Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، مشکلات مالی یکی از عمده‌ترین مسائل ورزش کشور ما است که در رشته‌های مختلف هم وجود دارد. از فوتبال که پدر بدهی‌های ورزش در ایران است تا والیبال، بسکتبال و هندبال که لیگ پویایی را در این سال‌ها داشته‌اند. ورزش در جهان به صورت حرفه‌ای دنبال می‌شود، حرفه‌ای نه فقط در امر ورزش بلکه در تمام امور مربوط به ورزش هم حرفه اداره می‌شود از سرمایه گذاری باشگاه‌ها گرفته تا بحث عقد قرارداد با بازیکنان و نقل و انتقالات بازیکنانی که حرفه‌ای کار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حرفه‌ای کار کردن در ورزش و موفقیت در آن بعد‌های مختلفی دارد که بخش عمده آن اقتصاد است.

مسئله‌ای که در ورزش ایران نادیده گرفته می‌شود و همین امر هم تبعات مختلف و زیان باری را برای ورزش به وجود می‌آورد. اقتصاد و ورزش ۲ عنصر جدا نشدنی هستند و در ورزش امروزه باید توجه بسیار زیادی به آن شود تا مشکلات مالی و حقوقی برای یک باشگاه به وجود نیاید.

ورزش تنها بستر سلامتی و نشاط در جامعه و نیست و می‌توان درآمد‌های خوبی از این راه برای افزایش توانمندی‌های ورزش و اقتصاد خود ورزش است که مسئله بسیار مهمی می‌باشد. حالا اگر بخواهیم به ورزش از این پنجره منطقی نگاه کنیم، می‌بینیم مدیران ارشد ورزش کشورمان درباره مسئله اقتصاد نه برنامه درست و حساب شده‌ای داشتند و نه مدیریت درست که بتوانند از فرصت‌های به دست آمده استفاده لازم را کنند.

بزرگترین بستر درآمد از دست باشگاه‌ها خارج شده است

مثلا در کشور‌های اروپایی درآمد حاصل از فروش محصولات باشگاه‌ها اعم از لباس، نماد‌ها وغیره، به باشگاه مربوطه تعلق دارد، به عنوان مثال کریستیانو رونالدو بعد از منتقل شدن به منچستریونایتد پیراهنش ۳۲.۵ میلیون پوند فروش داشته است که از این مبلغ ۱۳ میلیون پوند سهم باشگاه منچستر بوده است، اما این موضوع به خاطر مدیریت‌های نادرست و فرهنگ غلط در ایران محقق نشد و بزرگترین بستر درآمد از دست باشگاه‌ها خارج شده است. همین باعث شد تا باشگاه‌ها به مجموعه‌ای که از سوی آن مدیریت می‌شوند روی آورند.

اگر بخواهیم باشگاهی محبوب اروپایی را با باشگاه‌های ایرانی در فوتبال را مقایسه کنیم می‌بینیم که چقدر امروزه مشکلات تیم‌های محبوبی مانند استقلال و پرسپولیس زیاد است و حال روز خوبی را سپری نمی‌کنند، بلکه این دو باشگاه برای گذراندن امورات خود که تحت حمایت وزارت ورزش و دولت هستند کمک می‌گیرند.

در فضای ورزش کشورمان چیزی به نام حرفه‌ای گری وجود ندارد

امیر واعظ آشتیانی مدیر عامل سابق باشگاه استقلال در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص حرفه‌ای گری در ورزش و عامل اصلی بدهی باشگاه‌ها در ایران گفت: متاسفانه در فضای ورزش کشورمان چیزی به نام حرفه‌ای گری وجود ندارد؛ و دلیل آن هم نبود مدیران حرفه‌ای است. از طرفی هم بستر‌های مناسبی را با توجه به نداشتن مدیران حرفه‌ای از دست داده ایم. وقتی شرایط برای کار کردن حرفه‌ای در ورزش وجود نداشته باشد از همه چیز محروم می‌شویم. شما نگاه کنید بزرگترین مسئله‌ای که ورزش کشورمان از آن رنج می‌برد نبود اقتصاد در ورزش است و زمانی که نتوانیم از اقتصاد ورزش استفاده کنیم به مشکلات زیادی بر خواهیم خورد. یکی از عوامل‌هایی که نمی‌توانیم اقتصاد ورزش را احیا کنیم نبود فرهنگ حرفه‌ای گری است، همچنین در این زمینه نیروی مناسبی را هم نتوانستیم تربیت کنیم تا به ورزش کشور کمک کنند. به جرات می‌توانم بگویم جهل در حوزه مدیریت باعث شده است تا ورزش ایران از اقتصاد ورزش و حرفه‌ای گری در آن محروم باشد.

