Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@17:43:34 GMT

ساخت منازل ویلایی در ۸ هکتار اراضی موقوفه کاشمر

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۶۶۴۷۰

ساخت منازل ویلایی در ۸ هکتار اراضی موقوفه کاشمر

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، حجت‌الاسلام حسین نیساری امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه کاشمر با تبریک دهه وقف و  با ابراز گلایه از طرح برخی موضوعات از سوی عده‌ای که همه هجمه را به اوقاف دارند، اظهار کرد: این در حالی است که اگر منصفانه به موضوع نگاه شود بسیاری از این هجمه‌ها و اتفاقات از روی بی‌انصافی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر افزود: متأسفانه فردی که لباس روحانیت بر تن دارد، در فضای مجازی یک مطلب غیرکارشناسی مطرح می‌کند که دقیقاً همان مطالبی است که توسط رسانه‌های بیگانه علیه مجموعه اوقاف و بقاع متبرکه عنوان می‌شود.

وی با بیان اینکه انتظار نیست افرادی که نسبت به موضوعات آگاهی دارند به‌ویژه اصحاب رسانه که از بسیاری موارد اطلاعات دارد، بخواهد این‌گونه غیرکارشناسی ورود کنند و نسبت به انتشار آن اقدام کند، بیان کرد: حداقل انتظار این است که قبل از انتشار مطلبی با مسئول و متولی آن حوزه، موضوع را مطرح و پس از دریافت پاسخ مربوط نسبت به اطلاع‌رسانی آن اقدام کنند، چرا که معتقدیم بیان مطالب و موضوعات غیرکارشناسی نه‌تنها کمکی به حل مشکل نمی‌کند، بلکه منجر به ناامیدی و یأس در جامعه می‌شود.

نیساری با اشاره به ادعای فردی در فضای مجازی در خصوص درآمد ماهانه چهار میلیارد تومانی اداره اوقاف کاشمر خاطرنشان کرد: مجموع درآمد موقوفات کاشمر سالانه زیر چهار میلیارد تومان و درآمد بقاع کمتر از سه میلیارد تومان است، حال چطور محاسبه‌شده که این مبلغ درآمد ماهانه است جای سؤال است؟

۲۵ درصد درآمد موقوفات صرف حفظ موقوفه می‌شود

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر با اشاره به اینکه سالانه ۲۵ درصد درآمد موقوفات صرف حفظ آن می‌شود، بیان کرد: در یک سال گذشته ۷ مرحله رزمایش مواسات و همدلی برگزار شد و سه هزار و ۲۰۰ بسته معیشتی به ارزش یک میلیارد تومان از محل درآمد موقوفات و بقاع متبرکه بین خانواده‌های نیازمند در مناطق مختلف شهر و روستاها توزیع‌شده است، همچنین در این مدت ۷۰ هزار پرس غذای گرم بین خانواده‌های نیازمند توسط مراکز افق بقاع متبرکه توزیع‌ شده است.

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف برای حفاظت و صیانت از موقوفات و جلوگیری از تضییع حقوق موقوفات تشکیل‌ شده است، یادآور شد: تمام اطلاعات مربوط به موقوفات در سامانه جامع ثبت است و تمام امور مربوط باید در این سامانه ثبت و ضبط شود و اگر در مسیر اجرای نیت موقوفه تخلفی اتفاق بیفتد سند را مردود و مسئول اداره و کارشناس مربوطه را به‌عنوان متخلف به دادگاه معرفی می‌کند.

نیساری همچنین با انتقاد از نحوه اطلاع‌رسانی برخی ادارات و متهم کردن اوقاف به‌عنوان مجموعه‌ای که مانع توسعه در شهرستان است، اذعان کرد: یک مجموعه اداری که به دنبال تغییر کاربری در ملک موقوفه است، تنها در همان ملک بیش از ۹ میلیارد تومان بابت هزینه اجاره ۴۰ ساله و پذیره به اوقاف بدهی دارد و تاکنون برای تعیین تکلیف آن مراجعه نکرده است و حال که قرار است نسبت به پرداخت بدهی‌اش اقدام کند، اوقاف را به مانعی برای پیشرفت و توسعه شهر محکوم می‌کند.

به دنبال حفاظت و حراست از موقوفات هستیم

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر با تأکید بر اینکه افرادی که املاکشان را وقف و به امانت به اداره اوقاف سپرده‌اند، قطعاً انتظارات و هدفی داشته‌اند که باید برآورده شود، گفت: در چارچوب قانون به دنبال حفاظت و حراست از موقوفات هستیم،  بنابراین انتظار داریم نسبت به موضوعات واقع‌بین باشیم و با طرح و انتقال برخی موضوعات خودمان را مدیون نکنیم.

وی با اشاره به اینکه موضوع واگذاری زمین به دلیل به‌صرفه و صلاح نبودن موقوفات لغو شده است و در این مسیر واگذاری زمین به روش سرمایه‌گذاری انجام می‌شود، افزود: در این مسیر درخواست فرد متقاضی ساخت‌وساز در اراضی موقوفات به کمیته سرمایه‌گذاری در استان ارسال می‌شود و درصورتی‌که مورد تصویب و موافقت قرار بگیرد امکان اجرای آن میسر می‌شود.

نیساری با بیان اینکه روش سرمایه‌گذاری علاوه بر اینکه به نفع موقوفات و سرمایه‌گذار است، منجر به جذب سرمایه‌گذار از شهرستان می‌شود، ابراز کرد: در این مدت سرمایه‌گذاری خارج از موقوفات نداشتیم و تنها در برخی موارد سرمایه‌گذاری از موقوفات انجام‌ شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر ادامه داد: اخیراً نیز پیشنهادها و درخواست‌هایی برای ساخت منازل ویلایی در سطح هشت هکتار از اراضی موقوفات به کمیته سرمایه‌گذاری ارسال کردیم و پیگیر صدور مجوزهای لازم در این خصوص هستیم تا ظرف یک سال آینده در دو قطعه زمین چهار هکتاری منازل مسکونی به‌صورت ویلایی احداث شود.

ثبت ۱۸ موقوفه جدید در کاشمر

وی همچنین با اشاره به ثبت ۱۸ موقوفه جدید در کاشمر طی یک سال اخیر، گفت: ارزش ریالی این تعداد موقوفه جدید ۲۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال است که نیمی از این تعداد موقوفه در سال جاری وقف‌ شده است.

نیساری با بیان اینکه نیمی از اراضی کاشمر موقوفه است، بدون اشاره به میزان بدهی ادارات و سازمان‌های مستقر در اراضی و املاک موقوفه از حیث اجاره و پذیره یادآور شد: آموزش‌وپرورش به لحاظ تعداد مدارسی که در سطح شهرستان دارد و ۸۰ درصد این فضاهای آموزشی در اراضی موقوفه قرار گرفته است، دارای بیشترین میزان بدهی به اوقاف است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر همچنین با اشاره به پیگیری‌ها و مکاتبات انجام‌ شده با ادارات و نهادهای بدهکار به موقوفات اظهار کرد: در این زمینه با زبان التماس و خواهش به سراغ روسای ادارات بدهکار رفتیم، ولی با توجه به اینکه بودجه و اعتباری در این زمینه نداشتند پیشنهادشان این است که وصول مطالبات از مجاری قانونی و قضایی پیگیری شود.

وی با تأکید بر اینکه مطالبات اوقاف از ادارات و نهادهای مختلف دولتی همچنان به قوت خود باقی است، اذعان کرد: برابر مذاکراتی که با حوزه حقوقی اداره کل اوقاف داشتیم، به دنبال وصول مطالبات اوقاف از طریق دستگاه قضا هستیم.

نیساری با اذعان به اینکه بدهی ادارات به اوقاف در دو بخش اجاره و پذیره است، خاطرنشان کرد: در این راستا ۶۰ درصد اجاره موقوفات در برخی ادارات به‌روز است، ولی در خصوص پذیره این رقم کمتر از ۱۰ درصد است.

 انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

منبع: فارس

کلیدواژه: رزمایش مواسات و همدلی درآمد موقوفات میلیارد تومان سرمایه گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۶۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی و تسطیح ۱۴ هکتار از فضا‌های بی دفاع شهری منطقه ۱۹

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین اخگرپور با اشاره به اینکه بخش‌هایی از اراضی ناحیه سه به دلیل ناهمواری و شیب به محل تجمع معتادان متجاهر، کارتن خواب‌ها و کلونی انواع آسیب‌ها تبدیل شده بودند افزود: به همین منظور و برای جلوگیری از گسترش این مکان‌ها ضمن احصاء نقاط آلوده با به کارگیری بولدوزر، لودر و کامیون نسبت به تسطیح و هموار کردن اراضی طی چندین مرحله اقدام شد.

به گفته این مسئول عملیات تسطیح و پاکسازی این اراضی در خیابان شکری جنوبی ضلع جنوب بلوار شقایق در محدوده کوره‌های آجرپزی انجام شد.

اخگرپور یاد آور شد: محل‌های پاکسازی و تسطح شده با گشت زنی مستمر عوامل نواحی نگهداری می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شناسایی بیش از ۸۰۰ نوع نیت برای وقف
  • یکی از عملکردهای مثبت سازمان اوقاف در نهضت ملی مسکن است
  • ۷۳ هکتار از اراضی کشاورزی و باغی ساوجبلاغ آزادسازی شد
  • ۶ هزار هکتار از اراضی لرستان زیر کشت دانه‌های روغنی رفت
  • توسعه و ارتقا مراکز درمانی موقوفه از اولویتهای سازمان اوقاف است
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • خزانه گیری ۱۷۷ هزار هکتار از اراضی گیلان
  • تکمیل پارکینگ محله چهل اختران قم
  • پاکسازی و تسطیح ۱۴ هکتار از فضا‌های بی دفاع شهری منطقه ۱۹