Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب گفت: هم اکنون سهم گروه انتخاب از بازار بین ۲۰ تا ۲۵ درصد است. همچنین ۵۰۰ شرکت متوسط و بزرگ در داخل کشور در حال فعالیت هستند، اما گفته می‌شود ما انحصار داریم!

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمدرضا دیانی، مدیرعامل گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب در نشست خبری به تشریح دستاورد‌های این گروه صنعتی پرداخت و گفت: پیش از این درآمد‌های حاصل از فروش نفت از میزان هزینه‌های بودجه بیشتر بود، اما امروز در بهترین حالت اگر بتوانیم درآمد‌های نفتی هم احصا کنیم بازهم مشکلات کلان اقتصادی کشورمان حل نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیانی گفت: آیا صرفا با فروش نفت می‌توانیم آمار مهاجرت نخبگان که هر روز در حال فزونی است را کاهش دهیم؟ یا نخبگانی که در رشته‌های پلمیر، نانو و صنایع الکترونیک را که در دانشگاه‌های این مرز و بوم تربیت پیدا کرده اند را می‌توانیم جذب کنیم؟ یا رشد علمی کشور به نتیجه‌ای می‌رسد؟

وی افزود: نا امیدی که از تولید علم و ناکامی حاصل از تجاری‌سازی آن که در نسل جوان و دانشگاهی کشورمان وجود دارد باید روزی حل شود. امروز ما به یک پیشران صنعتی نیاز داریم که اقتصاد، علم و دانشگاه، بنگاه‌های متوسط و کوچک را به سمت خودشان بکشد و بتواند جلو ببرد. اگر این زیرساخت در کشور ایجاد نشود ده‌ها دولت هم عوض شود و هر میزان نفت بفروشیم مسائلی این چنینی حل نمی‌شوند.

مدیرعامل گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب گفت: آیا تا به حال کسی بررسی کرده که چطور شرکت آرچلیک ترکیه‌ای، ۵۰ درصد سهم بازار لوازم خانگی کشورش را دارد و تنها در سال گذشته ۴۵ میلیارد دلار لوازم خانه‌ای تولید کرده که نزدیک دو برابر صادرات نفت کشورمان است؟

وی افزود: زمانی که سفیر کره جنوبی به شرکت ما آمد می‌گفت: «ما از صفر شروع کرده‌ایم» آیا بررسی شده کره چگونه به این جایگاه در صنعت لوازم خانگی رسیده است؟

دیانی اظهار داشت: حرف ما این نیست که عده‌ای در روزنامه‌ها چیزی درباره ما بگویند یا نگویند، بحثی در این باره نیست، اما باید توجه کنیم که امروز جریان علمی و صنعتی کشور مانند یک بچه راه افتاده و احتیاج به حمایت دارد. نخبگان و افکار عمومی باید کمک کنند که روزی در کنار قهرمانان ورزشی، ایثارگران و هنرمندان، نماد ملی‌ای هم در صنعت وجود داشته باشد. برای رسیدن به این مهم نباید از هیچ چیز کوتاهی کرد.

* کار من صنعت است نه رسانه

دیانی افزود: کار من صنعت است و قریب به دو سال است که در رسانه‌ها هیچ حضوری نداشته‌ام، زیرا معتقدم وظیفه و کار من در صنعت تعریف می‌شود و همین موضوع را باید پیش ببرم.

وی گفت: امروز هم به عنوان یک تولیدکننده نه به تعرفه دل‌خوش کرده‌ام و نه به ممنوعیت واردات، قائل به این هستم که باید به وظیفه خودمان عمل کنیم. اینکه جریان رسانه‌ای خاصی به جنگ یک صنعت بیایند یا بخواهند آن را به حاشیه سیاسی ببرند و از لحاظ فکری نابود کنند؛ بدانند نتیجه‌اش این خواهد بود که دیگر هیچکش وارد صنعت نخواهد شد.

دیانی افزود: در چنین روزی دیگر نگویید چرا بانک مرکزی و بانک‌ها پول چاپ می‌کند، پایه پولی را افزایش می‌دهد، اما نتیجه‌ای در تولید و صنعت ایجاد نمی‌شود؛ این ثمره نابودی صنعتگران بود.