او ادامه داد: کار‌های بزرگ را نمی‌شود با افرادی که جهل مدیریتی دارند و یا آگاهی مناسبی درباره فرهنگ و سیاسی و اجتماعی و اقتصادی ندارند دنبال کرد؛ بنابراین تا زمانی که فضا برای ورزش حرفه‌ای فراهم نباشد و تا زمانی که ادبیاتی مانند اینکه ورزش را به ورزشی‌ها بسپارند وجود داشته باشد این مشکلات حل نخواهد شد و داشتن انتظار حرفه‌ای بودن درست نیست.

آشتیانی افزود: امروز اگر می‌بینید باشگاه دچار مشکل هستند بدانید مدیریت غلط در باشگاه‌ها وجود دارد. بودن پرونده‌های متعدد باشگاه‌های کشورمان در فیفا نشانه گر همین موضوع است. وقتی قوانین را رعایت نکنند و به هر نحوی که خودشان دوست دارند عمل کنند حاصل آن داشتن پرونده حقوقی در فیفا می‌شود که با وجود چنین پرونده‌هایی نمی‌توانیم بگوییم ورزش حرفه‌ای داریم. حرف‌های من نافی پیشرفت ورزش کشورمان نیست در ورزش و در رشته‌های مختلف پیشرفت‌های زیادی را داشته ایم، اما وقتی رفتار حرفه‌ای نداشتیم این پیشرفت‌ها هم دیده نمی‌شود.

نتیجه گرایی مدیران باشگاه‌ها بلای جان والیبال

از فوتبال که بگذریم به دومین رشته محبوب توپی یعنی والیبال می‌رسیم. رشته‌ای که در این چند سال اخیر دچار مشکلاتی از قبیل مالی و انضباطی شده است. در والیبال هم تیم‌هایی هستند که در لیگ برتر والیبال شرکت کردند و پس از تنها یک یا ۲ سال به دلیل مشکلات مالی از حضور در لیگ انصراف دادند و منحل شدند. در این میان یک سری از باشگاه‌ها هم هستند که پرونده بین المللی دارند و بدون توجه به آن‌ها به فعالیت ادامه می‌دهند. خیلی از باشگاه‌ها برای دور زدن فدراسیون جهانی نام تیم‌های خود را تغییر دادند تا از زیر بار بدهی‌ها فرار کنند. خود انجام دادن این کار رفتار غیر قانونی و غیر حرفه‌ای است که نشان می‌دهد حرفه‌ای گری تنها به یک اسم در ورزش ایران تبدیل شده است.

تیم‌هایی مانند شهرداری ارومیه با داشتن ۴ پرونده و سایپا، شهرداری تبریز و شهرداری ساری هر کدام با ۲ پرونده و تعاون گنبد، شهرداری اراک، شهرداری ورامین و متین ورامین هرکدام یک پرونده از حضور در رقابت‌های بین المللی و نقل و انتقالات خارجی محروم هستند، اما توجهی هم به این بدهی‌ها نمی‌شود. همه این مسائل مدیریت‌های باشگاه‌ها را زیر سوال می‌برد و نشان می‌دهد هدف باشگاه‌ها تنها نتیجه گیری در لیگ داخلی است و آینده‌ای برای باشگاه‌های خود در نظر نمی‌گیرند.

