Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سیمین تاج دهقانی کارشناس مسئول سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: این یک باور غلط است که فکر کنیم، آدم‌هایی که در مورد خودکشی حرف می‌زنند، اغلب خودکشی نمی‌کنند، بنابراین باید نشانه‌ها و کلماتی که راجع به خودکشی می‌شنویم را جدی بگیریم و به یاد داشته باشیم که فکر خودکشی موقتی است و بسیاری از افراد موقق جامعه هم در برهه‌ای از زندگی خود به خودکشی فکر کرده اند پس انتخاب یک راه حل دائمی برای یک مشکل موقتی انتخاب درستی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او بیان کرد: توصیه می شود به کسی که در مورد مسائل سلامت روانش با ما صحبت می‌کند، به چشم مزاحم نگاه نکنیم و متوجه باشیم که افسردگی و افکار خودکشی، ناشی از ضعف، تنبلی یا ناتوانی نیست.

دهقانی تصریح کرد: مشکلات سلامت روان مثل باقی بیماری‌های جسمی، ناشی از عملکرد یکی از دستگاه‌های بدن است، نه ناتوانی فردی یا علاقه‌مندی به جلب توجه و برچسب‌های ناخوشایند دیگر. با راه‌های زیر، ممکن است بتوانیم جان یک انسان را نجات دهیم.

فردی که از خودکشی حرف می‌زند را جدی بگیریم

در این مواقع لازم است دلیل ناراحتی فرد را جویا شویم و او را به حال خودش نگذاریم و به او اطمینان دهیم که در این مسیر همراه او هستیم.

در مورد او پیش داوری و قضاوت نکنیم و از جملاتی مثل احمقانه است، فیلم بازی نکن، داری بزرگش می‌کنی، هیچ چیزی ارزش خودکشی ندارد، خودکشی هیچ کمکی بهت نمی‌کند، تو فقط می‌خواهی جلب توجه کنی یا تو خودکشی نمی‌کنی بپرهیزیم.

همچنین از جملاتی مانند،آره زندگی بی معناست یا دنیا پر از بی عدالتی است استفاده نکنیم، زیرا فردی که قصد خودکشی دارد از لحاظ ذهنی در حالت طبیعی نیست و این حرف را به عنوان تاییدی برای خودکشی در نظر می‌گیرد.

آدم‌هایی که در مورد خودکشی حرف می‌زنند نیاز دارند که کسی به حرف آن‌ها گوش کند، پس به آن‌ها توجه کنیم، از آن‌ها بخواهیم که حرف بزنند، به آن‌ها بگوییم که زندگی و سلامتی‌ شان برای ما مهم است، اگر به اندازه کافی به او نزدیک هستیم برایش از یک متخصص وقت بگیریم، او را تا مطب دکتر برسانیم و صبر کنیم تا ملاقاتش تمام شود.

فردی که قصد خودکشی دارد را تنها نگذاریم

اگر فکر می‌کنیم تصمیم فردی از اطرافیان ما برای خودکشی جدی است در کنار او بمانیم، تا زمانی که شخص دیگری که مورد اعتماد او است بتواند پیش او باشد.

با توجه به شناختی که از او داریم حدس بزنیم چه چیزی او را آرام می‌کند، اگر می‌بینیم حضور ما باعث آرامش او شده است، دستان او را بگیریم، به او گوش دهیم و به صحبت کردن با او ادامه دهیم. به او بگوییم چقدر برای ما ارزشمند است و تمام خاطرات خوبی که با او داشته ایم را مرور کنیم.

دلسوز باشیم

کسی که با ما در مورد افکار خودکشی یا روز‌های بدش حرف می‌زند، شجاعت زیادی به خرج داده است، برای ما ارزش و احترام زیادی قائل بوده و روی ما حساب کرده است، بنابراین توصیه می‌شود برای کمک به او دلسوزی نشان دهیم، سعی کنیم خودمان را به جای او قرار دهیم و مسئله را از نگاه او بررسی کنیم. مهربان باشیم و نشان دهیم که ارزش این اعتمادی که به ما شده است را داریم، او را تشویق کنیم که کمک حرفه‌ای بگیرد و به او اطمینان بدهیم که در کنارش می‌مانیم.

از نصیحت کردن یا بازگو کردن رنج‌های عاطفی خود بپرهیزیم

زمانی را باید به فردی که قصد خودکشی دارد اختصاص دهیم، تا از ناراحتی‌ها و دغدغه‌هایش صحبت کند، احساسات خود را بیان کند و تا حدی برای تخلیه هیجانی فرصت داشته باشد. پس این زمان را با پرداختن به داستان زندگی خودمان و بیان مصیبت‌های خود از بین نبریم.

حرف از خودکشی را مخفی نکنیم

ممکن است شخصی که قصد خودکشی دارد از ما در خواست کند این موضوع را با کسی مطرح نکنیم. اما این موضوعی نیست که به تنهایی بتوانیم آن را مدیریت کنیم. پس می‌توانیم به او بگوییم  قسم می‌خورم به هر کسی که نمی‌خواهی از این موضوع با خبر شود چیزی نگویم، اما من برای اینکه بتوانم به خوبی از تو حمایت کنم به کمک تخصصی نیاز دارم، چون به تنهایی از عهده آن برنمی‌آیم.

برای جلوگیری از خودکشی، اقدامات ایمنی خانه را حفظ کنیم

برای پیشگیری از خودکشی محیط خانه را امن نگاه داریم، اگر دارو‌هایی داریم که فرد می‌تواند به وسیله آن‌ها به خودش آسیب برساند، محفظه حاوی بسته‌های دارو را قفل کنیم، حواسمان باشد اسلحه‌ای در خانه نباشد و تا حد امکان تنهایش نگذاریم.

تمامی سموم، تیغ، چاقو‌های برنده و طناب را از دسترس دور کنیم و مراقب باشیم که فرد این لوازم را در اتاق یا در جایی پنهان نکرده باشد.

از عوامل خطرآفرین آگاه باشیم

برخی شرایط خاص روانی می‌تواند خطر تمایل به خودکشی را بیشتر کند. افسردگی، اختلال دو قطبی، شیزوفرنی، اختلال شخصیتی ضد اجتماعی، اختلال‌های اضطرابی، سوء مصرف مواد مخدر و برخی داروها، سابقه خودکشی‌های قبلی، سابقه خودکشی اعضای خانواده، درگیری با یک بیماری مزمن و درگیری طولانی‌مدت با استرس هم می‌تواند خطرناک باشد.

بیشتر افرادی که دست به خودکشی زده‌اند، در موقعیتی از قصد خود سخن گفته‌اند

تمام نشانه‌های رفتار خودکشی‌گرایانه را جدی بگیریم. اگر فردی بیان کرد که قصد خودکشی دارد یا به‌گونه‌ای رفتار می‌کند که حدس می‌زنیم قصد خودکشی دارد، این موارد را بی‌اهمیت تلقی نکنیم یا نادیده نگیریم. بیشتر افرادی که دست به خودکشی زده‌اند، در موقعیتی از قصد خود سخن گفته‌اند. زمانی که زندگی یک فرد در معرض خطر است، دیگر نیاز نیست نگران هیچ چیز دیگری باشیم. حتی نگران اینکه دیگران بشنوند یا اینکه چه می‌گویند؟ موضوع مهم کمک به فردی است که قصد خودکشی دارد.

فرد را به رفتن پیش روانشناس یا روانپزشک ترغیب کنیم

سعی کنیم در نخستین فرصت فرد را به دیدن یک پزشک یا روان درمانگر ترغیب کنیم.

افرادی که به خودکشی فکر می‌کنند، اغلب فکر می‌کنند که کسی نمی‌تواند به آن‌ها کمک کند، پس باید بیشتر تلاش کنیم تا این تفکر را از ذهن آن‌ها بیرون کنیم.

به شخص کمک کنیم یک متخصص روان درمانی خوب یا یک مرکز روانشناسی معتبر پیدا کرده و او را در مراجعه همراهی کنیم.

همچنین ما می‌توانیم با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت استان، از مشاوره‌های روانشناختی روانشناسان این مراکز که به صورت رایگان ارائه می‌شود، بهره‌مند شویم.

مشاوران وزارت بهداشت در سامانه تلفنی ۴۰۳۰، همچنین کارشناسان این حوزه در سامانه‌های تلفنی ۱۲۳ و ۱۴۸۰ نیز همه روزه پاسخگوی شما و آماده ارائه مشاوره روانشناختی هستند.

انتهای پیام/ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سلامت روان خودکشی قصد خودکشی سلامت روان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۴۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش آسیب‌های اجتماعی با بهره گیری از تولیدات علمی و پژوهشی جامعه دانشگاهی گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان؛  رئیس کل دادگستری استان گیلان در دیدار با محمد دوستار سرپرست دانشگاه  گیلان با تبریک روز معلم و قدردانی از جایگاه و شان رفیع معلم، استاد  و اهمیت علم آموزی گفت: امنیت و آرامش دانشجو باید مورد توجه دانشگاه قرار گیرد و از  هرگونه دسته بندی و گروه بندی در دانشگاه‌ها اجتناب شود.
حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل صادقی نیارکی با بیان اینکه دانشگاه باید با تولید مقالات علمی مناسب و تحلیل‌های کارشناسی در کاهش آسیب‌های اجتماعی جامعه موثر باشد، افزود: دادگستری گیلان این آمادگی و توانایی را دارد که در کنار پژوهش‌های حقوقی زمینه استفاده از ظرفیت همکاران قضایی با حضور در بین دانشجویان را فراهم کند و انتظار می‌رود دانشگاه نیز با تولید مقالات علمی مناسب و تحلیل‌های کارشناسی به کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه کمک کند.
در ادامه این دیدار تفاهم نامه همکاری بین دادگستری  و دانشگاه گیلان برای ارتقای سلامت جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی امضا شد. 

دیگر خبرها

  • علمای دینی در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش موثری دارند
  • از معلم جان روشن یافتیم‌
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با بهره گیری از تولیدات علمی و پژوهشی جامعه دانشگاهی گیلان
  • خودکشی در ایران کمتر از آمار جهانی
  • خودکشی ایرانی ها، کمتر از میانگین جهانی
  • طرح پنج شنبه‌های طلایی و دوری دانش آموزان از فضای مجازی
  • آموزش یک جامعه با اخلاق از خانه و خانواده آغاز می‌شود
  • نقش‌آفرینی بانوان خراسان شمالی در کاهش آسیب‌های اجتماعی محوری است
  • بانوان در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی کنند
  • خودکشی در ۲۳ کشور دنیا جرم و اجرای کامل سند ملی خودکشی در ایران ضروری است