Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@12:54:47 GMT

واتیکان، پاپ را سانسور می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۶۴۹۴۰

واتیکان، پاپ را سانسور می‌کند

 

به گزارش تابناک، خبر واتیکان ساده است؛ در اجلاس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد (COP26) کاردینال پارولین به عنوان نماینده واتیکان شرکت خواهد کرد.

این اطلاع رسانی اما برای رو شدن مناقشه‌ای قدیمی کافی بود: اینکه واتیکان، پاپ را سانسور می‌کند

فعالیت‌های پاپ فرانسیس اول در زمینه بحران اقلیمی چندی پیش با برگزاری اجلاس رهبران دینی جهان بیش از پیش در معرض دید جامعه بین‌المللی قرار گرفت و بسیار محتمل بود که پاپ شخصا در کنفرانس گلاسکو شرکت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اعلام رسمی واتیکان مبنی بر حضور یک کاردینال سرخ‌پوش در این اجلاس بار دیگر ماجرای ادعای سانسور شدن پاپ را مطرح کرد. ماجرا از آنجا آغاز می‌شود که کنفرانس COP26 قرار است در گلاسکوی اسکاتلند برگزار شود؛ جایی که با پاپ فرانسیس ارتباطی خاطره‌انگیز دارد!

دیدار قبلی پدر فرانسیس و روحانیون اسکاتلندی با حاشیه‌هایی همراه بود که حتی به حذف بخش‌هایی از مستندی که شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی درباره کشیش های اسکاتلندی ساکن رم ساخته بود منجر شد.

تونی کرنی، در فیلمی مستند و یک ساعته به نام مدرسه کشیش، ماجرای زندگی طلبه‌های اسکاتلندی که در کلیسای کاتولیک روم آموزش می‌بینند را روایت می‌کند و به همین دلیل با پدر فرانسیس که عالی ترین مقام این کلیساست همراه شده بود.

در سال ۲۰۱۹ پاپ در کاخ رسولان با طلبه‌های اسکاتلندی دیدار داشت و قرار بود یکی از این افراد یک بطری نوشیدنی مالت به پدر فرانسیس هدیه بدهد؛ پاپ که از دریافت این هدیه خوشحال شد برخوردی صمیمانه با آن فرد جوان داشت و برخلاف معمول، هدیه را به دستیار خود نداد و شخصا نگه داشت.

بعد از این بود که با خنده‌ای بلند از هدیه خود تشکر کرد و همین رفتار پاپ باعث صمیمیت و راحتی طلاب جوان در این دیدار شد که با تاکید کرنی تاثیری خاص در این مستند گذاشت اما در بازبینی اعضای شورای کاتولیک حذف شد.

این اولین بار نبود که صحبت‌های پاپ حذف می‌شد؛ گروهی از کاردینال‌های محافظه کار کلیسای رم که نگران «آشفتگی، سردرگمی و ایجاد خطا در بین وفاداران کاتولیک» خود هستند تلاش دارند تا «از شکل گیری تصوری غلط و تغییر مسیر کلیسای کاتولیک» جلوگیری کنند؛

کاردینال‌ها که بالاترین مقام کلیسای رم را بعد از پاپ در اختیار دارند و انتخاب پاپ نیز به عهده آنهاست، با تشکیل شورایی بر انتشار اخبار و تصاویر مربوط به پاپ و کلیسا نظارت دارند. تاثیر قوی این شورا زمانی آشکار شد که نامه پاپ سابق، بندیکت شانزدهم، به جانشین خود، فرانسیس، توسط کلیسا سانسور شد.

پیش از این، نمایش جهانی فیلم «فرانچسکو»، یک فیلم بلند درباره پدر فرانسیس و مسائلی از جمله تغییرات آب و هوایی، پناهندگان و نابرابری اجتماعی که جزء دغدغه‌های اصلی پاپ هستند نیز به یک جنجال دیگر در زمینه سانسور بدل شد چراکه تیغ نظارت حذفی واتیکان بار دیگر برخی اظهارات پاپ در رابطه با موقعیت اجتماعی افرادی با گرایش‌های نادر جنسیتی را مورد توجه قرار داد.

اکنون و با اعلام خبر حضور یک کاردینال مورد تایید محافظه‌کاران، بار دیگر ماجرای اعمال قدرت برخی از اهالی واتیکان مورد توجه قرار گرفته و باید دید آیا پدر فرانسیس با این انتخاب موافق بوده است یا خیر.

منابع: بی‌بی‌سی، اکسپرس انگلستان، تایم، ای‌پی و گلوبال نیوز.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ربیع الاول علی اکبر یوسفی عزت الله مهرآوران محمدرضا گرایی میثم دلخانی پاپ فرانسیس واتیکان پاپ فرانسیس اول ربیع الاول علی اکبر یوسفی عزت الله مهرآوران محمدرضا گرایی میثم دلخانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۴۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدیه ۲ میلیونی وزیر آموزش و پرورش به حساب معلمان واریز شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری مهر صبح امروز بود که وزیر آموزش پرورش رضا مراد صحرایی اعلام کرد که در تلاش برای واریز هدیه به حساب معلمان به مناسبت روز معلم است.

پیگیری های خبرنگار مهر حکایت از آن داشت که رقم این هدیه ۲ میلیون تومان خواهد بود.

از دقایقی پیش فرآیند واریز این هدیه آغاز شده و تعدادی از معلمان اعلام کرده اند که هدیه وزیر آموزش و پرورش به حساب آنها واریز شده است.

کد خبر 6093553 سيد اسد رجبی

دیگر خبرها

  • فیلم/ هدیه وزیر ارتباطات برای معلمان
  • اینترنت هدیه ۳۰ گیگابایتی برای معلمان + نحوه فعالسازی
  • هدیه متفاوت به معلم
  • از معلم‌بلاگری تا عجیب‌ترین هدیه‌ برای روز معلم!
  • اقدام مشکوک باشگاه پرسپولیس در خصوص ۲ ستاره | سانسور خودخواسته یا فریب بزرگ؟
  • پایه‌های رژیم صهیونیستی در حال سست شدن است/روشنفکران دنیا تحمل جنایات اسرائیل را ندارند
  • ببینید | سکانس جنجالی سانسور شده در پایتخت ۵
  • هدیه ۲ میلیونی وزیر آموزش و پرورش به حساب معلمان واریز شد
  • رسانه‌های خارجی جنبش دانشجویی آمریکا را وارونه سازی می‌کنند
  • عکس| اقدام عجیب کاپیتان پرسپولیس در اینستاگرام/ عالیشاه همسرش را سانسور کرد