ورزش ما فقط اسم حرفه‌ای بودن را یدک می‌کشد

ناصر شهنازی کارشناس والیبال کشورمان در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص حرفه‌ای گری در رشته والیبال و مشکلات موجود در باشگاه‌ها اظهار داشت: ورزش ما فقط اسم حرفه‌ای بودن را یدک می‌کشد، شاید در بخش عقد قرارداد‌ها و پرداخت‌ها کمی حرفه‌ای باشیم، اما از نظر رفتاری حرفه‌ای نیستیم. دلیل این حرفه‌ای نبودن‌ها برای این است که اکثر تیم‌ها توسط شرکت‌های دولتی اداره می‌شوند و خیلی کم پیدا می‌شود تیمی به صورت خصوصی مدیریت شود. تیم‌هایی هم که به صورت خصوص مدیریت می‌شوند با توجه به نداشتن درآمد مناسب در قبال هزینه‌هایی که می‌کنند باعث می‌شود از سرمایه گذاری در ورزش دل سرد شوند. از طرفی هم تیم‌های دولتی راه‌های قانون گریزی زیادی دارند بر همین اساس تعداد تیم‌های دولتی در ورزش ما زیاد است.

کارشناس والیبال کشورمان در خصوص مقایسه ورزش ایران با کشور‌های دیگر کفت: اگر بخواهیم مقایسه کنیم لیگ بسیار خوبی داریم، اما همه چی در ظاهر است و هیچ چیز حرفه‌ای در آن دیده نمی‌شود، چرا که هر سال قوانین برگزاری لیگ والیبال تغییر می‌کند و همه ساله اتفاقاتی در لیگ ما اتفاق می‌افتد که شاید به ندرت در لیگ‌ها مطرح خارجی دیده شود. وقتی برنامه ریزی‌های ما حرفه‌ای نباشد در مقابل هم نمی‌توانیم ورزش حرفه‌ای را هم داشته باشیم. حرفه‌ای گری در ورزش ما اصول خود را هم رعایت نمی‌کند، ما در باشگاه‌های ورزش کشور شاهد آن هستیم که مدیریت باشگاه‌ها خیلی زود تغییر می‌کند و با توجه به این که هر مدیری هم که می‌آید نتیجه گرا است برنامه بلند مدتی در باشگاه‌های ما اتفاق نمی‌افتد. همه مدیران ما فقط نتیجه را می‌بینند و می‌خواهند در مدت زمان کوتاهی که دارند بهترین نتیجه را بگیرند.

مسئله اقتصاد حرف اول را در ورزش می‌زند

او ادامه داد: یکی از عوامل اصلی بی برنامه بودن باشگاه‌های ما نداشتن بستر‌های مناسب درآمدی است، امروزه در دنیا مسئله اقتصاد حرف اول را می‌زند وقتی باشگاه حتی لباس خود را نمی‌تواند بفروشد تا منبع درآمدی شود نمی‌توانیم بگوییم حرفه‌ای هستیم. والیبال ما سطح بالایی دارد، اما قانونمند نیست، الان اگر تیم قهرمان فصل گذشته نخواهد تیم داری کند مشکلی پیش نمی‌آید و یک تیم ۱۸۰ میلیون ورودی می‌دهد و جایگزین این تیم می‌شود. این‌ها همه غیر حرفه‌ای بودن رفتار ما در قبال لیگ را نشان می‌دهد. به نوعی بی قانونی و نبود مدیریت درست از ابتدا مسیر والیبال را تغییر داد و در حال حاضر هم درست کردن این شرایط کار بسیار سختی است.

بسکتبال هم که بعد از فوتبال و والیبال سومین رشته محبوب توپی محسوب می‌شود در این سال‌ها طرفداران خاصی را به خود اختصاص داده است و لیگ پویایی را نیز دنبال می‌کند. در این رشته ورزشی هم مانند فوتبال و والیبال مشکلات مالی حرف اول را می‌زند چرا که ورزش پرهزینه‌ای نسبت به امکاناتی که می‌خواهد است. در سال‌های اخیر در بسکتبال هم تیم‌های زیادی بودند که به دلیل مشکلات مالی منحل شدند و از گردونه این ورزش کنار رفتند. در این میان یکی از تیم‌های پر افتخار و قدیمی بسکتبال تیم بسکتبال پتروشیمی بندر امام بود که به دلیل وچود مشکلات مالی منحل شد، اما سوال اینجاست که چرا باشگاه‌ها به راحتی تیم‌هایی را که سال‌ها برای موفقیت‌ها آن زحمت کشیده اند را منحل می‌کنند؟ آیا راه کار‌های دیگری برای حفظ تیم‌های خود ندارند؟

باشگاه‌هایی که به دلیل مدیریت‌های ضعیف منحل شدند!

قبل از پتروشیمی بندر امام هم تیم دانشگاه آزاد اسلامی بود که با به وجود آمدن مشکلات منحل شد و کنار رفت. امسال هم تیم شهرداری بندر عباس بود که اعلام کرد تیم خود را به خاطر مشکلات مالی کنار گذاشته است. همه این‌ها نشان می‌دهد مدیریت کلاف سردرگم ورزش ایران است، چرا که مدیریت‌های غلط و بی گدار به آب زدن‌ها باعث ایجاد مشکلات می‌شوند و در نهایت هم راهی به جز کنار گذاشتن تیم خود ندارند.

حرفه‌ای گری در رشته بسکتبال هم تنها به باشگاه‌ها برنمی گردد بلکه بازیکنان هم باید رفتار حرفه‌ای را رعایت کنند. رفتاری که گویی به دلیل طمع ههای مالی و مشکلات شخصی با افراد از بین رفته است. بسکتبال پیش از فصل لیگ بسکتبال امسال هم شاهد رفتار‌های غیر حرفه‌ای بازیکنان هم بود. بازیکنانی بودند که همزمان با ۲ باشگاه قرارداد بسته بودند که خود نشان می‌دهد در رشته بسکتبال باید کمی نگرش تیم‌ها و مدیریت‌ها تغییر کند.

دنیای حرفه‌ای یک چارچوب استاندارد دارد

محمدرضا اسلامی کارشناس بسکتبال کشورمان در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص حرفه‌ای گری در بسکتبال و مشکلات موجود در این رشته عنوان کرد: ورزش ایران هم پای ورزش جهان در حال پیشرفت است و رو به جلو در حال حرکت است. امروزه ورزش کشورمان در جهان صاحب نام است، ما حتی در بسکتبال با توجه نداشتن عنوان المپیک و جهانی تک ستاره‌هایی داشتیم که نام ایران را همواره در بالاترین سطح نگهداشتند. در حال حاضر در فوتبال، والیبال و بسکتبال و سایر رشته‌های ورزشی بازیکنانی هستندکه در لیگ‌های مطرح اروپایی حضور دارند و می‌توانند پرچم ایران بالا نگهدارند. دنیای حرفه‌ای یک چارچوب استاندارد دارد و همه کشور‌ها با توجه به قوانین داخلی خود این استاندارد‌ها را رعایت می‌کنند.

ورزش ایران ساختار حرفه‌ای ندارد

کارشناس بسکتبال کشورمان افزود: ما در ورزش کشور ساختار مناسبی نداریم و، چون ساختار مناسبی وجود ندارد بیشتر استاندارد‌های جهانی هم در ورزش ما رعایت نمی‌شود. شما نگاه کنید علی رغم سخت گیری‌هایی که فیفا داشته است بسیاری از تیم‌های ما ورزشگاه اختصاصی ندارند و یا اگر هم دارند برای برگزاری مسابقات استاندارد‌های لازم را ندارند. در بسکتبال هم چنین است ۹۰ درصد سوله‌هایی که در اختیار هیأت‌ها بسکتبال استان قرار داده می‌شود سوله‌های صنعتی و انباری‌های هستند و شرایط مطلوبی برای تمرین ندارند.

