آیات المهدی (عج) |برنامهای برای جداسازی مؤمنان از کافران در فرآیند آخرالزمان
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۶۵۴۵۸
جداسازی مؤمنان از کافران یکی از برنامههای خداوند در فرآیند آخرالزمان است که در راستای بسترسازی ظهور قرار دارد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از فرآیندهای عجیب آخرالزمان، تفکیک و مرزبندی میان جریانات مختلف دینی و مذهبی تا رسیدن به دو جبهه حق و باطل است. از این برنامه خداوند در آیات و احادیثمان با عنوان «تمییز» یا «جداسازی» یاد شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یکی از این آیات مربوط به این برنامه الهی طبق روایات ما، آیه 178 آلعمران است؛ آنجا که خداوند میفرماید «ما کانَ اللَّهُ لِیَذَرَ الْمُؤْمِنینَ عَلى ما أَنْتُمْ عَلَیْهِ حَتَّى یَمیزَ الْخَبیثَ مِنَ الطَّیِّب ...؛ خدا بر آن نیست که مؤمنان را به این [حالى] که شما بر آن هستید، واگذارد، تا آنکه پلید را از پاک جدا کند.» در این آیه، وعدۀ جداسازی خبیثان از پاکان مطرح شده است. از ظاهر همین آیه بر میآید تاکنون چنین رویدادی در سطح گسترده رخ نداده، لذا ماجرایی است که در آینده اتفاق خواهد افتاد و بر اساس روایاتمان، این امر بناست تا قبل از حکومت آرمانی امام عصر عجل الله تعالی فرجه صورت گیرد. در این باره عیاشی در تفسیر خود ذیل همان آیۀ179 سورۀ آلعمران از «عجلان بن ابى صالح» روایت کرده از امام صادق علیهالسلام شنیدم میفرمود: روزها و شبها به پایان نمیرسد تا اینکه صدایى از آسمان شنیده میشود که میگوید: اى پیروان حق، اى اهل باطل؛ از هم جدا شوید پس از هم جدا میشوند. عرض کردم بعد از این اعلام باز هم اهل حق و باطل به هم مخلوط میشوند؟ فرمود: نه، خداوند در قرآن میفرماید: ما کانَ اللَّهُ لِیَذَرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلى ما أَنْتُمْ عَلَیْهِ حَتَّى یَمِیزَ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیِّب؛ لَا تَمْضِی الْأَیَّامُ وَ اللَّیَالِی حَتَّى یُنَادِیَ مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ یَا أَهْلَ الْحَقِّ اعْتَزِلُوا یَا أَهْلَ الْبَاطِلِ اعْتَزِلُوا فَیَعْزِلُ هَؤُلَاءِ مِنْ هَؤُلَاءِ وَ یَعْزِلُ هَؤُلَاءِ مِنْ هَؤُلَاءِ قَالَ قُلْتُ أَصْلَحَکَ اللَّهُ یُخَالِطُ هَؤُلَاءِ وَ هَؤُلَاءِ بَعْدَ ذَلِکَ النِّدَاءِ قَالَ کَلَّا إِنَّهُ یَقُولُ فِی الْکِتَابِ ما کانَ اللَّهُ لِیَذَرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلى ما أَنْتُمْ عَلَیْهِ حَتَّى یَمِیزَ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیِّب. (تفسیر العیاشی، ج1، ص207)
در روایتی دیگر، «محمد بن منصور» از پدرش نقل میکند من و «حارث بن مغیره» و جمعى از اصحابمان جلسهاى داشتیم و امام صادق علیهالسلام سخن ما را میشنید (گویا در باره دولت حقه گفتوگو میکردند)، امام فرمود: شما در چه موضوعى وارد شدید؟ پر دور است و پر دور است، نه به خدا آنچه شما چشم به آن دارید، پدید نشود تا غربال شوید. به خدا آنچه شما به آن چشم دارید، پدید نشود تا تمحیص (پاک) شوید، به خدا آنچه شما چشم بدان دارید پدید نشود جز پس از اینکه تمییز شوید؛ به خدا آنچه شما به آن چشم دارید، پدید نشود تا اینکه نومید شوید؛ه به خدا آنچه شما به آن چشم دارید پدید نشود تا هر که باید بدبخت شود و هر که شاید سعادتمند شود. کُنْتُ أَنَا وَ الْحَارِثُ بْنُ الْمُغِیرَةِ وَ جَمَاعَةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا جُلُوساً وَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع یَسْمَعُ کَلَامَنَا فَقَالَ لَنَا فِی أَیِّ شَیْءٍ أَنْتُمْ هَیْهَاتَ هَیْهَاتَ لَا وَ اللَّهِ لَا یَکُونُ مَا تَمُدُّونَ إِلَیْهِ أَعْیُنَکُمْ حَتَّى تُغَرْبَلُوا لَا وَ اللَّهِ لَا یَکُونُ مَا تَمُدُّونَ إِلَیْهِ أَعْیُنَکُمْ حَتَّى تُمَحَّصُوا لَا وَ اللَّهِ لَا یَکُونُ مَا تَمُدُّونَ إِلَیْهِ أَعْیُنَکُمْ حَتَّى تُمَیَّزُوا -لَا وَ اللَّهِ مَا یَکُونُ مَا تَمُدُّونَ إِلَیْهِ أَعْیُنَکُمْ إِلَّا بَعْدَ إِیَاسٍ لَا وَ اللَّهِ لَا یَکُونُ مَا تَمُدُّونَ إِلَیْهِ أَعْیُنَکُمْ حَتَّى یَشْقَى مَنْ یَشْقَى وَ یَسْعَدَ مَنْ یَسْعَدُ. (کلینی، ج1، 370)
نکته جالب اینجاست که جداسازی مؤمنان از کافران در فرآیند آخرالزمان به صورتهای مختلف و گاهی با اعجاز اتفاق میافتد که از جمله آنها حضور موجود مقدسی به نام «دابة» است که آیۀ 82 سورۀ نمل به این ماجرا اشاره دارد. دابة در روایات ما منسوب به امیرالمؤمنین (ع) است. طبق روایت رسول خدا صلی الله علیه و آله، دابّةالأرض به همراه عصای موسی و خاتم سلیمانبنداوود ظهور میکند و با عصای موسی سیمای مؤمن را نورانی و با خاتم سلیمان سیمای کافر را داغ مینهد؛ تَخْرُجُ دَابَّهًُْ الْأَرْضِ وَ مَعَهَا عَصَا مُوسَی وَ خَاتَمُ سُلَیْمَانَ تَجْلُو وَجْهَ الْمُؤْمِنِ بِعَصَا مُوسَی وَ تَسِمُ وَجْهَ الْکَافِرِ بِخَاتَمِ سُلَیْمَان. (مختصر البصائر، ص486) این نوع جداسازی معجزهای است که از مجرای امیرالمؤمنین علیهالسلام جریان مییابد. بر این اساس میتوان اذعان داشت نقشی که وجود مقدس اهل بیت در زمینهسازی ظهور دارند، تا عصر ظهور آن حضرت ادامه دارد.
بازگشت اعجازآمیز امیرالمؤمنین در آخرالزمان«دابه»، جدال فیلم ترکی صهیونیستی-وهابی با تفکر شیعی+فیلمانتهایپیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: آخرالزمان امام زمان عج آخرالزمان امام زمان عج خدا آنچه شما ل ا ی ک ون ال م ؤ م ن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۵۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیت الله هاشمی علیا عنوان کرد؛ لطف الهی به مؤمنان جهت دوری از تعصب جاهلی
این استاد اخلاق در تبیین معنای عبارت مورد نظر گفت: «ملکه» صفتی نفسانی است که به معنای عادت کردن انسان به چیزی است؛ به عنوان نمونه، فردی 70 سال شرب خمر کرده است. برای چنین شخصی بسیار مشکل است که شرب خمر را کنار بگذارد اما اگر گناهی گاه گاه از انسان صادر شود، به راحتی میتواند از آن توبه کند.
«حمیة» به معنی حمایت و تعصب است. تعصب دو قسم است: تعصب ممدوح و مذموم. اینجا قسم دوم و منظور همان تعصب جاهلیت است که خلاف شرع است؛ زیرا تعصب جاهلیت، یعنی چشمپوشی از حق و تابع و مدافع ناحق بودن، به سبب ملاحظه روابط نزدیک و شخصی، مثل رابطه خویشاوندی. نقطه مقابل تکبر و تعصب جاهلیت، تواضع در برابر خداوند و مؤمنان است.
وی در ادامه به شرح آیاتی از قرآن کریم در این باره پرداخت. از جمله آیه 26 سوره فتح که میفرماید: «إِذْ جَعَلَ الَّذِینَ کَفَرُوا فِی قُلُوبِهِمُ الْحَمِیَّةَ حَمِیَّةَ الْجَاهِلِیَّةِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَکِینَتَهُ عَلَی رَسُولِهِ وَعَلَی الْمُؤْمِنِینَ وَأَلْزَمَهُمْ کَلِمَةَ التَّقْوَی وَکَانُوا أَحَقَّ بِهَا وَأَهْلَهَا؛ یاد کن هنگامی را که کافران پس از قرارداد صلح حدیبیه دلهایشان را از تعصب و خشم شدید جاهلی آکنده کردند، پس خدا هم آرامشش را بر پیامبرش و مؤمنان نازل کرد و روح تقوا را که حقیقت و جان توحید است ملازم آنان نمود، و آنان به روح تقوا سزاوارتر و شایسته آن بودند.» طبق این آیه، در مقابل کفار که تعصب و تکبر جاهلیت در برابر خدا و پیامبر اکرم(ص) در قلبشان ملکه شده بود، خداوند به رسولش و مؤمنان عنایت کرد و آرامش، روحیه تقوا و تواضع در برابر خدا و مؤمنان را به آنان که سزاوار چنین لطفی بودند عطا کرد.
ایشان در ارتباط بحث مورد نظر با جریانات چند ماه اخیر خاطرنشان کرد: اینکه یهود به راحتی مسلمانان را میکشد و فرقی بین نظامی و غیرنظامی قائل نمیشود، به خاطر تعصبی است که نسبت به مسلمانان دارد. زیرا یهود دین خود را اسلام واقعی دانسته و فقط بنی اسرائیل را آدم میداند و برای اسلام هیچ ارزشی قائل نیست.