Web Analytics Made Easy - Statcounter

رؤسای پلیس‌های تخصصی حوزه ترافیک و جاده خراسان رضوی اولویت ویژه و دائمی پلیس را تلاش برای کاهش جان‌باختگان تصادفات و سوانح رانندگی می‌دانند.

روز گذشته به بهانه هفته نیروی انتظامی روزنامه قدس میزبان سرهنگ حمیدرضا دهنوی؛ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان و سرهنگ حسین میش‌مست؛ رئیس پلیس راه‌های خراسان رضوی و سرهنگ علیرضا رحیمی؛ رئیس اداره آموزش، فرهنگ و ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این دیدار علی یعقوبی مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قدس ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی به فرماندهان و نیروهای میدانی این مجموعه گفت: تعریف اقتدار در کنار رواداری و مردمداری وجه تمایز پلیس جمهوری اسلامی ایران است.

وی افــزود: پلیس برآمده از مکتب انقلاب اسلامی و اندیشه امام و رهبری، پلیسی است که مقوله امنیت را در یک منظومه فرهنگی و اجتماعی تعریف می‌کند. این نقطه ویژگی یعنی رواداری و رویکرد اجتماعی در مقایسه بین نیروی انتظامی کشورمان و پلیس سایر کشورهای مدعی دموکراسی و آزادی که در مواجهه با بحران‌های اجتماعی به سادگی متوسل به خشونت و حتی نژادپرستی می‌شوند کاملاً مشهود است.

وی اظهار کرد: این مدل مواجهه با امنیت می‌تواند الگویی مترقی و قابل ارائه به دنیا باشد. یعقوبی در ادامــه با اشــاره به تغییرشکل و پیچیده شدن جرایم همزمان با پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی گفت: توجه پلیس به انطباق با تغییرات محیطی و پیشرفت تکنولوژی در مأموریت‌های خود امری قابل تحسین و قدردانی است.

وی در پایان رسانه‌ها را مکمل و کمک حال دستگاه‌های اجرایی دانست و افــزود: لزوم همگرایی و همکاری رسانه‌ها و پلیس به‌خصوص در حوزه آگاهی‌بخشی، پیشگیری از جرم و فرهنگ‌سازی بیش از پیش احساس می شود، بر همین اساس روزنامه قدس همواره خود را موظف به اطلاع‌رسانی اقدامات و برنامه‌های پلیس برای افکار عمومی و متقابلاً انتقال دغدغه‌های مردم به پلیس می‌داند و ضمن بیان انتقادهای مردمی به دنبال رفع نقایص احتمالی طرح‌های اجرایی و کم کردن فاصله بین سیاست‌گذاران و ‌مجریان است.

اولویت دائمی

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی در این دیدار گفت: کاهش جان‌باختگان تصادفات اولویت دائمی پلیس راهور بوده و هست، چراکه نجات انسان‌ها از هر مأموریت دیگری ارجح‌تر است.

سرهنگ حمیدرضا دهنوی افزود: در کنار این اولویت ارتقای انظباط ترافیکی و افزایش ایمنی عبور و مرور مأموریت‌های بعدی پلیس راهور است و هوشمندسازی و ارتقای فرهنگ ترافیکی هم در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

وی با اشاره به شعار هفته ناجا در سال جاری که پلیس هوشمند امنیت پایدار است، اظهار کرد: این شعار ساده‌ترین تعریف از وظایف و مأموریت‌های ناجاست، چراکه در دنیای فناوری امروز بخش عمده امور با اتکا به تجهیزات نوین انجام می‌شود، ازاین‌رو استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه ترافیک همواره مورد توجه فرماندهان ناجا بوده و امروزه یکی از کشورهای پیشرو در استفاده از تجهیزات نظارتی و کنترلی هستیم و خراسان رضوی هم به دلیل جایگاه ویژه خود که میزبان امام مهربانی‌هاست و سالانه میلیون‌ها زائر به این استان و به طور خاص شهر مشهد سفر می‌کنند، توانسته با استفاده از ابزار نوین خدمات مورد نیاز زائران و مجاوران را مهیا نماید.

وی ادامه داد: مشارکت عمومی می‌تواند اثربخشی طرح‌های مختلف اجتماعی را چند برابر نماید. برای مثال آمار جان‌باختگان ناشی از تصادفات و سوانح رانندگی کشور در اواسط دهه ۸۰ افزون بر ۲۸ هزار نفر بود که با اجرای برنامه‌های متعدد و همراهی مردم این آمار اکنون به مرز ۱۷ هزار نفر رسیده، اما به نظر می‌رسد با توجه به ثابت ماندن آمار اخیر اکنون به پوسته سخت این حوزه رسیده‌ایم و برای عبور از آن نیازمند همراهی بیشتر تمام ارکان تأثیرگذار در این بخش هستیم که بی‌تردید رسانه‌ها یکی از عوامل مؤثر در این بخش هستند.

دهنوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار جان‌باختگان ناشی از تصادفات در درون‌شهرها هم گفت: متأسفانه با تحلیل آماری این حوزه در ۶ ماه نخست سال جاری مشخص شده نزدیک به ۹۰ درصد جان‌باختگان درون‌شهری مربوط به سه گروه عابران‌پیاده با ۵۷درصد، موتورسواران با ۳۱درصد و دوچرخه‌سواران با ۲درصد است که با اجرای برنامه‌های مختلف درصدد کاهش این آمار هستیم که برای این مهم، مستلزم همکاری بیشتر بین‌بخشی دستگاه‌های دخیل در موضوع هستیم.

آموزش، بنیان رفتارسازی ترافیکی

رئیس پلیس راه‌های خراسان رضوی هم در این دیدار با اشاره به نقش فرهنگ‌سازی رفتار ترافیکی در کاهش تصادفات گفت: آموزش مباحث ترافیکی پایه و اساس تمام اقدامات در این حوزه است که باید از زمان کودکی آغاز شود و آرام آرام به رفتار ثابت شهروندان تبدیل شود.

 سرهنگ حسین میش‌مست افزود: لازم است کاهش آمار جان‌باختگان تصادفات به یک اولویت همگانی تبدیل شود، چراکه متأسفانه بخش قابل‌توجهی از جمعیت مولد و جوان در تصادفات یا جان خود را از دست می‌دهند یا بر اثر عوارض ناشی از تصادفات از کار افتاده تلقی می‌شوند، ازاین رو لازم است تمامی ارکان جامعه تلاش کنند سهمی در این بخش داشته باشند.

او ادامه داد: اگر آموزش رفتار ترافیکی از دوران کودکی چه در خانه و چه در مهدکودک و مدارس صورت بگیرد و رفته رفته افراد خود را ملزم به رعایت این نکات بدانند، بی‌تردید شاهد تحولات خوبی در حوزه کاهش تصادفات در سال‌های آینده خواهیم بود.ازسوی دیگر اصلاح قوانین با هدف افزایش بازدارندگی هم یکی از الزاماتی است که به نظر می‌رسد باید در سطح کلان نسبت به آن چاره‌اندیشی شود.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: پلیس راهور رئیس پلیس راهور خراسان رضوی جان باختگان خراسان رضوی رئیس پلیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۹۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عامل ۴۶ درصد تصادفات ؛ یک عادت بد در رانندگی!

به گزارش تابناک، سرهنگ فیروز کشیر معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ درباره حواس‌پرتی رانندگان هشدار داد و گفت: متاسفانه در بسیاری از تصادفات شاهد هستیم که علت حادثه عدم توجه کافی راننده به جلو است. هر چیزی مانند دخانیات، تلفن همراه، خوردن و آشامیدن باعث حواس‌پرتی راننده شده و توجه کافی را از او می‌گیرد، بنابراین ممنوع است.

یک عادت بد در رانندگی
وی ادامه داد: به عنوان مثال، همه رانندگان می‌دانند استفاده از تلفن همراه حین رانندگی باعث حواس‌پرتی راننده می‌شود. اما متاسفانه هنوز هم این اشتباه را تکرار می‌کنند و این مسئله به یک عادت بد در رانندگان تبدیل شده است که می‌تواند فجایع بسیاری رقم بزند.

کشیر افزود: بارها مشاهده شده برخی از رانندگان که پشت چراغ قرمز متوقف می‌شوند، تا لحظه‌ای که چراغ سبز شود مدام با تلفن همراه خود مشغول هستند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در این فاصله چند ثانیه‌ای که رانندگان پشت چراغ قرمز متوقف هستند، آنقدر سرگرم تلفن همراه خود و فضای مجازی هستند که حتی کشیدن ترمز دستی را هنگام توقف فراموش می‌کنند و با خودروی جلویی برخورد می‌کنند.

چرا نباید هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده کنیم؟
کشیر گفت: تلفن همراه به گونه‌ای است که وقتی فرد از آن استفاده می‌کند تمام حواسش را می‌گیرد، بنابراین از اطراف غافل شده و نمی‌تواند تصمیم درست بگیرد یا در شرایط حساس و مهم واکنش درستی داشته باشد.

وی افزود: همچنین استفاده از سایر تجهیزات تلفن متصل به گوشی نیز ممنوع است زیرا باعث انحراف ذهنی و رفتاری راننده شده می‌شود.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ تاکید کرد: راننده موظف است تمام هوش و حواس خود را در رانندگی به جلو معطوف دارد و به عنوان یک راننده باید از هر چیزی که باعث بر هم زدن هوش و حواس شود، اجتناب کند.

علت ممنوعیت سیگار کشیدن حین رانندگی
کشیر با اشاره به اینکه استفاده از دخانیات نیز باعث حواس‌پرتی رانندگان می‌شود؛ گفت: ماده ۱۸۰ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی به صراحت هشدار می دهد که رانندگان حق ندارند حین رانندگی دخانیات استفاده کنند زیرا علاوه بر ایجاد حواس‌پرتی، ممکن است ته‌سیگار روی لباس راننده بیفتد و حوادث ناگواری را رقم بزند.

وی افزود: همچنین راننده حق ندارد در حین رانندگی مواد خوراکی و آشامیدنی استفاده کند چراکه ممکن است یک لحظه آب در گلوی راننده پریده و باعث خفگی و واژگون شدن خودرو شود و این حادثه دیگر خودروها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

پشت چراغ قرمز این کارها را انجام ندهید
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از رانندگان خواست حتی در زمان توقف پشت چراغ قرمز یا ترافیک نیز از استعمال دخانیات، خوردن و آشامیدن و استفاده از تلفن همراه خودداری کنند و همه حواس خود را برای حفظ سلامتی خود و دیگران در رانندگی بگذارند.

آمار دخالت تلفن همراه در تصادفات
وی افزود: با توجه به تحقیقات میدانی همکاران من در پلیس راهور، یکی از دلایل اصلی افزایش تصادفات استفاده و مکالمه با تلفن همراه حین رانندگی است و متاسفانه ۴۶ درصد تصادفات مربوط به تلفن همراه است و این موضوع حتی بدون استفاده از هندزفری نیز اتفاق می‌افتد.

آمار دخالت پیامک در تصادفات
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: همچنین در بررسی‌ها مشخص شد ارسال پیامک توسط رانندگان نیز به میزان ۳۷ درصد در بروز تصادفات نقش دارد.

تاثیر مکالمه تلفنی با هندزفری در تصادفات
کشیر گفت: همچنین این تحقیق نشان می‌دهد که مکالمه با هندزفری ۲۷ درصد، استفاده از نوشیدنی‌های غیرمجاز و مصرف روان‌گردان‌ها به میزان ۱۳ درصد و مصرف مواد مخدر نیز ۲۱ درصد در میزان و دلیل تصادفات نقش دارند.

کاری که مواد مخدر با راننده می‌کند
وی درباره استفاده از مخدر گفت: استفاده از مواد مخدر باعث می شود که روح و روان و سیستم اعصاب افراد تحت تاثیر قرار گیرد. همچنین باعث می شود تاری دید، کاهش شدید شنوایی ، درگیری ذهنی و مغزی , درک نکردن فاصله نیز رخ دهد بنابراین افراد نباید در این شرایط پشت فرمان بنشینند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ هشدار داد که این اعداد و ارقام مواردی نیستند که بخواهیم با آنها شوخی کنیم. شوخی با این اعداد یعنی شوخی با جان و زندگی خود و خانواده. بنابراین از رانندگان درخواست می‌کنیم عواملی را که باعث حواس‌پرتی در رانندگی می‌شوند، حذف کنند.

 منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • پلیس راهور : ۴۶ درصد تصادفات مربوط به تلفن همراه است
  • پلیس علت اکثرتصادف‌های رانندگان ایرانی را فاش کرد
  • تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار به ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز
  • مرگبارترین اتوبان‌های تهران را بشناسید
  • عامل ۴۶ درصد تصادفات ؛ یک عادت بد در رانندگی!
  • ایمن سازی ۱۴۰کیلومتر از حاشیه راه های مازندران
  • اجرای ایمن سازی و اصلاح شیب شیروانی ۱۴۰ کیلومتر از حاشیه راه‌های مازندران
  • کاهش تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو
  • وزارت راه: تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو کاهش می‌یابد
  • کاهش ۵۰ درصدی تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در ابتدای امسال