سیاست زدگی ورزش جلوی حرفه‌ای گری را گرفته است 

اسلامی درباره مشکلات مدیریتی در ورزش کشورمان عنوان کرد: همیشه حاشیه‌ها پر رنگ‌تر از کار‌های انجام شده در ورزش بوده اند و از طرفی هم سیاست زدگی ورزش کشورمان به نوعی بوده است که نتوانیم به سمت حرفه‌ای گری در ورزش حرکت کنیم. در واقعا بسیار از مشکلات ما در مدیریت‌های نادرست است، چرا که وقتی یک مدیر نمیداند ۴ سال مدیر یک باشگاه است یا ۲ ماه نه برنامه ریزی مناسبی می‌تواند انجام دهد و نه ثباتی را در تیم می‌تواند حاکم کند. سیاست‌ها دیکته شده از بیرون باشگاه‌ها به ورزش ما ضربه زده است. در این سال‌ها هم کم نبوده، ما دیدیم سرمربی بازیکن و یا افراد دیگر به تیم‌های باشگاه دیکته شده اند و همه این موضوعات مسئله‌ای شده است که راه حرفه‌ای گری ما را مسدود کرده است.

مشکلات عمده‌ای که در ورزش کشورمان وجود دارد مدیریت است. مسئله‌ای که خیلی‌ها عامل اصلی نبود حرفه‌ای گری در ورزش می‌دانند. در واقعیت هم مدیریت حرف اول هر چیزی است و اگر لنگ بزند همه چیز را تحت الشاع خود قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید 

واعظی آشتیانی: اگر استقلال و پرسپولیس مشکلی نداشتند، تاکنون بار‌ها وارد بورس شده بودند / هرکس این ۲ باشگاه را بخرد، پول خود را در چاه ویل رها می‌کند

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ورزش ایران ناصر شهنازی واعظ آشتیانی حرفه ای گری کریستیانو رونالدو حرفه ای گری در ورزش ورزش کشورمان باشگاه ها حرفه ای بودن مشکلات مالی نشان می دهد ورزش ایران بسکتبال هم مدیریت ها مشکلات ما ورزش کشور تیم هایی مسئله ای ورزش ما حرف اول منحل شد تیم ها سال ها هم تیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۰۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورزش باعث افزایش قد می‌شود؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، هورمون رشد در طول شبانه روز به شکل ضربانی ترشح می‌شود و برخی محرک‌های فیزیولوژیک می‌توانند، ترشح هورمون رشد را تحریک کنند. دو تا از قوی‌ترین این محرک‌ها، ورزش و خواب هستند و هورمون رشد نقش‌های متفاوتی در طول زندگی دارد؛ از تاثیر روی رشد، بازیافت عضله، استخوان و کلاژن گرفته تا تنظیم جنبه‌های انتخابی عملکرد متابولیک شامل افزایش متابولیسم چربی و حفظ ترکیب بدنی سالم تر در آینده و ورزش های قدرتی و هوازی می‌توانند موجب افزایش قابل توجه ترشح هورمون رشد شوند و با افزایش شدت ورزش، ترشح بیشتر می شود.

بیشتر بخوانید: راه‌های افزایش قد در دوران نوجوانی

اگر حجم ورزش بیش از توان فرد باشد، ابتدا دچار خستگی تمرینی می‌شود. متغیرهای تکرار، زمان و شدت، حجم ورزش را تعیین می‌کنند و در صورتی که حجم زیاد در طول زمان ادامه یابد، فرد وارد مرحله بیش‌تمرینی و تغییرات هورمونی ناشی از آن و تاخیر رشد شود.

از سوی دیگر در برخی ورزش‌ها به ویژه ورزش‌های دارای دسته‌بندی وزنی یا ورزش‌های استقامتی یا ورزش‌هایی که زیبایی حرکات و نظر داوران و شکل بدنی ممکن است در امتیازدهی موثر باشند، تمایل ورزشکاران به کاهش وزن و کاهش درصد چربی بدن بیش‌تر است. بدین ترتیب، ورزشکاران ممکن است دچار کمبود نسبی انرژی شوند. این وضعیت در ابتدا در بانوان ورزشکار با عنوان سه گانه بانوان ورزشکار (اختلالات خورد و خوراک- آمنوره- پوکی استخوان) معرفی و در مشاهدات و مطالعات بعدی مشخص شد که تاثیرات کمبود انرژی، خیلی فراتر از این مثلث بوده و تغییرات هورمونی و عوارض آن در پسران هم قابل رویت است. بنابراین، نام آن به سندروم کمبود نسبی انرژی تغییر یافت و بدیهی است در ورزشکارانی که دچار این مشکل می شوند، رشد و بلوغ دچار اختلال می‌شود.

