Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،محمدباقر بی پروا مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی عصر سه شنبه در حاشیه سومین جشنواره و شکرانه پایان برداشت محصول هلو در شندآباد شهرستان شبستر در گفتگو با خبرنگاران به وضعیت باغات هلو استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سطح زیر کشت باغات هلو در استان ۴ هزار هکتار بوده که امسال با تولید ۵۰ هزار تن هلو در رتبه سیزدهم کشور قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوافزود: حدود ۴۰ درصد محصول هلوی تولید شده معادل ۲۰ هزار تن به صورت فرآوری شده در واحد‌های فرآوری استان و کشور مصرف می‌شود و حدود ۶۰ درصد معادل ۳۰ هزار تن نیز به صورت تازه خوری در استان و سایر استان‌ها مصرف می‌گردد.

اوگفت: به جهت بالا بودن کیفیت محصول هلوی تولیدی در استان، این محصول به کشور روسیه و کشور‌های همجوار نیز صادر می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه سطح باغات استان حدود ۴.۱۸ درصد سطح کل باغات کشور را شامل می‌شود گفت: آذربایجان شرقی با بیش از ۱۰۲ هزار هکتار باغات درختان مثمره جایگاه ششم کشور و از لحاظ تولید محصولات باغی در رتبه ۵ کشور قرار دارد.

مهندس بی پروا در این ارتباط به سطح زیر کشت دیگر محصولات باغی اشاره کرد و گفت: محصول سیب با سطح بارور ۳۴ هزار ۲۴۳ هکتار، محصول انگور با سطح بارور ۱۷ هزار هکتار، محصول زردآلو با سطح بارور ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار، محصول بادام با سطح بارور ۱۰ هزار هکتار و محصول گردو با سطح بارور ۱۱ هزار هکتار جزو محصولات عمده باغی استان هستند.

اودر ارتباط با وضعیت باغات شهرستان شبستر گفت: از مجموع ۴ هزار هکتار باغات هلو در استان بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار، حدود ۵۵ درصد در اختیار شهرستان شبستر قرار دارد و این شهرستان با تولید حدود ۳۶ هزار تن هلو رتبه اول تولید را در سطح استان در اختیار داشته و از لحاظ مساحت زیر کشت بعد از شهرستان شبستر، شهرستان‌های مراغه، مرند و میانه رتبه‌های بعدی در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

اوبا بیان اینکه متوسط تولید هلو در سطح کشور ۱۳ تن در هکتار می‌باشد، افزود: خوشبختانه استان آذربایجان شرقی با تولید ۱۵ تن در هکتار از متوسط کشوری بالاتر است و در باغات شاخص شهرستان شبستر متوسط تولید هلو ۴۵ تن در هکتار است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصولات کشاورزی باغداران آذربایجان شرقی شهرستان شبستر سطح بارور هزار هکتار هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۸۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان بروجرد زیر کشت می‌رود

ایسنا/لرستان مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در لرستان گفت: بیش از ۲۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان بروجرد در قالب طرح جهش تولید زیر کشت می‌رود.

مجید طائف در حاشیه بازدید از مزارع الگویی بروجرد در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: تعهد ما در شهرستان بروجرد در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها ۲۲ هزار و ۶۹۶ هکتار بوده که تاکنون  ۱۹ هزار و ۳۷۵ هکتار زیر کشت رفته است.

وی ادامه داد: طی دو سال ۲۷ دستگاه ادوات کشاورزی برای این شهرستان در قالب این طرح برای کشاورزان تامین شده است.

طائف اظهار کرد: ۲۹ کارشناس برای اجرای طرح جهش تولید در شهرستان بروجرد در حال فعالیت بوده و ۵ مرکز خدمات کشاورزی نیز برای این مهم در نظر گرفته شده است.

این مسئول به جزئیات اجرای طرح در این شهرستان اشاره کرد و گفت: ابلاغی گندم ۹۰۰۰ هکتار بوده که ۱۱ هزار و ۹۰۰ هکتار کشت شده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در لرستان تصریح کرد: تعهد ستاد در جو ۷۵۰۰ هکتار بوده که ۶۵۰۰ هکتار اجرایی شده است. همچنین نخود ۷۵۰ هکتار بوده که ۶۵۶ هکتار انجام شده است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها می‌تواند ما را در بحث تولید غلات به خوکفایی برساند، یادآور شد: با توسعه این طرح می‌توان امیدوار بود که قسمت مهمی از غلات در آینده در دیمزارها تولید شوند.

طائف با بیان اینکه جهش تولید در دیمزارها می تواند به امنیت غذایی کشور کمک کند، اظهار کرد: طرح‌ها و پروژه‌هایی که در قالب این طرح بزرگ پیگیری می‌شوند می‌توانند اثرات بسیار مثبتی در مقاومت گیاهان به استرس‌های محیطی داشته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آذربایجان‌غربی رتبه نخست کشوری در تولید آرتمیا
  • اردیبهشت تماشایی در باغ‌های سیب مراغه
  • ۲۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان بروجرد زیر کشت می‌رود
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • صادرات سیب لرستان به روسیه، ترکمنستان و حاشیۀ خلیج فارس
  • نیمی از ۱۴ هکتار باغ گوجه سبز سرخه سامانه آبیاری نوین دارد
  • جوانه زدن ۷۵ درصد محصول باغات دیم زمین‌های شیب دار شهرستان اردل
  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات باغی در خمین تولید شد