Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، رمان «سرخدوست‌ها، پارتیزان‌های کوچک از لورکوزن»، اثر فریدریکه کرتسن، متولد ۱۹۵۶ نویسنده آلمانی-سوئیسی است که با زبان و تخیلِ کودکانه یک راویِ خردسال نگاشته شده است. این رمان بستری است به بزرگیِ رودخانه راین و به رنگِ آبیِ آسمانِ شهر لورکوزن که با تاریخ و فرهنگ و خواب‌ها و رؤیاهای مردمش گره خورده و به خواننده فارسی‌زبان شناختی عمیق و دگرگونه از فرهنگ و جامعه آلمانی و اروپا در دهه‌های پنجاه و شصت میلادی و فرهنگ و تاریخِ آن زمانه بدست می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عباسعلی صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درخصوص این اثر از انتشارات «گابه» می‌گوید: این رمان، وقایع اپیزودگونه‌ای از دگرگونی‌های دوران شکوفایی اقتصادی پس از جنگ در آلمان را هم پیش چشمانمان بازمی‌آفریند. صحنه نمایشی با ۲۸ قطعه بهم‌پیوسته (اپیزود) است که کودکیِ راوی را در محیط خانواده با آدم‌ها و جهان پیرامون و واقعیاتِ پیدا و پنهانِ آن روزگار به تصویر می‌کشد.

وی ادامه می‌دهد: برای راویِ خردسال، آشپزخانه مادربزرگ مرکز جهان است؛ فریدریکه کرتسن در این رمانِ ۲۰۵ صفحه‌ای، جهان ما را جسورانه زیر و رو می‌کند و تصاویری بی‌نظیر همچون نقاشی‌های هنرمندان بزرگ می‌آفریند. شخصیت‌هایش با صمیمیت و مهربانی و گاه طنز در کلام، از شیرین و تلخِ زندگی، برویمان جهانی تازه می‌گشایند. به گفته مترجم این اثر فریدریکه کرتسن در بخشی از پیشگفتارش بر این کتاب با اشاره به درونمایه اثر و اجباری که راوی خردسال به تمرینِ مشق و درست‌نویسیِ کلمات دارد و نیز با اشاره به مقاومت راویِ خردسال در برابر این اجبار و درست‌نویسیِ کلمات که ویلفرد، شخصیتی دیگر از رمان به او دیکته می‌کند، نگاشته است: «این رمان، قصه کودکیست که بیشتر دوست دارد سرخپوستی باشد با املاء نادرستِ کلمه، سرخدوست.

وی می‌گوید: شادمانم که کودکِ رمان‌ام حالا به ایران و پیشاروی افق‌های دوردستِ تاریخِ کهنش، کولی‌وار مهاجرت می‌کند، آنجا جاییست که ایمان دارم کودکم با چند هنرپیشه کودک از فیلم‌های کیارستمی روبرو خواهد شد.

نویسنده در پیشگفتارش یادنوشته‌ای هم برای عباس کیارستمی و کودکانِ جسورِ فیلم‌های او از خود بجا گذاشته است. این رمان در کنارِ تمامِ لایه‌های پیدا و پنهانش، سخنی دوستانه و حکیمانه هم در نوعِ خود برای بزرگسالان دارد و آن توجهِ بیشتر به روح و روانِ کودکان است.

وی در خصوص ضرورت خوانش این کتاب و توجه به دنیای کودکانه با این بیت آغاز می‌کند: «چونکه با کودک سر و کارت فُتاد / پس زبانِ کودکی باید گشاد … (مولوی).» زبان کودکانه و تخیلِ کودکانه راوی خردسال در این رمان و گفتگوها و چالش‌های بزرگسالان با او در هر یک از اپیزودها، خوانندگان بزرگسال ِ فارسی‌زبان را با ظریف‌ترین لایه‌های روانی و ذهنی و تخیلاتِ کودکانه بخوبی آشنا می‌کند و کلام مولانا را بصورت ملموس در گوشمان فریاد می‌آورد.

صالحی با بیان اینکه این رمان بستریست غنی برای تقویتِ مهارتِ زبانی، مهارتِ خواندن و تقویتِ قوه تخیلِ خوانندگانِ کودک و نوجوان، تصریح می‌کند: در واقع این رمان دریچه‌ایست بسوی فرهنگِ دیگری با همه عناصر فرهنگ‌شناختی و مردم‌شناختی‌اش و با توجه به اینکه در حال حاضر، آثار کمتری در ادبیات و بازارِ کتاب هستند که بطور همزمان همپوشانی موفقی را در دو رده سنیِ بزرگسال و کودک و نوجوان بدست داده باشند، این اثر در این زمینه از آثار برگزیده و موفقِ ادبیات خارجیست.

وی ادامه می‌دهد: کوشیده‌ام جهانِ تازه این رمان را به همراهِ همه عناصرِ زیبایی‌شناختی، فرهنگ‌شناختی و نیز همه ظرافت‌های روابطِ انسانی‌اش را از راهِ ترجمه در دسترسِ خوانندگانِ فارسی‌زبان بگذارم و در عین حال معتقدم این سفیرِ جدیدِ ادبیات، بستری کاملاً آموزشی برای داستان‌نویسانِ جوانِ فارسی‌زبان است که با سبکی نو و زبانِ کودکانه در داستان‌نویسیِ اروپا بخوبی آشنا شوند.