بر اساس این مطلب که از سوی لاله حاکمی، متخصص پزشکی ورزشی تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار قرار گرفته، آمده است: افرادی که بیش از اندازه ورزش می‌کنند و به اندازه ورزش مواد غذایی دریافت نمی‌کنند، غیر از بحث کمبود انرژی نسبی، دچار کمبود مواد مغذی می‌شوند و بدیهی است کمبود ریزمغذی ها و درشت مغذی ها می‌توانند در رشد اختلال ایجاد کنند.

در ورزشکاران در حال رشد که صفحات رشد باز و فعال هستند، وارد آمدن ضربات مکرر یا ضربه ناگهانی شدید ممکن است به این صفحات آسیب رسانده و متعاقب آن رشد طولی استخوان دچار مشکل شود. برخی فعالیت‌ها مثل پریدن از ارتفاع بالا روی سطوح سخت می‌تواند به صفحات رشد آسیب برساند و سطوح جاذب ضربه مثل تشک‌های فرود، ضربه وارد شده را به اندام بر نمی‌گردانند اما فرود روی سطوح غیرجاذب موجب بازگشت نیرو به مفاصل و آسیب صفحات رشد می‌شود.

در بلوغ جسمی، عمدتا تمرکز بر هورمون‌های جنسی و برای شروع عادت ماهیانه نیاز به سطح مشخصی از درصد چربی بدن است. چربی‌های بدن، حاوی آروماتاز هورمون‌های جنسی بوده و تبدیل استروئیدهای مردانه را تسریع می‌کنند. ورزش، موجب کنترل وزن و درصد چربی بدن شده و از بلوغ زودرس جلوگیری می‌کند. با توجه به اینکه صفحات رشد به دنبال بلوغ بسته می‌شوند، ممکن است در بلوغ زودرس ابتدا یک رشد جهشی نسبت به همسالان دیده شود اما در نهایت، قد این افراد کوتاه‌تر خواهد ماند. این مشکلی است که در مصرف استروئیدهای آنابولیک در سنین نوجوانی نیز اتفاق می افتد. همان طور که می‌دانید، استروئیدهای آنابولیک از دسته S۱ در لیست ممنوعه دوپینگ قرار دارند و علاوه بر تاثیرات گوناگون مخرب دیگر، این داروها موجب بلوغ زودرس و بسته شدن زودرس صفحات رشد در نوجوانان و کوتاه ماندن قد در بزرگسالی می شوند.

بدیهی است که برای بلوغ اجتماعی و روانی، ارتباطاتی که در ورزش تشکیل می شود از یک سو و احساس عزت و اعتماد به نفسی که فعالیت‌های ورزشی به ارمغان می‌آورد از سوی دیگر، بالندگی و بلوغ را تسهیل می‌کند و مراقبت سازمانی و خانوادگی، آموزش مهارت «نه گفتن» و هدایت ورزشکاران نوجوان به محیطی عاری از دارو و دوپینگ از اصول پیشگیری از صدمات اجتماعی در دوران بلوغ است و محیط های ورزشی از این مهم مستثنا نیست.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1228724 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • خلیج فارس صحنه ایستادگی دلیرمردان ایرانی در طول تاریخ است
  • ورزش باعث افزایش قد می‌شود؟
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • انتقاد از رفیق بازی مدیران ورزشی در اصفهان/ وزیر ورزش به این بازی مار و پله خاتمه دهد
  • تغییر زیاد در مدیریت شهری آسیب‌ جدی به شهر وارد می‌کند
  • همه‌چیز درباره سردردهای بعد از ورزش؛ چگونه درمانش کنیم؟
  • این سردردها نشانه چیست؟
  • مدیران استان بوشهر برای رفع مشکلات کشاورزان پای کار باشند
  • دیدار مدیران کل امور اتباع و فنی و حرفه‌ای استان قزوین
  • تکذیبه تشکیل و اعزام تیم ملی فوتبال دانشجویان