* سهم کره‌ای‌‎ها از بازار لوازم خانگی کشورمان چقدر بود؟

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: براساس مطالعه موسسه GFK (موسسه آلمانی فعال در زمینه مارکتینگ و بازار) در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ و پیش از تحریم سهم دو شرکت الجی و سامسونگ از بازار یخچال ایران به ترتیب ۸۱ و ۸۲ درصد بوده؛ در زمینه لباسشویی ترتیب ۸۸ و ۸۸.۳ و سهمشان از تلوزیون ۸۸ و ۸۷ درصد بوده است. چرا در چنین شرایطی کسی نگفت بازار لوازم خانگی ما انحصارا در اختیار کره‌ای‌هاست؟

* با وجود ۵۰۰ شرکت انحصار معنایی ندارد

مدیرعامل گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب گفت: هم اکنون سهم گروه انتخاب از بازار بین ۲۰ تا ۲۵ درصد است. همچنین ۵۰۰ شرکت متوسط و بزرگ در داخل کشور در حال فعالیت هستند، اما گفته می‌شود ما انحصار داریم!

وی افزود: فراموش نکنیم، سامسونگ و الجی خودشان رفتند؛ ممنوعیتی در کار نبود. مصرف کننده داخلی را به یک باره رها کردند و رفتند. شرایطی به وجود آمد که قطعات مورد نیاز تعمیر هم نبود.

* ممانعت سامسونگ از ورود قطعه به ایران

وی افزود: در آن شرایط، ارزی هم نبود و تک‌تک این قطعات را به سختی در داخل تولید کردیم. من از همین شرکت سامسونگ تحت عنوان کشور چین کمپرسور خریدم، قرار بر این بود که این کالا ابتدا به چین برود و سپس به کشورمان بیاید، لحظه‌ای که طرف کره‌ای متوجه شد این قطعه قرار است به کشورمان بیاید، کشتی را در دریا متوقف کرد و آن را بازگرداند. در این شرایط ما تولید کردیم و اجازه ندادیم بحران پیش بیاید. حالا یک جریانی پیش آمده که جای محکوم و حاکم عوض شده و در حالی که تا همین چند سال پیش کره‌ای‌ها بزرگترین انحصار را در بازار کشورمان داشتند و صدای هیچکس در نیامد امروز به ما که کمتر از ۲۵ درصد بازار را داریم می‌گویند انحصارگر.

دیانی گفت: اگر شما بنا باشد از انحصار بگویید، پس در صنعت لبنیات هم شرکت‌هایی وجود دارند که ۳۰ تا ۴۰ درصد سهم بازار را در اختیار دارند. در صنایع سلولوزی، صنعت کیک و شیرینی و شکلات و شوینده‌ها هم همینطور است. فراموش نکنیم که انحصارگران بازار خودشان رفتند، اگر یک شرکتی جایگزین شد و از فرصت استفاده کرد و عمق ساخت داخل را بالا برد و از توانمندی‌هایش استفاده کرد اسمش انحصار نیست.

وی افزود: ریچارد نفیو طراح تحریم‌های کشورمان در کتاب هنر تحریم‎ها توضیح می‌دهد تحریم‌ها باید به گونه‌ای باشد که درد و کاهش استقامت را توامان داشته باشد.

* هنوز سامسونگ و الجی در بازار هستند

این کارآفرین ادامه داد: هم اکنون محصولات الجی و سامسونگ از طریق پیله‌وری، تجمیعی و... وارد کشورمان می‌شوند، طبق بررسی‌ها در حال حاضر ۱۶ درصد سهم بازار تلوزیون کشورمان برای الجی، ۸ درصد برای سونی و ۱۷ درصد در اختیار سامسونگ است. رقیب ما در این مسیر دارد کالای خود را از طریق پیله وری و قاچاقی وارد می‌کند. در اصل آن‌ها می‌خواهند مقاومت ما را بشکنند.

مدیرعامل گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب گفت: زمانیکه گفته می‌شود رانت در صنعت لوازم خانگی وجود دارد سوال این است که آیا به ما برق ارزان می‌دهند؟ گاز و سوخت و مواد معدنی مصرف می‌کنیم؟ مجوز خاصی داریم یا وام ارزان قیمتی به ما دادند؟ مجوز تولیدی که به ما دادند مجوزی است که به دیگری ندهند؟ همین الان شما بروید ظرف ۴۸ ساعت مجوز تولید لوازم خانگی به شما می‌دهند. یک هفته بعد هم کارت بازرگانی می‌گیرید و از آن به بعد می‌توانید قطعات و مواد اولیه بیاورید.

