Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، روز‌های مختلف هفته ملی کودک نامگذاری شدند؛ در بین نامگذاری‌ها ۲۰ مهر که مصادف با بزرگداشت حافظ شیرازی است با عنوان «کودک، کتاب، هنر و ادبیات» نامگذاری شده است.

شاید دلیل این امر این باشد که کودک نخستین بار از طریق لالایی‌های مادرش با شعر و ادبیات آشنا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه مسیر کتاب‌های متناسب با هر رده سنی هستند که با کودک همراه می‌شوند و وی را به داستان قصه‌ها می‌برند. قصه‌هایی که تا پیش از رفتن به مدرسه از مادران و پدرانشان می‌شنوند. پس از رفتن به مدرسه این خود کودکان هستند که کتاب قصه هایشان را می‌خوانند. قصه‌هایی که گاه در قالب شعر‌های کودکانه برایشان روایت می‌شود، گاه داستان‌های کودکانه هستند که راوی قهرمان داستان‌ها می‌شوند.

بچه ها با ورود به دوران نوجوانی با رمان و مجموعه شعر‌هایی آشنا می‌شوند که از زبان دوستانشان نامشان را می‌شنوند و این رمان‌ها دست به دست می‌چرخد. از کتابخانه‌ها امانت گرفته می‌شوند گاهی هم از طبقه کتابفروشی‌ها بیرون می‌آیند و در سبد خرید نوجوان قرار می‌گیرند. فارغ از اینکه چند ساعت در روز مطالعه می‌کنند بیشتر کتاب‌های درسی شان را می‌خوانند یا اینکه سراغ کتاب‌های غیردرسی هم می‌روند با کتاب انس می‌گیرند. می‌دانند مطالعه همان کتاب درسی هم آینده شان را می‌سازد. آینده‌ای که خودشان را در آن تصور می کنند و خود را در قامت دکتر، مهندس، معلم، استاد دانشگاه یا هر شغل دیگری می‌بینند.

در این میان آنچه اهمیت دارد این است که کودکان ما در مسیر زندگی شان کتابخوان باقی بمانند. کتاب را جزئی جدایی ناپذیر از زندگی شان بدانند. در کنار فیلم و بازی سراغ کتاب هم بروند. خطاطی را از کتاب‌ها بیاموزند. جدیدترین تکنیک‌های نقاشی را در کتاب‌های جدید جستجوکنند. کتاب‌هایی که می‌تواند کاغذی باشد، الکترونیک یا حتی صوتی. اصلا چه کسی گفته است کودک باید به کتاب کاغذی عادت کند. چه کسی گفته است استفاده از کتاب الکترونیک و صوتی بد است. به هرحال زمانی را به آن اختصاص می‌دهند. زمانی که با کتاب‌های درسی تقسیم می‌شود. در این تقسیم بندی سهم کتاب‌های الکترونیک و صوتی کم می‌شود و همانطور که سهم کتاب‌های کاغذی غیر درسی کاهش می‌یابد.

در این میان آنچه اهمیت دارد محتوایی است که کودک می‌خواند. محتوای کتاب‌ها متناسب با فرهنگ خانواده است. در سال‌های اولیه کودکی این خانواده است که محتوای کتاب‌های کودکان را بررسی می‌کند. پس از آن خود اوست که انتخاب گر می‌شود. در این میان همراه شدن خانواده‌ها با کودک در انتخاب کتاب مورد نظرش می‌تواند در نهادینه شدن فرهنگ خانواده در کودک تاثیرگذار باشد. در آینده کودک می‌آموزد چه کتابی انتخاب کند و چه محتوایی انتخاب کند. همانطور که ذائقه غذای تن کودک در خانواده شکل می‌گیرد ذائقه غذای روحش هم در همانجا فرم می‌گیرد. رنگ خودش را می‌یابد و در ادامه مسیر و در روزگار نوجوانی هم پیش می‌رود و شخصیت کتابخوان کودک شکل می‌گیرد. قرار نیست کودک تنها کتابخوان باشد و تک بعدی بار بیاید. سینما، فیلم، تئاتر، انیمیشن، خطاطی و نقاشی هم می‌تواند بخشی از شخصیت کودک را شکل دهد. در بزرگسالی از ابزار هنر برای آرام کردن خودش استفاده می‌کند. از ابزار کتاب برای افزایش آگاهی اش بهره می‌برد. بخشی از شخصیتش می‌شود. در کنار تمام این‌ها می‌تواند همان دکتر یا مهندسی باشد که خودش می‌خواهد. این‌ها ابزاری می‌شوند که وی را در رسیدن به هدف اصلی اش کمک می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هفته ملی کودک کانون پرورش فکری کتاب ها قصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۷۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوی نمادین با بزرگسالان اتیسم در تهران، رشت و ماهشهر

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛ "هم‌مسیر اتیسم" دو نمادین با هدف آگاهی‌بخشی اتیسم است، گروه های مختلف جامعه مسافتی را با بزرگسالان اتیسم هم‌قدم شده و متعهد می‌شوند اتیسم را به جامعه معرفی کنند.

اولین رویداد "هم‌مسیر اتیسم" اردیبهشت ماه سال گذشته در تهران توسط انجمن اتیسم ایران شکل گرفت و امسال هم‌زمان در سه شهر و با مشارکت وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک برگزار شد. مدیرعامل انجمن اتیسم ایران گفت: آگاهی‌بخشی برای اتیسم ضروری است، خانواده‌های اتیسم در جامعه‌ای آگاه می‌توانند از انزوا خارج شده و فعالیت‌های عادی یک زندگی را انجام دهند. صالح غفاری افزود: بزرگسالان اتیسم دغدغه‌های زیادی دارند که نه درک می‌شود و نه شنیده می‌شود. ظاهرشان عادی است اما دنیا را طور دیگری می‌بینند و لمس می‌کنند. علی‌رغم توانمندی‌هایی که دارند شغل مناسبی نداشته و اکثرا در بازه بیست تا چهل سالگی نیز در کنار خانواده هستند و به استقلال نمی‌رسند. اگر جامعه‌ای آگاه و کسب‌وکارهای دوستدار اتیسم داشته باشیم، شرایط برای حضور این عزیزان فراهم می‌شود. "هم‌مسیر اتیسم" هر سال هم‌زمان با ماه جهانی آگاهی‌بخشی اتیسم برگزار شده و گروه‌های مختلف می‌توانند با بزرگسالان اتیسم و خانواده‌هایشان هم قدم شوند. 257 251 برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900293

دیگر خبرها

  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • مزیت خرید کتاب الکترونیک چیست؟
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • روز خاص ورزش با رویداد هم‌مسیر اتیسم(عکس)
  • دوی نمادین با بزرگسالان اتیسم در تهران، رشت و ماهشهر
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