Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@23:44:08 GMT

یک چاهخانه در باغستان سنتی قزوین مرمت شد

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۶۵۵۱۰

یک چاهخانه در باغستان سنتی قزوین مرمت شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی احسان نورانی اظهار کرد: پروژه مرمت و احیای چاهخانه سازآباد حاج‌مصطفی در باغستان سنتی قزوین با مشارکت مالک چاهخانه و تحت نظارت فنی کارشناسان اداره‌کل با اجرای اقدام‌هایی چون پی‌ریزی، دیوارچینی، طاق‌زنی، شیب‌بندی بام و ساماندهی محوطه چاهخانه مطابق با الگوی اولیه انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون میراث‌فرهنگی قزوین یادآور شد: با توجه به خطر نابودی تعداد اندک چاهخانه‌های باقی مانده در باغستان سنتی قزوین، طرح مرمت و احیای این بناهای ارزشمند تاریخی با مشارکت مالکین در دستور کار این اداره‌کل قرار گرفته و در حال حاضر یک چاهخانه دیگر در دست مرمت قرار دارد و پروژه مرمت سومین چاهخانه در سال جاری نیز به زودی آغاز می‌شود.»

بنای چاهخانه‌ها معمولاً از آجر و ملات خشت و گل ساخته شده‌اند، این بناها اطاقی به ابعاد چهار در چهار و ارتفاع حدود سه متر دارند که دارای دیوارهای پهن و طاق ضربی هستند. چاهخانه‌ها دارای هواکش، شومینه و راه‌پله بوده و چاه‌خانه‌های قدیمی فاقد درب و دارای کتیبه‌ای بوده که نام چاهخانه و سال ساخت در آن ذکر شده است. فضای چاهخانه به عنوان استراحتگاه مشترک باغبانان و محل نگهداری وسایل آنان بوده و در زمان آبیاری و به خصوص در فصل محصول برای حفاظت از محصولات باغی استفاده می‌شده است.

کد خبر 5326027

منبع: مهر

کلیدواژه: قزوین باغستان سنتی قزوین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوشهر ویروس کرونا آمار کرونا واکسن کرونا کرمانشاه هفته ناجا خطبه های نماز جمعه عکس استانها نیروی انتظامی هفته نیروی انتظامی گرگان شیوع کرونا ایلام سیدابراهیم رئیسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۵۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت یکی از اعضای شورای شهر باغستان شهریار تهران

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار از بازداشت یکی از اعضای شورای شهر باغستان تهران خبر داد.

به گزارش ایسنا، مهدی محمدی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار، با انتشار اطلاعیه ای از دستگیری عضو شورای شهر باغستان شهریار به اتهام اعمال نفوذ بر خلاف حق و قانون خبر داد و اظهار کرد: تحقیقات تکمیلی در این خصوص ادامه دارد.

دادستان شهریار تاکید کرد برخورد با مظاهر فساد و سوء استفاده از حقوق دولتی از برنامه‌های اصلی دستگاه قضائی بوده و این موضوع با جدیت و اقتدار پیگیری خواهد شد.

شهر باغستان یکی از شهر های هفت گانه شهرستان شهریار است که در شرق این شهرستان واقع شده و دارای جمعیتی بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟
  • خانه انصاری ارومیه میزبان گردشگران خواهد شد
  • ماجرای ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی چیست؟
  • ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی مربوط به سال ۱۳۹۸است
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • بازداشت یکی از اعضای شورای شهر باغستان شهریار تهران
  • بازدید وزیر نیرو از پست‌های ۴۰۰ کیلوولت برق باغستان کرج و چهارباغ
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • برنامه چهار هفته پایانی لیگ برتر فوتبال اعلام شد