وی گفت: بر اساس آمار آژانس بین المللی انرژی قریب به ۳۰ میلیارد دلار یارانه یارانه انرژی در کشورمان پرداخت می‌شود، از این میزان، چه مقدارش به صنعت لوازم خانگی رسیده؟ بررسی شود چه مقدار از آن به ما رسیده و چه سهمی در هزینه تولید کالای ما دارد؟ با این وجود صنعت لوازم خانگی کشورمان رشد داشته است.

* صنعت لوازم خانگی، صنعت مادر است

دیانی گفت: فراموش نکنیم صنعت لوازم خانگی، صنعت مادر است از زمانیکه ما در این صنعت زنجیره دانش خلق کردیم و تحریم‌ها بی اثر شد، خیلی از صنایع که پیش از این کار نمی‌کردند، فعال شدند. همچنین صنایع پلیمر، آلومینیوم، مس، قطعه سازی و الکترونیک و نرم افزار و... را پیش از پیش فعال کردیم. هم اکنون مجموعه انتخاب ۳ هزار پیمانکار دارد که قطعه‌سازی می‌کنند.

وی افزود: خواندن تجربه‌های صنعتی کشور‌های دیگر راه را برای ما روشن می‌کند، آمریکایی‌ها پس از جنگ جهانی دوم ابتدا به ژاپنی‌ها خودرو فروختند، بعد از مدتی آنجا مستقر شدند؛ اهل فن و تخصص در ژاپن پس از مدتی دریافتند که باید آمریکایی‌ها اساسا آنجا را ترک کنند تا به یک نتیجه مطلوب برسند، بدین ترتیب شرکت‌های آمریکایی از این کشور خارج شدند و بعد از ۵ سال ژاپنی‌ها در حال تسخیر بازار جهانی بود.

دیانی اظهار داشت: این بمبی که هفته گذشته در افکار عمومی و برای تخریب صنعت لوازم خانگی شکل گرفت تبعاتی بدی دارد و باعث ممانعت از رشد کشور می‌شود.

وی گفت: محصولاتی که همچنین توسط کشورمان تولید می‌کنیم، قطعاتش را به ایتالیا صادر و پس از سرهم کردن به بازار‌های اروپا صادر می‌شود. اگر این فضای افکار عمومی تغییر کند مطمئن باشید که این جریان صادرات شدت خواهد گرفت.

دیانی گفت: شناسه کالا بهترین روش برای مقابله با قاچاق و تقلب است، متاسفانه با وجود اینکه زیرساخت‌های آن در دولت قبل فراهم شده بود، اما اجرایی نشد. این بهترین روش آماردهی و کنترل محصولات است. دولت سیزدهم اگر می‌خواهد با فساد مبارزه کند یکی از ابزارهایش همین موضوع است.

وی درباره موضوع استخدام ۱۰ هزار نفر جدید توسط مجموعه انتخاب گفت: هم اکنون تعداد نیروی انسانی مجموعه انتخاب ۱۱ هزار نفر است البته این افراد به طور مستقیم با انتخاب فعالیت می‌کنند. علاوه بر آن ۳ هزار پیمانکار فرعی هم با انتخاب همکاری دارند. حالا به دنبال آن هستیم که ۱۰ هزار نفر دیگر هم به خانواده انتخاب اضافه کنیم. نزدیک به ۵۰۰ نفر این افراد قرار است در بخش طرح و توسعه فعالیت کنند و دیگر اعضای جدید خانواده انتخاب قرار است در خط‌های جدید انتخاب شاغل شوند.

مدیرعامل گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب گفت: هم اکنون بخشی از آزمون استخدام این افراد برگزار شده و تعدادی نیز قبول شدند و قرار است مراحل دیگر نیز برگزار شود.

در پایان دیانی درباره ابهامی که درباره افزایش ۱۰۰ برابری سود خالص انتخاب ظرف یک سال و رسیدن آن به حدود ۲ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان گفت: متاسفانه زمانیکه می‌خواهند تخریب کنند، اطلاعات را غلط اعلام می‌کنند. اولین بار است که یک شرکتی در بورس رفته و کل زنجیره خود را هم آورده است. دلیل ۱۰۰ برابر شدن سود ما این است که در ابتدای مسیر تنها یک شرکت در بورس عرضه شده بود پس از این با هزینه ۴۵ میلیاردی شرکت‌هایمان را در قالب هلدینگ درآوردیم و همه را یک زنجیره کردیم و به بورس بردیم. در این ادغام این سود دیده شد. یعنی این زنجیره ارزش ۳۵ شرکت است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: لوازم خانگی واردات صنعت ایرانی تولید ایرانی تولید داخلی حمایت از تولید صنعت لوازم خانگی دیانی گفت تحریم ها هم اکنون کره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۹۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه

در حالی که اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی روسیه آماده می‌شود اما تحریم‌های پیشنهادی احتمالا با مقاومت شماری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به‌ویژه کشورهایی که به شدت به انرژی روسیه وابسته هستند، مواجه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در اقدامی که می‌تواند چشم‌انداز انرژی اروپا را تغییر دهد، کمیسیون اروپا آماده است تحریم‌های جدیدی را علیه واردات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) روسیه پیشنهاد کند. اقدامات پیشنهادی شامل ممنوعیت صادرات مجدد در داخل اتحادیه اروپا و تحریم سه پروژه ال‌ان‌جی روسیه است. تصمیم کمیسیون اروپا در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده نسبت به وابستگی اروپا به انرژی روسیه، به‌ خصوص در پی نبرد جاری در اوکراین اتخاذ می‌شود.

اتحادیه اروپا در اوایل سال میلادی جاری، ممنوعیت واردات نفت روسیه از طریق دریا را اعمال کرد، اما تاکنون از انجام اقدامات مشابه علیه واردات ال‌ان‌جی خودداری کرده بود. با این حال، با افزایش واردات ال‌ان‌جی روسیه از آغاز جنگ اوکراین که حدود ۱۵ درصد از عرضه گاز اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد، فشار بر بروکسل برای اقدام در این زمینه، افزایش یافته است.

هدف از ممنوعیت پیشنهادی حمل در داخل اتحادیه اروپا، جلوگیری از انتقال محموله های ال‌ان‌جی روسیه به مقاصد دیگر است. در حال حاضر بلژیک، فرانسه و اسپانیا، بزرگترین واردکنندگان ال‌ان‌جی روسیه هستند که بسیاری از این واردات مجددا به کشورهای دیگر از جمله چین صادر می‌شود. اتحادیه اروپا امیدوار است با اعمال محدودیت‌هایی بر حمل، اطمینان حاصل کند که ال‌ان‌جی روسیه به بازارهای خارج از اروپا راه پیدا نمی‌کند.

علاوه بر ممنوعیت انتقال ال‌ان‌جی روسیه، کمیسیون اروپا همچنین سرگرم بررسی تحریم‌هایی علیه سه پروژه روسیه آرکتیک ال‌ان‌جی ۲، اوسک لوگا و مورمانسک است. در حالی که جزئیات این تحریم‌ها، هنوز مورد بحث قرار نگرفته است، انتظار می رود پروژه هایی را هدف قرار دهند که هنوز عملیاتی نشده اند و تلاشهای روسیه برای گسترش صادرات ال‌ان‌جی  را پیچیده تر می‌کند.

اقدام کمیسیون اروپا، منعکس کننده نگرانی فزاینده در اتحادیه اروپا از وابستگی این بلوک به انرژی روسیه است. در شرایطی که تنشها بین روسیه و غرب هیچ نشانه ای از کاهش نشان نمی دهد، سیاست گذاران اروپایی به طور فزاینده، به دنبال راههایی برای کاهش وابستگی اروپا به منابع انرژی روسیه هستند. اتحادیه اروپا امیدوار است با هدف قرار دادن واردات ال‌ان‌جی روسیه، پیامی روشن به مسکو ارسال کند که اقداماتش در اوکراین بدون مجازات نخواهد ماند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با این حال، تحریم‌های پیشنهادی احتمالا با مقاومت شماری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به‌ویژه کشورهایی که به شدت به انرژی روسیه وابسته هستند، مواجه خواهد شد. اما با افزایش فشار بر بروکسل برای اقدام، احتمال زیادی دارد که چشم انداز انرژی اروپا در ماههای آینده، دچار تغییرات قابل توجهی شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تعرفه تاکسی‌های اینترنتی را شرکت‌ها تعیین کنند یا شورای رقابت؟
  • رانت ۴ میلیارددلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • توقف واردات گوشت مرغ؛ خرید هیچ محدودیتی ندارد
  • رانت ۴ میلیارد دلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم
  • رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی: فقط ۱۰ درصد پزشکان از شغل خود راضی هستند
  • مسوولان برای درمان سراغ پزشکان معروف می روند
  • قوانین و مقررات در کشور جلوتر از مصادیق مالکیت فکری است
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه