Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-02@03:37:23 GMT

پایان جنگ یمن روی میز مذاکره با عربستان

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۵۸۸۸۶

پایان جنگ یمن روی میز مذاکره با عربستان

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره محورهای مذاکره و توافق‌های شکل‌گرفته میان ایران و عربستان سعودی که وزیر امور خارجه بدان اشاره کرده بود و راهبرد تهران برای حل بحران یمن از این مسیر، گفت: توافق هیئت ایرانی و عربستانی این بود که مذاکرات در پشت درهای بسته انجام شود و در فضای عمومی پیگیری نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین آنچه می‌توانم به شما بگویم این است که چهار دور مذاکره با عربستان به میزبانی عراق انجام شده است و آخرین دیدار ما نیز در نیویورک انجام گرفت و تماس‌ها و ارسال و دریافت پیام‌ها بین دو کشور بدون انقطاع تا به امروز ادامه دارد. سعید خطیب‌زاده در این‌باره افزود: در این رایزنی‌ها بیشترین تمرکز درباره موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای و به تخصیص حوزه خلیج فارس بوده و بالطبع یمن هم بخشی از این گفت‌وگوهاست. وی با تأکید بر اینکه سرنوشت یمن باید از طریق مردم این کشور و اعمال اراده آن‌ها تعیین شود،‌ خاطرنشان کرد: ‌آنچه که ما  در این زمینه انجام می‌دهیم، تسهیل این گفت‌وگوهاست و آنچه عربستان باید انجام دهد توقف جنگ یمن و ادامه محاصره ظالمانه مردم این کشور است که به یک تراژدی انسانی بدل شده است.

برهم زدن روابط ایران و آذربایجان غیر طبیعی است

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار قدس درباره تهدید رئیس جمهور آذربایجان در ایجاد کریدور زنگزور از طریق مذاکره و اگر نشد با زور و  واکنش ایران در برابر این ادعا، با بیان اینکه برهم زدن روابط تهران و باکو یک اتفاق غیرطبیعی است، گفت: روابط دو کشور همواره از یک منطق درست پیروی کرده و برخی از نگرانی‌های ایران به مقامات آذربایجان منتقل شده و این هم در چارچوب حسن همجواری و روابط خوب بین دو کشور بوده است.

خطیب‌زاده با یادآوری اینکه دوستانمان در باکو گفته‌اند این نگرانی‌ها را رفع می‌کنند، اظهار کرد: برخی مسائل و نگرانی‌ها در چارچوب گفت‌وگوهای دوجانبه قابل حل است، اما برخی از موضوعات و انتظاراتی که از آذربایجان داشتیم، برآورده نشده است. وی گفت: ما یک اصل اساسی داریم و آن این است که با همسایگان رفتار برادرانه داشته باشیم که داریم. به طرف آذربایجانی هم گفتیم اجازه دهند در مسیری آرام برخی نگرانی‌هایی که ایران به‌درستی مطرح کرده حل و فصل شود، به‌ویژه انتظار داریم رفتاری که متناسب با حسن همسایگی است از سوی باکو دیده شود. خطیب‌زاده با بیان اینکه ایران در مورد امنیت ملی خودش با هیچ کسی شوخی ندارد، گفت: ما حضور رژیم اشغالگر قدس را در همسایگی و در جغرافیای نزدیک خود در هیچ کشوری تحمل نخواهیم کرد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران و عربستان نگرانی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۸۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از گفت‌وگوهای مخفیانه بین عربستان سعودی و اسرائیل در طول جنگ غزه خبر داده و آن را فاش کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های رژیم صهیونیستی از گفت‌وگوهای مخفیانه بین عربستان و اسرائیل در طول جنگ غزه خبر داده و آن را فاش کردند.

کانال 12 رژیم صهیونیستی در گزارش خود آورده است که در جریان جنگ غزه، تماس‌های ویژه‌ای به صورت مخفیانه برای عادی سازی روابط و انعقاد یک توافق تاریخی بین اسرائیل با عربستان سعودی صورت گرفته است.

پیش‌تر «میدل ایست نیوز» به نقل از یک مقام آگاه، جزئیات توافق امنیتی و نظامی و سیاسی آمریکا و عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی را که به عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو ختم می‌شود، فاش کرد.

به گفته این مقام آگاه، توافق امنیتی دیپلماتیک آمریکا و عربستان سعودی و اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین به مراحل نهایی خود رسیده و دولت آمریکا درباره آن با ولیعهد عربستان به توافق رسیده است.

به گفته این مقام، محور دوم توافق تسهیل دستیابی عربستان به سلاح‌های پیشرفته امریکاست.

همچنین در محور سوم، دو کشور درباره برنامه هسته‌ای غیر نظامی تابع نظارت شدیدی توافق کرده‌اند که به موجب آن عربستان می‌تواند از منابع اورانیوم خود برای رآکتورهای هسته‌ای استفاده کند.

این مقام در ادامه تأکید کرد که در برابر، عربستان متعهد شده که سرمایه‌گذاری‌های چین در خاک عربستان و نیز روابط نظامی خود با چین را محدود کند و سامانه‌های پدافندی جدید خود را کاملا با تسلیحات آمریکایی نوسازی کند، تعهدی که منافع بسیاری برای تولیدکنندگان سلاح آمریکایی خواهد داشت و به ارتش‌های دو کشور امکان همکاری متقابل را می‌دهد.

این مقام آگاه تأکید کرد که عربستان در ازای همه این توافقات روابط خود را با رژیم صهیونیستی برقرار خواهد کرد با این شرط که «بنیامین نتانیاهو» متعهد به همکاری برای برقراری راه حل دو دولتی با همکاری تشکیلات خودگردان فلسطینی پس از اصلاح آن باشد.

جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تاکید کشورهای عربی و اروپایی بر پایان جنگ غزه و راه‌حل ۲دولتی در نشست ریاض
  • هشدار وزیر خارجه انگلیس درباره پیامدهای تروریستی خواندن سپاه
  • استفاده از منابع مسدودی آزاد شده ارزی کلید خورد | ارز حج امسال از این طریق به کشور عربستان منتقل شد
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • وزیر خارجه آمریکا : روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می شود
  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران
  • مذاكره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاکره برای تأمین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی