Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-01@10:01:34 GMT

موسیقی نواحی در بعضی مناطق پسرفت کرده است

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۶۵۱۶۷

موسیقی نواحی در بعضی مناطق پسرفت کرده است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فواد توحیدی، عضو هیئت‌انتخاب چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران تاکید می‌کند که هنرمندان موسیقی نواحی باید برای خودشان پاتوق مشخص داشته باشند و این سبک از موسیقی تنها به یک جشنواره در سال ختم نشود.

براساس اعلام ستاد خبری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، او در این باره می‌گوید: «در جلسات هیئت انتخاب آثار زیادی را بررسی کردیم و این در حالی بود که از تمام نقاط ایران آثاری برای جشنواره ارسال شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه باید بگویم بعضی مناطق به لحاظ سازبندی، نوازندگی و... پسرفت کرده بودند و آثارشان بیشتر شاخصه‌های موسیقی کلاسیک را داشت و در عین حال گروه‌هایی هم داشتیم که ما را شگفت‌زده کردند.»

این پژوهشگر در همین‌باره می‌افزاید: «متاسفانه یک ناحیه خاص از ایران آثارش چندان ما را راضی نکرد و بیشتر احساس موسیقی «گل‌ها»یی به ما منتقل شد تا موسیقی نواحی! آثار این ناحیه بیشتر در راستای موسیقی ردیف دستگاهی ایران بود و دلیل انتقاد صریح بنده هم این است که احساس می‌کنم جریان نادرستی موسیقی این منطقه را هدایت می‌کند و باید جلوی آن گرفته شود.» 

او ادامه می‌دهد: «خوشبختانه آثار خوبی هم در این دوره دیده شد. آثاری که به لحاظ ملودی‌های محلی، گویش و نوازندگی عالی بودند. در عین حال بنده معتقدم که دلیل عدم انتخاب برخی گروه‌ها برای حضور در جشنواره باید به آن‌ها اعلام شود. صرف حذف‌کردن این گروه‌ها باعث پیشرفتشان نمی‌شود بلکه باید نقاط ضعف را به آن‌ها گوشزد کرد تا به اصالت و هویت خودشان برگردند و در نحوه ارائه آثارشان تجدید نظر کنند.»

توحیدی می‌گوید: «هنرمندان موسیقی نواحی ایران باید برای خودشان یک پاتوق مشخص داشته باشند تا بتوانند در ایامی که جشنواره‌ای هم نیست، از فضایی برای تبادل هنر و تجربه استفاده کنند. موسیقی نواحی، موسیقی مادر است زیرا که این موسیقی بر پایه ملودی است و اگر بخواهیم مراوده هنری با جهان داشته باشیم، زبان مراوده همین موسیقی است. باید فضایی باشد که بتوانیم، نقد و آسیب‌شناسی داشته باشیم و برای حضور در جشنواره‌های خارجی برنامه بریزیم. این خودش باعث می‌شود کم‌کم مسیر گردشگری موسیقی باز شود و حتی روستاهای ایران هم بتوانند میزبان این رویداد هنری باشند. حقیقتا موسیقی منطقه خیلی با موسیقی جشنواره‌ای متفاوت است.»

این عضو هیئت انتخاب چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران تاکید می‌کند: «موسیقی نواحی پژواک اقلیم است و اگر اقلیم را از این موسیقی بگیریم در واقع تمام حس آن را از بین برده‌ایم. باید به این سمت برویم که گردشگر و مخاطب این هنر را نزد هنرمندان موسیقی نواحی ببریم تا خدشه‌ای هم به هنر آن‌ها وارد نشود. به زعم بنده عنصر بیرونی نباید وارد این موسیقیی شود زیرا تقدس آن را از بین می‌برد.» 

فواد توحیدی همچنین اظهار می‌کند: «در جشنواره چهاردهم از بعضی مناطق برای اولین بار شرکت‌کننده خواهیم داشت. مثلا ما گروهی از جزیره کیش داریم و گروهی از یکی از مناطق کردستان که کارشان واقعا خوب بود.» 

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به صورت غیررقابتی از ۲۹ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ در شهر کرمان برگزار خواهد شد.

۵۷۲۵۹

کد خبر 1563279

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: موسیقی موسیقی نواحی موسیقی ایرانی سازهای ایرانی نوازنده و آهنگساز خواننده چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۵۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمعه و شنبه پیش رو شرایط برای طبیعت‌گردی در اردبیل مساعد نیست

به گزارش قدس آنلاین بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد جو استان اردبیل تا روز پنجشنبه (۱۳ اردیبهشت) نسبتا پایدار است؛ هر چند با توجه به شرایط فصلی و محلی رگبار پراکنده باران در برخی نواحی کوهپایه‌ای مرکز به ویژه جنوب استان دور از انتظار نیست.

از روز جمعه (۱۴ اردیبهشت) سامانه بارشی فعالی به استان اردبیل نفوذ خواهد کرد که موجب ابرناکی، وزش تندبادهای موقتی، کاهش نسبی دمای هوا و رگبار و رعد و برق (در نواحی مستعد با بارش تگرگ و اصابت صاعقه) خواهد شد.

با توجه به رخداد بارش‌های رگباری آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها نیز انتظار می‌رود.

این سامانه تا اواخر وقت شنبه (۱۵ اردیبهشت) در بیشتر مناطق استان اردبیل فعال خواهد بود.

اردبیل و شهرستان‌های این استان از شرایط هوایی و اقلیمی متغیری برخوردار هستند و مشاهده جلوه‌هایی از هوای فصول گوناگون در یک دوره زمانی کوتاه از جاذبه‌های طبیعی برای گردشگران علاقه‌مند در این استان است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • پسرفت دریای خزر مشکل بنادر مازندران
  • استان مرکزی چه بهره‌ای از بارش‌های بهاره برد؟
  • جمعه و شنبه پیش رو شرایط برای طبیعت‌گردی در اردبیل مساعد نیست
  • بارش باران در ۵ استان شدید خواهد بود
  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران
  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران | وقتی او در مورد پایان رابطه عاطفی خود حرف می‌زند...
  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • بیمه فعالان سرود پیگیری می‌شود/چند پیشنهاد به موسیقی فارس
  • آماده‌باش امدادگران در ۱۴ استان کشور