کد خبر 5325424

منبع: مهر

کلیدواژه: معرفی کتاب کتاب و کتابخوانی کودکان عباس کیارستمی اصفهان تازه های نشر بوشهر ویروس کرونا آمار کرونا واکسن کرونا کرمانشاه شهادت امام رضا ع هفته ناجا خطبه های نماز جمعه عکس استانها نیروی انتظامی گرگان هفته نیروی انتظامی شیوع کرونا سیدابراهیم رئیسی فارسی زبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۱۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمدعلی علومی درگذشت + سوابق

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، محمدعلی علومی رمان‌نویس، پژوهشگر، اسطوره‌شناس و طنزنویس روز گذشته یکشنبه ۱۶ اردیبهشت در بم شهر زادگاهش دار فانی را وداع گفت.

بیشتر بخوانید: مرتضی شفیعی درگذشت + سوابق

از آثار او می‌توان به رمان‌های معروف سوگ مغان، آذرستان، ظلمات و... اشاره کرد.

علومی متولد ۱۳۴۰ بود و فارغ‌التحصیل رشته علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود.رمان «آذرستان» او در سال ۷۷ کتاب برگزیدهٔ سال از سوی وزارت ارشاد وقت و رمان طنز «شاهنشاه در کوچه دلگشا» برندهٔ سی سال رمان طنز ایران شد.

از محمدعلی علومی آثار پژوهشی متعددی در حوزه‌های مختلف ادبیات باقی مانده است.

این نویسنده مطرح، چندین سال بخش آموزش داستان‌نویسی در مجله جوانان را برعهده داشت. در همان سال‌ها شاگرد سید ابوالقاسم انجوی شیرازی (مشهور به پدر فرهنگ مردم) بود و آخرین مصاحبه مطبوعاتی با او مندرج در ادبستان را انجام داد.

علومی با لهجه شیرین بمی صحبت می‌کرد و مدت‌ها در تهران با دوست و همشهری هنرمندش ایرج بسطامی (خواننده‌ اهل بم) هم‌خانه بود.

داستان کوتاه «بمانی» اثر اوست که در آخرین شماره ماهنامه «فرجاد» در اواخر دهه ۶۰ یا اوایل ۷۰ چاپ شد. رمان «آذرستان» وی در سال ۷۷ کتاب برگزیده سال از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت و رمان طنز «شاهنشاه در کوچه دلگشا» برنده ۳۰ سال رمان طنز ایران شد.

استاد علومی در زمینه‌ پژوهش‌های مربوط به طنز بنا به توصیه استاد عمران صلاحی آثار بی‌شماری را از جمله طنز در آمریکا (جلد اول)، طنز در مثنوی مولانا جلال‌الدین، انواع طنز در گلستان سعدی، طنز و شیوه‌های داستانی در بوستان، طنز در دوره‌ پهلوی با نقد و بررسی آثار طنزنویسان آن زمان، طنز ایران از مشروطه به بعد (جلد اول) و بررسی انواع طنز در خارستان اثر حکیم قاسمی کرمانی را منتشر کرده است.

رمان‌های طنز علومی شامل «شاهنشاه در کوچه دلگشا، من نوکر صدامم، وقایع‌نگاری بن لادن و جناب آقای دیو بوده است.

علومی همچنین در زمینه‌ ادبیات کودک و نوجوان کتاب گذر از کوه کبود را منتشر کرده است و در تحلیل قصه‌های ایرانی نیز می‌توان به کتاب اساطیر افسون وش او اشاره کرد.

این نویسنده بمی همچنین رمان‌های «سوگ مغان»، «آذرستان»، «ظلمات»، «اندوهگرد»، «پریباد»، «داستان‌های غریب مردمان عادی»، «هزار و یک شب‌ نو»، «خانه کوچک» و «عطای پهلوان» را در پرونده کاری خود دارد.

قصه اساطیر از جمله آخرین آثار این نویسنده مطرح ایران بود، همچنین کتابی دیگر در حال انتشار داشت که هنوز اطلاعاتی درباره نام و محتوای آن منتشر نشده است.

در وصف کارکردها و ویژگی های آثار استاد علومی آمده که با نگاهی تازه به مسائل مختلف، همواره توانسته توجه عمومی را به خود جلب کند و با انتقاد و پیشنهاد سازنده، به ساختار و شکل دهی بهتر جامعه ایران کمک کند.

این نویسنده بمی در سال های پایانی عمر خود به زادگاهش در بم بازگشته بود؛ بازگشت به زادگاه و جایی که هویت و شخصیتش ریشه‌دار است، به این نویسنده فرصتی داد تا با تمامی تلاش و انگیزه، به خلق آثاری جدید بپردازد و ارثیه ارزشمند خود را به سرانجام برساند.

شهر بم در ۱۹۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229590 برچسب‌ها اخبار روز

دیگر خبرها

  • محمدعلی علومی درگذشت + سوابق
  • محمدعلی علومی، نویسنده و پژوهشگر درگذشت
  • محمدعلی علومی درگذشت
  • افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند
  • دیدار رئیس سازمان فرهنگ با معاون وزیر خارجه ارمنستان
  • عرضه روایت ترس سربازرس مگره در بازار نشر
  • به نشر با ۷۸۲ عنوان در نمایشگاه کتاب حاضر می‌شود
  • عناوین برگزیده روزنامه‌های صبح امروز
  • همدان خاستگاه شاعران حوزه کودک و نوجوان است
  • ۸۴ تیم برگزیده جشنواره ملی لکوکاپ ایران شدند