Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با تایید وجود بیماری طاعون در مازندران، گفت: آزمایش طاعون پنج لاشه در جنوب شهرستان چالوس هم‌مرز با استان البرز مثبت شد که در این زمینه انتقال بیماری از دام به دام است و از حیوان به انسان قابل انتقال نیست.

به گزارش قدس آنلاین، موضوع شیوع بیماری طاعون این روزها داغ شده و این مسئله در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این باره با تایید بیماری طاعون در مازندران، اظهار کرد: پنج لاشه در جنوب شهرستان چالوس هم‌مرز با استان البرز مثبت شد که تا قبل از  ۲۸ شهریور ماه امسال بوده است و از این تاریخ به بعد لاشه‌ای مشاهده نشده است.

وی با اشاره به اینکه پایش‌ها کماکان در محیط زیست مازندران ادامه دارد، تصریح کرد: مهم‌ترین موضوع در این زمینه نگرانی‌ها در ارتباط با انتقال بیماری است که انتقال از دام به دام وجود دارد اما انتقال از دام به انسان وجود ندارد.

بیماری طاعون به انسان منتقل نمی‌شود

محمدرضا گلپایگانی مدیرکل دامپزشکی استان مازندران درباره  شایعه شیوع طاعون در استان مازندران، اظهار کرد: در پی وقوع تلفات در نشخوارکنندگان وحشی، آنچه که در رسانه‌های اجتماعی فضای مجازی دربارۀ تأیید وقوع «طاعون»   بازنشر می‌شود، برداشت نادرست از واژۀ «طاعون» است.

وی افزود: عامل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک( PPR )، «موربیلی ویروس» بوده و اساسا ً بیماری غیرمشترک با انسان است (به انسان منتقل نمی‌شود) و ارتباطی با بیماری «طاعون انسانی» که عاملش باکتری «یرسینیا پستیس» است، ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران بیان کرد: متعاقب بروز تلفات در حیات وحش منطقه «دلیر» شهرستان چالوس و گزارش اداره‌کل محیط زیست مازندران، اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان نسبت به بررسی دقیق بیماری اقدام کرد که تشخیص اولیه، بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ( PPR ) اعلام شد که با نمونه‌گیری‌های انجام شده و ارسال آنها به آزمایشگاه مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور، این بیماری از نظر آزمایشگاهی هم تأیید شد.

این مسوول بیان کرد: در راستای مبارزه با این بیماری و به‌عنوان بخشی از برنامۀ ملی ریشه‌کنی طاعون نشخوارکنندگان کوچک که از ابتدای سال جاری در حال انجام است، دام‌های سبک مستقر در روستاها و چراگاه‌های مجاور زیستگاه‌های حیات‌وحش، واکسینه شدند.

گلپایگانی با تاکید بر اینکه این بیماری تاکنون محدود به نشخوارکنندگان حیات وحش بوده است، خاطرنشان کرد: تاکنون گزارشی از وقوع این بیماری در حیوانات اهلی (دام‌های سبک) منطقه دلیر شهرستان چالوس نداشتیم.

وی گفت: توصیه ما به همه دامداران این است علاوه بر پرهیز از ورود دام به زیستگاه‌های حیات‌وحش برای تعلیف، با اکیپ‌های واکسیناسیون دامپزشکی جهت واکسیناسیون دام‌ها علیه این بیماری، حداکثر همکاری را داشته باشند.   

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران یادآور شد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، تعداد ۹۰۰هزار و ۵۱۹ راس گوسفند و بز علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شدند.

منبع: فارس

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران طاعون طاعون نشخوارکنندگان کوچک محیط زیست مازندران استان مازندران دامپزشکی استان شهرستان چالوس بیماری طاعون حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۰۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکرت مثبت لوپتگی با میلان

سرمربی پیشین رئال مادرید به دنبال حضور روی نیمکت میلان است. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، باشگاه میلان قصد دارد در پایان فصل جاری به همکاری پنج ساله خود با استفانو پیولی پایان دهد و از حالا به دنبال یافتن جانشینی مناسب برای او است. رسانه‌های ایتالیایی در روزهای اخیر از نام‌هایی همچون آنتونیو کونته، پائولو فونسکا، مائوریتزیو ساری و مارک فن‌بومل به عنوان گزینه‌های مدنظر مدیران باشگاه میلان یاد کرد‌ه‌اند اما حالا خبر می‌رسد که سرمربی پیشین رئال مادرید در آستانه انتخاب به عنوان سرمربی بعدی روسونری است.

بر اساس گزارش رسانه «رلوو» اسپانیا؛ باشگاه میلان در حال پیشروی در مذاکرات با خولن لوپتگی به عنوان انتخاب او به عنوان سرمربی جدید برای جانشینی پیولی است. مذکرات بین طرفین مثبت بوده و اولویت لوپتگی هم میلان است، این در حالی است که او از وستهام و چند باشگاه اروپایی دیگر هم پیشنهادهایی دارد.

رئیس باشگاه میلان: پیولی تا پایان فصل سرمربی تیم خواهد بود

خولن لوپتگی فصل گذشته روی نیمکت ولورهمپتون حضور داشت و در نهایت پس از به پایان بردن فصل در رده سیزدهم لیگ برتر انگلیس تصمیم گرفت مسیرش را از این باشگاه انگلیسی جدا کند.

پیشتر برخی رسانه‌ها مدعی شده بودند که سرمربی پیشین تیم‌های پورتو، رئال مادرید و سویا اخیراً پبشنهاد باشگاه الاتحاد عربستان با دستمزد 15.4 میلیون پوند در سال را رد کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است
  • واکنش رئیس کمیته بین المللی المپیک به دوپینگ ورزشکاران چین
  • واکنش رئیس کمیته بین‌المللی المپیک به دوپینگ ورزشکاران چین
  • مذاکرت مثبت لوپتگی با میلان
  • غربالگری نوزاد چیست؟ بهترین زمان آزمایش غربالگری
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام