Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/ایلام اختراع دکتر «احسان جعفربیگی» مدرس دانشگاه ایلام با عنوان «ساخت نانوسیال جهت تغییر ترشوندگی سنگ کربناته و ازدیاد» ثبت شد.

 دکتر «احسان جعفربیگی» استاد مدعو گروه مهندسی شیمی و نفت دانشکده فنی و مهندسی  دانشگاه ایلام در راستای تغییر ترشوندگی سنگ مغزه با هدف بررسی روش‎های ازدیاد برداشت از مخازن نفت موفق به ثبت اختراع نوینی جهت افزایش تولید از مخازن نفتی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر مخازن نفتی ایران در اواخر نیمه دوم عمر تولید خود هستند، که این موضوع اهمیت استفاده از روش‎های ازدیاد برداشت نفت را دوچندان می‎کند، لذا به منظور پیاده‎سازی روش‎های ازدیاد برداشت، آزمایش‎های متعددی با هدف امکان‎سنجی روش‎های مختلف ازدیاد برداشت نفت روی نمونه‎هایی از سنگ مخزن (مغزه) انجام می‎شود تا بر این اساس بهترین روش ازدیاد برداشت نفت انتخاب شود، بدین‎ منظور اختراع انجام شده کمک قابل توجهی به این موضوع خواهد کرد.

 از طرفی با توجه به اینکه مخازن ایران، شکافدار هستند و به‎کارگیری روش‎های مرسوم ازدیاد برداشت با محدودیت روبه‌روست. به‎منظور افزایش تولید این مخازن به شدت ناهمگن و غیرمعمول، بکارگیری نانوسیالات جدید سنتز شده با ساختاری چندجانبه در مخازن امری ضروری است.

این اختراع در بازه زمانی سه سال انجام گرفت و در سامانه ثبت مالکیت معنوی و اختراعات با شماره اظهارنامه ۱۴۰۰۵۰۱۴۰۰۰۳۰۰۲۴۷۶ و شماره ثبت ۱۰۵۲۷۱ به ثبت رسیده و مقاله اختراع فوق هم در مجله‌ای نفتی با رنکیک Q۱ تحت داوری است.

 دکتر جعفربیگی عضو فدراسیون اختراعات سوئیس IFIA بوده و مدت ۷ سال است که به تحقیق  در زمینه پژوهشی ازدیاد برداشت از مخازن نفتی می‌پردازد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی منطقه ایلام روش های ازدیاد برداشت مخازن نفت مخازن نفتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۳۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختراع ایرانی برای پایش فساد میگو با فناوری نانو

یک محقق ایرانی در تحقیقی جالب با استفاده از آنتوسیانین، کورکومین و نسبت بهینه آنها بر روی بستر نانوفیبرکیتین موفق به تولید جوهر و نشانگر حساس به پی‌اچ برای پایش فساد میگو با چشم غیرمسلح شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محقق ایرانی برای پایش تازگی غذاهای دریایی با فناوری نانو و مواد گیاهی، جوهر هوشمند سبز ساخت.

اسماء وردیان؛ محقق مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی مشهد در تحقیقی جالب با استفاده از آنتوسیانین، کورکومین و نسبت بهینه آنها بر روی بستر نانوفیبرکیتین موفق به تولید جوهر و نشانگر حساس به پی‌اچ برای پایش فساد میگو با چشم غیرمسلح شد.

در این طرح جوهر هوشمند سبز از ضایعات پوسته میگو (نانوفیبرهای کیتین) و ترکیب دو رنگدانه طبیعی کورکومین و آنتوسیانین بدست آمده از گلبرگ زعفران برای پایش تازگی میگو در طول مدت نگهداری در یخچال ساخته شد. این جوهر هوشمند حتی پس از نگهداری به مدت شش ماه در دماهای مختلف همچنان پایدار بودند.

ساخت نخستین محصول آلوپلاستیک استخوانی با فناوری نانو در دنیا

غذاهای دریایی به عنوان منبع غنی از ویتامین‎ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب غیراشباع بخش مهمی از سبد غذایی هستند. این غذاها حتی در شرایط نگهداری مناسب نیز مستعد فساد هستند و پایش تازگی آن‎ها ضروری است.

برچسب‎‌های هوشمند با قرار‌گیری در محیط بسته‌بندی می‌توانند به صورت خودکار فعال شده و به مصرف‎کننده اطلاعات بصری در خصوص سلامت و تازگی محصول ارائه دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • با اختراع جید سونی هرکجا که هستید خنک می‌شوید!
  • کولر همراه، تازه‌ترین اختراع «سونی» / عکس
  • انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله
  • پیش بینی برداشت ۴٠٠هزار تن گندم از مزارع استان ایلام
  • اختراع ایرانی برای پایش فساد میگو با فناوری نانو
  • بحرانی بودن کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه
  • احمد مسجدجامعی: در اوایل انقلاب، بسیاری از مهم‌ترین مشاغل از جمله ریاست‌جمهوری، نخست‌وزیری و نمایندگی مجلس و استانداری بحق در اختیار معلمان بود/ از اقدامات نابخشودنی سال‌های اخیر، تغییر نام دانشگاه تربیت معلم است
  • حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در دانشگاه تربیت مدرس
  • نشست تخصصی «تصویر ایران پس از وعده صادق» برگزار می‌شود
  • بازنمایی رسانه‌ای ایران در جهان بعد از حملات موشکی به رژیم صهیونیستی