به ایران هستند لذا درخواست دارم برای سال ۲۰۲۳ یک گروه ۵۰ نفره از علاقمندان به حوزه کشاورزی و فرهنگی را به سوئیس اعزام کنید و سفارت تهران در برن نیز با ما ارتباط بیشتری داشته باشد.

به گزارش ایرنا در این دیدار«علیرضا سلیمی» عضو هیأت رئیسه مجلس و رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و سوئیس، «دشتی اردکانی» رییس فراکسیون گردشگری و «عباس گلرو» رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز حضور داشتند./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ادامه با اشاره رییس مجلس شورای لغو تحریم ها همکاری ها کشور ما دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۳۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلسات قالیباف و رقبایش با منتخبان مجلس دوازدهم به روایت فرید موسوی /فعلا خبری از مرامنامه و مانیفست نیست

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رایزنی ها با منتخبان مجلس دوازدهم با هدف انتخابات هیات رئیسه مجلس بالا گرفته است. از گوشه و کنار خبر می رسد کاندیداهای احتمالی حتی با دادن وعده هایی تلاش دارند که رقبای دیگر را از صحنه کنار بزنند.

ترکیب مجلس دوازدهم که در آن تا این لحظه طیفی اکثریت را بدست نیاورده است این رایزنی ها را نیز دشوارتر از ادوار پیشین کرده است.

فرید موسوی از منتخبان اصلاح طلب مجلس دوازدهم که سابقه حضور در مجلس دهم را نیز داشته است، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، معتقد است تا روشن نشدن تکلیف 45 کرسی باقیمانده مجلس نمی توان تصویری دقیق از فراکسیون های مجلس دوازدهم ارائه کرد.

موسوی تاکید می کند؛«فراکسیون‌ها اسامی مختلفی دارند اما هنوز فراکسیون سیاسی شکل نگرفته و جلسات بر محور اشخاص بوده است تا احزاب و گروه‌های سیاسی. مثلا جلسه قالیباف، جلسه متکی یا ...

ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با فرید موسوی، نماینده منتخب مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید؛

****

*آقای موسوی! برخی کارشناسان و چهره های سیاسی معتقدند در مجلس دوازدهم فراکسیون حداکثری شکل نمی‌گیرد، ارزیابی شما از مجلسی با وجود چند فراکسیون به چه صورت است؟

قضاوت زود است و دوستانی که اظهارنظر کردند گمانه‌زنی‌های خودشان بوده و بیشتر رسانه‌ها این بحث‌ها را داشتند اما اینکه واقعیت به چه صورت است باید اجازه بدهیم دوستان از شهرستان‌ها بیایند و نمایندگان بهتر یکدیگر را بشناسند.

در حال حاضر نمایندگان چندان شناختی از هم ندارند، هر اندازه به زمان تشکیل مجلس نزدیک شویم، حضور نمایندگان در تهران و جلسات بیشتر می‌شود، البته به جلساتی که تشکیل می‌شود چندان نمی‌شود اکتفا کرد. در شرایط فعلی بسیاری در حال ارزیابی هستند.

نظام سیاسی در کشور ما حزبی نیست و در پارلمان احزاب نقش آنچنانی ندارند که بگوییم این منتخب از آن حزب است و دیگری از این حزب. بسیاری با استفاده از ظرفیت‌های شخصی خود حضور پیدا کردند. لذا اواخر اردیبهشت ماه می‌توان برداشت دقیق از ترکیب فراکسیون‌ها داشت و الان نمی‌توان گفت که کدام فراکسیون اکثریت دارد.

در جلسات با منتخبان مجلس دوازدهم خبری از مرامنامه و مانیفست نیست

*خبری منتشر شد که تشکیل فراکسیون انقلاب اسلامی در مجلس آینده کلید خورده و با برخی منتخبان نیز جلساتی تشکیل داده، شما به این جلسات دعوت شدید؟

بله، جلسات متعددی تشکیل می‌شود و افرادی که برای هیئت رئیسه تلاش می‌کنند، جلسه برگزار می‌کنند و تا الان اسامی مختلفی مطرح شده است اما در جلسات خبری از مرامنامه و مانیسفت نیست و نمی‌توان به تعداد حاضران در جلسه اکتفا کرد، به این علت که افرادی هستند که در همه جلسات شرکت می‌کنند تا بتوانند ارزیابی دقیق‌تری داشته باشند اما به نظر بنده نمی‌توان برداشت صحیح داشت و قضاوت زود است.

فراکسیون‌ها اسامی مختلفی دارند اما هنوز فراکسیون سیاسی شکل نگرفته و جلسات بر محور اشخاص بوده است تا احزاب و گروه‌های سیاسی.

جلسات با محوریت اشخاص شکل می گیرد نه طیف سیاسی

*مثلاً می‌گویند فراکسیون قالیباف یا فراکسیون متکی یا....

بله، برای مثال می‌گویند جلسه قالیباف، متکی یا صبح ایران و ... که هنوز نمی‌توان گفت به چه صورت است. البته اعتدالی‌ها هم جلساتی را دارند اما هنوز مرزبندی‌های دقیق‌تر مشخص نشده است.

*چند فراکسیونی بودن مجلس چه آثاری دارد؟

فراکسیون‌های مختلف به جای خود اما اینکه سلایق مختلف در جامعه صدای نماینده خود را در مجلس بشنوند هم امنیت ملی را افزایش می ‎دهد و هم منجر به این می شود که صدای مردم در مجلس انعکاس داشته باشند.

تکثر صداهای مردم در مجلس به افزایش سرمایه اجتماعی کشور کمک می کند

نکته قابل توجه این است که اگر همگی را در یک مجموعه خلاصه کنیم و مانع شنیده شدن صحبت‌های دیگر بشویم، از جهات مختلف برای کشور و مردم آسیب‌زا است و در شرایط فعلی که سرمایه اجتماعی با چالش جدی روبرو است، تکصدایی وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند. اما تکثر صداهای مختلف می‌تواند در افزایش سرمایه اجتماعی کشور موثر باشد.

حمله به ستاد انتخاباتی ام، از سوی رقبا صورت گرفته بود

*آقای موسوی! در روز اول تبلیغات انتخاباتی، خبر حمله به ستاد انتخاباتی شما منتشر شد، ماجرا چه بود؟

ماجرای حمله به ستاد بنده را با دیدگاه سیاسی نمی‌توان نگاه کرد، در حقیقت بحث‌های منطقه‌ای و محلی بود که رفع شد اما موضوعی است که اتفاق افتاد و زیبنده مردم این شهر نبود و امیدوارم افرادی که این اتفاق رارقم زدند به اشتباه خود پی برده باشند.

*این حمله از طرف رقبای شما بود؟

بله.

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900709

دیگر خبرها

  • دانشگاه‌ها؛ پاشنه آشیل دولت آمریکا / عملیات وعده صادق نتیجه اقتدار علمی ایران است   
  • شهید مطهری صدای بلند عقلانیت انقلاب اسلامی بود
  • خبر رییس مجلس درباره حقوق اردیبهشت 1403/ قالیباف: دولت باید متناسب سازی حقوق بازنشستگان را این ماه اجرا کند
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم
  • قالیباف: اندیشه شهید مطهری همچنان راهگشاست
  • اندیشه شهید مطهری همچنان راهگشا و درس‌آموز است
  • جوانان و نوجوانان اندیشه شهید مطهری را چراغ راه خود قرار دهند
  • جلسات قالیباف و رقبایش با منتخبان مجلس دوازدهم به روایت فرید موسوی /فعلا خبری از مرامنامه و مانیفست نیست
  • معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد
  • کریدور ریلی خواف - هرات، گرفتار تحریم‌های داخلی است